Vraag gebruikers/eigenaars Hit-Actief stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Vraag gebruikers/eigenaars Hit-Actief stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:29

Ik ben persoonlijk een grote voorstander van een hit-actief stal en zou er graag zelf 1 willen opzetten.
Bij de ideeen die zich inmiddels opstapelen kwamen 2 vragen naar boven:

1: Hoe gaat het met het schoonhouden van het terrein? Gaat dat met de hand, machinaal of op een andere manier.

2: Hoe gaat het in de winter, wanneer het geregend heeft en het gaat daarna vriezen. Ik kan mij voorstellen dat het terrein een ijsbaan word. Zout strooien? Maar als je zo'n 40 paarden hebt is het een behoorlijk terrein. Strooien met een 'terrein' karretje.

Mi_Amore

Re: Vraag gebruikers/eigenaars Hit-Actief stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:42

Ik volg hier eventjes mee :j Ik vind zo'n hitactief stal ook enorm interessant,
en vraag me er vooral het kostenplaatje van af :=

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:24

Ik denk dat het ijs geen probleem is als de paarden er maar geleidelijk aan worden blootgesteld (dus niet eerst op stal en dan ineens het ijs op), dan weten ze het en lopen ze voorzichtig. Zout strooien is erg slecht voor de hoeven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 14:53

Maar hoe doe je dat dan met paarden die op ijzers staan?
Een hit-actie heeft geen boxen (wellicht 1 voor een ziek paard) dus opsluiten kan niet.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:04

Wij hebben een hit actief systeem geschikt voor 25 paarden, er lopen er momenteel 18. We hebben het systeem nu zo'm 1,5 jaar en het bevalt erg goed. (Voor de liefhebber: www.huifkarcentrum.nl)

Even voor het idee: wij hebben 1 brok station en 2 ruwvoerstations (kuilvoer) en alle paarden hebben een chip, geen halsband. We hebben een hele grote kapschuur als inloopstal/schuilmogelijkheid en daarbij verschillende plekken waar likstenen hangen of ruifen met stro hangen. Ook liggen er een aantal boomstammen, een vaste drinkplaats (hele grote stenen bak) en een aantal "speelmaterialen".
Daarbij hebben we 2 quarantaine boxen, gewone stallen in de kapschuur in het systeem, om nieuwe paarden aan elkaar te laten wennen voordat ze in de kudde komen.

Wij houden het stuk wat we bestraat hebben schoon met een veegmachine, we mesten het complete systeem 2x per dag met de hand en tractor.
We hebben een speciaal drainage systeem onder het zand liggen, uitgegraven, grint en matten met daarop het zand. Dit houd de boel over het algemeen goed droog. In de winter is de grond wel hard maar het wordt geen ijsbende.. Al onze paarden lopen aangespannen voor de koetsen of huifkarren en lopen dus op ijzers. Dit gaat tot nu toe prima.

Het systeem is qua aanschaf/aanleg relatief duur maar na een tijd haal je deze kosten eruit doordat je geen werk meer hebt aan stallen mesten, strooisel etc.
Daarbij is duidelijk zichtbaar dat onze paarden het meer naar hun zin hebben dan de tijd dat ze op stal stonden. Er is een duidelijk kuddeverband, inclusief speeluurtjes etc.

We hebben het systeem niet uit horsemanship/natuurlijke overwegingen genomen maar puur omdat het fijner werkt voor ons en de paarden en moesten inleveren op ruimte/grasland. Dit was de perfecte oplossing en bevalt tot nu toe helemaal super.

Mocht er iemand iets of meer willen weten, dan hoor ik het wel. :)

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 01:55

@Maydine : hoeveel grond heb je voor dit systeem van 25 paarden beschikbaar? En werk je dan ook met een "track" (zoals in een Paddock Paradise)?

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 03:16

Mijn pony heeft er ook een tijd in gestaan. Erg fijn :j
Bij ons werd het schoongehouden door de shovel en mensen werk.

Hier heel veel foto's te vinden: http://www.stalhilverzicht.nl/index.php ... ktiefstal/
Dan heb je een beetje een idee hoe het bij ons was.

Nogwel een tip als je echt de voederstations neemt zoals die wij hadden (zie foto's), hou er dan rekening mee dat de paarden daar uit moeten leren eten! De meeste lopen er niet uit zich zelf in.

De rede dat ik weg ging was overigens niet door de stal hoor. ;)
Kon wat voor mezelf krijgen en dat vond ik persoonlijk fijner.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:22

Satine schreef:
@Maydine : hoeveel grond heb je voor dit systeem van 25 paarden beschikbaar? En werk je dan ook met een "track" (zoals in een Paddock Paradise)?

Pfoe, dat zou ik even precies na moeten kijken, dat weet ik zo niet uit mn hoofd.. Het is niet gigantisch groot, je moet niet in hectaren denken in ieder geval.. Toen we het aan gingen leggen leek het heel klein, maar volgens de hit-actief fabrikant waren dit de afmetingen voor 25 paarden..Wij hebben er dan 18 in staan dus zitten niet aan de max.. Nu de paarden erin staan, lijkt het een stuk groter, paarden staan lekker verspreid overal en het ziet er absoluut niet "overloaded" uit.

