de winter komt eraan hoe longeren in een longeerbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

de winter komt eraan hoe longeren in een longeerbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 00:12

ja jullie zien het al, de winter komt eraan.
bij ons op stal hebben wij genoeg bakken om te rijden, maar helaas mag daar niet in gelongeerd worden, wij hebben 2 grote longeercirkels maar helaas gaan deze bevriezen in de winter.

ik zoek een oplossing om toch te kunnen longeren.

momenteel ligt er nog geen drainage in de cirkels maar de planning is om volgend jaar wat aan de cirkels te laten doen.
ik wil dit graag met de pensionhouder bespreken wat voor opties er zijn.
ik heb al het 1 en ander door laten schemeren dat ik tot half januari niet kan rijden en alleen kan longeren en dat ik dus wel die mogelijkheid wil hebben, hij deelde mij mee dat ik dan maar wat stapwerk aan de hand binnen moest gaan doen omdat als het echt vriest je niks in die bak kan doen..
ik betaal best een hoop stalling en voor alle faciliteiten dus wil ook gebruik kunnen maken van alles.
overigens ben ik niet de enige die klaag daarover maar wel de enige met een grote mond om naar de pensionhouder toe te stappen om ermee tot een oplossing te komen.

ik wil jullie vragen of dat er iemand is met goede tips waardoor er zo lang mogelijk gelongeerd kan worden in de winter ook als het vriest.

bedankt vast voor de moeite.

Natasjaa

Re: de winter komt eraan hoe longeren in een longeerbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:18

Ik zou zeggen, zorgen dat ie elke dag als t vriest losgetrokken wordt en gevlakt? En ik zou overigens iedereen verzamelen en Samen naar de stalhouder gaan om hier over te praten, samen sta je sterker lijkt me! Succes in ieder geval!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 00:19

Natasjaa schreef:
Ik zou zeggen, zorgen dat ie elke dag als t vriest losgetrokken wordt en gevlakt? En ik zou overigens iedereen verzamelen en Samen naar de stalhouder gaan om hier over te praten, samen sta je sterker lijkt me! Succes in ieder geval!

dankje voor je reactie, maar ze hebben allemaal een grote mond maar durven niet.
ik heb het eerste woord al gezegd maar ze konden hem niet los trekken.. omdat er geen middelen voor zijn (denk ik ) er liggen nu steeds zoveel plassen in dat als je longeer alles onder de zand spetters zit van top tot teen.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:23

Dat werkt ook niet, is het niet mogelijk om met de stalhouder te overleggen dat je in zo'n geval een hoek van de rijbak mag gebruiken? Evt slechts een paar keer per week, net voor hij gesleept moet worden desnoods?

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 00:32

Natasjaa schreef:
Dat werkt ook niet, is het niet mogelijk om met de stalhouder te overleggen dat je in zo'n geval een hoek van de rijbak mag gebruiken? Evt slechts een paar keer per week, net voor hij gesleept moet worden desnoods?

het probleem is dat het een dure bak is en dat ze november gaan beginnen met nieuw zand erin dat doen ze elk jaar, er word ontzettend veel les in gegeven omdat het manege/pension is en een hoek van de bak heb ik ook al eens gevraagd en dat is ook niet mogelijk.. zelfs niet lopend longeren zodat je dus de hele bak gebruikt en dus ook geen afdrukken krijg.

ik zat eraan te denken om iets met dat zand te laten doen en dan tapijt o.i.d erin te laten doen of houtsnippers..het is maar tot de zomer weer begint dan worden die cirkels ook gedaan..maar ik moet echt met een goed argument gaan komen waarvan hij zoiets heeft, ja dat is een goede niet al te dure oplossing tot die tijd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 07:48

De klassieke oplossing is op de hoefslag van de longeercirkel een lekker dikke laag stro met mest (uit de stallen dus) leggen. Het broeit, zodat de boel minder bevriest, en het veert lekker als de ondergrond toch bevroren is.
Goedkoop en het werkt prima. Je moet het alleen na de winter wel weghalen want anders krijg je natuurlijk een bak met compost ipv zand, maar als er tóch een nieuwe bodem in moet komen zou ik dat voorstellen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:26

Wij hebben tapijtsnippers in onze paddock. Daar longeer ik in de winter ook in.
Bevriest niet, bodem is altijd goed.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:49

Tapijtsnippers liggen bij ons op stal ook in de longeerbak en buitenbak, dat werkt inderdaad ook prima hoor!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:03

ja ik zou er ook mest op gooien alleen het eruit halen is wel een heel erg ***** werk en dan moet wel mogen van de eigenaar!

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:17

De tip met mest is een goedkope slimme oplossing! Misschien dat je hem daarmee zover krijgt?
En ik las dat je iets zei over houtsnippers? Begin er niet aan, wij hebben het gehad en het was een regelrechte ramp! Onze bak is nu nog niet zoals het hoort.... Dan zou ik indd voor de mest of tapijtsnippers gaan!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 22:33

Natasjaa schreef:
Tapijtsnippers liggen bij ons op stal ook in de longeerbak en buitenbak, dat werkt inderdaad ook prima hoor!

ik had zelf ook aan tapijtsnippers zitten denken, en heb het er vandaag nogmaals over gehad met de pensionhouder hij zegt dat deze erg duur zijn, tjah wat moet je dan.., nu moet ik zien te bewijzen dat ze niet duur zijn en dat het voor de winter wel een oplossing is.

dat met dat mest gebeuren heb ik ook wel is gehoord ja, maar ik twijfel of dat echt werk en ik denk niet dat hij dat zo netjes vind om dat in die longeer cirkels te leggen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 00:12

heb mijn staleigenaren opgebeld over het idee mest/stro, dat ik mijn stro er wel voor wil inzetten , maar zij zien dat niet zitten i.v.m eventuele troep.

Tapijtsnippers , ook not done in hun ogen, want dat kan niet afgevoerd worden oid.
Maar bij ons mag je wel in de binnenbak longeren als alles bevroren is, mja ik dacht ik denk mee want in de binnenbak longeren is alles behalve ideaal voor de ruiters/amazones op dat moment.