Houten hekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nynkeenfred

Houten hekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:33

We zijn van plan om houten hekken langs onze weide/buitenbak te maken, alleen mijn paard eet nogal graag hout op.
Is er ook een soort spul wat je erop kunt smeren zodat hij het niet meer lekker vind?

Rchell

Re: Houten hekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:53

als het om grote oppervlakte gaat zou ik iets van teer gebruiken, je kan ook een anti bijt middels gebruiken (is zowel in spray als smeersel verkrijgbaar) maar voor grote oppervlakken wordt dat een duur grapje.. + na een regenbui kan je opnieuw smeren..

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:54

het gaat om een klein stukje.
is dat spul gewoon te koop bij de ruiterzaken?
maar naar elke keer regenbui opnieuw smeren is te veel werk.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:58

ja.. hertshoornolie schijnt ook heel goed te helpen (vlekt wel) maar ondat het olie is spoelt het niet weg.. Ik heb zelf net excellente no bite spray aangeschaft voor mijn gloednieuwe deken, waar de kudde regelmatig in hangt, maar das natuurlijk net wat anders dan hout.. Met hout heb ik dus geen ervaring, maar hertshoornolie lijkt me een goed idee..

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:00

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:00

RGBrink schreef:
ja.. hertshoornolie schijnt ook heel goed te helpen (vlekt wel) maar ondat het olie is spoelt het niet weg.. Ik heb zelf net excellente no bite spray aangeschaft voor mijn gloednieuwe deken, waar de kudde regelmatig in hangt, maar das natuurlijk net wat anders dan hout.. Met hout heb ik dus geen ervaring, maar hertshoornolie lijkt me een goed idee..

hmmm mijn vader zegt dat hertshoornolie giftig is dus dat lijkt me niet zo handig.

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:01

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:02

graag gedaan :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:21

nynkeenfred schreef:
RGBrink schreef:
over deze hoor ik hele goede verhalen: http://petssupermart.com/antibijt-herts ... !!!2396!NL hij vlekt dus wel / veranderd de kleur van het houd..

oké heel erg bedankt voor je hulp, als het zover is dan schaf ik deze denk ik aan.

In dit product zit ook hershoornolie, maar er staat bij dat het niet giftig is.. ik dacht ook dat hertshoornolie niet giftig was (in ieder geval voor paarden).

Waarom geen stroomdraadje er langs? Dat is volgens mij echt de enige oplossing om je hout heel te houden..

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:47

Als je gecreosoteerd grenen omheiningen en hekken neemt heb je er bij een normaal paard geen last van.

Kijk anders eens op http://www.schuurman.eu

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:52

Of een stroomdraadje er lang :)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:54

DubbelDun schreef:
Of een stroomdraadje er lang :)

Dat helpt heel vaak niet voldoende, ze weten altijd een plekje te vinden waar de stroomdraad het hout niet beschermd

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:50

Azijn mengen met mosterd , dat erop smeren met een kwast ,,

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:00

verkleurd dat?
En ik neem aan dat je dat moet vervangen na een regenbui?
klinkt wel goedkoop dus het proberen waard

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:03

nee het verkleurd niet maar trekt er wel in , azijn kan alleen hardhout verkleuren , in de goede zin van kleur , wordt het mooi donkerbruin van .
Het werkt ook tegen kribbijten op stal .
Maar ik vertel je eerlijk dat een paard die hout vreet ( de mijne dus ook ) hou je zowat niet tegen ,, hij vrat zowat de palen van mijn schuilstal op tot zelfs de planken van de stal aan toe !! Heb daar nu zwart winddoek tegen aan geniet ,, ben je er ook vanaf .
Ik heb ook alles verzonnen waarom een paard dat doet ? Vitamine tekort ? zeg me het maar ,, het zit gewoon in hun natuur denk ik , ik geef hem vaak wilgetakken ,, dat is super gezond qua sappen .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:13

