Slowfeeder voor Shetlanders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Slowfeeder voor Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:01

Voor de winter ben ik op zoek naar een slowfeeder. Er moeten 3 Shetlanders uit eten en een Fjord.
Hij moet verplaatsbaar zijn (om modderige plaatsen te voorkomen), dus een groot hooinet tussen 2 palen is niet ideaal.
Bakken van een meter hoog gaat ook niet werken, dan kunnen de Shetlanders er niet meer bij.

Heeft iemand tips hoe ik een goede slowfeeder kan maken die verplaatsbaar is?
Liefst een beetje makkelijk in elkaar te zetten en niet te duur.
Ik heb al de zoekfunctie gebruikt, maar vond daar niet iets wat ik zoek.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:03

Een hooi kliko is ideaal, heb er zelf ook 1 en mijn shet en paard eten er samen uit. Ik heb hem zelf gemaakt, dus het was ook nog eens een stuk goedkoper dan als ik een kant-en-klare had gekocht.

Edit: Voor 4 paarden is 1 misschien niet genoeg, dan zou ik als ik jou was sowieso zorgen voor meerdere voerpunten, anders heb je kans dat er ruzie gemaakt gaan worden.

JudithO

Re: Slowfeeder voor Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:10

Meerdere voederplaatsen was sowieso al een pré. Daarom moet het ook niet te duur zijn ;)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:12

Maar wat wil je aan zo'n slowfeeder uitgeven? Want er zijn natuurlijk nog meer opties te verzinnen. Hooinetten met fijne mazen (evt. 2 over elkaar) in een lage bak of ophangen is ook een idee bijvoorbeeld.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:14

Tja, dat verschilt per situatie natuurlijk. Ik ga bijvoorbeeld niet 2 van die grote hooiruiven kopen, dat kost gewoonweg te veel geld. Maar wat van die bakken en hooinetten is nog wel te overzien.
Hoe moet ik me dat voorstellen, gewoon een bak en daar een hooinet in leggen? Dat die bak eigenlijk alleen dient om het hooinet aan op te hangen en het losse hooi op te vangen?

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:26

Ja, ik heb gewoon zo'n ronde zwarte speciekuip genomen en daar in de onderste rand 4 oogjes (in de vorm van boutjes) bevestigd. Ik doe dan 2 hooinetten over elkaar en die klik ik op zijn kop met karabijnhaken aan die ogen. Onderin die kuip ligt dan een tegel, zodat ze hem niet zo makkelijk op kunnen tillen/om kunnen gooien. Ze moeten dan best wat moeite doen om het eruit te krijgen, maar het blijft allemaal wel netjes in de bak.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:33

Klinkt goed!
Ik wacht nog even andere reacties af, zag net ook al ergens een leuk idee staan met een voerton.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:36

Ok. Veel succes met knutselen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:38

Ik zou toch gaan voor een vaste plek en daar tegels rond leggen , want modder krijg je al snel...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 16:07

Tegelen gaat niet, het stuk land waar de pony's lopen mag niet betegeld worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:09

Mag je er ook niet gewoon wat tegels los op leggen ? Die heb je in 1 ochtendje / middagje weer weggehaald....

Bij ons mag het in principe ook niet maar ze liggen er nu toch al langer dan een jaar , geen haan die er naar kraait :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 16:17

Nee, dan zakken ze weg. Het land ligt in de uiterwaarden, verzakt dus ontzettend snel.
Naast dat het niet mag, is het dus ook niet praktisch ;)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:23

Ik heb voor mijn fjord een badkuip waar ik een hooinet tussenspan. Het hooinet is eenvoudig vast te klikken met musketonhaken (even gaatje aan de zijkant van de kuip boren en daardoor een schroef met oog en musketonhaak doen). Als de plek waar hij eet te blubberig wordt dan verplaats ik de badkuip.
http://www.youtube.com/watch?v=-bTeOtnkcIE (hier zat hij nog aan een kant met een touwtje vast, maar nu dus netjes met een oogje en musketon)
Afbeelding

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:34

Blokker verkoopt kliko's, misschien jan je daar zelf wat van knutselen,zijn nu geloof ik in de aanbieding voor 9,95 euro.
Ze zijn wel wat kleiner dan een gewone kliko,maar voor een shet groot genoeg.
Ik heb er honden en katten voer in, er gaat ong.25 a 30 kilo voer in.,dus ook vast wel genoeg hooi voor je shet

ik heb het ook wel eens gedaan zoals deedee hierboven maar dan met 2 netten over elkaar,maakt het nog moeilijker om te eten.
ik vind het alleen wel veel werk.

zelf heb ik zo'n aanhangernet met fijne mazen aan een houten frame,vind ik toch het prettigst.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:30

Daar ben ik het mee eens Colunder :j Zoals op de foto te zien is heb ik wel een aanhangernet voor de shet, maar mijn fjord ging daar zo snel uit eten dat hij een paar keer slokdarmverstopping kreeg. Denk dat hij ook niet zo goed tegen die eethouding kon. Bovendien trok hij die netten kapot. Nu kan hij iig in de natuurlijk houding eten en is het niet meer voor gekomen. Maar ik vind gewoon zo'n aanhangernet nog altijd het makkelijkste te vullen.