wat te doen met erg werkwillige 1.5 jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

wat te doen met erg werkwillige 1.5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 09:06

hallo bokkers!

Om maar gelijk op mijn vraag te komen: wat kan ik nu allemaal doen met mijn 1.5 jarige shetlanderhengst?

Hij laat echt merken dat hij iets wilt doen inplaats van op zn weitje te staan. Poetsen en stukjes wandelen doen we al geregeld. We zijn opzoek naar een uitdaging voor hem!

pieps

Re: wat te doen met erg werkwillige 1.5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:08

Weidemaatje? (heeft hij wellicht al...)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:11

Staat hij met andere hengstjes of ruintjes of leeftijdgenootjes?? Want daar zou hij als het goed is voldoende vermaak mee moeten hebben! ;)

Anders zou je misschien spelenderwijs wat Vrijheids dressuur met hem kunnen doen, daar zijn meerdere topics over!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 09:13

hij staat met 2 andere paarden en een hand vol schapen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:20

Vrijheidsdressuur , lekker meenemen naast de fiets of als handpaard , zodat hij ook lekker wat stukken kan draven en wat van de wereld buiten de wei ziet :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:23

Idd lekker een stuk gaan fietsen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:30

Je kunt met een jong paard inderdaad wel vrijheidsdressuur gaan doen, maar dan oefeningen die niet belastend zijn voor de spieren/pezen.

Verder vraag ik me af hoe oud de andere paarden zijn. Zijn het wel leuke speelmaatjes?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:10

Je kunt gaan werken aan de lange teugel.
Buig- en strekoefeningen zijn, mits met mate, niet slecht voor het lijf. Bovendien kun je hem al leren om de achterhand onder te brenegen te dus beter te gebruiken, zonder dat z'n lijf wordt belast.

Wij lieten een Fjord-jaarling altijd voor spek en bonen naast de wagen meelopen. Dus bitje in, tuig erop en dan de strengen op z'n rug vastleggen. Hij vond zichzelf een hele pief :D
Hij werd alleen zo fanatiek dat ie aan het bit de wagen trok!! Beetje mee oppassen dus :D

Bedenk wel dat hoe mer je met hem doet, hoe beter z'n conditie wordt en waarschijnlijk hoe fanatieker hij ook wordt. Zorg dus dat je eigen conditie in de pas blijft!!!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:21

In ieder geval niet met een bit kloten. Hij wisselt nog veel.
JE kunt wandelen, hem vast de stemcomando's leren van stap draf en galop..
Heb dingen leren als stil staan op de poetsplaats, jou lost in de bak volgen, allemaal niet al te belastende dingen.

Let wel; houd het kort, de spanningsboog van zo'n jong ding is erg klein.

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:23

niets, eerst uit laten groeien

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:23

ikke schreef:
Buig- en strekoefeningen zijn, mits met mate, niet slecht voor het lijf. Bovendien kun je hem al leren om de achterhand onder te brenegen te dus beter te gebruiken, zonder dat z'n lijf wordt belast.

Wij lieten een Fjord-jaarling altijd voor spek en bonen naast de wagen meelopen. Dus bitje in, tuig erop en dan de strengen op z'n rug vastleggen. Hij vond zichzelf een hele pief :D
Hij werd alleen zo fanatiek dat ie aan het bit de wagen trok!! Beetje mee oppassen dus :D

Bedenk wel dat hoe mer je met hem doet, hoe beter z'n conditie wordt en waarschijnlijk hoe fanatieker hij ook wordt. Zorg dus dat je eigen conditie in de pas blijft!!!

ehh pony is 1,5 + Shetlander (zijn laatbloeiers) lijkt me zeer onverstandig om die al aan de lange teugel te gaan laten werken. Beestje moet nog een grote groeispurt gaan maken, dus leren de achterhand onder te gaan brengen is dan echt not done :n

