rondpompsysteem: waar hang je zo'n ding op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tombee

rondpompsysteem: waar hang je zo'n ding op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:56

Hallo!

Ik wil zelf een kant en klaar rondpompsysteem gaan aanleggen.
Nu is mijn vraag: wat is de beste plek voor de pomp zelf?
Moet de unit in een ruimte hangen waar de temperatuur altijd (iets) hoger is dan in de stallen of juist niet?

Aanvoerleiding moet hoe dan ook ontdooid blijven, dat is me duidelijk.

Kun je toiletten, spoelplaats-kranen etc, ook in het systeem opnemen of gaat dat niet werken?

Vast dank!

Groet.

Tom

GFans

Re: rondpompsysteem: waar hang je zo'n ding op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:02

hoi,

Pomp zul je idd vorstvrij moeten ophangen.
Toiletten etc kun je niet in het systeem opnemen.
Afhankelijk van de capaciteit van de pomp kun je er een x aantal meters aan waterleiding op aansluiten. Wel in de gaten houden dat je vanaf de laatste waterbak je altijd weer terug moet naar de pomp. Die meters tellen ook mee.

succes.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:14

Even een tip; pas geen (gegalvaniseerde) ijzeren leiding toe voor je rondpompsysteem. Deze gaat na verloop van tijd aan de binnenkant roesten waardoor er ventielen van drinkbakjes verstopt kunnen raken.

tombee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 22:38

Dank voor de reacties!
Pomp komt idd in een (zo veel mogelijk) vorstvrije ruimte te hangen. Aanvoerleiding voor de zekerheid met warmtelint.

Wellicht hebben jullie nog een tip/suggestie: de hoofdaanvoer 'in de muur' is koper 15. Kan ik daar gewoon aftakken richting pomp met koppelstuk naar 3/4''?

Groet.

Tom

VeMo_Agri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:28

Beste gebruikers,

Als installateur van ronpompsystemen, willen wij toch ook even bijdragen in dit toppic.

* Het systeem zelf dient altijd vorstvrij geplaatst te worden
* Rondpompsystemen zijn inderdaad beperkt in aantal meters van leiding. Dit hangt af van het type pomp dat je gebruikt. De meters tellen in het aantal lopende meter dat je in totaal gebruikt op je hele installatie, zij het dat je maar 1 lus gebruikt of meerdere lussen legt. De pomp heeft een maximum aantal m³/h dat zij kan verzetten.
* Als je wil kunnen er inderdaad toiletten, wasplaatsen en andere aftappunten opgenomen worden in de lus. Hier dien je wel rekening te houden met het feit dat deze toestellen niet voorzien zijn van een doorstroomklep, dus moet je vlak voor het aftappunt een t-stuk plaatsen, De laatse centimeters achter het t-stuk zijn wel niet vorstvrij dus die moet je wel isoleren. Voor wasbakken etc. moet je wel rekening houden dat het water de temperatuur heeft, die je hebt ingesteld op uw rondpompsysteem.
* Bij de meeste rondpompsytemen (Suevia, La Buvette) zit er een automatische ontluchter, wees zeker dat je deze op het hoogste punt in uw installatie plaatst, anders gaat deze niet werken en verminderd de capaciteit van uw systeem.
* Gebruik van galvabuizen is zeker af te raden. Niet zozeer voor het roesten, wel voor het warmteverlies dat deze buizen met zich meebrengen en de verhoogde afzet van ijzer en kalk op de binnenwand van de buis. Wij adviseren hiervoor de dikwandige PE buis (de zwarte buis op rol)
* Een vertrek op 15mm en overgaan naar 3/4" (18mm) is een verlies in uw installatie. Hierdoor krijg je een drukval waardoor je schommelingen in de waterdruk krijgt bij hogere afname vb. meerdere paarden die gelijktijdig gaan drinken, tijdens het afspuiten van paarden. Indien mogelijk adviseren wij hier het aanleggen van een nieuwe toevoerleiding van 3/4".
* Waar mogelijk adviseren wij steeds om de leidingen te isoleren om zo het rendement van uw systeem zo hoog mogelijk te houden. Vergeet niet dat deze systemen electrisch verwarmen en alsnog KWH slikkers zijn.

Zo, dat was het zo een beetje.

Groetjes

VeMo-Agri
België

tombee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 22:47

Beste VeMo-Agri.

Dank voor deze heldere toelichting!

Ik heb nog een vraag over de ontluchting...
De aanvoer/retour richting waterbakken zit hoger dan de door u omschreven automatische ontluchter. Dit vormt dus een probleem zoals ik het lees? Hier kan ik echter niets aan veranderen... dien/kan ik dan een (extra) handmatige ontluchter ergens tussen te plaatsen, op het hoogste punt op de leidingen zelf? Het is wel overigens zo dat de aanvoer/retour op de pomp zelf lager zitten aangesloten dan de autom. ontluchter aan de bovenkant van de unit.

(bijgevoegd schematische weergave van het geheel)
Afbeelding

Vriendelijke groet!

Tom

VeMo_Agri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:20

Beste,

De automatische ontluchter dient niet onmiddelijk aan het rondpompsysteem te zitten.
Bij zowel Suevia als bij La Buvette, zijn deze ontluchters een appart onderdeel en kan je ze plaatsen op de locatie die je zelf wil.
Bij andere systemen hebben wij gemerkt dat deze aangebouwd zijn op de boiler en eigenlijk altijd geen functie hebben (enkel bij indienstname van het systeem).
Als je geen goedwerkende ontluchter hebt, krijg je op termijn het effect dat je geen circulatie meer hebt en dat de drinkbakken lucht gaan spuien inplaats van water.
De autoamtische ontluchters kan je immers los verkrijgen in de vakhandel voor sanitair en verwarming. Dit is handig als je meer dan één hoogste punt hebt.
Een handmatige ontluchting plaatsen lijkt ons geen goede oplossing. De eerste maand ga je dit controleren, de tweede misschien ook nog maar na een jaar ga je niet meer kijken tot er zich problemen voor doen en dan is het meestal te laat.

Mvg,

VeMo-Agri

tombee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 23:26

OK, dus als ik het goed begrijp kan ik ergens op de aanvoer/retour op het hoogste punt een automatische ontluchter plaatsen. Goed om te weten en dank voor de tip!

En inderdaad bij de pomp (suevia) zit een automatische ontluchter bovenaan (zoals de tekening in het boekje ook aangeeft) bevestigd, maar deze doet dus eigenlijk niets...

VeMo_Agri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 06:33

Welk model van Suevia heb je?

tombee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 08:42

de 303

VeMo_Agri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:55

Op het schema dat weergegeven is in de productcatalogus staat het ontluchtings ventiel inderdaad direct boven de pomp weergegeven.
Dit is echter een schematische weergave en dit ventiel is niet voorgemonteerd. Je kan dit dit dus overal in uw systeem plaatsen.

tombee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 09:03

Helemaal duidelijk!
Dan haal ik de ontluchter daar weg en plaats deze ergens anders, op het hoogste punt.
Alleen komt deze dan wel in de stallen te hangen, dus in een 'niet-vriesvrije-ruimte'. Is dat nog een probleem?

VeMo_Agri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:07

Meestal plaatsen wij deze direct op een T-stuk in de leiding, zodoende neemt hij nog wat warmte over van het systeem.
Voor de zekerheid isoleren we deze nog met wat glaswol om eventueel bevriezen te voorkomen.