Spoed: Stallingsdillema!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VERAx

Spoed: Stallingsdillema!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:35

Hoi allemaal,
Eerst heb je niks, dan krijg je opeens alles aangeboden. Ik was van plan weg te gaan bij mijn huidige stal, ik zou morgen al gaan verhuizen.
Nu kreeg ik plots een smsje dat er op de stalling bij ons in het dorp ook een plaatsje vrij is.
Wie kan me helpen, ik weet het allemaal niet meer..
Stal 1:
- 10 km, niet te fietsen door erg steile heuvel en bos waar nog weleens rare dingen gebeuren
- Eb en vloed buitenbak
- Eb en vloed longeerbak
- Binnenbak tegen meerprijs
- 24/7 buiten met erg grote schuilstallen in groot weiland in kuddeverband
- 3 km van het bos af, moet wel een weg oversteken
- Groter dan stal 2
- Onbeperkt hooi
- 190 euro p/m (230 euro met binnenbak erbij)

Stal 2:
- 300 meter verderop
- Buitenbak met normale bodem, word dus drassig en bevriest.
- Longeerbak met normale bodem, wel iets beter dus iets langer bruikbaar
- 's Nachts op stal, overigens ook buiten met sneeuw
- DIRECT aan de bosrand
- Kleiner
- 130 euro p/m
Wel wil ik er bij vermelden dat ik het een beetje onstructruteel vind op deze stal. Een halfjaar geleden zei de eigenaar nog dat hij geen nieuwe paarden wilde omdat hij te oud werd, en ook zijn er niet erg grote groepen op de wei (denk aan ong. 4 paarden)

Stal 2 is voor mij qua afstand eigenlijk het fijnst, zeker als ik het dit schooljaar nog drukker ga krijgen, maar voor de rest trekt stal 1 mij het meest, maar voor paardlief maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit (al vind ik 24/7 buiten wel het meest ideaal, maar 's nachts op stal vind ik ook niet erg)

Help! Het vervelende is dus dat ik voor vanavond al moet beslissen.. Daarom zou ik graag ook nog jullie meningen en inzichten willen horen, het gaat zo snel allemaal..

Groetjes Vera

western4ever

Re: Spoed: Stallingsdillema!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:44

ik zou zeker voor stal 2 gaan, lekker dichtbij.
Bij stal 1 ga je een hekel krijgen als je elke dag die 10 km moet fietsen.
Verder kun je in een natte bak ook best rijden en anders geef je m een dag rust.
Daarnaast is de prijs van stal 2 natuurlijk gunstiger.
Op stal 2 kunnen ze snachts naar binnen, persoonlijk ben ik daar een voorstander van maar dat is ieder voor zich natuurlijk.
Direct aan het bos is ook een uitkomst!

Ben benieuwd wat je kiest, hoop dat je wat aan mijn commentaar hebt.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:45

Die 10 km hoef ik sowieso niet te fietsen haha, lieve pap! Hij heeft rugklachten en moet dus veel wandelen en zet me altijd af en gaat dan wandelen, mijn huidige stal is 8 km. :j

Bedankt voor je mening, het blijft lastig!

Edit: Wel een minpuntje vind ik dat de stallen bij stal 2 wel donker en vrij stoffig/oud zijn met een laag plafond..

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:46

Stal 1~!

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:47

Stal 2, lekker kleinschalig en dichtbij.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:48

Ik zou ook kiezen voor stal 1, klinkt goed. Vooral het 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi. Heb je wel vervoer om bij stal 1 te komen als je niet kan fietsen?
Voordeel van het snachts op stal zetten bij stal 2 zou kunnen zijn dat als je paard moet worden bijgevoerd, hij dit in alle rust op kan eten. Je hebt dan wat meer een idee wat hij binnnkrijgt qua krachtvoer.
Maar als dit, de afstand en de maandelijkse kosten niet meespelen zou ik gaan voor stal 1. Als het voor je paard niet uitmaakt moet je kijken waar jij je het prettigst voelt.
Succes met de keuze!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:48

Note: Mijn pony is wel heel erg rustig geworden van het dag en nacht buitenstaan, dat is ook de reden dat ik van plan was te verhuizen naar stal 1.
Nu neig ik weer heel erg naar stal 1. := Pff, vervelend om zo snel te moeten kiezen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:49

Ik neem aan dat je al een box had besproken bij de stal waar je heen zou gaan?
Dan lijkt het me netjes als je je aan je afspraak houd en daar dus ook heen gaat.
Ze hebben een box vrij gehouden voor je en dan op het aller laatste moment niet op komen dagen, is op z'n minst gezegd niet netjes!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:49

Stybba schreef:
Ik zou ook kiezen voor stal 1, klinkt goed. Vooral het 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi. Heb je wel vervoer om bij stal 1 te komen als je niet kan fietsen?
Voordeel van het snachts op stal zetten bij stal 2 zou kunnen zijn dat als je paard moet worden bijgevoerd, hij dit in alle rust op kan eten. Je hebt dan wat meer een idee wat hij binnnkrijgt qua krachtvoer.
Maar als dit, de afstand en de maandelijkse kosten niet meespelen zou ik gaan voor stal 1. Als het voor je paard niet uitmaakt moet je kijken waar jij je het prettigst voelt.
Succes met de keuze!

Ik heb wel vervoer, voor zeker 5 a 6 x per week. Het scheelt ook dat mijn pony vrij sober is en hij vanaf april al 24/7 buiten heeft gestaan, en toen heb ik ook niet elke dag gevoerd (ik moet zelf voeren, ook op stal 1)

dondeyne

Ik zou altijd het welzijn van het paard (dus grotere, lichte stallen) verkiezen boven de reistijd. Ik zou dus voor stal 1 gaan :)

MarliesV

Ik hoor over stal 2 alleen maar negatieve punten van jou kant buiten je lijstje om.
Bij twijfel niet doen!

