Pony alleen houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Pony alleen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 17:57

Ik heb een probleempje...

Ik heb sinds 24 mei me eerste eigen shetlander poown <3

Om geen heel verhaal ervan te maken, hij staat nu (weer) alleen. Hij kan niet goed met hengstjes overweg en zeker niet als er een merrie bij staat. Daar is het een keer de fout in gegaan daarom moest die tijdelijk alleen staan.

Het plan was om hem daarna bij een merrie en gecasteerde ruin te zetten maar mocht dat fout gaan zou dat op mijn kosten komen, en de bedoeling was dat dat ze direcht bij elkaar in gedonderd werden terwijl mijn pony niet sociaal is en bijna altijd alleen heeft gestaan.

Ik ben daarom van stal verhuist en sta nu bij mensen thuis, Mijn pony staat nu weer alleen. Naast hem staan 2 friezen waar die wel contact mee kan maken maar die hebben elkaar en gaan niet met Flip om zegmaar :+

Ik wil mijn pony niet alleen hebben, hij moet kunnen spelen en kroelen met een maatje! Nu wil ik ook niet iemand die bij me komt staan met zijn pony bang voor hetzelfde voorval van stal 1 + ik heb het na me zin alleen en ben bang voor meidenruzie en bemoeizuchtigheid.

Ik kan er een pony bijkopen maar liever doe ik dat nog niet, heb me eerste pony net en wil me daar op richten. Het risico op ziekte wordt ook groter en de maandelijkse kosten ook. Het zou wel kunnen maar liever nog niet.

Maar me pony alleen is voor mij geen optie....

Wie heeft er een super goed idee? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:58

Gewoon een ruintje erbij?

Ruin+ruin+merrie werkt inderdaad niet altijd.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:01

Kun je niet vragen of er nog een tweede pony mag op de wei, dat ze hem dus verhuren aan nog een klant? En dan kun je kijken of ze samen kunnen...

Mocht het nou niet kunnen kun je er altijd een draadje tussen zetten zodat ze wel kunnen neuzen en kroelen maar niet elkaar volledig in de haren kunnen vliegen.

Of zelf nog een ruintje kopen , maar wat je zelf al aangeeft, dan gaan je kosten wel omhoog. Voor je pony zou dat de beste oplossing zijn. Dan kun je Flip meenemen als je een pony gaat uitzoeken en daar dus al kijken of het een beetje klikt.

InezFlip

Re: Pony alleen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:07

Ik wil niet er nog een pony van een ander bij 1 daar begin ik echt niet meer aan om veel ruzie en problemen te voorkomen, ben blij dat ik het eindelijk zo goed voor elkaar heb.

Focussed, de wei vind ik te klein om door 2e te doen en zou ik dat doen krijg je hetzelfde effect wat ik al heb want met de friezen die er naast staan kan die snuffelen.

Een pony erbij zou opzich kunnen heb een leuk veulen gezien maar de maadelijkse kosten vind ik wat maar oke. Maar risico op da vind ik het gewoon niet. Aan de andere kant leuke kans op een pony erbij maadelijkse kosten zijn niet hoog maar hou niet veel meer over dan voor mezelf....

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:11

Je vraagt of iemand een idee heeft.

Een andere shet erbij wil je niet meer, alleen als die van jezelf is, wat je financieel nu nog niet kan hebben. Welke opties blijven er dan nog over??

Misschien moet jij je pony ergens anders stallen, waar wel ruimte is om de pony's aan elkaar te laten wennen. Dus waar wel een land is wat groot genoeg is om te verdelen.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:25

Een idee wat mogelijk is, ik ben zelf door me plannen heen namelijk en mischien was er iemand die hier een idee voor had.

Ik kan het wel betalen maar vond het net lekker dat ik eens wat geld voor mezelf had.

Ergens anders stallen heb ik over nagedacht maar er zijn geen stallen veder in de buurt met ruimte op 1 na dan. Maar daar betaal ik zoveel want daar gaat die snachts op stal daar kan ik van waar ik nu sta ruim 2 pony's van onderhouden.

Ik denk dat er niks anders op zit dan er toch iets bij te kopen....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:29

Bij later gecastreerde ruinen kan je vaak alleen andere mannen zetten als er geen merries in de buurt zijn.
Meerdere merries bij 1 ruin gaat vaak wel goed, andersom is het een stuk lastiger.