Wat voor weidemaatjes heeft hij? Leeftijdsgenootjes of wat oudere pony's? Kan ook een hoop verschil maken namelijk! Verder inderdaad lekker wat gaan wandelen, fietsen en eerste beginselen van opvoeding/grondwerk mee gaan pakken. VD is ook heel leuk, maar dan alleen nog de 'kleine' kunstjes, andere dingen zijn echt nog niet goed voor zijn groeiende lijfje. Het is nu denk ik vooral een uitdaging om hem mentaal wat dingen aan te bieden. Wat ik vroeger (en nu nog steeds wel eens) doe was om voer ergens in te verstoppen en dat ze het een soort uit moeten puzzelen om het eruit te krijgen. Bijv. een zeiltje oprollen en daar steeds een snoepje in doen tot het helemaal opgerold is. Pony zal dan moeten ontdekken hoe hij het zeiltje moet ontrollen om de snoepjes te vinden. Of in een pion met een handdoek (anders valt het voer er te makkelijk uit) handdoek in de pion frommelen en ook dingetjes in verstoppen. Dan moet ie dus de handdoek uit de pion zien te krijgen en dan het voer eruit. Zulke puzzeltjes vinden ze vaak prachtig om te doen en het houdt ze mentaal zeer goed bezig :D

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:28

áls de mijne mee wilt, dan loopt ze mee aan de wagen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:36

Eliine schreef:
ikke schreef:

ehh pony is 1,5 + Shetlander (zijn laatbloeiers) lijkt me zeer onverstandig om die al aan de lange teugel te gaan laten werken. Beestje moet nog een grote groeispurt gaan maken, dus leren de achterhand onder te gaan brengen is dan echt not done :n

Als bewegen zo slecht is, waarom wordt er zoveel drukte gemaakt om het bewegen van kinderen/jongeren??
Het paard leren z'n lijf te gebruiken, is niks slechts aan, zolang je het met mate doet en niet als een topsporter!! Het goed leren gebruiken van de achterhand tijdens eenvoudige wandelsessies is iets waar ze de rest van hun leven gemak (want minder slijtage) van hebben!!
Hij hoeft de piaffe niet te beheersen, hij moet slechts leren z'n achterhand iets verder onder te brengen, zodat ie LATER eenvoudiger kan ontdekken en leren hoe hij daarmee gewicht moet dragen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:46

Toch blijf ik erbij, op 1,5 jarige leeftijd een bitje erin, tuig erop en een pony gaan leren zijn achterhand te gebruiken is gewoon niet verstandig in verband met groeispurten en het nog niet gesloten zijn van de groeischijven in rug en benen. Ik begrijp dat je niet bedoeld dat hij al een piaffe moet kunnen beheersen, en gewoon lekker wandelen is prima! Maar bij gewoon wandelen gaat hij echt niet zijn achterhand leren onder te brengen. En dat geeft ook niet want dat hoeft nog helemaal niet op die leeftijd. Begrijp dus ook niet zo goed hoe je een pony wilt leren zijn achterhand onder te brengen door enkel te wandelen. Daar komt namelijk een heel ander soort training bij kijken die op die leeftijd wel degelijk schadelijk en belastend kan zijn. De spieren, gewrichten en pezen zijn daar nog helemaal niet klaar voor in dat stadium.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:35

Eliine schreef:
Toch blijf ik erbij, op 1,5 jarige leeftijd een bitje erin, tuig erop en een pony gaan leren zijn achterhand te gebruiken is gewoon niet verstandig in verband met groeispurten en het nog niet gesloten zijn van de groeischijven in rug en benen. Ik begrijp dat je niet bedoeld dat hij al een piaffe moet kunnen beheersen, en gewoon lekker wandelen is prima! Maar bij gewoon wandelen gaat hij echt niet zijn achterhand leren onder te brengen. En dat geeft ook niet want dat hoeft nog helemaal niet op die leeftijd. Begrijp dus ook niet zo goed hoe je een pony wilt leren zijn achterhand onder te brengen door enkel te wandelen. Daar komt namelijk een heel ander soort training bij kijken die op die leeftijd wel degelijk schadelijk en belastend kan zijn. De spieren, gewrichten en pezen zijn daar nog helemaal niet klaar voor in dat stadium.

