hoe houd jij de (witte) manen en staart schoon?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lottegold

hoe houd jij de (witte) manen en staart schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 00:11

Het is weer zo ver, de natte en koude tijden komen er weer aan. Dan schiet er altijd meteen een ding door me hoofd.
" ohhnee, zijn manen"!! |(
Op stal word ik ook wel mevrouw poets genoemd. Ik kan er echt niet tegen als ik ga rijden en me paard heeft een poepvlek op zijn kont.
Ook kan ik er echt niet tegen als me paard zwarte, vieze, klitterige manen heeft. Ik heb een Palomino, en die heeft nou eenmaal lange, witte manen.( die ik er eeeecchhhttt niet af ga halen)
Hij houd er onwijs van om in de bagger te rollen. En dan haal ik hem uit de paddock of buitenbak en dan is die bijna niet meer te herkennen. Die vacht krijg ik nog wel schoon maar die manen. }>
Zijn staart was ik gewoon als het te smerig is. Dit kan ook nog wel in de winter maar die manen... ;( .
Ik heb geen warm water op de spuit plaats en ik vind het ook niet leuk als ik hem iedere week zijn manen moet wassen. En in de winter doe ik dat het liefst helemaal niet.
Als ik zijn manen net heb gewassen vlecht ik het altijd in voordat ie los gaat. zo word het minder vies.
ik kan de vlechten niet lang inlaten want dan schuurt meneer de hele boel eraf :+
Ik gebruik ook Cowboy Magic en Equistar om het zacht en goed doorkambaar te houden.
hij word in de ochtend buiten gezet bij zijn vriendjes. Daarom kan ik het niet altijd vlechten voordat hij los gaat.

Ik heb dit topic aangemaakt met de vraag hoe andere het oplossen..of ze er misschien trucjes voor hebben.
Ik zal vast niet de enige zijn die last heeft van deze, achh hoe kan je het noemen...lichtelijke vorm smetvrees. :Y) het is ook voor naar wedstrijd, dat ik niet iedere week hoef gaan staan wassen.
ik hoop op leuke tips en trucs!! :j

X_Linz_X

Re: hoe houd jij de (witte) manen en staart schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:15

gebruik de zoekfunctie eens,
daar vind je erg veel topics over dit onderwerp

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 00:19

heb nog niet het antwoord gevonden die ik wil. gaat over schimmels en vacht, gele manen etc..
vandaar dit topic

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:26

ik heb een shet met spierwitte manen (zie profiel voor fotos)
en doe er vrij weinig mee.
als ik t was dan doe ik dat met groene zeep of met driehoek zeep.
soms met anti klit shampoo gewoon vd supermarkt.
betadine shampoo ook wel eens.
of witte vloeibare was middel en dat dan na wassen met normale shampoo en heeeeeeeeel goed uitspoelen.?

Verder omdat die van mij lange manen heeft, zitten ze meestal ingevlochten zo blijven ze ook al schoner.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:33

Misschien zijn manensokjes wat voor je _O-
Afbeelding

Werkt hetzelfde als een staartzak; vlecht erin, zakje om de vlecht, erdoorheen vastmaken en het haar blijft schoon en heel. Of je je paard zo voor banketstaaf wil laten lopen is alleen een ander verhaal :')

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:00

IcePrincess schreef:
Misschien zijn manensokjes wat voor je _O-
Afbeelding

Werkt hetzelfde als een staartzak; vlecht erin, zakje om de vlecht, erdoorheen vastmaken en het haar blijft schoon en heel. Of je je paard zo voor banketstaaf wil laten lopen is alleen een ander verhaal :')

Oh god :D
Dit heb ik nog nooit gezien!
Wel een idee trouwens, voor de wedstrijden enz.

Ik heb ook een paard met witte manen en staart, staart was ik zo nu en dan wel, maar de manen ben ik echt mee opgehouden. Die zijn nu gewoon bruin :D.

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:05

Ik ben gezegend met een haf die zich ook nog geen dag schoon kan houden. Voordeel is wel dat wij gelukkig warm water hebben. Ik houd hem dus goed schoon zodat ik niet uuuuren hoef te wassen in het voorjaar ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:07

Iceprincess was me voor. Idd, staartzakken en manenzakken zijn de oplossing als je echt niet wilt dat je paard vieze manen krijgt. Een sleezy is ook nog een oplossing al heb ik daar de ervaring mee gemaakt dat de manen afbreken.

Ik heb twee palomino's, en ik heb gelukkig geen probleem met een vies paard. De jongste van mij zoekt sowieso de grootste prut op om een schutskleurtje te krijgen....

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:08

mijn haf is ook niet echt schoon te noemen.. ZIjn staart houd ik iedere week bij en de manen helaas niet. Hij rolt veel dus dan worden ze vanzelf wat grijs. Ik kam ze ook niet iedere week omdat ze in vlechten zitten. Zodra het dan weer wat mooier weer is, gaat hij onder de douche. Ben benieuwd naar tips hier!

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:55

De staart van mijn paard heb ik 24/7 in een vlecht wanneer ik er niet ben. Als ik er ben gaat hij los maar zodra ik ga vlecht ik hem in. Was hem 1 keer in de 2 weken ook met cremespoeling. Als de manen erg vies zijn ga ik er met een natte borstel/spons over heen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:49

PP >> VSW

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:52

Maar dr palomino schuurt met vlechten, of ze nou in een zakje zitten of niet... Dus denk niet dat dat een oplossing is

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:04

Misschien ben ik wel heel makkelijk maar mijn schimmel kan ik gewoon lopen als hij vies is hoor :+

Ik ga toch echt niet staan boenen voor het rijden als ik weet dat ie de volgende dag weer in de prut gaat liggen, gewoon zand en vuil eraf poetsen en klaar :o Je kan witte manen nu eenmaal niet 365 dagen per jaar wit houden als je paard gewoon kan buiten spelen.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:32

van cowboy magic is er greenspot remover, droogshampoo. Inspuiten, inlaten werken en met een vochtige doek de viezigheid eruit halen. Werkt bij mijn vieze tinker x fries super

x_MAARTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:37

Werkt droogshampoo niet alleen tegen vet haar?

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:57

Ik doe eens per 2 weken een klein beetje CM in mijn merrie's manen en ze zijn altijd mooi wit :) Zelfs als ze in de modder heeft liggen rollen is het er met 1x borstelen weer af.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:07

Ik maak ze alleen wit/schoon voor een wedstrijd, voor de rest maakt het me niet uit dat het vies is, is geen beginnen aan om dat altijd netjes schoon te houden. Is ook niet goed voor je paard om hem heel vaak te wassen, puur omdat je graag met een schoon paard op stap gaat. Gewoon even overheen zetten dat hij niet spik en span is.