Jong paard leren vast staan...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Jong paard leren vast staan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:10

Wie had dat nou gedacht, dat ik over zoiets simpels een topic zou openen... Maar goed, mijn oude vertrouwde maatjes zijn weg, en ik moet dus van alles op gaan bouwen met 2 nieuwe maatjes. En dat valt best tegen. Ik ben er in de laatste jaren niet makkelijker op geworden en zie overal potentiele spoken.

Zo zag ik 2 jaar terug een paard wat aangebonden stond, schrok, ging hangen, touw breekt (of, de klip) en paard vliegt achterover en bleef even liggen. Achteraf niks aan de hand, maar zo ontzettend vervelend om te zien!

En tja, dan kijk ik naar mn jaarlingetje, die straks weer naar huis komt, en waarvan ik het toch echt tijd vind dat ze gaat leren vast staan, zowel enkel aan het touw als tussen 2 kettingen op de wasplaats.

Maar hoe ga ik dit handig aanpakken als ik zelf van te voren al allemaal doemscenario's zie?

Vroeger was het simpel: Vastknopen en zie maar wat ie doet... Maar zo simpel is het in mijn eigen hoofd niet meer :n

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:14

Ik denk dat uitproberen toch de enige oplossing is. als je bang bent dat ze gaat hangen kun je ook gewoon het touw 1 keer door de ring halen of om de balk heen doen (ik weet niet waar je haar aan vast kan zetten) en dan gewoon het eind een tijdje vast houden. dan heeft zij het gevoel dat ze vast staat, en als er iets gebeurd hoef je alleen het touw los te laten en dan staat ze niet meer vast. zo doe ik dat altijd met paarden die de neiging hebben te gaan hangen, dat leren ze dan aardig snel :)

Inge_Zorro

Re: Jong paard leren vast staan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:17

Gewoon voorzichtig proberen. Laten zien dat het niet eng is. Eerst touw door de ring halen en niet vastknopen. Laten wennen aan de druk en wanneer ze in paniek raken kan er dan niets gebeuren.
Als je het spelenderwijs leert komt het vanzelf goed!

violente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:19

Stef, mijn nichtje zat helemaal in de paarden na haar opleiding in Deurne en die adviseerde altijd om de jonge dieren niet alleen aan het halster vast te zetten, maar ook een koeienband te bevestigen en daar een apart touw aan vast te knopen. Het paard krijgt dan meteen druk op die plek en dat schijnt heel goed te werken bij dieren die het 'hangen' willen uitproberen. Bovendien is die koeienband supersterk en minder kwetsbaar dan een halster. Ik heb het bij mijn eerste veulen ook zo gedaan en dat werkte mooi. Maar Maddy zal vast heel makkelijk zijn!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:24

Halster en mee lopen kent ze overigens en doet ze prima, dus druk etc kent ze ook. Koeienband? Hmmz, en zet je ze dan ook met 2 touwen vast? Dus zowel aan de band als aan het halster?

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:27

Ik heb het zelfde probleem.
jaarling raakt een beetje in paniek waneer hij vaststaat.
ik heb hem geleerd om los te staan, en waneer hij een stapje doet dan zet ik hem terug.
Nu hoef ik maar met mijn vinger te knippen waneer hij een pas wil doen, en dan gaat hij al vanzelf terug.

Ik ben nu ook begonnen met het touw een maal door de ring te halen. zodat hij minder snel de paniekreactie heeft omdat ik dan het touw kan laten vieren.

Ik volg dit topic ook nog effe, misschien nog meer bruikbare tips binnenkomen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:30

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:36

wij hebben een poetsplaats waar ze aan 2 kettingen vaststaan en niet verder naar achter kunnen.
Ikzelf leer het de paarden altijd door ze in het begin aan 2 kanten met halstertouwen vast te binden, lang genoeg, dat de paarden naar achter kunnen lopen en vanzelf de muur raken. Naar achter kunnen ze niet, dus leren stil te staan.
Als ze dit kennen, maak ik ze aan 1 kant aan de ketting vast, andere kant touw die ik vasthoud.
Mochte ze gaan hangen, geef ik eerst klein beetje tegendruk, gaan ze hier harder op hangen, kan ik wat mee laten vieren dus kunnen ze naar achter lopen en stoppen ze vanzelf. gaat dit goed, kunnen ze naar een tijdje gewoon aan 2 touwen vast staan. (dit is echt alleen met paarden die NIKS kunnen, dus die zelfs geen halster kennen)
Mocht je deze mogelijkheid niet hebben, is de koeienband een hele goede! en in het begin zorgen dat ze nooit los kunnen breken.... Als ze door krijgen dat als ze gaan hangen ze los komen, heb je echt een probleem als je pech hebt.
In ieder geval veel geduld hebben, en gewoon rustig oefenen. In nieuwe situaties altijd zorgen dat je paard leert stil te staan.
Zo leer ik paarden het zadel door ze op stal met een touw door de tralies vast te houden (zodat ze niet weg kunnen vluchten, en mij en zichzelf geen pijn doet), doe het zadel op, maak het vast (zo vast, dat het niet kan glijden, maar ook niet gelijk helemaal strak aansingelen), klik het paard los en geef ze brokken. Paarden zullen in de stal niet zo snel gaan bokken, en als ze gelijk brokjes krijgen zijn ze afgeleid en leren gelijk dat een zadel op geen straf betekent.
Paarden die leren dat vluchten effect heeft, kunnen later echt problemen geven.
Daarom zorg ik ervoor dat als ik mijn paarden iets nieuws leer, ze leren dat er niks gebeurt en dat ze niet weg kunnen.
Als je ze in een paddock een zadel op doet, en het lukt niet en ze bokken half aan voordat de singel vast zit, leren ze dat dat gedrag beloont wordt, want je krijgt het zadel niet vast.
en 9 van de 10 keer gaat dat goed, maar als je net die ene vlugge treft, heb je echt een probleem

