Deze week scheren --> Hoeveel gram?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wamelseweg

Deze week scheren --> Hoeveel gram?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:14

Deze week ga ik waarschijnlijk mijn dressuurpaard helemaal scheren. Hij stond al onder een deken van ongeveer goed 250gram, maar is desondanks toch flink in zijn haar geschoten. Hij staat in een stallengebouw met veel licht en frisse lucht, maar geen buitenluik. Niet in het weer dus, maar gaat wel elke dag in de paddock.

Wat leggen jullie je paard (in een situatie als deze!) Voor dekens op? Ik heb de neiging om hem onder 300gr te zetten en in de paddock al een hals op te doen. Op stal hebben mensen het zelfs al over 300+onderdeken, omdat hij anders meteen weer in z'n haar schiet.
Maar wat als het dan straks -10 vriest?
Wat zijn jullie ervaringen?

Heb 3jr geleden voor het laatst geschoren, maar toen was de situatie van stal niet te vergelijken. Paard kreeg ook supersnel zijn vacht weer terug toen.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:15

paard van mijn vriendin is 2 weken geleden geschoren en heeft haar een 300 grams deken op met hals

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:17

ik zou gewoon kiezekn voor een goede 300 grams, anders is er toch niks meer over voor het echte harde winterweer! zoals word voorspeld. en hals zou misschien kunnen als je nu een dunne oplegt en dan nog wel een dikkere hebt voor noodsituaties?
veel succes!

Angela

Re: Deze week scheren --> Hoeveel gram?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:54

Ik zou ook gaan voor de 300 grams en in de paddock de hals op.

Als het nog kouder gaat worden, dan nog een 100 of 200 grams erbij, de hals kan dan echt wel prima 300 gram blijven.

Sommige paarden schieten gewoon altijd weer snel terug in de vacht, ook al leg je er bij wijze van spreken een driedubbel dekbed op. Dan is het een kwestie van vaker scheren. Als je paard niet koud voelt onder de deken, dan is de kans dat ze het koud hebben ook erg klein.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:01

de mijne gat ook altijd van ongeschoren 220grams naar geschoren 370grams met hals omdat ze een hele dag buiten staan.
Pas als het dus 's nachts -10°C of kouder wordt en ook overdag rond het vriespunt blijft, dan gooi ik er een 150 grams deken bij onder...

wel opletten hier geven ze nu bv overdag weer 15-17°C en 's nachts 2°C dan misschien overdag toch een iets minder dikke deken dan 350grams...

Wamelseweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 13:34

Angela schreef:
Ik zou ook gaan voor de 300 grams en in de paddock de hals op.

Als het nog kouder gaat worden, dan nog een 100 of 200 grams erbij, de hals kan dan echt wel prima 300 gram blijven.

Sommige paarden schieten gewoon altijd weer snel terug in de vacht, ook al leg je er bij wijze van spreken een driedubbel dekbed op. Dan is het een kwestie van vaker scheren. Als je paard niet koud voelt onder de deken, dan is de kans dat ze het koud hebben ook erg klein.

De hals is zo'n Anky-ding, volgens mij haalt die de 300 gram echt niet, maar is in ieder geval wind- en waterdicht, dus dat is mooi.
Ik denk dat ik dan voor bovenstaand idee ga, als hij geschoren is de nieuwe 300 erop en dan als het overdag ook onder de 5 graden blijft maar het onderdeken erbij.
Anders moet ik hem onderhand een ski-pak aantrekken straks :Y)

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:39

Die van mij ga ik a.s. zaterdag scheren en krijgt een 500gr op. Met de echte kou komt er een wollen (hals)deken onder, en anders blijft het gewoon zo. De echte kou was vorig jaar maar een aantal dagen, en bij ons op stal komt het haast niet onder de 0 graden.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:40

Ik ga woensdag scheren en hij krijgt dan een 300 grams op.
Als we echt (wéér) extreem weer krijgen doe ik er nog wel wat onder en eventueel een hals.

Sowieso is het bij ons op stal (erg) warm.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:41

petitparis schreef:
de mijne gat ook altijd van ongeschoren 220grams naar geschoren 370grams met hals omdat ze een hele dag buiten staan.
Pas als het dus 's nachts -10°C of kouder wordt en ook overdag rond het vriespunt blijft, dan gooi ik er een 150 grams deken bij onder...

wel opletten hier geven ze nu bv overdag weer 15-17°C en 's nachts 2°C dan misschien overdag toch een iets minder dikke deken dan 350grams...

Niet alleen naar de graden kijken hoor, er staat een behoorlijke wind die het weer wat kouder aan doet voelen.

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:44

die van mij staat nu al 2 weken op een 100 grams en doet het er super op hoor.
de hals is geen plek waar ze warmte kunnen verliezen dus een hals is wss gewoon voor een goed goevoel voor jezelf.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:49

MamboBeach schreef:
Niet alleen naar de graden kijken hoor, er staat een behoorlijke wind die het weer wat kouder aan doet voelen.

een winterdeken houdt de wind tegen en heeft vaak een donker kleur waardoor als je eronder gaat voelen ze behoorlijk warm hebben

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:44

die van mij heb ik 3 weken terug geschoren en staat nu onder een 300 grams dek.. buiten doe ik ook de hals om en vandaag ligt er een regendeken overheen i.v.m. de koude snijdende wind.

Hij is een halve New Forest en kan dus een behoorlijke pony-vacht kweken. Als het straks gaat vriezen houdt hij gewoon de 300 grams om.. zijn haar groeit zo snel dat hij onderhand gaat zweten leg ik er nog 100 gram boven op ;)

Ik zou niet al mijn kruit al meteen verschieten.. misschien de eerste nacht even wat meer grams erop omdat het dan ineens wel wennen is voor hem. Daarna gewoon lekker 300 grams erop! Als het gaat vriezen wel even in de gate houden of hij het niet koud heeft (vooral s'avonds en 's morgens) dan kun je er altijd nog bij doen..

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:35

Woensdag word die van mij weer geschoren. Zal ik dan gewoon voor eerste nacht een zweetdekentje onder zn 300gram doen? Zodat ik nog een onderdeken van 100 gram over heb voor later

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:16

Ik ga zaterdag scheren, ze staan nu onder 100 grams, en heb voor beide een Rambo Duo, dus dan komt er gewoon de onderdeken van 300 gram onder. Ze staan 24/7 buiten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:34

petitparis schreef:
MamboBeach schreef:

een winterdeken houdt de wind tegen en heeft vaak een donker kleur waardoor als je eronder gaat voelen ze behoorlijk warm hebben

Dan nog heb je met een gevoelstemperatuur te maken, dat is wat ik wil zeggen. Ik zeg ook niet dat een winterdeken niet winddicht is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:37

@ mambobeach: idd gevoelstemperatuur is iets anders, maar ik heb al vaker gehad dat er naar mijn gevoel een heel gure wind stond en dat ze echt wel lekker warm hadden wanneer ik ging controleren...

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:53

somige paarden krijgen gewoon heel snel hun vacht weer terug na het scheren dat is dan bij hun een beetje het natuurtje :j
hij moet het niet koud krijgen natuurlijk , maar als je nu al een erg dikke deken met hals op doet wat moet hij dan in de winter op ?
het is nog niet eens onder de 10 graden overdag