Mijn ervaring is dat je in dat geval beter kunt kiezen voor metaal of kunststof.
Mijn eerste paard knaagde aan zijn stal, en de pensionhouder stond het elke dag te verven, beitsen, smeren en noem maar op maar in de praktijk was het elke keer een nieuwe plank erin op de bijtplek. Dat wil je met een omheining natuurlijk niet hebben.
Mijn huidige paard pakt vast ivm luchtzuigen en op mijn eerste stal werden prachtige houten omheiningen langs de weiden gezet... met als resultaat dat peerdlief verbannen werd naar paddockjes met stroomdraad ipv hout omdat het wel erg zonde was van die mooie omheiningen en alle bekende smeersel (cribox, hertshoornolie, beits, sambal,...) echt geen hol uitmaakten, mijn paard bleef vastpakken.
Het is rot als het je overkomt als het er staat, maar als je al bij voorbaat weet dat hij knaagt, zou ik toch echt het praktische voor het esthetische plaatsen.. (voor mij dus ook geen mooie houten omheining helaas, hij staat opd it moment buiten mijn beukenhaag te slopen :+ )

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:19

Onze ervaring is dat een paard niet aan de gecreosoteerde omheining gaan knagen, wel aan hardhout en gewolmaniseerd.

Het witte kunststof krijg je bij veel gemeentes (terecht) niet meer voor elkaar. Een metalen omheining vind ik gevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door juliomariner op 28-10-11 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:20

@juliomariner : wat vind je gevaarlijk aan een metalen omheining ??

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:23

Het feit dat het bijna niet kan breken en ze er dus vol tegen aan vliegen en dus kans hebben op een gebroken been.
Daarbij vind ik een omheining van stijgerbuis of vangrails bijzonder lelijk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:27

Geen enkele omheining is 100% veilig, er is altijd wel ergens een paard geweest die lelijk terecht gekomen is.
De vraag is ook; wil je dat ie hoe-dan-ook binnen de omheining blijft of heb je liever dat ie er door kan en vervolgens misschien op een drukke weg terecht komt ?? Iedereen zal naar de eigen situatie een andere keus maken.
Of iets mooi is of niet is een kwestie van smaak :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:33

Stijgerbuizen kunnen best mooi zijn vind ik als je het netjes aflakt bijv., vangrails zijn idd spuuglelijk (denk dat niemand die echt mooi vindt hahaha), maar wel erg functioneel.
Kunststof kan ze ook in kleur krijgen, dat hoeft niet per se wit.
Persoonlijk vind ik metaal veel veiliger dan stroomdraad en stroomlint wat we toch algemeen gebruiken om de dieren binnen te houden, ik heb tot dusver maar ooit een keer een ongeluk ermee zien gebeuren en dat was toen ik nog klein was een paard die zijn neusbot brak door er vol tegenaan te gassen. Normaal zou een paard dat enigszins bij zijn hoofd is, dat ook echt niet moeten doen, maar dat paard was nog nooit los geweest in die baan en had heel lang binnengestaan blijkbaar.
Hout blijft het mooiste maar het is ook duur en dat is vooral leuk als het mooi blijft, een afgeknaagde omheining is niet mooi en ook niet veilig.
Overigens zijn bielzen geloof ik gecreosoteerd toch? en daar knagen ze gewoon aan. Ik heb ze liggen om het zand binnen de baan te houden en helaas zitten ze daar wel eens aan als ze los in de bak mogen. Sinds ik beuken heb staan zijn die de sjaak, maar ik zou het voor knagers niet met opzet gebruiken.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:41

DubbelDun schreef:
Of iets mooi is of niet is een kwestie van smaak :+

Klopt daarom zei ik ook "vind ik"
We maken het regelmatig mee dat bij bepaalde gemeentes geen witte omheining meer geplaatst mag worden.
Daarbij vind ik de kunststof omheining er nog steeds erg nep uitzien.

Een bruine gecreosoteerde omheining valt mooi weg in het landschap.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:43

Ook bij kunststof staat de techniek niet stil :) Je hebt nu ook bruin met houtnerf :)
Wit zou ik ook nooit willen; kun je maandelijks je hekwerk soppen :D

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:49

DubbelDun schreef:
Ook bij kunststof staat de techniek niet stil :) Je hebt nu ook bruin met houtnerf :)

Ik heb er hier proefstukken van liggen maar vind het er nep uitzien.
Ik heb er trouwens nog geen klant naar horen vragen.

Ik heb het meegenomen naar de beurs op Indoor Brabant en daar wou er ook niemand naar kijken. Daarbij is de kunststof veel duurder dan hout.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:51

Maar wel als voordeel geen onderhoud :)