Draad wil geen stroom geleiden..... :-)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Draad wil geen stroom geleiden..... :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 17:33

Moeilijk moeilijk..

We hebben een stroomapparaat, doet het al jaaaaaaaren goed, nu plots sinds deze zomer is er iets gebeurd/veranderd waardoor hij (zij? :D ) geen stroom meer geeft.. Dachten we.. Nu hebben we die naar de welkoop gebracht, er was iets binnenin stuk, kosten 150 euro. Ja daar koop je nog best een goede nieuwe voor. Nieuwe aangesloten (oude bewaard), en nog steeds niks. Ja 1 lampje (en ja de checker doet het nog, word regelmatig ergens anders gebruikt waar hij wel 5 lichtjes aan geeft).

We hadden al het onkruid al weg gehaald maar dat werkte ook niet, draad loopt overal goed door, niet heel lang geleden op veel plekken draad moeten vervangen omdat ze er door heen zijn gegaan (doordat er dus bijna niks op staat). Vandaag alleen de paddock op het stroom gehad (alle weides onderbroken), paddock is niet heel groot, zou meer stroom moeten krijgen dus.. Nog steeds niks nada noppes.. HELP? Hij tikt nergens bij het draad, alle geleiders vandaag vervangen, geen roest dus, alle knoopjes er zo goed als uit.. Zelf net de aan/uit knop er tussen uit gehaald, misschien dat het daar an zou liggen (hopelijk), maar helaas..

Mijn broer kwam nog met dat het misschien het draad tussen het apparaat en het stroomdraad is, ga ik morgen naar kijken.. We hebben 2 aardpennen (kleigrond).

Iemand?

Alvast bedankt!

Caira

Re: Draad wil geen stroom geleiden..... :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:48

Vanaf het apparaat gaan meten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:05

Ik zeg ook: vanaf het apparaat de hele omheining langs met de meter. Wellicht is ergens in het geheel de stroomijzerdraadjes kapot, of doen er er bijvoorbeeld maar 2 van de 6 het. Op zoek tot waar hij het wel doet dus.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:10

En zitten die aardpennen ook al jaren in de grond? Misschien zijn die wel niet meer zo best

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:01

Ik ben gisteren ook bezig geweest met de stroomdraad. Bij mij tikte het aan het begin gigantisch, in donker zag je echt vonkjes. Verderop was echt heel minimaal stroom aanwezig.
Later ben ik het hele land door geweest en bleek dat ergens halverwege het schapengaas bijna tegen de draad aan kwam. Ik had verwacht dat tot de plek waar het schapengaas de draad raakte gewoon stroom zou zijn en daarna geen stroom meer, maar niet dus.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 20:08

Het lekt nergens (of moet het niet kunnen zien/horen), draad geeft vanaf het begin maar 1 lampje aan. Op het hele draad 1 lampje. Hoe ver ik ook loop. Je zou dus denken dat het bij het begin dan al mis gaat niet? Kun je het stroom meten zonder het aan te sluiten op het stroomdraad? Ga ik morgen ook even proberen!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:08

Dan lijkt mij ook dat er in het begin al iets mis is. De verbindingskabel naar de omheining of de aardpennen lijken me de meest waarschijnlijke boosdoeners. Als er niks tikt, loopt de stroom dan niet direct weg?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:17

Als ik het verhaal zo lees kan het bijna niet anders dan dat het probleem in één van je aansluitkabels zit. Ofwel degene die vanaf de klok naar het draad gaat, ofwel die van de klok naar je aardpennen. In kleigrond zit in deze tijd van het jaar meer dan voldoende vocht om goede aarding te hebben, zeker met een dubbele pen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:32

De grootste oorzaak van het slecht functioneren van een schrikdraad apparaat is de aarde.
Controleer met je test apparaatje of je spanning hebt op de aard elektrodes.
Zo ja, spanning op de aard elektrode dan heb je een slechte aarde.
Je moet een aard elektrode minimaal een meter of drie de grond in slaan.
Emmer water erbij geeft vaak een verbetering.
Zo nee, weet je zeker dat de draad naar de aardpennen goed aangesloten is ??

En de tweede controle is, maak de draad los naar het raster, de aard aansluiting laten zitten, heb je dan op het schrikdraad apparaat een goede uitslag op je test apparaat ??

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 21:33

Het apparaat zelf tikt wel, ik ga morgen die twee aansluitkabels gelijk checken.. Hou jullie op de hoogte.. Word er gek van.. Paard stond vandaag al weer in de wei (volgens mij dacht hij dat hij het verdiend had..)
Het is klei grond, wij kregen te horen dat op kleigrond het maar 1 meter hoeft. 1 zit er ruim 2 meter in, ander anderhalf denk ik. Hopelijk ligt het aan die kabels..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:39

Ik heb ook zo'n expert paardje in controleren of het schrikdraad wel werkt.
Als veulen liep ze al te spelen met de handgrepen.
En nu al weer een jaarling zie ik haar als eerste buiten de afzetting lopen, de kleine heeft echt door dat de witte draadjes soms niet werken.

