Tips boxverzorging met stro.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Priyanka

Tips boxverzorging met stro.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:22

Ik sta open voor handige tips ivm het schoonhouden van de box met stro .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:27

Vrij simpel lijkt mij dat...... toch?
Dagelijks de drollen en evt. hele natte plekken eruit scheppen met mestvork, liefst meerdere malen per dag,
en dan, afhankelijk van hoe 'vies/schoon' je paard is en hoeveel/vaak hij op stal staat, 1/2/3 keer per week uitmesten.

Het schone en vrij schone stro gooi ik allemaal in 1 hoek, de rest (onderlaag en echt vieze prut) haal ik er uit, vervolgens wordt het redelijk 'schone' stro weer netjes uitgespreid over de hele bodem, (dat wordt dan de nieuwe onderlaag) en gaat daar nog eens wat nieuw schoon stro overheen, hoeveelheid hangt af van de hoeveelheid 'oud schoon stro' dat je nog kan gebruiken voor de nieuwe onderlaag.

Dorus

Re: Tips boxverzorging met stro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:36

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar handige foefjes en tips.
Bij ons worden de stallen dagelijks in de loop van de ochtend opgestooid en aangezien ik een full-time baan heb kan ik pas 's avonds de stal mesten. Veel vers/schoon stro is er dan niet meer over en soms ligt er zelfs alleen mest en natte zooi in d'r stal. Wat doe je dan? Alles maar laten liggen zodat er iig nog iets in de stal ligt of d'r een nacht op beton laten staan? Of moet ik zeggen liggen, want ze ligt veel in stal.
Zelf stro pakken om op te strooien is helaas geen optie. Soms valt er in de gangen en op het erf rond de stroopslag nog wel wat bij elkaar te vegen, maar dat is niet altijd mogelijk.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:40

JoyCiej007 schreef:
Vrij simpel lijkt mij dat...... toch?
Dagelijks de drollen en evt. hele natte plekken eruit scheppen met mestvork, liefst meerdere malen per dag,
en dan, afhankelijk van hoe 'vies/schoon' je paard is en hoeveel/vaak hij op stal staat, 1/2/3 keer per week uitmesten.

Het schone en vrij schone stro gooi ik allemaal in 1 hoek, de rest (onderlaag en echt vieze prut) haal ik er uit, vervolgens wordt het redelijk 'schone' stro weer netjes uitgespreid over de hele bodem, (dat wordt dan de nieuwe onderlaag) en gaat daar nog eens wat nieuw schoon stro overheen, hoeveelheid hangt af van de hoeveelheid 'oud schoon stro' dat je nog kan gebruiken voor de nieuwe onderlaag.

Ik doe precies hetzelfde, maar ik schep maar een keer per dag de mest en natte plekken uit de stallen. Heb wel geluk met mijn paarden, die zijn allebei heel erg schoon. Eentje mest/plast zelfs maar in een hoek, dus hoef dagelijks alleen maar dat hoekje uit te scheppen, en de boel weer even rechttrekken. :)

madelief90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:44

@falona

kan je niet vragen of ze jou stal niet opstrooien en een plak schoon stro voor je stal laten liggen, zodat je 's avonds na het mesten de stal zelf op kan strooien?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:53

Ik ben bang dat dat geen optie is. Als ze er al aan mee willen werken, wat ik ten zeerste betwijfel. Er staan bij ons 180 paarden, als ze dat voor de een doen, dan moeten ze dat voor de rest ook doen en dan liggen heel de gangen bezaaid met stro. Om nog maar niet te spreken over het stro dat dan in rook op gaat ;)

madelief90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:09

@falona nee dat is dan idd zeker geen optie :o

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:11

Vanaf het najaar tot aan het voorjaar, wanneer ze niet meer op het land staan, maar op een kleiner stuk zand/steen, hebben mijn twee pony's 1 stal met stro, waar ze naar believen in en uit kunnen. Ze plassen er wel in, maar poepen doen ze buiten op 1 plek. Ik mest 1 keer per week uit en heb dan 1 kruiwagen vies stro. Voor de rest gaat er een plakje schoon stro overheen, niet eens elke dag omdat het gewoon keurig schoon en droog blijft. En ja, ze vinden het heerlijk. Betrap ze regelmatig dat ze met z'n tweetjes languit liggen te snurken in het stro.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:19

