Ondergrond zand?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimberleyE

Ondergrond zand?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 19:48

Beste allemaal,

ik heb jullie hulp nodig !! Ben een beetje aan het twijfelen of ik moet gaan wisselen van ondergrond!
Ik woon in Saudi en ik werk hier als stable manager voor een arabische familie.
Op deze stal staan 18 paarden. Voorheen 21..
er zijn het afgelopen jaar 3 paarden gestorven aan koliek en dit is nog steeds een ernstig probleem heb ik gemerkt! ( paarden zijn traag/sloom en gaan lucht zuigen etc....)
Het gaat uiteraard om het Arabische ras, nu weet ik dat deze gewend zijn om op zand te staan en te leven maar ik ben toch van mening dat dit o.a. een van de oorzaken is van de koliek aanvallen. ( ik heb foto's van de kalk ballen die uit de maag zijn gehaald.. zal proberen deze te uploaden maar deze zijn niet mis ! )

Ik ben nu met de eigenaar in gesprek gegaan om eventueel over te gaan op zaagsel/houtkrullen.. Maar ik heb dan ook weer gelezen dat wanneer ze dit eten dit ook voor buikpijn en koliek kan zorgen..!
Stro is geen optie aangezien dat hier niet te krijgen is en zowel dan is het ontzettend duur !

Om te zorgen dat ze voorlopig geen eten van de zandgrond eten hebben we een soort van extra blad gemaakt onder de voerbak dat het daar op valt ipv op de grond.. maar dit is tijdelijk !

Kan iemand mij adviseren wat te doen ?!?!?!?!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:36

Zand uit de darmen afvoeren kan door bv droog grofstengelig hooi, lijnzaadpap (beide preventief) en speciaal zandweg/sandclear te voeren. Denk dat een flinke kuur sandclear voor die 18 paarden in elk geval nu noodzaak is. Luchtzuigen is vaak een maagprobleem, dus wat krijgen deze dieren te eten? Tekort aan ruwvoer en stress maken paard er gevoelig voor.
Verder kalkballen? Dat zou een soort mineralensteen moeten zijn dan en dus een flink overschot aan calcium. Krijgen deze dieren dan pure lucerne zonder de calcium/fosfor balans weer recht te trekken?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:39

misschien zijn rubber staltegels een optie?

KimberleyE

Re: Ondergrond zand?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 19:40

@ Tamary,
Bedankt voor je reactie, nu ik ben pas een paar dagen daar op deze stal aanwezig en het is erg lastig gezien de taal barriere ( Pakistaans-Indiaas etc...) maar ik ben er nu dan echt achter wat ze te eten krijgen. Ze krijgen smorgens en smiddags vooral gewoon hooi .. ong. 1kilo per paard....
Dan krijgen ze rond 3 uur in de middag Gekookte/Geweekte Gerstkorrels met daardoorheen Tarwezemelen.
en daardoor heen gaan dan nog wortels. Ze krijgen allemaal het zelfde, de paarden verschillen nogal in conditie.. Van mager tot goed gezond! 4 merries zijn drachtig en er staan ook nog 2 jaarlingen! En allemaal krijgen ze dit...!

Ik vind het erg lastig .. gezien er een dierenarts rond loopt uit Syrië en hij weinig van me wilt aannemen..
Het gaat wel lukken om misschien nieuw voer er door heen te krijgen, ben in Bahrain naar een paarden voedings leverancier geweest en deze heeft goed krachtvoer .. nu nog een agree !

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 19:48

@ Loulou,

De eigenarese heeft een aantal maanden geleden alle rubber matten laten verwijderen aangezien er een grote hoeveelheid schimmel aanwezig was in de stallen. Hierna zijn alle stallen opnieuw opgebouwd! en hebben zij er zand in laten leggen! ik heb de matten nog steeds, maar wil deze ergens anders gaan gebruiken voor bijvoorbeeld de wasplaats!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:56

1 a 2 kilo hooi op een dag, daar zit het probleem.

Een paard zijn gewicht moet je delen door 100 en dat keer 2 zou een paard ongeveer aan ruwvoer moeten hebben, en zo'n 16 uur op een dag moeten ze wat knabbelen.
Een pony van 400 kilo zou dus rond de 8 kilo hooi op een dag moeten eten!!

Verder kan je een scheut zonnebloem olie kunnen geven door het eten om het zand zeg te helpen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:00

Maar je hebt het over kalk dat gevonden is...geen zand ? waar/hoe staan de paarden overdag ?

vind het ook weinig ruwvoer wat ze krijgen, verhoudingen zijn scheef denk ik.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:12

@ Mist,
ik zal proberen om de foto's nu te uploaden.. hoop dat het lukt !

ik krijg ze er nog niet goed in !!
Laatst bijgewerkt door KimberleyE op 23-10-11 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:21

Ik ben ook van mening dat er veel meer hooi gevoerd zou moeten worden.... het liefst dat er de hele dag wat te knabbelen valt, om het eten van zand ook tegen te gaan. Kan je bij die paardenvoerleverancier om de tafel gaan om te kijken wat de paarden te veel of te weinig binnen krijgen? kan me voorstellen dat er in dat hooi andere voedingswaarden zitten dan hier en ze alsnog iets te kort komen

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:30

Hierbij een foto van de stenen die ik op mijn bureau kreeg......
kreeg er letterlijk een steen van in mn maag !

