' vlasstrooisel of stro ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xsherry

' vlasstrooisel of stro ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 10:53

Hallo !
Mijn merrie eet altijd haar hele box leeg, waar normaal een lekker strobedje hoord te liggen ,
ligt de volgende ochtend dus niks meer ..
Ik wil haar nu op vlas zetten,
maar is dit duurder? En waar kan je dit precies halen?

groetjes ! :D

it_is_me

Re: ' vlasstrooisel of stro ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:00

Op internet zijn verschillende leveranciers te vinden, maar wacht er niet te lang mee als je het werkelijk wilt aanschaffen. Er zijn nog maar weinig leveranciers die op het moment vlas kunnen leveren en de balen zijn inmiddels ook een stuk duurder geworden.

Wuppi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:02

Als je merrie een strooisel eter is zou ik ook uitkijken met vlas, als ze dat opeten geeft dat veel grotere problemen dan stro.(verstoppingen) Misschien kan je beter voor houtvezel gaan en aan de kauwbehoeft van je paard voldoen door voldoende grof hooi aan te bieden en evt. een berkje als knaagpaal.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:07

Hennepstrooisel is trouwens dan ook een aanrader. Hier zit een eucalyptus geur aan, waardoor paarden het niet opeten.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:11

Ik heb mooie balen stro kunnen kopen voor 5 EUR, maar dat is relatief erg goedkoop in deze buurt op dit moment.
Mooi stro is lastig te krijgen (te vochtig geweest dit jaar).
Ik denk dat je er voor stalbedekking in verhouding meer van gebruikt dan vlas. Ik geef een plak stro om te knabbelen. Vlas houdt de stal mooi droog.
Vlas was tot voor kort 6 EUR, maar inmiddels 6,50 EUR.
Gemiddeld gebruik vlas is 4 balen per maand en dan heb ik er een mooie dikke laag liggen.
Geen van de 16 paarden hier op stal eet vlas ondanks dat er grote knagers tussenzitten ;) .
Ik was er in 1e instantie ook even bang voor omdat ik 1 grote knabbelaar heb, maar het geeft geen enkel probleem hier
Wel krijgen ze elk stuk voor stuk een plakje stro en genoeg hooi om wat te knabbelen te houden.
'Via-via' even navragen werkt het beste. Verder: ' googlen' en ' fouragehandel' om verkoopadressen te vinden.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:17

Wat wuppi al zegt als het al een knager is kijk aub uit met vlas

Hier paarden op 2 paarden op vlas staan nooit gegeten van het vlas wel van stroo Liet het hooi gewoon liggen en eentje heeft bijna 2 weken terug een slokdarm verstopping gehad staat al bijna een jaar op vlas
Als je ziet wat daar uit kwam schrik je je dood hij staat inmiddels dus ook niet meer op het vlas

3 staan er op houtkrullen
Maar die hebben een loop stal enkel met veel sneeuw staan ze binnen

Maar bij stro als jij je paard voldoende hooi heeft zal hij of zij niet snel gaan eten

Mijn vriend zn paarden staan op stroo en die hebben altijd een flink bed en gaan overdag gewoon naar buiten en genoeg hooi alle 5 eten ze geen tot weinig stro ja even de granen eruit zoeken....

Hier is overigens erg slecht aan stro te komen daarom staan mijn paarden op vlas of zaagsel

Wanneer jij genoeg hooi voert zal een paard zelden stro eten op uitzonderingen na dan