Natte benen door bandages en galbultjes?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Natte benen door bandages en galbultjes?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:48

Sinds ander halve week ben ik lekker mijn verzorg paard aan het opbouwen. Ze heeft een tijd niets gedaan qua rijden en longeren omdat ze een veulen heeft gekregen. Nu ben ik lekker aan het rijden en ik vind ik het leuk om met bandages te rijden. Nu had ik bandages met onderlappen om gedaan en gaan rijden. Toen ik de bandages had afgedaan waren der benen nat onder de bandage plek. Voor had ze peesjes om i.v.b. aantikken met opbouwen en daar had ze ook natte plekken onder, maar dat vind ik logischer omdat dat niet ventileert en achter bandages. Ik weet trouwens hoe ik moet bandageren met onderlappen :) Maar omdat ik dit zelf nooit eerder bij een andere paarden heb mee gemaakt vind ik het toch arpart. Zelf heeft ze (bijna) nooit met bandages gereden. Misschien zit daar het probleem al?
En sinds vandaag ben ik er achter gekomen dat ze galbultjes bij der achterbenen heeft. Het zit laag, eigenlijk boven de plek waar je de stijklappen plaatst, de grote van een spruit. Kan dit met de bandages gekomen zijn of heeft dat een andere oorzaak?

Ik hoop dat iemand ervaring hier mee heeft.
Oja, ik rij niet elke keer met bandages hoor! Het is af en toe voordat ik daar commentaar op krijg. ;)

Roquen

Re: Natte benen door bandages en galbultjes?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:50

Er zijn ook onderzoeken geweest dat de temperatuur onder bandages erg kan oplopen. Met bandages moet je niet alleen rijden voor de leuk...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:53

Echter, ik heb geen verstand van bandages. Maar moet je dit ten eerste niet aan de eigenaar van je verzorgpaard melden?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:55

Wat voor onderlappen en wat voor bandages gebruik je?
Ik train wel standaard met bandages namelijk en wil ik daar natte benen onderuit halen moet ik hem toch wel heel stevig aan het werk gezet hebben...Meestal zijn de benen echter gewoon droog.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:55

Danique_G schreef:
Echter, ik heb geen verstand van bandages. Maar moet je dit ten eerste niet aan de eigenaar van je verzorgpaard melden?

Eigenaar doet niets met haar. Ik heb het wel aan iemand die daar werkt gevraagd die zou het opzoeken maar wist geen antwoord te geven dus zoek ik hier alvast misschien een antwoord.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:57

1997suus schreef:
Danique_G schreef:

Eigenaar doet niets met haar. Ik heb het wel aan iemand die daar werkt gevraagd die zou het opzoeken maar wist geen antwoord te geven dus zoek ik hier alvast misschien een antwoord.

Dat de eigenaar niets doet maakt toch niets uit? Als mijn verzorgster erachter zou komen dat mijn paard wat had (bultje, plekje wat dan ook) en ze vertelt dat niet dan zou ik daar op z'n zachtst gezegd niet blij mee zijn... Of ik nou niks met m'n paard doe of niet, dat maakt voor de gezondheid niet uit.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:59

_Esther_87_ schreef:
Wat voor onderlappen en wat voor bandages gebruik je?
Ik train wel standaard met bandages namelijk en wil ik daar natte benen onderuit halen moet ik hem toch wel heel stevig aan het werk gezet hebben...Meestal zijn de benen echter gewoon droog.

Ik heb anky lappen en trainings bandages. Eerst een stuk stof en daarna elastic vandaar de onderlappen. En dat is helemaal niet dik. Ik vind het toch raar, de elastic zit trouwens helemaal niet strak voordat je denkt dat ik het te strak doe want dan knel je de benen af.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:01

Focussed schreef:
1997suus schreef:

Dat de eigenaar niets doet maakt toch niets uit? Als mijn verzorgster erachter zou komen dat mijn paard wat had (bultje, plekje wat dan ook) en ze vertelt dat niet dan zou ik daar op z'n zachtst gezegd niet blij mee zijn... Of ik nou niks met m'n paard doe of niet, dat maakt voor de gezondheid niet uit.[/quote]
--

De eigenaar heeft het paard voor de fok en dat is alles. Kijkt niet op of om naar haar heeft het alleen voor het geld vanwege de fok.

