kleine pony voeren tussen grotere

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

kleine pony voeren tussen grotere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 13:54

De situatie nu Ik heb een hele handige voerbak, een 1000 liter vat waar de bovenkant van verwijderd is. Deze staat voor de stallen op een beklinkerd stuk
ideaal voor 3 grote maat pony`s. Ze knoeien niet, en staan niet in de modder en omdat er 4 zijdes aanzitten, kunnen ze altijd eten, als de ene draait schuiven ze gewoon een zijde op.

Voorbeeld van de bak, nu staat hij alleen op een betegeld stukje, helaas geen foto ivm pc crash)
Afbeelding

Nu heb ik een nieuwe uitdaging, een shetje.
Deze is te klein om mee te eten uit deze bak, en ik ben bang als ik een 2e bak maak op haar hoogte, de anderen dit eerst leegeten, en dan aan hun bak beginnen en de shet niks binnen krijgt

Ik heb wel meer ruimte om meer bakken neer te zetten, maar dan zou ik dus 4 andere voerbakken moeten maken en dat is nooit mogelijk op het beklinkerde stuk. Ik heb wel een bak en nog een paddock, maar de winter komt eraan en dan heb je weer modder

De enige oplossing die ik bedacht heb, is het stukje wat ik heb tussen de mesthoop en stal ( 2.70 x 1,5 meter ,hier staat alleen nog een stapel pallets met een1000 litervat met water op. blijft een L vormig stuk)
Als ik het poortje verwijder\openzet kan de pony erin, maar de andere dus ook, en het is te smal om de pony te laten draaien als een 2e erbij komt. ( en zo goed kennen ze elkaar nog niet, zijn nog echt de rangorde aan het bepalen)
Ik kan wel een soort kozijn maken, waar de pony wel doorkan, maar wat te laag is voor de overige 3.

Hoe doen jullie dit? Voeren van meerdere paarden op 1 stuk ) Nu heb ik de 2 weides open en staan ze 2 aan 2, en heb ik bij shet 2 bakken in de wei zodat ze altijd een bak hooi heeft. In de winter is de wei dicht en staan ze dus met 4en op paddock en de bak en worden 2 x daags bijgevoerd.
Misschien hebben jullie een idee waar ik nog niet aan gedacht heb

Angela

Re: kleine pony voeren tussen grotere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:33

Ik voer 2 paarden en een ponytje dus ieder uit een eigen bak (lager gemaakte houten kuub kratten).

Je zou ook 2 bakken kunnen neerzetten, en die beide maar half zo hoog maken. Kan de shet dus altijd mee eten uit 1 van de 2 bakken.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:41

Een shet heeft niet veel nodig. Valt er niet af en toe wat naast de bakl wat hij dan op kan eten?
Anders kun je een schrikdraadje spannen waar hij onderdoor kan, maar de anderen niet. Leg je daar wat voor hem neer.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:48

Mischien een klein stukje afzetten met draad? Daar zet je dan een lage bak neer met voer en als de shet klaar is met eten, doe je het draadje weer open? :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:55

langs de zijkant van je bak een extra gat maken?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:13

of op je aparte stukje, waar je die L vorm hebt een draad maken waar de shet wel onder door kan, maar de rest niet? Kan ie daar apart eten.

wij hebben precies zo'n bak trouwens,maar mijn fjord was aan het bedelen en zat met het voorbeen tussen de openingen door, bovenste vierkantje er in,onderste er uit. Dus we hebben nu de bak in het raster vast geschroefd om dit te voorkomen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 19:38

Een opening maken kan wel, maar als ze hem niet aan die kant laten eten, komt zij er nog niet aan, dan moet ik 4 gaten maken

Draadje en dat weer weghalen na het eten lukt niet, is geen 24/7 toeizicht ik ben er 2 keer per dag, vaker lukt niet en wachten tot ze klaar zijn met eten duurt te lang

2 nieuwe bakken maken zou evt kunnen maar dan moet ik ze uit elkaar plaatsen en dan staat er 2 altijd in de blub omdat het betegelde stuk te klein wordt dan
Met ook op mok ed ben ik daar weer huiverig voor

