Stalmatten, welke gunstig in prijs en zacht genoeg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Stalmatten, welke gunstig in prijs en zacht genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 08:55

Nu het toch steeds moeilijker word met vlas enzovoort en ik 2 paarden heb overweeg ik om naar stalmatten te kijken.

Maar het is zo dat ik het natuurlijk zo gunstig mogelijk wil houden, ik moet 2 stallen beleggen.
Ik vind het belangerijk dat ze erin kunnen liggen, dat ze dus zacht genoeg zijn.

Verder wil ik dan eigenlijk geen stro ofzo gebruiken alleen maar wat zaagsel voor een plashoekje.
De vloer eronder is een betonen vloer.

Wie heeft enkele tips voor matten en links?

En moet je perse voor stalmaten kijken o kunnen zulke rubberen tegels ook die gebruikt worden bij speelplaatsen?

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:32

rubbermatten24.nl

mss hebben ze daar iets voor je!

Sanne

Jibbel

Re: Stalmatten, welke gunstig in prijs en zacht genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:35

Ik heb gewoon rubber speeltuin matten. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat speeltuin matten minder goed tegen urine kunnen, dan de 'echte' paardenmatten. M.a.w. ze vergaan eerder door de urine wat 'erin vreet'.

Verder is het belangrijk dat je stal of afschot heeft, of afvoer, want anders blijft onder de matten de urine staan. Ik kan je vertellen, mijn stal heeft afschot, maar geen afvoer, maar na 1 week staat er toch een klein laagje onder de matten waar je plasten het gaat ontzettend stinken.
Voor een goede hygiëne, moet je dus eigenlijk elke week de matten waar ze plassen van hun plek halen en de urine laten opnemen door vlas/zaagsel. Zelf spuit ik de matten 1x per maand ongeveer af, zodat ze goed doorlatend blijven. Je paard loopt natuurlijk zand mee de stal in en ook in zaagsel/vlas zitten kleine deeltjes die in de tegels gaan zitten.

Een maatje van 50x50 is wat dat betreft lekker handzaam, de grotere hitmatrassen zul je minder vaak af moeten/kunnen spuiten.

Voor besparing op je bodembedekking is het ideaal, ook voor de benen van je paard is het ideaal, die van mij heeft geen last van stalbenen meer sinds ze op de matten staat. Nadeel is dat die van mij niet graag meer gaat liggen.
Anderzijds moet je wel rekening houden met je ruwvoergift. Geen stroknabbeltje meer, betekent aanpassing van je voermanagement. Zo heb ik een 'slowfeeder' aan de wand hangen. Alleen wat het woord 'slow' erin doet, is mij nog steeds een raadsel....

Op marktplaats kun je misschien wel wat vinden en evt. tuincentra oid. Speeltuintegels zijn alleen ook niet goedkoop, ca. €9,95 per stuk. Voor een stal van 3x3 heb je er al 36 nodig (als je hem helemaal vol legt), dus kost je al snel €360,-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:58

Een HIT-matras / Softbed. Die zijn écht zacht genoeg om zonder strooisel op te liggen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:31

Wij hebben rubberen stalmatten in 50x50cm en 100x100cm in ons assortiment (kijk op www.strokorrels.nl).
de kleintjes zijn makkelijk eruit en erin te leggen, met als nadeel dat ze (bij een draaikont op stal) makkelijker verplaatsen.
de grote zijn moeilijker eruit en erin te leggen, maar blijven heel stabiel liggen.
Kwalitatief zijn ze eender.
Mocht je prijzen en levervoorwaarden willen weten, dan ontvang ik graag een PB.

BoukjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:27

Heb die van Bedaf Stallenbouw, ben daar erg tevreden over. Er zijn nogal verschillende kwaliteiten in, ook rotzooi. Heb geen bodembedekking, de heren houden niet van gespetter dus plassen keurig buiten. Mijn ervaring is dat bij binnen plassen strooisel of mega-goede afvoer noodzakelijk is. Anders wordt het een smerige stinkzooi.