paard op koeienrooster?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pompompom

paard op koeienrooster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:33

Hallo,

Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met tips!

Wij hebben hier een lege koeienstal staan. Stal is grotendeels beton met een strook van die ijzeren koeienroosters (voor afvoer van mest en urine). Ik zou van de winter graag in de stal gaan voeren zodat het hooi mooi droog blijft. de koeienstal sluit aan op de weide. dus paard kan dan ook zelf bepalen of ze binnen of buiten wil staan. ideaal dus alleen weet ik niet wat ik met die koeienroosters aanmoet.

Ik heb wel gedacht om er een heel dik pak stro over te doen, maar lijkt me niet handig met schoonmaken. Al het stro wordt dan ook naar buiten gelopen plus dat als het stro aan de kant wordt gelopen er natuurlijk ook kans is dat ze alsnog (deels) op het rooster staat.

Kan ze gewoon zo 'kaal' op die roosters staan? Houden die roosters dat (kwa gewicht) en kan ze niet vast komen te zitten?

Iemand ervaring met paarden op de roosters of ideeën om ze paard proof te maken (niet te duur, huis staat te koop dus het is nog de vraag hoe lang ik er gebruik van kan maken).

Het gaat overigens om een trekpaard (dus grooote voeten) en zonder ijzers.

Alvast bedankt allemaal!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:36

ik heb eerder paarden op die roosters zien staan,
het kan wel maar dan moet je er wel even rubber matten overheen leggen.
Laatst bijgewerkt door quartel op 24-10-11 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:37

Of het sterk genoeg is, kunnen we natuurlijk niet voor je oordelen, van achter de pc :-)

Wat je zou kunnen doen is van die grote rubber matten (voor koeien of speciaal voor paarden) op die roosters kunnen leggen. Dan kunnen ze in ieder geval niet vast komen te zitten en kan het stro er ook niet doorheen zakken.

Caira

Re: paard op koeienrooster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:38

Als het om de bels gaat die ik in je avatar ziet moet het prima kunnen, maar voor een pony zou ik het niet aandurven.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:39

Als die roosters gemaakt zijn dat een koe er veilig op kan staan, dan kan een paard (zeker een paard met grote hoeven en zonder ijzers) er ook veilig op staan. Zijn de spijlen plat aan de bovenkant? En dicht genoeg bij elkaar?
Als je paard niet goed durft of je vertrouwd het niet helemaal, kun je er ook nog rubbermatten (koeienmatten) of een stuk zwaar tapijt (restje van een tapijtwinkel) overheen leggen en met ty-wraps vastmaken bijvoorbeeld.

Lekker hoor, dat ie dan zelf kan kiezen of ie binnen of buiten gaat staan. En het is prettig dat je hooi niet nat in de modder ligt straks!

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:40

Persoonlijk zou ik er ook rubbermatten overheen leggen..

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:45

Bedankt voor de tips al!

Oud tapijt is een goed idee :j !

Wat betreft sterkte: het is zo'n stal waar de koeien vast staan aan kettingen en op het beton staan. Alleen achter het beton dus een rooster waar mest en urine in valt. De koeien stonden dus ook niet permanent op de roosters. Vandaar dat ik mij afvraag of het dan wel veilig is om een paard er geheel op te laten staan (al staat ze natuurlijk nooit met 4 voeten tegelijk op 1 rooster......)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:47

wij rijden er met de tractor overheen, dus een belgje moet er ook wel op kunnen denk ik

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:47

Wij hebben onze paarden ook op die rooster gehad ging prima het betreft een tinker een fries een new forest en mini s. Nu hebben we er al een tijdje rubberen matten overheen, maar het houd makkelijk hoor!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:48

wij hebben er ook rubber matten overheen en gaat helemaal prima!

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:51

Bij mij op stal hebben we ook koeien roosters met daarover heen stal matten.
De stal is nooit nat want kan goed weg lopen langs de matten.
En is ook stukken warmer en scheelt ook veel stro.
Laatst bijgewerkt door FerroSandy op 24-10-11 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:52

Bedankt voor de tips!!