We hebben geen "track" zoals een paddock paradise, wij hebben een rechthoekig stuk grond met de schuur aan de kopsekant.

Op de afmetingen kom ik nog even terug..

Wat Jespri zegt klopt helemaal, wij zijn een dikke week bezig geweest met alle paarden meerdere keren per dag het voersysteem in en uit leiden.. en leren dat ze met de hals langs de chipreader gaan zodat de schuif opengaat..
De een pikte het sneller op dan de ander maar het moest wel even uitgelegd worden..

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:23

Als ze beslagen zijn kan je ze altijd nog op winterslag (tegen de sneeuw) zetten en evt. wideapuntjes laten aanbrengen (tegen uitglijden)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:29

Wilde nog even wat kwijt over de winterperiode.

Het voorste stuk bij ons was bestraat (kan je ook zien op de foto). Hier deden ze dan ook niks aan strooien, als het echt glad was gooiden ze stro over de loop route heen dit werkte prima. Bij ons stonden de meeste ook op ijzers.

Ook met het water hadden wij geen problemen, de sloot waar ze graag uitdroken bevroor wel maar we hadden ook een waterbak die verwarmd was.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:44

Cowgirl schreef:
Ik ben persoonlijk een grote voorstander van een hit-actief stal en zou er graag zelf 1 willen opzetten.
Bij de ideeen die zich inmiddels opstapelen kwamen 2 vragen naar boven:

1: Hoe gaat het met het schoonhouden van het terrein? Gaat dat met de hand, machinaal of op een andere manier.

Bij ons gaat het machinaal, met een Giant, ongeveer zoiets:

Afbeelding

Citaat:
2: Hoe gaat het in de winter, wanneer het geregend heeft en het gaat daarna vriezen. Ik kan mij voorstellen dat het terrein een ijsbaan word. Zout strooien? Maar als je zo'n 40 paarden hebt is het een behoorlijk terrein. Strooien met een 'terrein' karretje.

Zout strooien lijkt me niet bepaald goed voor de hoeven.

Het wordt geen ijsbaan. Afgelopen winter in elk geval niet; daarvóór stond ik er nog niet. Wel vraag ik me af waarom zoveel mensen bij ons op stal de paarden op ijzers hebben, zou ik zelf nooit willen, zie ze regelmatig glijden (bij alle weersomstandigheden overigens).

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:46

Cowgirl schreef:
Maar hoe doe je dat dan met paarden die op ijzers staan?
Een hit-actie heeft geen boxen (wellicht 1 voor een ziek paard) dus opsluiten kan niet.

Onze stal heeft behalve een hit actief ook gewoon boxen, een flink aantal ook (stuk of veertien?). Voor paarden die ziek zijn e.d. en om je paard in te voeren, poetsen etc.

Er zijn bij ons geen mensen die hun paard binnen zetten als het vriest / sneeuwt.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:21

Satine schreef:

Even navraag gedaan voor de precieze oppervlakte.. Ons systeem heeft een totale oppervlakte van 3000 vierkante meter. :)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:11

Maydine schreef:
Even navraag gedaan voor de precieze oppervlakte.. Ons systeem heeft een totale oppervlakte van 3000 vierkante meter. :)

Da's best groot dan. Volgens mij hebben wij iets minder dan dat voor rond de 40 paarden. Maar geen grasland erbij verder (je kunt in de zomer wel op het land maar dat grenst niet aan de actiefstal).

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:13

Correctie: 3021 vierkante meter. Voor rond de 40 paarden. :)

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:06

Dat zou goed kunnen hoor, wij zitten ook zo rond de 2800 vierkante meter.. weet het niet precies..
Ons is gezegd dat we uit moesten gaan van minimaal 2500 vierkante meter, dat zuo geschikt zijn voor maximaal 25 paarden.. Dat hebben we dus aangehouden..
We hebben nu 18 paarden op 2800 vierkante meter lopen ruimte dus voor maximaal 25 paarden. Gaat prima! :)

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:17

Misschien een rare opmerking, maar dat is juist toch helemaal niet veel?
Mijn pony's staan 24/7/365 op 2000 vierkante meter en zijn met z'n 2en..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:21

Zand bevriest niet, als je zorgt voor een goede afwatering, dan is dat nog steeds goed te doen...denk ook wel dat het terrein regelmatig glad getrokken wordt.

De avond voor de nachtvorst trekken wij de bak glad en dan kunnen ze er op...vaak is alleen het bovendste laagje hard, maar als ze er op lopen is het zo zacht.

Dan ken ik de HIT aktief stallen waar ze een hele grote stal hebben waar ze kunnen liggen en als het echt glad is, zullen ze dat stuk toch wel afzetten?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 17:31

Jespri schreef:
Mijn pony heeft er ook een tijd in gestaan. Erg fijn :j
Bij ons werd het schoongehouden door de shovel en mensen werk.

