twee of meer paarden uit de wei halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Cindy__

twee of meer paarden uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 09:36

Beste medebokkers,

afgelopen week had ik een nogaf vage situatie bij mij op stal. Ik had afgesproken met een ander stalgenootje om onze paarden even twee uurtjes de wei op te zetten. Omdat mijn paard nog nooit alleen of samen met een ander paard op de wei had gestaan (heb haar pas 4 weken) hebben we het eerst even aangekeken. Alles bleek direct prima te gaan, niks aan de hand. Na twee uur zou ik de paarden uit de wei halen en op stal zetten. Zo gezegd, zo gedaan. Dus ik naar de wei toe en dacht laat ik eerst mijn paard uit de wei halen, omdat deze nog nooit alleen heeft gestaan. Toen ik mijn paard pakte ging het andere paard heen en weer stappen/rennen. Omdat ik geen twee paarden tegelijkertijd mee kan/wil meenemen ben ik gewoon gaan lopen. Toen kwam de eigenaresse naar me toegelopen dat ik dat nooit meer mocht doen; ik kon nog beter een paard er los achterna laten lopen dan een paard achterlaten op de wei. Ik heb ja en amen gezegt en dacht; ik heb het altijd zo gedaan bij andere stallen...

Ben heel benieuwd wat jullie doorgaans doen als je twee of meer paarden apart uit de wei moeten halen? Moet er overigens wel bij zeggen dat de eigenaresse bezig was met de verkoop van een paard, en de potentiele koper aan het rijden was die opkeek omdat het paard reageerde op het gedrag van het paard dat achterbleef in de wei.

Batlow

Re: twee of meer paarden uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:38

Meestal neem ik ze alle 3 mee tegelijk hoef ikniet opnieuw te lopen of ze gewoon loslaten dan lopen ze naar de stal

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:38

Bij ons staan ze in de kudde elke dag hetzelfde vaste ritueel. Meestal blijven dezelfde paarden het laatst over zonder paniek. Ze gaan wel allemaal tegelijk op stal

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:39

waarom zou je geen 2 paarden tegelijk uit de wei halen???
Ik ken iemand die loopt er zelfs met 4!!
Ik neem er zelf ook altijd 2 mee als dat nodig is.
1 alleen achterlaten is gewoon geen optie vind ik.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:40

Vraag iemand om mee te lopen!! Probleem opgelost!

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:40

Dat is gezeik om het maar even zo te zeggen.
Wat kan er nou mis zijn dan om eerst een paard te halen en dan de andere, die staat te drentelen om naar binnen te gaan? Doen wij ook. Ik moet 3 paarden die samen in de bak staan, 1 voor 1 in de stal zetten, nou alsof dat zo makkelijk is. En het andere paard vrij laten? Geen goede optie. Straks rent ie een andere kant op en daar zit je dan maar weer mee. Kun je die ook nog is gaan vangen. Het paard loopt er niet altijd achterna.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:41

ik neem gewoon twee paarden tegelijk mee aan een touwtje, wel 2 lange halstertouwen zodat ze een beetje uitelkaar kunnen lopen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:41

Ligt eraan of de 2 paarden elkaar kennen. Zo niet dan neem ik ze appart mee, maar laat ze zeker niet los lopen. Blijft toch paard van een ander.
Zijn het maatjes en is er de ruimte voor dan neem ik er 2 tegelijk mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:43

Als de paarden gewend zijn om één voor één op stal gezet worden is dat geen probleem maar hier was sprake van een compleet nieuwe situatie en dan weet je dus niet wat het achtergebleven paard doet.
In dit geval is er niets gebeurd maar de achterblijver had ook in paniek door de draad of over het hek kunnen gaan met alle risico's van dien. Dus ik snap idd de stalhouder als ze je hier op aanspreekt. Met twee paarden die goed met elkaar kunnen is het ook geen probleem om ze tegelijk mee te nemen. Meer dan twee zou ik nooit doen, vriendin heeft zo de middelste van drie over zich heen gekregen en dat was niet fijn, dus twee max en dan zelf aan de buitenkant lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:43

Is dat gezeik? Tot het JOUW paard is wat achterblijft en zich blesseert zeker?

Ik zou niet weten waarom je geen 2 paarden mee kunt nemen, of iemand kunt vragen om even mee te lopen, als je het zelf niet kunt of durft.
Een paard alleen laten terwijl je niet weet of 'ie dat gewend is, is bepaald niet handig.

Edit: bovenste regel is reactie op Jseine.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-10-11 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:44

Tuurlijk kan je een paard (even) alleen achterlaten in de wei. Ander zou niemand die twee paarden heeft (rijpaard plus gezelschapspaard, want ja, één is maar alleen) met z'n paard kunnen gaan rijden. Of stel dat er één naar een kliniek moet...
Ik heb er 5 en ja, het komt dus voor dat de laatste alleen achter het hek staat. Dat is iedere keer een andere ook. Kwestie van aanleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:45

Ibbel, het gaat hier om het paard van een ander he...

