Hooinet dilemma's! Op zoek naar een goed hooinet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jozaa

Hooinet dilemma's! Op zoek naar een goed hooinet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:18

Hallo allemaal!

Ik heb besloten dat ik mijn pony graag zijn kuil in een hooinet wil gaan geven, dit zodat hij er langer over doet en er meer moeite voor moet doen. Ik heb al van allerlei kanten gehoord dat dit beter is dan een berg kuil op de grond geven.

Nu heb ik mij geprobeerd te verdiepen in alle mogelijkheden maar ik krijg eerlijk gezegd geen duidelijk beeld van wat goede opties zijn. De prijzen verschillen ook van 10 tot 60 euro. Ik wil (geloof ik) een fijnmazig hooinet waardoor ze dus meer moeite moeten doen. Ik weet dan niet wat de maat van de mazen moet zijn en welke maat van het hooinet zelf goed is voor op stal.

Heeft iemand een goede tip?

Alvast bedankt!!

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:20

Kijk even op de website van Nikki's keet of van Epple Jack. Zij hebben de fijnmazige hooinettten. Dit zijn de zogenaamde slowfeeders en ze werken perfect. Ik voer er al een jaar mee en ik ga nu nieuwe halen.

Jozaa

Re: Hooinet dilemma's! Op zoek naar een goed hooinet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:22

Ah! Top, en heb jij dan de fijnmazige grote? Van nikki's keet? Of is dat te groot voor een pony.

En ze krijgen daar wel voldoende hooi uit? Die mazen zien er zo klein uit. :p

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:23

Ik gebruik (en verkoop) deze voor mijn ezels:
http://amazonexl.damster.nl/index.php?i ... 50&lang=NL
Op deze manier hebben ze altijd wat te knabbelen maar eten niet té veel.
Ik gebruik de 3x3 en de 4,5x4,5 en het bevalt me goed. Zelfs met m'n sloop-ezels bliijven ze heel.
Laatst bijgewerkt door Suusje1972 op 23-10-11 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:23

Ik heb mijn hooinet besteld bij hooinet.nl
ben er erg tevreden over.
Ze verknoeien hun kuil en hooi veel minder en doen er
inderdaad langer over voor het op is.

Ik heb overigens de fijnere mazen, geloof 4,5 cm,
zou ik als ik jou was ook voor gaan, de grotere mazen hebben ze
hun kuil/ hooi toch sneller op die had ik eerst maar nu dus overgestapt op de kleinere mazen.

Mijn net is 1,5 bij 1 meter, gaat best veel in, ongeveer een klein pakje hooi dan heb je een idee.....
Overigens staat dit ook op de site geloof ik.

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:24

@just_natural: Klopt het dat de netten op hooinet.nl veel duurder zijn? Dat ligt zeker aan het materiaal?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:24

Ik gebruik de hooinetten van nickyskeet.. vind ze echt fijn.. stevig.. want mijn poown is nogal ruig met zijn net. Hij kan er prima uit teten, gaat wel lekker langzaam.. hij doet nu ongeveer 4x zo lang met zijn hooi als anders.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:28

Ze zijn inderdaad wel wat duurder, kwaliteit en service is prima.
Alhoewel ik geen ervaring heb met andere merken en dus niet echt kan vergelijken.
Het vorige net (de 6 cm mazen) heb ik al 2 jaar gebruikt en verkeerd nog in prima staat.
Heb dus nu een nieuw gekocht omdat ik de kleinere mazen wijdte wilde ivm overstap naar kuil ipv hooi.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:29

Ik ken de kwaliteit van andere niet maar van hooinet.nl wel, deze zijn goed en het geld waard.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:36

Volgens mij stond er laatst (vorige maand??) een stuk van hooinet.nl
in de bit.
Weet niet of je die toevallig hebt ??

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:38

Nee ik krijg het bit niet thuis jammer genoeg. Waar ging dat over??

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:39

Judith_VB schreef:
Kijk even op de website van Nikki's keet of van Epple Jack. Zij hebben de fijnmazige hooinettten. Dit zijn de zogenaamde slowfeeders en ze werken perfect. Ik voer er al een jaar mee en ik ga nu nieuwe halen.

