Paard staat altijd buiten, binnen gewend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard staat altijd buiten, binnen gewend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:30

Ik ben verhuisd sindskort en heb de mazzel gehad dat ik een stalling voor me paard heb die me niet zoveel kost, dit is particulier (de oom van mijn vriend). Nu is het zo dat mijn paard altijd gewend was om savonds binnen te staan, ook in de zomer. Maar toen stond ze ook alleen en brak los als we haar niet binnen zetten. Nu staat ze met een ander paard in de wei die altijd buiten staat, ik heb de mogelijkheid om haar op stal te zetten maar heb ik tot nu toe niet gedaan omdat die twee helemaal gek op elkaar zijn. Nu komt de winter eraan en staat ze wel met deken op maar vind ik het tog een beetje zielig om haar buiten te laten als het echt begint te vriezen.
Wat is jullie mening, buiten laten staan of toch savonds op stal zetten?

Ojajoh

Re: Paard staat altijd buiten, binnen gewend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:33

met een goede deken en een schuilgelegenheid gaat ze zich waarschijnlijk prima redden :j

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:38

zolang het weer het toelaat zou ik ze lekker buiten laten! is er niet de mogelijkheid om een schuilstalletje te bouwen zodat ze zelf kunnen bepalen of ze naar ''binnen'' gaan en uit de wind/regen kunnen staan mochten ze dit willen? daar kun je dan ook het voer neerleggen zodat dat ook droog blijft, paarden zijn bikkels die kunnen echt wel tegen een beetje regen en kou.
ik zou als je hebt gereden het paard wel even binnen laten drogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:01

Dat had ik voorgesteld maar dat ziet de eigenaar niet zitten om een schuilstal neer te zetten. Laat haar tot nu toe ook altijd buiten staan en gaat goed, heb niet het idee dat ze graag naar binnen wil. Denk dat t meer aan mij ligt als aan me paard haha. Heb haar nu een regendeken op 200 grams sinds kort, daarvoor niet en toen stond ze egt heel zielig onder een boom te rillen van de kou, sinds ze die deken op heeft voelt ze zich volgens mij prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:03

Even een aanvulling, ze stond zo te rillen toen het ook best hard regende twee dagen lang en ik toen nog geen regendeken had voor haar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:30

met voldoende gevoerde goede waterdichte regendeken en een droge bodem kunnen paarden zich over het algemeen goed redden.
Vorst en buitenstaan is het probleem niet, tenzij nergens een droge, vlakke en zachte bodem is zodat ze kunnen gaan liggen.
Droge vorst is al helemaal geen probleem. Bij ellenlange dagen regen en natte bodem is even een nachtje opdrogen op stal wel zo fijn voor de meeste paarden, wanneer er buiten geen schuilstal of afdak is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:30

Het is een utopie te denken dat ze NOOIT es koud hebben, zeker als het weer erg guur is of snel verandert. Maar ze zijn er beter tegen bestand dan wij, en de natuurlijke vacht alleen kan heel veel hebben.

Met een deken neem je dat af, en moet jij beter gaan meedenken, wanneer leg ik hoeveel op.

Een keertje staan rillen zou ik niet erg vinden, elke dag een rillend paard uit het land pakken wel.

Kijk naar je paard zou ik zeggen, als ze erg zielig toont, koude oren heeft, altijd staat te rillen, invalt, dan is het mss idd geen doen zonder schuilstal.

Een regendeken alleen beschermt ook enkel tegen regen, maar legt de haren wel plat, dus dat is soms kouder dan zonder deken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:45

Klopt poes, zodra het ook niet regent doe ik haar de deken ook niet op zodat ze wel zoveel mogelijk wat heeft aan dr eigen vacht. Voel ook altijd onder de deken of ze niet te warm heeft en aan haar oren, nu heb ik de deken al een week niet meer opgehad, ook nu niet als het een beetje spettert, in de hoop dat ze een beetje wintervacht kweekt, normaal gesproken heeft ze dat bijna nooit maar is nu een klein begin al heeft het paard waarmee ze staat al een lekkere wintervacht.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:49

Wintervacht verschilt enorm per paard, en ook naargelang de conditie. Een paard dat ferm in conditie staat en niet te veel koudbloed is zeg maar, zal vaak eerder dikker in het haar komen dan echt veel langer. Deze paarden kun je ook prima doorwerken in de winter en zweten niet zo hard, of drogen minstens sneller op.

Mijn bijrijdpaard staat ook altijd buiten zonder schuilstal, en die ziet niet af, al hebben wij ook wel es medelijden bij heel guur weer, maar ik zie hem nooit zielig wezen :D Die krijgt wel een deken op, nu enkel regendeken (rambo denk ik) en later de onderdeken erbij, maar dat is meer voor zijn vacht.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:01

ik heb de afgelopen jaren altijd dekens nodig gehad voor de paarden hier, zeker voor mijn KWPN merrie die niets gewend was qua buitenstaan. Maar ook mijn pony, die nu op leeftijd raakt, kon er niet meer zo goed tegen als vroeger en had het echt koud bij nat en guur weer.

Nu heb ik de KWPN merrie inmiddels 4 jaar en elk jaar gaat het een beetje beter en kan ze een beetje beter tegen kou (en wat regen) Dit jaar hebben we een grote inloopstal gebouwd en sinds die er staat heb ik ook veel minder vaak de dekens op. Wanneer het regent gaan ze uit zichzelf namelijk meestal binnen staan. En daar is nu voldoende ruimte voor elk paard. Staan ze binnen ook met samengeknepen billen en aangeknepen staart, dan gaat er een dekentje overheen. Nu is ongevoerd nog prima, maar als het echt kouder wordt en ze veel in de nattigheid staan heb ik ze daaronder ook wel zien rillen. Dan weet je dat je aan de gevoerde dekens moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:03

Qua conditie is ze superfit, sta gestald vlakbij de schroders en die vader van hun geloofde zelfs niet dat ze al 17 was. Maar ze heeft bij de vorige eigenaresse bijna altijd met deken opgestaan dus moest haar echt leren met minder te doen want ze werd zo verkouden bij het minste geringste, ben dus alang blij dat ik nu enkel een regendeken om kan doen zonder dat ze gelijk verkouden word. Heb niet echt het idee dat ze last van het weer heeft.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:14

De mijne was altijd geschoren, met deken en swinters veel binnen, en die heb ik zomaar zonder deken gelaten, maar die moest idd snachts wel binnen anders stond ze ook te rillen bij aanhoudende regen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:32

Regen is het lastigst, als dat lang aanhoudt kunnen ze er last van hebben, maar niet met een goede regendeken op hoor!
Vorst en kou hebben ze geen last van, daar kunnen ze goed tegen.
Zolang je aan je paard merkt dat het goed gaat, gewoon lekker buiten laten, dat is voor een paard het allerleukst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:32

Ja doe ik ook, ben blij met de reacties! En een regendeken heb ik, ze vermaakt zich tot nu toe prima buiten.

paardengek_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:23

Bij ons staat ze altijd buiten 24-7, maar als het echt vriest, en ijs op de wei ligt dan komt ze binnen. Ik zou jou paard dus ook lekker buiten laten en als je echt denkt nu is het tijd, dan kan je haar altijd 's nachts nog binnen zetten, maar normaal met een schuilstal moet ze zich wel redden hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:38

Dat is het probleem een beetje, ze heeft geen schuilstal en de eigenaar van waar ze staat wil dat ook niet... Maar als ze echt last begint te krijgen zet ik haar wel gewoon op stal daar.