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:45

Als ik ze allebei uit de wei moet halen dan doe ik dat 1 voor 1, dat er 1 dan ff gaat rennen dat moet dan maar even.
Ik ben binnen 2 minuutjes weer terug.
En als je dat vaker doet dan weten ze dat wel, mijne wachten dan bij het hek.
Rennen misschien 1 keer op en neer, maar niet in paniek .

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:47

als je weet dat een paard er niet tegen kan alleen te blijven dan haal je die dus als eerste binnnen.
Staan er drie, dan neem je er eerst 1 en loop je terug voor de andere twee.
Het is gewoon niet nodig er 1 alleen achter te laten als je er een beetje bij nadenkt.
Ik zou ook over de zeik gaan als de mijne staat te flippen terwijl dat helemaal niet nodig is

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:48

Ik nam er ook altijd 3 tegelijk mee. Inderdaad als ik er 1 mee pak ben ik bang dat de andere door de draden vliegt oid.
Ik laat er nooit 1 alleen achter.
Als ik wegga voor buitenrit staan ze ook altijd in de wei aan stal, maar de wei verderop heb ik geen oog op en doe ik dat dus niet.
Als de paarden helemaal opgefokt zijn en het van de wei lopen niet over de weg is en er zijn gesloten hekken vbind ik het idee van de stal eigenaresse zo gek nog niet. Paarden lopen meestal zelf wel naar hun eigen stal en anders gewoon twee touwtjes mee en vasthouden die hap.

Eifos006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:49

Ik haal ze altijd samen uit de wei, en breng ze ook altijd samen naar de wei. Dan zijn ze super rustig en lopen braaf met me mee.. Gewoon elk aan een halstertouw. Maar als ik er een laat staan, dan is het drama! Vroeger deed ik dat niet, totdat er een een blessure had opgelopen van haar geren in de wei.
Als ik er nu 1 vd 2 rij, dan staat de andere op stal, en wel zeker niet op de weide. Anders heb ik schrik dat het weer van hetzelfde wordt..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:52

ik werkte op een stal en nam altijd 2,en zelfs bij sommige kon je er 3 pakken (dit waren uitzonderingen en wel zeer netjes opgevoed).
thuis pak k er ook met gemak 2 of 3.

en als je het niet durft om 2 te pakken,dan zou ik in ieder geval je eigen paard laten staan en eerst die van de andere doen!!!!!

__Cindy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 10:01

Oh, het levert wel discussie op. Laat ik de situatie verhelderen door even te laten weten dat twee paarden naast elkaar meenemen geen optie is. Ik moet langs de bakrand naar voren toe lopen en dat is ongeveer 1,50m breed. Dus als ik ze alle twee mee wil nemen moet ik ze achter elkaar laten lopen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:03

dan nog.......je neemt een lang touw en je kan 1 paard voor je uit laten lopen en de andere aan een normaal touw achter je.....voila.....waar een wil is......

__Cindy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 10:06

Tevens staat er bij de inrit een groot hek dat open en dicht gaat als er mensen het pad op komen rijden. Ik kan er dus niet altijd vanuit gaan dat het hek dicht zit.

Zelf vind ik dat ik te weinig ervaring (of lef) heb om er twee tegelijkertijd mee te nemen. En dan wil ik dat ook niet proberen. Misschien is het inderdaad een idee om eerste het paard van de ander eruit te halen. Of iemand op wacht te zetten, om te zien wat het andere paard doet. Loopt het uit de hand dan kan diegene altijd nog ingrijpen. Tevens vind ik het ook iets wat paarden aan moeten leren; ik kan er niet altijd vanuit gaan dat er iemand is om mij te helpen.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:12

__Cindy__ schreef:
Toen ik mijn paard pakte ging het andere paard heen en weer stappen/rennen. Omdat ik geen twee paarden tegelijkertijd mee kan/wil meenemen ben ik gewoon gaan lopen. Toen kwam de eigenaresse naar me toegelopen dat ik dat nooit meer mocht doen; ik kon nog beter een paard er los achterna laten lopen dan een paard achterlaten op de wei. Ik heb ja en amen gezegt en dacht; ik heb het altijd zo gedaan bij andere stallen...
.

Hoe gaat dat dan als jij gaat rijden en dat andere paard blijft alleen achter? Is dat dan ook een probleem?

