Nodig om ook een dag niks te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Nodig om ook een dag niks te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 22:37

Hallo allemaal,

Sinds een paar weekjes ben ik begonnen een begin te maken aan grondwerk met mijn 4 jarige verzorgpony. Hieronder versta ik, stappen/draven/galopperen aan de hand. Los terug, los volgen. En de kleine beginselen van longeren.
Ik ben ongeveer 3x per week bij mijn verzorgpony en doe de laatste weken iedere keer ongeveer 20 minuutjes grondwerk met hem in de bak, de ene keer los, de andere keer aan de hand, de andere keer de beginselen van longeren.
Ik zit nu een beetje in dubio, is het ook belangrijk dat ik af en toe niks van grondwerk van hem doe als ik daar ben? Gewoon alleen poetsen en voeren? Niet dat hij straks denkt van alweer door de bak rennen met haar hahaha, dus dat het plezier eraf gaat. Maar van de andere kant denk ik sommige paarden worden iedere dag een uur gereden en hebben er nog plezier in.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Nodig om ook een dag niks te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:42

Zo nu en dan een dagje niks doen, lekker poetsen en tuttelen is ook wel een keer leuk. Kan best wel. Je kan ook m et hem spelen in de bak zonder dat je echt grondwerk doet. Wat ik zelf wel eens doe, is gewoon een rondje wandelen buiten. Mijn paard staat wel de hele dag in de wei, maar een stuk wandelen aan de hand is ook wel eens leuk. Ze hoeft niet elke dag een zadel op, maar een lekkere poetsbeurt gevolgd door een wandeling is voor de afwisseling is best leuk. Ook voor je zelf is zo'n rondje wandelen aan de hand ontspannend (tenminste dat kan het zijn).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:44

Ik vindt het wel belangrijk om afwisseling te houden. Als je elke keer als je komt hetzelfde doet kan het weleens zijn dat het paard verveeld raakt. Je kan ook andere dingen uit de hoek zoeken zorgen dat er telkens wat anders is. Dus een keer een sprongtje, of gewoon een wandeling ook met een wandeling kun je tussendoor oefeningen doen, stilstaan, stappen, stukje draven, achterwaarts.
Wat je ook kan doen is de oefeningen steeds moeilijker maken, dus op paard moet op afstand blijven staan en pas naar je toekomen als je hem roept. Achterwaarts vanaf een afstand end.
Of zet eens een keer een schrikparcous weg.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 25-10-11 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:45

Hangt een beetje van het paard af denk ik... Mijn pony (2,5) moet ik echt wel een keer of 3, 4 per week echt iets mee ''doen' (wandelen, in de bak spelen, uitgebreid poetsen, dingen die bij zn leeftijd passen zeg maar ;) ), kan m niet een hele week in de paddock laten hobbelen, wordt ie niet blij van. Denk dat die met een jaar of 4 wel elke dag in de weer zal willen zijn.
Poetsen is ook quality time, kan je prima doen hoor :) Kijk verder gewoon even naar hoe je paard reageert op een dagje ''niksen'', ene paard kan daar beter tegen dan het andere :) Misschien is het wel een echte werker en vindt ie zo'n rustdag maar niks, misschien vindt ie t juist wel prettig. Zou wel minimaal 1 dag in de week reserveren voor pure ontspanning zodat hij alles ook kan verwerken. Dus poetsen of wandelen oid, net wat voor hem ontspanning is :) En ja, voor veel paarden is een dagje wei de ultieme ontspanning.

Gewoon even een beetje uitproberen dus :) Maar let er iig op dat hij niet elke dag hoeft te leren maar ook ruimte krijgt om alles te verwerken :)

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 22:49

sheela schreef:
Zo nu en dan een dagje niks doen, lekker poetsen en tuttelen is ook wel een keer leuk. Kan best wel. Je kan ook m et hem spelen in de bak zonder dat je echt grondwerk doet. Wat ik zelf wel eens doe, is gewoon een rondje wandelen buiten. Mijn paard staat wel de hele dag in de wei, maar een stuk wandelen aan de hand is ook wel eens leuk. Ze hoeft niet elke dag een zadel op, maar een lekkere poetsbeurt gevolgd door een wandeling is voor de afwisseling is best leuk. Ook voor je zelf is zo'n rondje wandelen aan de hand ontspannend (tenminste dat kan het zijn).

Dankjewel voor je reactie. Spelen in de bak doen we idd ook vaker! Helaas is hij nog niet verkeersmak dus kunnen we niet ontspannen buiten een lekkere wandeling gaan maken anders hadden we dat idd vaker als afwisseling gedaan!

