Wormenkuur, inenten en hoefsmid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RomanaM

Wormenkuur, inenten en hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:23

Hallo allemaal,
In Januari heb ik genoeg geld gespaard voor de aanschaf van mijn eigen paard. Het word mijn eerste paard, dus ik vroeg me af hoe jullie het deden met wormenkuur, inentingen en de hoefsmid?
Ik hoor om me heen dat de hoefsmid en inentingen bij de stalling zit inbegrepen? Is dit standaard bij volpension? Als ik bij een pensionstal ga kijken is het dan raar om te vragen?
En wormenkuur, doen jullie dat altijd? Want je paard heeft niet altijd last van wormen lijkt mij. Krijg je de kuur op recept of kun je hem ook gewoon ergens in de winkel kopen?
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Gr. Ramona

dromertje2

Re: Wormenkuur, inenten en hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:26

Bij de meeste stallingen zitten hoefsmid,inentingen niet mee in de prijs.
Ontworming moet je altijd geven, om de 2 à 3 maanden, navenand met wat je ontwormd. In nederland is het geloof ik op recept, maar ik denk dat je het vaak zo ook kankrijgen.

RomanaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:29

Nee, ik bedoel niet mee in de prijs.. Ik bedoel meer als je op een pensionstal staat komt er dan eens in de zoveel tijd een hoefsmid langs of een vee-arts voor de inentingen of regelt iedereen dat voor zichzelf. Dat iedereen een andere hoefsmid en vee-arts heeft bijvoorbeeld.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:31

Meestal kan je dat kiezen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:36

Hangt een beetje van de sfeer en communicatie af. Ik heb wel gehad dat stalhouder vroeg of er ook paarden mee gedaan moesten, omdat die DA toch voor een enting moest komen, oude manege idem. En ook wel stalgenoten die dan op het bord aangaven de DA te laten komen waar je je dan bij kon opgeven. Later bij een boer gestaan en daar was dat allemaal niet, maar daar was ook geen medelingen bord, etc. in de stal voor dat soort dingen.

Wormenspuiten haal ik nu bij de DA, en op oude stal werd er 1x per 3-4 maanden spuiten voor alle pony's gehaald. Hoefsmid is meestal even in de rondte vragen op stal.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:39

Per stal verschillend. Ga in ieder geval in overleg wat je zelf wilt en zorg dat dat duidelijk is. Ene paard heeft sneller hoefsmid nodig dan een andere. Inentingen is ook lastig omdat dit jaarlijks is en niet elk paard tegelijk moet.
Verder hoef je niet altijd te ontwormen. Zeker iets oudere paarden niet. Je kan via de da (of zelfs te koop bij de Welkoop van GDHorse) een mestcontrole (laten) doen. Dan wet je of je moet ontwormen en zoja wat voor soort je nodig hebt. Bij mij is het via de da €15 en bij de Welkoop (moet je wel zelf pakken en opsturen) €9.
Maar leuk voor je, een eigen paard!! Succes ermee!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:40

Hangt erg af van de stal. Ik sta op een kleine stal en we spreken onderling af wanneer we welke wormkuur geven. Hoefsmid regel ik zelf, soms is het ook tijd voor stalgenoten, soms ook niet. Inenten doen we ook gezamenlijk, aangezien dat ook weer geld scheelt omdat de voorrijkosten gedeeld kunnen worden.

RomanaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:01

Oke bedankt allemaal! Maar hoe kan ik dat nou het beste regelen? Zoals ik al zei, is het niet raar om daar naar te vragen als je op een stalling komt kijken? Want het is toch meer jou pakkie an dan die van hun. Stel dat er niet zo een bord hangt waarop dat staat en de stalhouder en stalgenoten er ook nooit over beginnen, hoe moet ik dat dan regelen? Ja, er zelf over beginnen, maar hoe doe ik dat het beste?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:27

Ik heb dat gevraagd toen ik naar stallen ben gaan kijken. Ik vind het belangrijk dat wanneer paarden de weides delen, ze ook tegelijkertijd ontwormd worden. Wat wij op stal doen, is een mailtje rondsturen (of smsen) dat de paarden dat weekend ontwormd moeten worden met die spuit. Gaat altijd goed. Enten precies hetzelfde. Maar goed, het is dan ook maar een kleine stal, dus ook erg makkelijk te regelen.
Op mijn vorige stal schreef de stalhouder dit soort dingen op het bord.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:40

de wormens kuren worden wel bij ons op stal geregelt omdat alle paarden tegelijketijd moeten worden ontwormt
dierenarts en hoefsmidt kan wel via stal maar heb ik niet
heb mijn eigen dierenarts en eigen hoefsmidt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:10

Kijk op internet voor een vee-arts en hoefsmid in de buurt en regel lekker je eigen ding
Als je wilt weten hoe/wanneer alles op stal geregeld wordt moet je dat gewoon aan de staleigenaar vragen, zo moeilijk kan dat toch nooit zijn???