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KimberleyE op 23-10-11 20:41, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:33

Veel graan betekent veel fosfor. Ik ben wel eens waarschuwingen tegen gekomen daarover ivm soort maag/darm stenen.
En inderdaad 2 kg hooi per dag is zeker 4kg tot 6 kg te weinig. Lastige keuze ook in een land waar goed ruwvoer waarschijnlijk zeer kostbaar is. Denk eerder dat de paarden zand zijn gaan eten door een ruwvoer tekort, ook de koliek kan mede komen van het ruwvoer tekort. Advies ivm goede darmfunctie minimaal 1% droge stof per 100kg lichaamsgewicht.
edit : 2e foto kan ik zien. Hoe groot zijn deze stenen eigenlijk?

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:36

tamary schreef:
Veel graan betekent veel fosfor. Ik ben wel eens waarschuwingen tegen gekomen daarover ivm soort maag/darm stenen.
En inderdaad 2 kg hooi per dag is zeker 4kg tot 6 kg te weinig. Lastige keuze ook in een land waar goed ruwvoer waarschijnlijk zeer kostbaar is. Denk eerder dat de paarden zand zijn gaan eten door een ruwvoer tekort, ook de koliek kan mede komen van het ruwvoer tekort. Advies ivm goede darmfunctie minimaal 1% droge stof per 100kg lichaamsgewicht.
edit : 2e foto kan ik zien. Hoe groot zijn deze stenen eigenlijk?

Ik heb ongeveer 2 handen nodig om 1 steen vast te houden. Ik zal er morgen een foto van maken met een meetlint en een ander object erbij + het aantal kg want ze zijn ook nog eens lood zwaar !

De laatste steen was nogal plat en kwam uit een nog levend paard ( gelukkig! .. ) Maar deze is sterk vermagerd en geloofde bijna niet dat deze uit dit diertje kwam !
Zie foto :
Afbeelding

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:42

ik denk niet dat die stenen door zand eten komt, je kan de mest een keertje nakijken op zand? dan weet je zeker dat ze zand eten?

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:43

@ Mjay, Yes, dat wilde ik zeker doen dus ik moet wachten tot ze buiten op de spuitplaats staan ... anders ze staan namelijk op zand... heeft het trucje weinig zin ! :-)
Maar dit ga ik morgen proberen ! Thanks!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:48

oej lastig succes!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:49

Ik zou sowieso een bodem met afvoer in de stal leggen(meest ideale is betonplaten met gaatjes deze liggen 5-10cm vd vloer) zo gaat al het vocht weg. Hierop kun je de rubberen matten leggen (mits deze vocht doorlaten) dan is ondergrond niet perse nodig. Al is het wel prettiger voor paard.
Daarnaast ik weet niet wat de dieren voor werk doen maar het is toch zeker raadzaam om 0,5/1kg basisbrok (vit-min) bij te geven. En ik vind 1kg hooi knap weinig.... (ook dit zal met de prijzen te maken hebben) maar hou dan 5 paarden minder ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:51

waar werden deze stenen aangetroffen ? maag, darmen, nieren... stjeezus...niet te geloven !

ze krijgen ook zemelen ? mij is altijd ingepeperd niet teveel (pure) zemelen vanwege kalk-fosfor verhoudingen...wat dat precies betekent weet ik niet, maar wil het zeker navragen voor je.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:57

@ Mist GRAAAG !
Deze DA is dus niet een van de meest snuggere... is pas sinds ik er ben een beetje actief... en zegt dan maar Inshallah ( als god het wilt ) in het arabisch.. en dan kun je er eigenlijk gelijk van uit gaan dat het er niets gaat gebeuren ! Ik heb dus gekeken naar nieuw voer en wil apart voer voor de veulens en drachtige merries + de hengsten! en dan voor de paarden waar ik nu meer werk!

Het werk is sinds vandaag pas echt begonnen , hebben lang stil gestaan dus ben vooral nu bezig met conditie opbouwen. stap draf etc.. en kan de zee in vanuit de stal dus daar laat ik ze ook in zwemmen..en dit ongeveer 20 min. per paard opbouwend .. En "het" rijpaard van de dochter van de eigenaar die kan iets meer hebben aangezien de "paardentrainer" deze het meest heeft getraind...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:04

Zemelen moet je idd icm bv bietenpulp (geweekt!) voeren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:06

Sowieso is het ruwvoer wel heel erg weinig , een beetje D-pony eet een half baaltje per dag weg.... dat is al snel een kilo of 8. Ze krijgen daar dus èrg weinig hooi , en de vraag is natuurlijk ook of het dan nog een beetje kwaliteit heeft ? Krijgen ze ook ander ruwvoer of alleen maar dat plukje hooi en de rest ?