Hier heel veel foto's te vinden: http://www.stalhilverzicht.nl/index.php ... ktiefstal/
Dan heb je een beetje een idee hoe het bij ons was.

Nogwel een tip als je echt de voederstations neemt zoals die wij hadden (zie foto's), hou er dan rekening mee dat de paarden daar uit moeten leren eten! De meeste lopen er niet uit zich zelf in.

De rede dat ik weg ging was overigens niet door de stal hoor. ;)
Kon wat voor mezelf krijgen en dat vond ik persoonlijk fijner.

Deze stal ziet er idd erg mooi uit. Veel ruimte voor de paarden en ook genoeg ruimte om de boel schoon te houden.

Is het meer arbeids intensief of juist minder dan een stal met alleen boxen?
Momenteel help ik s'ochtends op mijn huidige stal. Hier zijn 50 boxen en met al het werk zijn we zo'n 5 a 6 uur bezig. En dat is excl binnen halen van de paarden en nog een voerronde eind van de dag.

Verder vraag ik mij af of die krachtvoer stations echt nodig zijn? Mij lijkt het beter om alleen ruw voer te verstrekken en dat de baasjes zelf na het rijden krachtvoer geven. Dit om te voorkomen dat er krachtvoer achterblijft en het volgende paard dat op eet.
Ook ben ik niet zo'n voorstander om een paard alleen voor zo'n station te chippen. Alternatief is natuurlijk de halsband en dat vind ik opzich wel okay....maar er 'hangt' natuurlijk wel iets om de nek(vast zitten, ander aard trekt hem af etc).
Daarnaast weet ik uit ervaring dat eigenaren graag zelf kiezen wat hun paard eet kwa krachtvoer en dat ze naast hun dagelijkse portie altijd nog bijgevoerd worden door de eigenaar zelf. Of hebben jullie deze ervaring in de Hit-Actief niet?

En dat HAM vraag. Wat zou de bank zeggen dat ik een paar ton wil lenen voor zo'n stal??? :P Ik ben alleen en heb maar weinig eigen inleg en al helemaal geen huis met grond waar ik het zou kunnen realiseren.
Als iemand mij iets over de kosten kan vertellen mag dat en uiteraard via pb voor de privacy.

En hoeveel paarden moet je hebben om er van rond te kunnen komen??
En wat is een richtrijs voor de stalprijs.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:38

Peachy schreef:
Misschien een rare opmerking, maar dat is juist toch helemaal niet veel?
Mijn pony's staan 24/7/365 op 2000 vierkante meter en zijn met z'n 2en..

Ben het met je eens; lijkt mij ook niet veel per paard....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:09

Isegrim schreef:
Correctie: 3021 vierkante meter. Voor rond de 40 paarden. :)

Dat is 75 m2 per paard, vind dat best wel weinig...ben wel benieuwd of je foto's hebt om te zien of het echt weinig is, want misschien lijkt dat wel zo...

Ik heb voor ongeveer 3000 m2 2 paarden, 2 shetten en vind het eigenlijk veel te weinig...

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:59

Als je stal klaar is dan heb je mij al vast al klant :-P alleen een lastig puntje, vanwegen z'n longen mag hij geen droog hooi hebben. En ik denk dat zo'n stal wel meer klanten aan zal trekken die paarden hebben met luchtweg problemen omdat de paarden veel buiten kunnen zijn in een hit actief stal. Misschien nog een puntje om over na te denken.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:10

russel schreef:
Dat is 75 m2 per paard, vind dat best wel weinig...ben wel benieuwd of je foto's hebt om te zien of het echt weinig is, want misschien lijkt dat wel zo...

Ik heb voor ongeveer 3000 m2 2 paarden, 2 shetten en vind het eigenlijk veel te weinig...

Ik vind het totaal niet te weinig, het is niet 'vol' ofzo.

Zie http://www.neville-stables.nl daar staan genoeg foto's. :) Zelfs vanuit de lucht, in het fotoboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:13

Wa bedoel je met vol?

10 meter bij 10 meter is 100 vierkante meter, zij hebben daar een kwart levensruimte van, 75m2...wat is vol dan? Ik vind dat het voor 20 paarden al te klein is..

Alleen al door de rangorde is er voor een paard meer ruimte nodig...de dominante en hoogsten in rang hebben alle ruimte, die mogen overal lopen, staan en eten, maar de ondersten dus niet, die hebben nauwelijks ruimte hierdoor. Ik vind het echt niet kunnen, beoogt in mijn ogen niet het doel van een vrij leven..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:31

Het probleem dat jij schetst, is er niet. Er is voldoende ruimte voor alle paarden. Het scheelt dat het geen vierkante ruimte is (ze kunnen elkaar makkelijk ontlopen) en dat er voldoende voerstations zijn. Het is gewoon echt niet te klein, er is voldoende ruimte voor iedereen.

Enneh sorry, maar de meeste paarden hebben een bewegingsruimte van 3x3 het grootste deel van de dag. :')