Wat te doen met 2-jarige merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QueLee

Wat te doen met 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:23

Hoi, ik weet niet of ik mijn vraag hier goed staat maar ben er ook niet zo in thuis!

Ik zou graag wat tips krijgen over het opleiden van een 2-jarige. Ik heb het dan niet over onder het zadel en longeren maar meer in de omgang.

Het is niet mijn eigen paard maar dat van de oom van mijn vriend. Eigenlijk heeft hij helemaal geen verstand van paarden en heeft hij haar alleen voor het poetsen en keuvelen.

En dat is helemaal prima want het paardje is echt vreselijk lief. Hij heeft haar vorig jaar overgenomen van de staleigenaar en zij was toen 1 jaar. Ze heeft helaas wel een beetje een achterstand opgelopen in de groei en ook op sociaal vlak was zij een buitenbeentje.

Nu is het zo dat ik haar voor een gedeelte onder mijn hoede heb genomen (gezien de ervaring van de oom) en omdat het een zorgekindje is. Vorig jaar heb ik haar de hele winter samen met mijn ruin in de paddock gezet. Hij is nogal dominant en speels.. Ze wist dus totaal niet wat ze ermee aan moest in het begin. Aan het einde van de winter was ze gelukkig al een heel stuk uit haar schulp gekroppen en nam zij het voortouw om te gaan spelen en donderen. Ik was hier al heel blij mee.

Ook in het weiland gaat het inmiddels super! Waar ze vorig jaar iedere keer alleen en buiten de groep stond heeft ze inmiddels haar plekje (het zij met hulp van mijn ruin) veroverd.

Helaas komt de winter er weer aan en moeten alle paarden van de weides af. Zo ook Evie (want zo heet ze). Ze staat binnen in de box naast mijn ruin, zodat ik haar ook goed in de gate kan houden.

Nu wil ik deze winter wel wat meer met haar doen. Ik vraag me alleen af.. wat is fair om te vragen van zo'n paardje? Er zit totaal geen kwaad in.. maar ook vrij weinig pit. Ze bloeit wel helemaal op als ze alle aandacht krijgt. zijn er misschien oefeningen die ik met haar kan doen die onze band versterken maar niet teveel van haar vergen? Een stukje opvoeding op speelse wijze?

Ik heb nog nooit een paard vanaf 2 jaar 'opgeleid' dus ik ben echt op zoek naar tips. Omdat ze zo vreselijk braaf is ben ik bang dat ik haar misschien net te ver push dan goed voor haar is.

Het gaat hier trouwens om 2 a 3 keer in de week even met haar bezig zijn. Haar baas komt bijna elke dag langs om der te poetsen.

Zodra zij er klaar voor is gaan we haar ook onder het zadel beleren.. ik verwacht alleen dat dit nog wel 2 jaar kan duren gezien haar achterstand qua groei. ( ze is nu nog kleiner als mijn ruin van 1.54 terwijl haar moeder 1.65 is en haar vader de hengst Zhivago)

Graag tips!

Juangi

Re: Wat te doen met 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:29

Beetje grondwerk in de bak, spelen ( [GVL-ITP] Garrano Casanova: Zet je beste beentje voor! ), losgooien, vrijheidsdressuur...

Dat spelen heb ik geleerd dat ie achter me aan moet rennen door stuk te lopen en dan te belonen met wat voer. Nu loopt hij mij overal achterna, ook al spring ik van links naar rechts, hij doet t zelfde, als ik plots stil sta doet hij dat ook. Als ik achteruit loop, hij ook.

Is heel goed voor de verstandhouding tussen jou en je paard. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:33

Is het niet mogelijk om haar nog voor minimaal een jaar, naar een kleinschalige opfok te brengen?
Ik begrijp dat het paard nu de hele winter op stal komt te staan?
Dat is jammer, helemaal als ze al een achterstand heeft.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:42

@mika11: Het is niet mijn eigen paard en ik kan daar dus geen beslissing over maken. Die oom heeft het paardje gekocht om lekker mee te keuvelen dus denk niet dat hij hem dan weg gaat zetten waar die er niet meer bij kan ;) Daarnaast zorg ik ervoor dat ze sowieso elke dag even buiten komt om der benen te strekken...

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 13:55

verder niemand tips?

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:00

Je kan misschien de 7 games van parelli doen, verder idd gewoon wat los spelen in de bak. Buiten met haar gaan wandelen kan ook tof zijn en intussen went ze al aan verkeer.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:25

Ik wil best met haar gaan wandelen door het dorp.. maar niet aan een halstertje want als ze dan wegschiet kan ik haar nooit bij me houden..
dus dan zou er een bit aan te pas moeten komen.. En dit kan denk ik niet vanwege het wisselen van de tanden? iemand hier een oplossing voor?

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:27

ik zou inderdaad beginnen met grondwerk, respect en je eigen ruimte opeisen. Je kan ook dit soort dingen doen met behulp van een touwhalster of kaptoom. Dan hoef je niet gelijk aan een bit te beginnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:29

een bit zit als het goed is op de lagen...ik kan mij voorstellen dat je liever met een bit in wandelt.
Ik zou gewoon inderdaad met haar gaan wandelen,echt grote stukken.
Daar worden ze erg mak van.
Mocht ze last hebben met wisselen merk je dat snel genoeg.