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:48

Ben zelf begonnen met een lang halstertouw (leadline).
Vastgemaakt aan het halster, door een ring aan de muur een en het uiteinde in mijn hand.
Zodat ik een beetje mee kon bewegen in het begin. En voor geval van nood.
En dan gewoon oefenen met stilstaan. Van 1 tel naar 2 tellen, ....... naar 5 minuten.
Ondertussen kun je met je vrije hand een beetje poetsen, kroelen, et cetera.
En als dat goed gaat, dan zet ik ze een keertje echt vast. Gewoon heel kort, dan steeds ietsje langer.
En als dat dan weer goed gaat zet ik ze vast en ga ik even uit beeld staan; van heel kort tot steeds langer.
Zo leren ze om ook rustig te blijven stilstaan als ze je even niet zien staan.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:53

Ik heb veel geluk gehad met mijn nu jaarling. Die is altijd al makkelijk geweest eigenlijk.. Maar wat ik in het begin deed, was inderdaad het touw door de ring halen en zelf vast houden. Dan voelt ze wel de druk al. Wij hebben trouwens binnenbanden van fietsbanden die rekken nog wat mee zeg maar, dus dat werkt voor een jong diertje wat fijner denk ik. Maar als het zo goed gaat, na een een paar keer dan pas een vast zetten en vooral erbij blijven... Maar die fietsband werkt ook bij paarden die gaan hangen, hij rekt een stukje mee voor hij terugschiet zeg maar. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:54

Beginnen zoals Rumpleteaser zegt en zelf het touw vasthouden. Daarna aan de plek waar je je jaarling vast wil zetten een strotouwtje of fietsband binden en je paard daaraan vastzetten, dat krijg je makkelijker los. Verder rustig blijven en oefenen.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:11

ikzelf vind een koeienband geen prettig idee omdat als ze gaan hangen alle druk op de nek komt en zich dan makkelijker op kunnen hangen omdat een koeienband niet zo snel kapot gaat.

ik heb het mijn pony geleerd met 2 halstertouwen gewoon door de ringen doen en een beetje druk geven en als ze gaan hangen dat je het touw langzaam laat vieren en niet in een keer loslaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:11

Als ze een halster prima vind, dan haal je toch eerst alleen het touw even door de ring?
Dan even laten hangen... steeds verder heel rustig uitbouwen :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:12

Maar weet je al dat ze niet kan vast staan, want dat begrijp ik er uit.

violente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:13

stef schreef:
Halster en mee lopen kent ze overigens en doet ze prima, dus druk etc kent ze ook. Koeienband? Hmmz, en zet je ze dan ook met 2 touwen vast? Dus zowel aan de band als aan het halster?

Ja. Zo is de kans op achteroverklappen weg. Bij de koeienband kunnen ze zich juist niet ophangen en de druk komt niet op het hoofd, maar op de bovenkant hals. Schijnbaar geeft dat een andere reactie als wanneer ze in het halster gaan hangen.

Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik zag al een aantal inspirerende tips voorbijkomen.
Misschien zou je de koeienband kunnen bewaren voor als ze inderdaad echt gaat hangen.
Ik heb het bij mijn toen 10 maanden oude veulen gedaan uit veiligheid, maar die was ook zo makkelijk met meelopen en ik heb eigenlijk nooit problemen gehad. Iedere keer als ze naar achteren wilde, kreeg ze druk vanuit de bovenkant hals vanuit de koeienband en dat was genoeg. Het halster is lastiger, want die geeft een vervorming van het halster als ze gaan hangen, waardoor er op het hoofd pijnlijke druk komt, die weer voor extra paniek kan zorgen.
Bovendien ben ik net als jij altijd bang dat ze het halster of het touw of de musketon kapot trekken.
Vandaar dat ik bij de grote altijd voor een koeienband kies. Dat geeft me een veilig gevoel ;-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 18:16