Falona schreef:
Ik ben bang dat dat geen optie is. Als ze er al aan mee willen werken, wat ik ten zeerste betwijfel. Er staan bij ons 180 paarden, als ze dat voor de een doen, dan moeten ze dat voor de rest ook doen en dan liggen heel de gangen bezaaid met stro. Om nog maar niet te spreken over het stro dat dan in rook op gaat ;)

Ik vind opstrooien als er niet uitgemest is ook raar hoor, tenzij er het oppot systeem gevolgd wordt dus de bovenste laag schoon en eens in de zoveel weken alles er uit.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:23

wij halen zo goed als dagelijks even de natte plekken der uit.
omdat madam alles onder het stro verstopt en ik de greep(4 tand) onhandig daarvoor vond heb ik tuinhandschoenen aangedaan. minder stro'weggooierij en ik vind het makkelijker dan de hele tijd met de greep.
1x in de week gaat de box "totaal" leeg. nl het schone stro blijft er wel in maar dan zoek ik de hele stal ff flink door en dat wat ik de rest van de week over t stro heb gezien eruit halen.
totdusver vind ik het handig

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:30

Mijn ruin houdt zijn stal super netjes, hij mest op 1 plek en plast ook op 1 plek.
Ik haal iedere dag de mest eruit en als de natte plek boven komt die ook (dat is minder dan 1x per week)
Hij krijgt iedere dag een plak stro erbij en staat op deze manier op een dikke laag schoon stro (20 a 30 cm stro) terwijl ik maar 1 pak stro per week voor hem gebruik.
Ik bof dus erg met hem!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:17

@laresidence: je moet iets met zoveel paarden op stal. De manegepaarden gaan idd via het oppotsysteem en worden idd eens in de week gemest. De pensionners moeten het zelf regelen. Zoveel mensen, zoveel wensen. Het moet voor het personeel ook werkbaar blijven.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:55

Ik doe het ook prcies zoals JoyCiej007 het doet.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:56

Falona schreef:
@laresidence: je moet iets met zoveel paarden op stal. De manegepaarden gaan idd via het oppotsysteem en worden idd eens in de week gemest. De pensionners moeten het zelf regelen. Zoveel mensen, zoveel wensen. Het moet voor het personeel ook werkbaar blijven.

Wij hebben die van ons ook een poos in een oppotsysteem gehad. Moet heel eerlijk zeggen dat de stal toen schoner en vooral droger was dan nu met zaagsel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:58

Falona schreef:

Koop zo'n grote flextube emmer bij de action en zet die voor de box. Kunnen ze jouw plakkie stro daarin gooien.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:55

Helaas is het tijdstip van stro krijgen geen variabele, maar een gegeven en daar is geen discussie over mogelijk. En dat is begrijpelijk. Ik sta niet op een luxe all inclusive stal, maar op een eenvoudige manege en met zoveel paarden als bij ons kan je niet aan ieders specifieke wensen voldoen. Dus het stro komt in de loop van de ochtend en daar moet ik het mee doen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:58

Maar zij zijn toch sneller klaar als ze je stro in een flextube gooien dan over je box strooien?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:20

Ik denk niet dat dat enig verschil maakt. Een plak over de deur in de stal gooien gaat net zo vlug of misschien wel vlugger dan het stro in een of ander ding proppen. En ik denk dat die flextube ook alleen maar irritaties op gaat wekken, omdat hij de doorgang blokkeert.
Hoe dan ook, zoals ik ook al eerder aangaf, het tijdstip en de manier van opstrooien is geen variabele. Het is zoals het is.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:20

wij krijgen (stal met 400 paarden) 3 keer in de week (veel) stro. Dat wordt in een hoek van de stal neergegooid, niet opgestrooid. Ik red het met mijn ruin die zeker niet schoon op stal is prima mee.
Het is wel erg goed stro dat veel vocht opneemt.
Ik haal de onderlaag maar 1 tot 2 keer per week eruit, ik doe wel elke dag de drollen eruit halen en even alles opstrooien. De stal blijft zo veel schoner dan als ik elke dag helemaal uitmest. Het stro vormt ook een veel lekkerder bed, alleen schoon stro schuift hij alle kanten op en dan ligt hij zo op het beton.