Ze zijn nu nog geen vriendelijke kudde, staan pas een week bij elkaar kleine wordt nog veel weggejaagd en ik ben bang dat zij niet genoeg hooi krijgt met de restjes die ernaast vallen,. omdat de kudden haar niet te dichtbij laat

Ik denk dat ik het eens probeer met het L vormig stukje, is wel klein, maar ze kan erin lopen en zich draaien, dan hoop ik alleen dat ze snapt dat daar haar eten is.
Ik heb een foto gevonden waar het een beetje te zien is. (De mesthoop is links die groene damwandplaat , die is 2.40 lang meen ik je ziet een houten hekje en poortje, en dan de stal, die dan dezelfde hoogte heeft als de lengte van de mesthoop, dezelfde platen)
Het stukje is dus iets breder dan een stapel pallets en het witte vat , en achter de pallet met wit vat is ook ruimte. De stal is in 2en verdeeld, en die zijn +- 3 meter breed per stal, zo heb je hopelijk een beetje een idee over de ruimte

nog zonder pallets en vat
Afbeelding
en met
Afbeelding

het stuk voor de stallen is beklinerd tot halverwege het houten hekje, hier zie je ook de voerbak staan
Erna is er alleem maar een paadje verhard en de rest is zand

1/4e van die ruimte is dus niet te gebruiken door de pallets en het 1000 lieter vat moet ik alleen nog iets maken op hoogte zodat de anderen er niet door kunnen
Wordt die ruimte niet te klein?

Karev, dat is ook schrikken zeg! hier is het plastic alleen erg stevig en is het erg moeilijk om ertussen te komen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:14

dat dachten wij ook, maar toch buigt het flink als ze er tegenaan trappen.

ik bedoel overigens met dat draadje, dat je er niet op hoeft te wachten tot ie klaar is, maar op zo'n hoogte maakt dat de shet er met gemak onderdoor kan, en de groten niet, zodat ie dus altijd er onderdor kan, en de groten niet. Dus als ie klaar is met eten, kan ie weer terug

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:09

Kun je niet toch iets met een simpel draadje? Bijvoorbeeld schuin in een hoek van de wei spannen, daar het eten voor de shet zetten (hebben ze vlug genoeg door dat ze er onderdoor kunnen) en zo kan hij gelijk gemakkelijk vluchten/schuilen als de anderen hem teveel opjagen.

edit: beetje dubbelpost met boven mij :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 09:43

ik heb in elke hoek een poort, naar de weilanden, de bak enz. en daar is niks beklinkerd, ben bang dat dat zo`n drap wordt en de pony mok krijgt om steeds in de modder te staan met dr eten

het L stukje is namelijk wel beklinkerd

als ik een draadje span, op welke hoogte? op hoofdhoogte of schoft zodat ze dr hoofd moet bukken om eronderdoor te gaan
en proberen ze niet sneller uit te breken als ze weten dat het wel mag

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:58

iets maken op dat andere stuk dus poortje er uit,en dan een hoog stroomdraadje ,zodat pony er in kan maar paarden niet

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:48

iets hoger dan hoofd hoogte, zodat ie er ruim onder door kan, en geen stroom krijgt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 16:51

als ik het op hoofdhoofte doe, zal dat schoft van de rest zijn, dus met beetje creativiteit komen hun er gebukt wel onderdoor ben ik bang

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:09

ow haha, dan is de rest ook niet mega groot, dat dacht ik nl. Succes ermee!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:37

Ik heb ook een poosje een draad in de paddock gehad waar de shet onderdoor kon en het paard niet, gewoon op schofthoogte, werkte perfect. Toen ze aan elkaar gewend waren was het niet meer nodig.
Als je ziet dat ze bij elkaar willen eten, kun je alsnog een lagere bak bij je hoge zetten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 21:40

karev schreef:
ow haha, dan is de rest ook niet mega groot, dat dacht ik nl. Succes ermee!

een C , een D en grote E maar de pony zelf heeft schoft 1.08, en als ik het hoofd erbij tel kom ik toch wel op de schoft van de C uit als ik het hoog genoeg maak om er zonder schok onderdoor te kunnen

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:00

Je hoeft er toch geen stroom op te zetten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:35

Nee, dat klopt, ik ga eens kijken hoe hoog ik het draadje kan maken zonder dat de ene eronderdoor kan, maar dat zij er wel onderdoor durft