Ik verzorg haar vanaf haar geboorte en ze is in mijn bezit vanaf dat ze 3 mnd was. Ze heeft nog nooit vast gestaan. Idd wel touw door de ring en dan zelf vast houden. Doet ze prima trouwens, maar get daadwerkelijke vast knopen blijft een drempel, voor mij, waarschijnlijk niet voor haar ;)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:20

Ik ben ook zon doemdenker, veilig want je doet niets ondoordacht maar soms toch overdreven :o

Ik ben gewoon begonnen met los poetsen, wel met een halstertje aan. Na een tijdje snapte hij dat poetsen lekker was maar dat dat alleen gebeurde wanneer hij stilstond. Hierna heb ik hem vastgezet met een paardenknoop en ben gaan poetsen.
Als er iets gebeurde stond vriendlief klaar om de knoop los te trekken en hem vast te houden. Hij heeft nooit geen kik gegeven, heel aventoe hangt hij een beetje maar dan zet ik hem gewoon terug. Op een dag zal het kwartje vallen.
Nu heb ik het idee dat hij vrij makkelijk is maar dit was onze manier die goed werkt.

Zorg er gewoon voor dat je een manier pakt die bij jou en je paardje past, dat is echt het belangrijkste hoor.

Succes!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:38

stef schreef:
Ik verzorg haar vanaf haar geboorte en ze is in mijn bezit vanaf dat ze 3 mnd was. Ze heeft nog nooit vast gestaan. Idd wel touw door de ring en dan zelf vast houden. Doet ze prima trouwens, maar get daadwerkelijke vast knopen blijft een drempel, voor mij, waarschijnlijk niet voor haar ;)

Oh, ik weet precies hoe dat voelt; ik had helemaal hetzelfde! Maar ik heb gewoon een 'de knop omgedraaid' (zie mijn vorige post) en het gedaan. Joh, je kent je paard het beste; doen wat goed voelt :)

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:53

ik begin heel simpel.

Soort van wijken voor druk.

Dit kan op allerlei manieren, maar wat ik altijd doe, oefenen aan de hand.
Halster erom, touw eraan, en vragen haar/ zijn hoofd naar beneden te doen.
Geeft hij mee naar beneden, ook al is het enkele milimeters. Weer loslaten.

Zo laten wennen aan druk, en daarvoor te wijken.

zo leren ze dat als ze niet trekken, de druk verdwijnt (druk achter de oren in dit geval)

Vroeger deed ik het net zoals al deze manieren, vanalles geprobeert. (Koeien halster oroverheen, dat knapt niet, en dan even laten uitrazen...)

Maar bij een jong dier, wat het nog goed aan kan leren, is deze manier mij het beste bevallen.

Ook als je hiermee gaat oefenen, en ze leren dat als ze dus geen weerstand bieden, dus voor de druk wijken, dat het verdwijnt, raken ze op latere leeftijd minder snel in paniek, mochten ze bv op de longeerlijn gaan staan, en normaal trekken ze dan je klik kapot, of je hoofdstel, enz enz. Als ze dit leren, blijven ze staan. Vergt wel oefening, tijd, geduld.

Het ene paard is het andere dus niet.

Wat overigens ook gebeurt (wat mensen vaak niet weten) is dat ze achter hun oren, de hals wervels kunnen beschadigen. De otheopaat kan je hierover zo een bokeje open slaan.

Dan kun je kiezen welke manier je gebruikt.

Nadat 1 van onze paarden naar de Otheo is geweest (jaren terug alweer) en ik te horen kreeg dat ze achter haar oren vast zat. Wervel zat scheef, dat veroorzaakte pijn/ blokkade, en daardoor kantelde ze onder het zadel (hoofd), met rijden, met simpel voorwaarts neerwaarts rijden.

Dit is veroorzaakt door hangen, wat dit paard inderdaad erg vaak deed toen ze net bij ons was..
(een koeien halster eroverheen was de oplossing, dachten wij toen)

Je touw door de ring halen, en zelf vasthouden, korte momenten weerstand bieden, bij de kleinste reactie dat ze meegeeft, de druk weghalen.

Oefenen, maar hier werkt het! :D

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:20

Op de stal waar ik sta hebben we in de balk op de poetsplaats gaten geboord en dan een strotouwtje met een ring eraan . Halstertouw aan de ring en mocht er dan iets gebeuren en het paard schrikt, gaat heel erg hangen of steigeren dan breekt het strotouwtje. Werkt super.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:32

ik sluit me bij Jade aan : blocker tie ring.....die kan wel eens erg helpen in dit geval.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:35

In welk geval? Met het paard is nl niks mis...

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:38

Een dik halster van dat koeieband en dan vast zetten tussen 2 kettingen. Ze hebben heel snel door dat ze dat niet kapot kunnen krijgen en zullen het dan ook niet meer proberen.
Halsetrs en touwen die ze kapot kunnen trekken vind ik waardeloos want dan leren ze dus dat als ze gaan hangen ze los kunnen komen. Na een weekjhe met zo'n dik halster is er niet meer aan de hand.
Op deze manier hebben we het tientallen jonge hengsten die naar de keuring moesten geleerd.