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 21:10

vanaf morgen gaan ze meer hooi krijgen ..
maar voor zover was dit alles wat ze kregen..
En wat me nog steeds niet lekker zit is dat alle paarden evenveel voer krijgen.... ongeveer 2 grote voerscheppen van dit gekookte spul met de zemelen erdoor .. ( en deze worden ook bij de kookspulletjes gestopt en er gaat nog een lepeltje garlic powder door ??!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:44

deze paarden krijgen te weinig hooi en zullen daardoor eerder zand of hout gaan eten voor een voller gevoel.
Hooi van zand voeren is onverstandig, uit een hoge voerbak is ook niet natuurlijk. Alternatief zou zijn een deel van de stal bedekken met de rubber matten (kan ook gewoon op het zand), zodat het hooi daarvan gegeten kan worden of wat onder de voerbak valt, en een ruim deel gewoon zand laten omdat dat lekker ligt voor de paarden.

bietenpulp is ook relatief goedkoop voer een valt onder ruwvoer. Je moet het minimaal een aantal uren laten weken in heel ruim water (minimaal dubbel zo veel) en dan heb je van 1 schep brokjes een emmer vol met gewelde bietenpulp en dat vult ook heel fijn, is goed voor de darmwerking (veel vezels en neemt ook wat zand mee) en kan goed gecombineerd met graan. Hoe zien de andere paarden er uit? Opgetrokken buiken? Of valt het mee?

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 15:30

Status update; vandaag hebben de paarden allemaal meer hooi gekregen en de night shift geeft om 10 uur of 11 uur nog een klein plukje bij !
Gister avond heeft er 1 paard wel een koliek aanval gehad, maar deze was van korte periode ongeveer 10 minuten!

De kalkballen wegen ongeveer 1 kilo per stuk.. behoorlijk heavy dus.. ik kon er nog niet achterkomen met de dierenarts waar hij deze had gevonden! ze zijn ter grote van een grote pomelo of een kleine galia meloen!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:19

Hallo KimberleyE heel goed van je om topics te openen ik zag je andere ook al met de foto -s erbij op 'medisch'!
lakshmi en ik wonen beiden in Tunesie en hebben eveneens af en toe met de rariteiten te maken wat de DA-s betreft.

Wij zelf hebben onze 7 paarden ook op zand staan.
Tot nu toe hebben wij daar geen problemen mee.

Lusitana weet alles van paarden houden in Portugal, met ook geen makkelijk gecivileerd paardenvolk en waar paarden sober gehouden worden, haar posts kunnen missschien ook een support zijn voor jou.

Ik lees dat je de matten nog steeds tot je beschikking kunt hebben. Schimmel kun je er uit boenen en daarna in de hete zon te drogen leggen. De zon schijnt een goed ontsmettingsmiddel te zijn.
Je kunt ze dan voor de paardenstallen gebruiken van die paarden die niet direct opknappen?
Ik heb nog nooit zulke stenen gezien. Wist niet eens van het bestaan af! Hemel!
Hoe heeft de DA die eruit gekregen?

Er is vast een vitaminepoeder te verkrijgen dat de verhoudingen naar de juiste mineralen in orde brengt.
Bij ons in zuid Tunesie heeft de gewone apotheek ook de medicijnen en benodigdheden voor dieren. Ga daar eens langs als de DA niet meewerkt.
Hun vakkennis is groot en hun taalkennis vaak beter dan die van de DA.

Het omhoog brengen van de hoeveelheid ruwvoer en dus hooi is noodzaak, zoals iedereen al in bovenstaande posts heeft aangegeven. Daarnaast veel voldoende water.
Je geeft al aan meer te voeren hoeveel meer?

Krachtvoer opvoeren is denk ik voorlopig niet echt wijs het kost de paarden veel energie dat te verteren! 2 kilo per keer kan een paardenmaag goed verteren. Meer veroorzaakt weer maagzuur en maagzweren, gapen is daarvan een voorbode.
Porties dus klein houden en beter meer keer per dag voeren.
Hoe warm is het momenteel bij jou? Hoe warmer hoe zwaarder de paardenmaag het heeft.
en
Hoeveel beweging krijgen de paarden, staan ze lang op stal of is er een paddock of vrije vlakte?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:20

He wat grappig weer een bokker in de Arabische wereld erbij :D (en hoi bedouin :wave: haha jij ook hier, haha ik dacht ook gelijk bij het zien van de titel, zand he daar hebben we hier ook veel van :') )
Ik ga wel mee met bedouin.. Onze paarden staan dan wel niet op zand maar op stro maar de meeste paarden hier staan wel op zand. Ook hier krijgen veel paarden bijna geen ruwvoer en komt er veel koliek voor, die van ons krijgen wel flink hooi en ik heb nog nooit een koliek gehad hamdullah :) Denk op zich dat het zand niet per se de boosdoener hoeft te zijn, ken ook zat mensen die hun paarden op zand hebben staan en niet zo vaak zieke paarden hebben.. Krijgen ze het hooi in een ruif of net, of gewoon op de grond op het zand?
Hebben ze inderdaad wel de hele dag door water tot hun beschikking? Hier geven veel mensen maar 1x per dag water, waardoor de paarden in eens enorm veel drinken en daardoor weer ziek worden..