Veulen manen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XTsjetty

Veulen manen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:15

Heey,
Ik heb thuis een shetland veulen van nog maar een paar maanden oud. ( 5 maanden ongeveer. )
Mijn vriending zecht dat ik de manen en staart niet kan borstelen omdat ze nog in de groei zijn.
( klinkt heel logisch dacht ik. )
maar ik wil het voor de zekerheid ook even aan jullie vragen dat het klopt of niet.
Want als ik de staart niet borstel komen er wel klitten enzo in.
GR. Tsjetty.

Ibbel

Re: Veulen manen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:35

Staart- en maanhaar (en alle haar trouwens) groeit levenslang. De gemiddelde levensduur van een haar is 3 maanden. Borstelen heeft niets te maken met wel of niet groeien, of wel of niet uitvallen.
Haar groeit, en met borstelen haal je haar weg dat klaar is met groeien (na die gemiddeld 3 maanden dus). Dat haar valt dan uit. Sowieso. Of je borstelt of niet.
Dus borstel jij maar lekker, het maakt niets uit met betrekking tot (bijvoorbeeld) hoe lang de manen uiteindelijk worden. Daar kun je geen invloed op uitoefenen. Niet met wel of niet borstelen, maar ook niet met vlechten, poedertjes, cremes of wat dan ook.

gipsycob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:37

Lekker gaan borstelen, net wat ibbel zegt

XTsjetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:43

Okee bedankt,, maar goed dat ik het aan jullie gevraagd heb!

gipsycob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:48

niets te danken´

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:28

Ibbel schreef:
Staart- en maanhaar (en alle haar trouwens) groeit levenslang. De gemiddelde levensduur van een haar is 3 maanden. Borstelen heeft niets te maken met wel of niet groeien, of wel of niet uitvallen.
Haar groeit, en met borstelen haal je haar weg dat klaar is met groeien (na die gemiddeld 3 maanden dus). Dat haar valt dan uit. Sowieso. Of je borstelt of niet.
Dus borstel jij maar lekker, het maakt niets uit met betrekking tot (bijvoorbeeld) hoe lang de manen uiteindelijk worden. Daar kun je geen invloed op uitoefenen. Niet met wel of niet borstelen, maar ook niet met vlechten, poedertjes, cremes of wat dan ook.

als een haar na 3 maand uitvalt, hoe kan het dan dat de manen steeds langer worden? groeien die na verloop van tijd sneller dan of?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 07:38

Haar valt niet meteen uit na 3 maanden, maar het groeit dan niet verder.
Groei gaat ook niet sneller bij een jong paard, maar bij een jong paard duurt de groeiperiode langer. Haar kent drie fasen: groeifase (anagene fase), overgangsfase ( katagene fase) en rustfase (telogene fase). In de anagene fase groeit het haar, in de katagene fase gebeurt er niets, en in de telogene fase valt het haar uit. Bij de vacht gebeurt dat 2x per jaar min of meer tegelijkertijd( verharen). 'Rust' slaat overigens op de status van het haarzakje, niet van het haar zelf. Na een tijdje wordt het rustende haarzakje ook weer actief, begint de anagene fase weer en groeit er weer een nieuwe haar uit hetzelfde haarzakje.

De overgangsfase, waarin het haar niet groeit maar ook nog niet uitvalt, kan voor maan- en staarthaar heel lang zijn. Als die fase lang is, wordt het maan- en staarthaar ook heel dik. Er zijn dan relatief veel haarzakjes actief of in de overgangsfase.

De lengte die het haar bereikt in de anagene fase is genetisch bepaald en uniek voor ieder dier. Bij het ene paard duurt de anagene fase langer, en groeit het haar langer door (en wordt dus ook langer), bij een ander paard wordt de katagene fase eerder bereikt en blijft het haar korter. Dat is verder ook niet te beinvloeden.
Er zijn dus ook paarden met een een anagene fase van het maanhaar van een jaar of langer, die krijgen dus hele lange manen, en andere paarden komen nooit veel verder dan 10 cm, bv. omdat hun groeifase veel korter is. Gemiddeld is de periode van groei dus een paar maanden, maar daar zit veel individuele variatie in.
Vachthaar groeit bijvoorbeeld maar ongeveer 1 maand, daarna is het op lengte en blijft nog 5 maanden zitten (overgangsfase), voordat de verharing begint en het uitvalt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:59

oh, dat maakt het heel veel duidelijker, bedankt ! :)