Zijn bovenstaande dezelfde?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:50

Ik heb deze en nog een kleiner model van een meter: http://www.heunetzshop.de/All-types-of- ... m::99.html Deze netten heb ik nu al bijna 3 jaar en ze zijn nog steeds in goede staat. Nu heb ik 4,5 cm, maar je hebt ook nog 3 cm. In het begin vonden ze het niets, maar nu eten ze er super mee.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:37

ik heb ook netten van nickyskeet, bevalt super!
Zelfs mijn terrorshets eten er uit ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:39

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 19:52

Super bedankt voor alle tips! Ik ben er nog niet helemaal uit, ik vind de kleine mazen er zo zielig uit zien.. Maar aan de andere kant ligt het gras ook nooit in bergen voor ze klaar.. :p

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:26

Ik heb een bagagenet (voor de aanhanger) dubbel gevouwen.
opgehangen aan het voorhek en ze kunnen heerlijk grazen de hele dag.
Kunnen als het moet 4 a 5 plakken hooi in.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:17

Ik heb een hele grote, fijnmazig ook en daar past zeker een halve baal hooi in (van zo'n klein baaltje).

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:21

ik heb ook van een aanhangernet een hooinet gemaakt. mazen zijn 3x3. de eerste dag vinden ze het misschien wat irritant, maar daarna kunnen ze er prima uit eten hoor :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:26

Olikea schreef:
Ik gebruik de hooinetten van nickyskeet.. vind ze echt fijn.. stevig.. want mijn poown is nogal ruig met zijn net. Hij kan er prima uit teten, gaat wel lekker langzaam.. hij doet nu ongeveer 4x zo lang met zijn hooi als anders.

Doet ruig en laat ze toch heel? Hier gaan die netten vrij rap aan flarden helaas. Die van de duitse hooinetwinkel houden zich beter, maar ik zit nu toch echt te kijken of ik niet beter een nieuw net kan knopen (of er 1 kan repareren) met 4mm touw van de action. 4x per jaar nieuw kopen is me een beetje prijzig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:35

Ik zoek ook naar goede netten, maar ben nog steeds huiverig. Heb wel gewone gehad, maar wil nu een groot net dat ik laag kan hangen. Moet veilig zijn voor hoeven. Ben ook beetje bang voor het doorkauwen. Heb gekeken naar het maken van zo een bak met een metalen rek erop, maar daar hetzelfde. Bang voor tanden erachter en of hoeven erin.
OOk moet het vrij makkelijk te vullen zijn. We staan in pension, dus moet het zo ophangen dat zij het makkelijk kunnen vullen.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:42

op www.zeldenruststables.nl verkopen ze hooikussens in div vermaten en maaswijtes.

wij hebben ze nu 2 jaar in gebruik en op een enkel maasje dat door gebeten is blijven ze erg lang heel!

ook hebben ze andere vormen van slowfeeders!

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:47

Ik heb deze hooinetten, ze zijn zeer sterk en niet duur. Ik zag alleen net dat ze 5 x 5 cm. zijn, misschien te grote mazen voor jullie? Ik heb ze laag hangen en door de fijne mazen en omdat ze zo sterk zijn, hoef je niet bang te zijn dat ze erin vast komen te zitten.

http://www.kraemer-pferdesport.de/websa ... opid=01-aa

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:03

Mijn eerste netten zijn van Heunetz.de (6x6 cm) en die leven nog steeds, al heb ik hier en daar wel een maasje moeten samenknopen omdat paardlief er met de sluiting van zijn deken in was blijven hangen.
Verder heb ik ze van 3x3 en 4,5x4,5 (aanhangernetten).
Er is nog nooit een paard met de voeten in gekomen, geen tanden die er achter blijven hangen of andere ongein. Gewoon blije paardjes die lekker enthousiast aan de netten staan te rukken :D

Zaak is dat het materiaal niet te dun mag zijn. Minimale dikte is 3 mm, dikker is beter/steviger. Dunner wordt te scherp en is sneller stuk.
Zoek een ophangmanier die ook makkelijk weer los te maken is, want af en toe moeten ze echt even gewassen worden :D Zelf knip ik van autobanden dikke 'elastieken' en klem die om een houten paal.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:24

Het is echt niet zielig hoor, ik heb netten met mazen van 3,5 bij 3,5 en ik vind dat ze er nog veel te snel over doen, ik voer ongeveer 1 plak per keer, en dat heeft mijn Fries in een uur op! ( ze krijgen vaker per dag en dan minder per keer)
Ik heb vrij goedkope netten ( ik meende iets van een tientje) en ik doe er al ruim een jaar mee, en er mankeert nog niets aan.
Ik hang ze wel laag, een paard eet van de grond, dus niet te hoog hangen! Verder haal ik ze 's avonds laat uit de box, dat is meer voor mijn gemoedsrust, ben toch altijd bang dat ze op een of andere manier in dat net blijven hangen.