Als ik de stalhouder wel eens help met binnen zetten dan neem ik er ook wel twee tegelijk mee, maar echt handig vind ik het niet omdat ik dan ook door vrij smalle doorgangen moet. Het gaat wel, maar vind het niet heel handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:17

Snap best dat je er niet 2 in een keer wil mee nemen,mijn paard is in de herfst vaak een beetje fris,dus dan is het schrikken van alles wat normaal niet eng is,ik ga dan niet met 2 paarden (mijn Shet is al wat angstig voor mijn paard) op een smal paadje lopen,dat is vragen om ongelukken. Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet als er 1 paard achter blijft op de weide,hij wordt toch gewoon in 5 minuten opgehaald,geen probleem lijkt me. Mijn paard vond het eerst ook erg,maar ze weet nu dondersgoed dat ze naar de stal mag als ze rustig is,kan ze niet normaal doen,dan blijft ze nog even in de wei tot ze normaal kan doen.

Mijn shet is zo mak dat ze als ik het commando geef netjes naar de goede stal en de goede weide loopt,dan neem ik mijn paard aan het touw er mee achteraan. Met mijn paard durf ik het niet aan,die is veel minder mak en schrikt sneller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:18

Sommige paarden kun je idd niet alleen achter laten die gaan volledig uit hun plaat en rennen zich desnoods kapot, met blessures van dien of springen over het hek ook al kunnen ze het net niet halen.

Heel jammer, niet af te leren en ik heb zo een paard en het is zo vaak fout gegaan bij anderen, tot zelfs laten staan en gewoon gaan rijden en hem laten gillen en rennen tot zijn lijf een dikke witte schuimlaag had, afgescheurde hoefijzers, opgetrapte benen, tot door de draad...en dan hijgend en bezweet op een open box stal zetten :(

Mijn paard loopt netjes los mee, desnoods als eerste, anders volgt hij...laat je hem staan, wordt hij totaal gek....

Als de eigenaresse dit goed vind, gewoon zo doen...Bij een goede pensionstal kunnen ze niet zomaar het erf af en de weg op..

Maar je kan misschien zelfs wel 2 touwtjes hebben als de paarden zich fatsoenlijk gedragen, maar pas daarbij wel op...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:19

__Cindy__ schreef:
Oh, het levert wel discussie op. Laat ik de situatie verhelderen door even te laten weten dat twee paarden naast elkaar meenemen geen optie is. Ik moet langs de bakrand naar voren toe lopen en dat is ongeveer 1,50m breed. Dus als ik ze alle twee mee wil nemen moet ik ze achter elkaar laten lopen.

Dan had je nog eerst het paard van stalgenoot moeten meenemen en je eigen laten staan. Je hebt nu een paard wat niet van jou is achter gelaten en aan een risico blootgesteld. Want wat als die nou wel door het draad was gevlogen omdat jij jou paard weghaalde?????

Ik neem er zelfs rustig 5 in 1 keer mee. En ja die zijn allemaal opgevoed }> En dan heb ik er zelfs 1 tussen zitten die nogal een draak is. Gewoon opletten naast wie je die laat lopen en geen enkel probleem. En als het niet kan omdat bv het plein hier bevroren is, dan haal ik eerst 1 en daarna alles in paren. En dan lopen die 2 echt gewoon achter elkaar.

Je kan het ze wel leren, even alleen achter te blijven. Maar dat is in dit geval in mijn opinie nvt aangezien jij jou paard nog maar kort hebt en je dus niet wist hoe ze zou reageren. Dan kan je altijd beter zorgen dat je dan met z'n tweeen bent om te halen. Wil je ze leren dat ze ook even alleen kunnen staan, idd iemand op wacht zetten. Maar dan heeft een paddoc van niet al te grote afmeting meer mijn voorkeur om dat te leren. Daar kunnen ze veel minder snelheid maken als ze al gek gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:20

__Cindy__ schreef:
Tevens staat er bij de inrit een groot hek dat open en dicht gaat als er mensen het pad op komen rijden. Ik kan er dus niet altijd vanuit gaan dat het hek dicht zit.

Zelf vind ik dat ik te weinig ervaring (of lef) heb om er twee tegelijkertijd mee te nemen. En dan wil ik dat ook niet proberen. Misschien is het inderdaad een idee om eerste het paard van de ander eruit te halen. Of iemand op wacht te zetten, om te zien wat het andere paard doet. Loopt het uit de hand dan kan diegene altijd nog ingrijpen. Tevens vind ik het ook iets wat paarden aan moeten leren; ik kan er niet altijd vanuit gaan dat er iemand is om mij te helpen.

Dan kan je bv eerst dat andere paard even op stal zetten en dan jouw paard, of je vraagt iemand mee te laten lopen...je alleen je eigen paard doen en het probleem bij de eigenaresse leggen, zou ik zeker niet doen, want je hebt geen idee wat een ramp dat kan worden..