Afbeelding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 22:35

Hier ook.. Voelt zo goed wanneer er niks op staat en wanneer wel.. Netjes met de voelsprietjes ( :') )

Hij stond vandaag ook weer met de handgrepen te spelen, op een gegeven moment maar de yoga bal naar hem toe gegooid en gegild dat het nu echt eventjes niet zo grappig meer was.. Je zag hem kijken :D Wel stond hij dus vandaag in de wei, niks kapot, niks open, niemand had hem erin gezet, shetlander stond nog in de paddock, rara hoe flikt hij dat?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:04

Deze kleine muts van de foto heeft inmiddels door gekregen dat ze onder het draad doorkan, ondanks een hoge spanning erop.
Ze is maar een ukkie van amper 130 cm, maar ik heb het haar zien doen.
Ze gaat met het hoofd naar beneden onder het draad, zakt door de knieen en dan beweegt ze een paar keer en in eens schiet ze onder het draad door.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:31

Lek gevonden _O-

Was toch een van de aardpennen, was zo aangesloten dat hij eigenlijk 1 grote lek was.. Ding eraf gehaald, tada paddock stond flink onder stroom haha.. Ergens volgende week ga ik de weides zo maken dat ze makkelijk los te koppelen zijn van het stroom, zo komt er meer op de paddock (sinds ze in de winter toch alleen op de paddock komen). Iedereen bedankt!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:36

aanvoerleiding van apparaat naar buiten toe is lek. Of aardepin eraf liggen?
Witte draad kunnen de ijzerdraadjes doorgebrand zijn (eerste meters), deze vervangen of koperdraad er een halve meter- meter ver omheen draaien.

Dan moet het gewoon doen.
*edit* zie dat je het al gevonden hebt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:38

ZusJacobs schreef:
Lek gevonden _O-

Was toch een van de aardpennen, was zo aangesloten dat hij eigenlijk 1 grote lek was.. Ding eraf gehaald, tada paddock stond flink onder stroom haha.. Ergens volgende week ga ik de weides zo maken dat ze makkelijk los te koppelen zijn van het stroom, zo komt er meer op de paddock (sinds ze in de winter toch alleen op de paddock komen). Iedereen bedankt!

Dus die aardpen was aangesloten op de spannings voerende kant van het schrikdraad apparaat ?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:47

Ariebren schreef:
ZusJacobs schreef:
Lek gevonden _O-

Dus die aardpen was aangesloten op de spannings voerende kant van het schrikdraad apparaat ?

Ja.. Zat er laatst al naar te kijken.. Moeder had hem daar neer gezet (was intern op stage). Zal hem binnenkort goed aansluiten.. :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:49

Sommige vrouwen hebben verstand van elektriciteit. *\o/* *\o/* *\o/* :7

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:55

:D :D :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:52

Geniaal... echt :j

Blij dat het is opgelost!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:34

Welke stroomdraad heb je op de weiden, als draad te oud is gaan de ijzerdraadje die voor de geleiding zorgen soms roesten en kapot.
Goedkope draad heeft dit proces eerder dan dure draad.
Zeker bij vaak spannen als het slapper hangt gaan er op een gegeven moment zoveel draadjes kapot dat de geleiding heel slecht is.
Dat heeft dus met de kwaliteit van die ijzerdraadjes te maken.
Goed doormeten waar het schort of het misschien op te lossen is door een stuk te vervangen anders moet je alles opnieuw trekken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:35

ZusJacobs schreef:
Lek gevonden _O-

Zie ik nu pas!!! :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 11:28

Angela schreef:
Geniaal... echt :j

Blij dat het is opgelost!

:o Moeder had het goed bedoeld!

Ik was trouwens al ongeveer 3 uur met het draad aan het k*tten toen ik eindelijk dat ding tegen kwam :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:49

Dan ben ik blij dat ik een handige pa en broertje heb, ipv zo'n handige moeder :Y) Als ik het na een uur klooien niet voor elkaar krijg dan komen de hulptroepen het oplossen.

Maar goed dat je de oorzaak hebt gevonden, toch wel handig wat stroom op je draad natuurlijk.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 13:08

Heul handig.. Gister avond is pony terug gekomen, en die herinnerde zich maar al te goed dat er hiel altijd zo weinig op staat. Stukje af gezet, ik zeg nog, in het ergste geval gaat Denjer bij hem in het stukje (andere shetlander die nogal aan Billy plakt..), nog geen 2 seconden later drukt Billy met zijn hoofd het draad omhoog en floept eronderuit.. Fijn (stond nog geen stroom op). Dan maar in de wei een mini stukje afgezet.. Gelijk stroom erop, ging ik gister rond 00.00 nog kijken, was het bovenste draad eraf (hij heeft iets geprobeerd), maar pony stond er nog in.. Die heeft dus stroom gevoeld :D