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 22:51

Tigra_ schreef:
Ik vindt het wel belangrijk om afwisseling te houden. Als je elke keer als je komt hetzelfde doet kan het weleens zijn dat het paard verveeld raakt. Je kan ook andere dingen uit de hoek zoeken zorgen dat er telkens wat anders is. Dus een keer een sprongtje, of gewoon een wandeling ook met een wandeling kun je tussendoor oefeningen doen, stilstaan, stappen, stukje draven, achterwaarts.
Wat je ook kan doen is de oefeningen steeds moeilijker maken, dus op paard moet op afstand blijven staan en pas naar je toekomen als je hem roept. Achterwaarts vanaf een afstand end.

Ik zou zelf ook graag een beetje afwisseling doen maar helaas kan ik nog niet zoveel, hij is helaas nog niet verkeersmak, dus ik kan het erg niet af, en heb ik helaas geen springmateriaal. Dat van steeds moeilijker maken is wel een goed idee :).

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 22:53

amyz schreef:
Hangt een beetje van het paard af denk ik... Mijn pony (2,5) moet ik echt wel een keer of 3, 4 per week echt iets mee ''doen' (wandelen, in de bak spelen, uitgebreid poetsen, dingen die bij zn leeftijd passen zeg maar ;) ), kan m niet een hele week in de paddock laten hobbelen, wordt ie niet blij van. Denk dat die met een jaar of 4 wel elke dag in de weer zal willen zijn.
Poetsen is ook quality time, kan je prima doen hoor :) Kijk verder gewoon even naar hoe je paard reageert op een dagje ''niksen'', ene paard kan daar beter tegen dan het andere :) Misschien is het wel een echte werker en vindt ie zo'n rustdag maar niks, misschien vindt ie t juist wel prettig. Zou wel minimaal 1 dag in de week reserveren voor pure ontspanning zodat hij alles ook kan verwerken. Dus poetsen of wandelen oid, net wat voor hem ontspanning is :) En ja, voor veel paarden is een dagje wei de ultieme ontspanning.

Gewoon even een beetje uitproberen dus :) Maar let er iig op dat hij niet elke dag hoeft te leren maar ook ruimte krijgt om alles te verwerken :)

Hij heeft zowiezo 4 daagjes in de week rust, hij staat dan lekker op wei, hij staat namelijk 24/7 op wei en ik ga maar 3x per week met hem aan de slag.

eline902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 00:02

ANOUKIEE schreef:
amyz schreef:

Hij heeft zowiezo 4 daagjes in de week rust, hij staat dan lekker op wei, hij staat namelijk 24/7 op wei en ik ga maar 3x per week met hem aan de slag.

Als hij al 4 dagen in de week rust heeft kun je toch het beste uit hem halen ? Lekker buiten uitgebreid poetsen terwijl hij los staat is ook training en fijn ! Maak een schriktraining voor je paard - laat hem spannende dingen zien en zorg ervoor dat hij je vertrouwd hoort ook bij grondwerk en werken met paarden ,Ondertussen de training kun je hem best een stukje appel of wortel geven als het goed gaat , dit maakt het voor je paard nog leuker :) Succes !

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:16

Ik raad zeker aan om niet elke keer daar te longeren, want dan betekent die bak: werken.
Het moet voor jullie beiden een positieve ervaring blijven. Als je pony geen zin heeft kan hij vervelend gaan doen als je naar de bak toe loopt, dus ga soms daar ook eens lekker poetsen of spelen. Is ook een oefening en zo bouw je een band op wat weer voordelen heeft voor het longeren.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:28

ANOUKIEE schreef:
Tigra_ schreef:

Ik zou zelf ook graag een beetje afwisseling doen maar helaas kan ik nog niet zoveel, hij is helaas nog niet verkeersmak, dus ik kan het erg niet af, en heb ik helaas geen springmateriaal. Dat van steeds moeilijker maken is wel een goed idee :).

dáár zou ik dan aan werken, lekker langs de weg lopen als jullie voldoende vertrouwen in elkaar hebben nav het grondwerk. Hou het wel bij korte stukjes, is mentaal heel intensief voor een jong dier.. dus zodra hij ontspant na een paaard auto's aftaaien.. Doe ik met mijn 3,5 jarige ook.

ymkeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:43

ik denk dat het heel goed is voor de band om een keer niets te doen en er alleen te zijn en bv een appeltje te brengen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:54

inderdaad ymkeh, zodat het niet betekend dat als hij jou ziet dat dat werken betekend.. maar iets leuks doen