Op de afstand na is stal 1 naar mijn mening idealer dan stal 2. Al vind ik 230 euro voor een 24/7 stal wel erg duur! Maar goed geen idee in welke regio je zit.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:50

aerdenhout1 schreef:
Ik neem aan dat je al een box had besproken bij de stal waar je heen zou gaan?
Dan lijkt het me netjes als je je aan je afspraak houd en daar dus ook heen gaat.
Ze hebben een box vrij gehouden voor je en dan op het aller laatste moment niet op komen dagen, is op z'n minst gezegd niet netjes!

Er is geen box voor me vrijgehouden, er waren nog 6 plaatsen vrij. Maar ik denk toch dat je gelijk hebt en ik ga voor stal 1 denk ik!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:50

Lastig hoor, al zou ik denk ik voor stal 1 kiezen.

Die is wel duurder en verder rijden maar daar staat je paard wel lekker 24/7 buiten met een hoop vriendjes.
En er is een goede rijbak en longeercirkel. Als het financieel goed kan zou ik voor stal 1 kiezen ;).

Moirae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:51

Je zegt dat de eigenaar van stal 2 geen nieuwe paarden aan wou nemen omdat hij te oud werd.
Wat gebeurt er met de paarden die daar al op pension staan als hij zichzelf (over een tijdje) wel weer te oud vind of dat ook daadwerkelijk is. Kun je daar dan wel blijven staan of moet je weer opzoek naar een nieuw plekje?

Als de afstand geen probleem is zou ik persoonlijk gaan voor stal 1, omdat die op z'n minst vergelijkbaar is met stal 2 en op vele punten zelfs veel fijner klinkt voor je pony.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:51

Ik zit in Zuid-Gelderland/Noord-Limburg. :)
Maar het is dan gemiddeld 200 euro per maand (als je het gemiddeld per jaar uitrekent) want ik denk ik dat ik maar 3 maanden gebruik wil maken van de binnenbak (december, januari en februari)
Maar het word dus denk ik toch stal 1, anders had ik daar ook voor gekozen als ik niet te horen had gekregen dat er een stal op stal 2 vrij was!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:54

Ik zal ook voor stal 1 gaan. Of je nu wel of niet al besproken hebt. (is natuurlijk wel netter) Maar stal 1 klinkt gewoon een stuk positiever!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:55

Ja precies, dan kan ik daar misschien nog een aantal jaar blijven staan en als ik 16 ben (en ik zelf meer moet gaan meebetalen) kan ik altijd nog kijken of die stal ondertussen van eigenaar verandert is, dat zie ik dan wel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:57

Hangt er ook vanaf hoe vaak je in een bak wilt rijden, al rij je wedstrijden dan zou ik voor stal 1 kiezen ook zijn daar de stallen comfortabeler wat ik lees. Mocht je voor gemak kiezen en any time direct naar je paard willen voor stal 2. Moeilijke keuze inderdaad, ik sta nu zelf bij een stalling direct aan het bos zonder rijbak waar mijn paard dag en nacht buiten staat, vind ik zelf iets minder, heb wel mogelijk tot stal maar doe ik liever niet ivm met de andere paarden. Wel een genot om direct aan het bos te zitten en rij geen wedstrijden meer dus een rijbak is voor mij geen must. Hangt er dus vanaf of je wedstrijden rijdt of van het bos houdt?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:57

stal 1! Lijkt me véél beter voor je paard :j

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:58

Ik rijd geen wedstrijden, maar wil wel gewoon lekker dressuur rijden. Buitenrijden vind ik ook lekker, maar 3 km voor bos is ook niet zo ver. En als mijn paard nu een stuiterballetje word omdat hij misschien achteraf toch niet naar buiten mag met vorst, kan ik ook geen plezier meer beleven aan buitenritten lijkt me

Thirzjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:01

Ik zou denk ik gaan voor stal 2. Maar dat is dan vooral omdat ik er een bloedhekel aan heb afhankelijk van iemand te moeten zijn om bij mijn paard te komen..
Als ik naar de faciliteiten kijk van stal 1 (binnenbak, goede buitenbak en longeercirkel, 24/7 buiten) zou mijn voorkeur weer naar die stal uit gaan.... Maargoed, dan ben je weer afhankelijk van iemand om er te komen, maar ik heb het idee dat dit voor jou niet echt een probleem is.
Moeilijke keuze hoor!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:02

stal 1 klinkt positiever, enige nadeel is de afstand , maar je hebt vervoer zeg je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:05

Dan zou ik zeker voor stal 1 gaan als vervoer geen probleem is en je graag een bak wilt. En 3 km is inderdaad niet zo ver, zou er dan verder niet over twijfelen en voor de beste gaan!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:06

Ik zou voor stal 1 gaan. Al helemaal omdat de eigenaar van stal 2 dus niet meer zo zeker is van zijn zaak en al ouder is,
dus de kans dat je binnenkort weer moet verhuizen is aanwezig. Ik zou het dus wel weten :j.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:08

Zo kunnen ze geen stal 1 bij mij in de buurt zetten, dat klinkt voor mij namelijk ideaal. :j

Hoe zit het trouwens met die stal waar je naar toe zou gaan? Had je die al echt besproken en eventueel contract getekend? Is denk ik wel zo netjes om daar even achteraan te gaan als je besluit om die niet te doen.