Caira schreef:
wij rijden er met de tractor overheen, dus een belgje moet er ook wel op kunnen denk ik
:D

Binnenkort maar eens een klusdagje inlassen dus!

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:53

Boris zet ik er ook altijd op na het rijden om even binnen uit te zweeten/ af te koelen/ op te drogen. Lekker grote stal.
Het gaat dus zeer zeker. Wij zetten er alleen nooit paarden op met ijzers i.v.m. uitglijden..dus met die van jou zou dat zo kunnen.
Ik vind het ideaal. Stal bijft droog en schoon...hooguit af en toe even alles schoonspuiten! En 't voer en hooi kan mooi in die 'voerbak' achter die ijzeren boogjes worden gelegd. Ze trekken het dan niet de stal in om erop te gaan staan of plassen. Boris komt er bij die hekken in elk geval met geen mogelijkheid uit ofzo..
Die rubberen matten vind ik overigens wel een goed idee!! +:)+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:55

Ik xou er persoonlijk geen out tapijt overheen doen, denk dat dat erg gaat stinken!

Rubber matten dus, als je even op marktplaats zoeklt vind je ze zo voor een schappelijk prijsje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:56

Bij ons staan ze ook in een oude koeien stal. we hebben platen over de roosters gemaakt. sommige hebben het opgevuld met rubber of gewone tegels

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:57

Afbeelding
Bedoel je dit rooster?
Afbeelding
Of dit?
Afbeelding

Mijn merrie heeft op een koeienvloer als de tweede gestaan (maar dan grotere platen) met achterin de stal een rand beton en voorin. Ertussen lagen wat rubberen matten, maar ook genoeg roosters. Urine liep makkelijk weg :)
Was een flinke tinkermerrie. Ging prima :)

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:59

Wat betreft stinkend tapijt, dat zat ik mij net inderdaad ook te bedenken....

Hier liggen ook nog wat rubbermatten in de stallen op sommige stukken. Alleen die liggen (behoorlijk) vast. Eens kijken of ik die los kan krijgen en op de roosters kan leggen... :) .

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:59

ik vind het link, het gebeurd dat koeien erdoor zakken, en het schijnt dat paardenurine ook nog veel agressiever is.
ik zou het risiso niet willen lopen, bij mij gaan ze eruit.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:00

Afbeelding
Gaat om zo'n rooster ja :j

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:02

Opletten! paarden staan in vergelijking met koeien nooit echt stil en trappelen veel. Ik heb al veel gezien dat er paarden doorheen zakken! Altijd na verloop van tijd. ik zou het voor de veiligheid liefs beton erover gieten zodat het zeer stevig is en dus niet meer doorheen zakken.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:02

Afbeelding

Even duidelijker plaatje opgezocht, zo'n vloer dus! Deels beton, deels rooster.

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:04

Oud tapijt raad ik af uit ervaring, wij hebben hier ook een stal waar een gedeelte koeienroosters is.. daar een aantal jaar geleden oud tapijt op gehad omdat het ging om een paard met ijzers en we het niet zo heel goed aan durfde, maar schoonmaken is echt een ramp met vloerbedekking oid, alle plas/vocht trekt erin waardoor het enorm gaat stinken en ook tussen de roosters gaan zitten waardoor het er ook erg moeilijk weer uit te krijgen is.

Wij hebben wel een ander soort roosters, maar volgens mij kun je heel gemakkelijk deze smalle roosters vervangen door stevigere platen, steviger maken door eronder extra houders te plaatsen of vol te storten met beton (kost wel wat meer dan).

Dakario

deze rooster zijn niet stevig genoeg voor paarden. (ik ken mensen die ook paarden in koeienstal hebben staan). Ze hebben allemaal laten dichtgooien omdat er al te veel doorheen gezakt zijn.

Caira

oh das geen koeienrooster, dat is een mestrooster. Wij hebben de 2e foto liggen. Deze daar zou ik geen paarden op zetten. Dan zou ik de boel dichtstorten met beton.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:05

Daar zou ik mijn paard niet op willen zetten :n das te gevaarlijk.