Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sheela schreef:Zo nu en dan een dagje niks doen, lekker poetsen en tuttelen is ook wel een keer leuk. Kan best wel. Je kan ook m et hem spelen in de bak zonder dat je echt grondwerk doet. Wat ik zelf wel eens doe, is gewoon een rondje wandelen buiten. Mijn paard staat wel de hele dag in de wei, maar een stuk wandelen aan de hand is ook wel eens leuk. Ze hoeft niet elke dag een zadel op, maar een lekkere poetsbeurt gevolgd door een wandeling is voor de afwisseling is best leuk. Ook voor je zelf is zo'n rondje wandelen aan de hand ontspannend (tenminste dat kan het zijn).
Tigra_ schreef:Ik vindt het wel belangrijk om afwisseling te houden. Als je elke keer als je komt hetzelfde doet kan het weleens zijn dat het paard verveeld raakt. Je kan ook andere dingen uit de hoek zoeken zorgen dat er telkens wat anders is. Dus een keer een sprongtje, of gewoon een wandeling ook met een wandeling kun je tussendoor oefeningen doen, stilstaan, stappen, stukje draven, achterwaarts.
Wat je ook kan doen is de oefeningen steeds moeilijker maken, dus op paard moet op afstand blijven staan en pas naar je toekomen als je hem roept. Achterwaarts vanaf een afstand end.
Of zet eens een keer een schrikparcous weg.
amyz schreef:Hangt een beetje van het paard af denk ik... Mijn pony (2,5) moet ik echt wel een keer of 3, 4 per week echt iets mee ''doen' (wandelen, in de bak spelen, uitgebreid poetsen, dingen die bij zn leeftijd passen zeg maar), kan m niet een hele week in de paddock laten hobbelen, wordt ie niet blij van. Denk dat die met een jaar of 4 wel elke dag in de weer zal willen zijn.
Poetsen is ook quality time, kan je prima doen hoorKijk verder gewoon even naar hoe je paard reageert op een dagje ''niksen'', ene paard kan daar beter tegen dan het andere
Misschien is het wel een echte werker en vindt ie zo'n rustdag maar niks, misschien vindt ie t juist wel prettig. Zou wel minimaal 1 dag in de week reserveren voor pure ontspanning zodat hij alles ook kan verwerken. Dus poetsen of wandelen oid, net wat voor hem ontspanning is
En ja, voor veel paarden is een dagje wei de ultieme ontspanning.
Gewoon even een beetje uitproberen dusMaar let er iig op dat hij niet elke dag hoeft te leren maar ook ruimte krijgt om alles te verwerken
ANOUKIEE schreef:amyz schreef:Hangt een beetje van het paard af denk ik... Mijn pony (2,5) moet ik echt wel een keer of 3, 4 per week echt iets mee ''doen' (wandelen, in de bak spelen, uitgebreid poetsen, dingen die bij zn leeftijd passen zeg maar), kan m niet een hele week in de paddock laten hobbelen, wordt ie niet blij van. Denk dat die met een jaar of 4 wel elke dag in de weer zal willen zijn.
Poetsen is ook quality time, kan je prima doen hoorKijk verder gewoon even naar hoe je paard reageert op een dagje ''niksen'', ene paard kan daar beter tegen dan het andere
Misschien is het wel een echte werker en vindt ie zo'n rustdag maar niks, misschien vindt ie t juist wel prettig. Zou wel minimaal 1 dag in de week reserveren voor pure ontspanning zodat hij alles ook kan verwerken. Dus poetsen of wandelen oid, net wat voor hem ontspanning is
En ja, voor veel paarden is een dagje wei de ultieme ontspanning.
Gewoon even een beetje uitproberen dusMaar let er iig op dat hij niet elke dag hoeft te leren maar ook ruimte krijgt om alles te verwerken
Hij heeft zowiezo 4 daagjes in de week rust, hij staat dan lekker op wei, hij staat namelijk 24/7 op wei en ik ga maar 3x per week met hem aan de slag.
ANOUKIEE schreef:Tigra_ schreef:Ik vindt het wel belangrijk om afwisseling te houden. Als je elke keer als je komt hetzelfde doet kan het weleens zijn dat het paard verveeld raakt. Je kan ook andere dingen uit de hoek zoeken zorgen dat er telkens wat anders is. Dus een keer een sprongtje, of gewoon een wandeling ook met een wandeling kun je tussendoor oefeningen doen, stilstaan, stappen, stukje draven, achterwaarts.
Wat je ook kan doen is de oefeningen steeds moeilijker maken, dus op paard moet op afstand blijven staan en pas naar je toekomen als je hem roept. Achterwaarts vanaf een afstand end.
Of zet eens een keer een schrikparcous weg.
Ik zou zelf ook graag een beetje afwisseling doen maar helaas kan ik nog niet zoveel, hij is helaas nog niet verkeersmak, dus ik kan het erg niet af, en heb ik helaas geen springmateriaal. Dat van steeds moeilijker maken is wel een goed idee.