Verder geen commentaar over de eigenaar, alsjeblieft. Want dat was niet mijn vraag.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:02

Eerst stof en dan elastiek? Heb je dan geen bandages waar al onderlappen aanzitten? Want dan heb je nu gewerkt met dubbele onderlappen, dat is misschien wat veel van het goede...
De Anky onderlappen zijn volgens mij wel goed ademend, dus dat zal het niet zijn dan...

Heb je er heel goed op gelet dat je de (slag?)ader aan de binnenzijde van het been niet te ver meegebandageerd hebt? Dat is bij het achterbeen iets lastiger als bij het voorbeen namelijk en je hoeft echt niet zo heel strak te bandageren om die al wat af te knellen...
Laatst bijgewerkt door 0000 op 25-10-11 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:02

het is duidelijk dat je begaan bent met het dier, wat uiteraard heel goed is. Advies kan ik je helaas niet geven. Ik zou als ik jouw was als eerste naar het advies van de eigenaar luisteren. Ook al doet deze er niets mee, het blijft zijn paard. Als ik dan toch advies mag geven, doe ze een tijdje af.

Maar stel dat het een andere oorzaak heeft dan de bandages is het verstandig om dit toch te melden, wellicht kan er dan iets groters worden voorkomen. En je laat natuurlijk zo ook zien dat je een betrouwbaar persoon bent die alles meteen meld.

Oeps, las je laatste post net pas. Toch blijf ik bij mijn mening.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:09

_Esther_87_ schreef:
Eerst stof en dan elastiek? Heb je dan geen bandages waar al onderlappen aanzitten? Want dan heb je nu gewerkt met dubbele onderlappen, dat is misschien wat veel van het goede...
De Anky onderlappen zijn volgens mij wel goed ademend, dus dat zal het niet zijn dan...

Heb je er heel goed op gelet dat je de (slag?)ader aan de binnenzijde van het been niet te ver meegebandageerd hebt? Dat is bij het achterbeen iets lastiger als bij het voorbeen namelijk en je hoeft echt niet zo heel strak te bandageren om die al wat af te knellen...

Omdat het stof dun is wat ervoor zit vind ik het niet echt fijn dan zitten. Ik zal idd opletten op die slagader.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:15

Of de eigenaar er niks mee gaat doen maakt niet uit, even melden is wel zo netjes!

Als jij in iemands auto rijdt en je ziet een grote kras (die er eerst nog niet zat) dan meld je dat toch ook even, ookal gaat de auto misschien over een maand naar de sloop... Het is gewoon even netjes, stel dat het wél wat ernstigs is dan heb je het maar alvast gezegd. Dan kan de eigenaar later niet zeggen: HUH WIST JE DAT AL DIE TIJD AL??? Snap je

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:52

Focussed schreef:
Of de eigenaar er niks mee gaat doen maakt niet uit, even melden is wel zo netjes!

Als jij in iemands auto rijdt en je ziet een grote kras (die er eerst nog niet zat) dan meld je dat toch ook even, ookal gaat de auto misschien over een maand naar de sloop... Het is gewoon even netjes, stel dat het wél wat ernstigs is dan heb je het maar alvast gezegd. Dan kan de eigenaar later niet zeggen: HUH WIST JE DAT AL DIE TIJD AL??? Snap je

Ik snap je heel goed. Maar in mijn geval is het heel anders. Dat zal je niet snappen. Daarom wil ik geen commentaar over de eigenaar.