Mijn Dennis kan prima met hengsten en ruinen, als er geen merries zijn. Zijn er wel merries dan lust hij ze voor ontbijt ;).
Mijn mannen hebben dus beide een eigen dame's groep en dat gaat prima.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:41

Dus als ik nu een hengstje erbij neem van (even tellen) 5 maand (die gecastreerd word zo snel als kan) kan dat goed gaan bij mijn ruin. Die naast een hengst en merrie staan?

Ik ga gewoon niet graag hier weg, heb een super mooie shetlanderbak dus een bak die op shetlandermaat is en niet te zwaar een mooie schuilstal en mogelijkheid de ponys appart te zetten.

Wil er dat veulen bij zetten hij kan inmiddels goed met andere ponys overweg en mocht het hengstje streken krijgen en het gaan botsen wordt die gecastreerd maar denk dat het wel goed moet gaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:45

Als je ze vanaf jongs af aan bij elkaar hou gaat het meestal wel goed. Een veulen is nog maar een baby, geen echte hengst. Dennis kan ook prima bij veulens, maar als ze een tijdje niet bij elkaar gelopen hebben als jaarling is het fout. Laat ik ze bij elkaar lopen gaat het wel.
Ik zou een veulen dan wel lekker op tijd castreren, hoe later je dat doe hoe groter de kans dat het wel gaat botsen.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:54

Goeie tip, en wat is een goed aantal maanden om dat te doen? Kan je met 5 maanden al zien of de balen ingedaald zijn? Niet dat ik een klopthengst koop. Ik weet dat het natuurlijk bij elke pony verschilt met waneer het gebeurd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:58

Ze kunnen ze al hebben, kan ook nog 2 jaar duren. Ik heb tot nu toe hengsten vanaf 1,5 gecastreerd. Heb nog nooit zo vroeg mogelijk gecastreerd (altijd wel andere jonge mannen op het erf waar ze wel bij konden), dus zou het niet precies weten hoe snel mijn mannen waren.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:01

Nouja dan is het een gokje, ik wil hem het liefst nog wel tijdje hengst laten ook beetje voor de bespiering en de bouw. Mocht het slechter gaan in de omgang met mij en Flip is het direcht een castratie. Ga volgende week bij een pony kijken en dan hoop ik te kunnen zien of ze al ingedaald zijn.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:53

Ik ga zaterdag ons hengst veulen spenen en hij komt dan bij 2 oudere merries, zijn zusje en een 9 jarig hengstje. Ben heel benieuwd want hengstje kon ook nooit met ruinen maar wat Dennis al zegt, hij is nog maar baby.
Hij word in mei gecastreerd als hij niet verkocht is dan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:10

een baby hengstje zien ze niet als vijand of bedeiging hoor, over het algemeen.
je pony is missch niet zo heel sociaal, 'hoeft' niet zo nodig een close vriendje, maar toch... die interactie, ook al is het onderling geshagarijn en gemiep, maakt toch een heel groot verschil.
ze houden elkaar bezig.
daarnaast, ze voelen zich veiliger want er is iemand die mee waakt (voor wolven enzo ;) ) zodat pony beter kan slapen / relaxeder is.

hoe vaak heb je nou geprobeerd dan, alleen bij die ene groep, of vaker bij andere pony's?
wat gebeurd er dan voor iets vreselijks dat je uit de groep moet met je pony,
daarbij je hebt hem een half jaar, dat duurt het minimaal voordat hij zich uberhoubt op 1 plek goed voelt.
ik zeg het niet om je te oordelen, ben zelf ook al te vaak verhuist met de shetlandpony, en zij heeft ook wel periodes alleen gestaan,
vandaar ook dat ik nu echt ervaren heb dat ook een pony die doet alsof andere pony's haar niet interreseren en ze irritant vind, tóch beter af is in een wei mét een maatje of meerdere pony's.

het moet toch raar gaan als een shetlander echt zo'n feeks is dat hij gevaarlijk wordt in de kudde?
heb ik maar heel sporadisch meegemaakt, het gaat over het grote geheel toch meestal wel goed.
de rang laten uitpraten en verder geen groepswisselingen, dan vinden ze hun plek wel.

oja, je oorspronkelijke vraag; missch kan je met nog iemand die een pony alleen heeft staan de beide weides delen, jou wei of hun wei, kan het gras ook steeds mooi weer aangroeien, aangezien je geen grote weide zei te hebben.
niet iedereen wil persé elke dag van alles met/bij de pony komen doen, je hebt ook mensen die gewoon dagelijks even kijken en voeren of dat wel om beurten willen doen.
en dat laatste is bijv best wel fijn in de winter, met het hooi voeren en ijs hakken.
dus win win voor iedereen dan toch?