Omdat jij geen idee hebt hoe je zoiets kan trainen, is het DUS schadelijk??

Lijkt me iets kort door de bocht.

Wanneer je een pony/paard aan de lange lijnen hebt en voor je uit kunt laten lopen (dat kunnen is al een goede oefening op zich!!) dan kun je straffeloos het paard vragen een pasje te versnellen en weer te vertragen. Lijdt het paard niks van, maar het leert wel waar de ruimte in de achterhand zit en het paard zal ontdekken dat het veel comfortabeler is om te lopen met de achterhand eronder en dat als z'n basis-beweging gaan gebruiken.
Wanneer je dit soort oefeningen een of twee keer per week doet, max 15 min, dan is daar niks schadelijks aan. Je weet wel: alles met mate!

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:52

Vrijheidsdressuur?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:58

Hoho, even rustig, ik zeg nergens dat ik er geen idee van heb en dat het dus schadelijk is. Ik zeg enkel dat ik niet begrijp hoe je een pony zijn achterhand er onder wilt laten komen als je alleen wandelt, en dat ik vind dat wandelen an sich genoeg is voor zo'n jonge pony. En ik blijf erbij dat ik het geen gepaste training vind voor een 1,5 jarige, met bit al in en tuigje op. Daar is later nog tijd genoeg voor, ga eerst lekker met ze grondwerken, spelen en wandelen. Leren ze ook genoeg van, vinden ze ook leuk en weet je zeker dat je geen spieren en gewrichten belast die daar nog niet klaar voor zijn. Maargoed, de meningen zullen hier wel over verdeeld blijven denk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:05

Eliine schreef:
Hoho, even rustig, ik zeg nergens dat ik er geen idee van heb en dat het dus schadelijk is. Ik zeg enkel dat ik niet begrijp hoe je een pony zijn achterhand er onder wilt laten komen als je alleen wandelt, en dat ik vind dat wandelen an sich genoeg is voor zo'n jonge pony. En ik blijf erbij dat ik het geen gepaste training vind voor een 1,5 jarige, met bit al in en tuigje op. Daar is later nog tijd genoeg voor, ga eerst lekker met ze grondwerken, spelen en wandelen. Leren ze ook genoeg van, vinden ze ook leuk en weet je zeker dat je geen spieren en gewrichten belast die daar nog niet klaar voor zijn. Maargoed, de meningen zullen hier wel over verdeeld blijven denk ik.

Daar heeft dit paardje blijkbaar niet genoeg aan, getuige de openingspost.......

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:55

Hoe registreer je of een pony erg werkwillig is? Hoe zie je dat in vredesnaam?
Meestal is het een excuus om het dier vroegtijdig aan het werk te zetten is mijn ervaring..bovendien heeft een jong dier dat onder de juiste omstandigheden wordt gehouden vrijwel nooit behoefte aan dringende menselijke aandacht.Wil niet zeggen dat ze het niet leuk vinden als je er bent.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:56

Dat was ook mijn eerste vraag, hoe weet je dat hij wil werken?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:58

ikke schreef:
Eliine schreef:

Daar heeft dit paardje blijkbaar niet genoeg aan, getuige de openingspost.......

Je gaat een peuter toch ook niet de tafels tot en met 100 leren omdat het lijkt alsof hij leergierig is?! :roll:

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:05

Ik sliut me aan bij het "meestel een excuus om veels te vroeg te beginnen met je paard". Als het diertje zich niet genoeg kan vermaken op de wei, dus steeds om je heen hangt bijvoorbeeld (hoe geeft een dier anders aan "aan het werk te willen"?), dan heeft het wellicht niet de juiste weidemaatjes. Een paar paarden en een handvol schapen... hoe oud zijn de andere paarden? Een jonkie hoort met andere jonkies op de wei, die moeten kunnen ravotten (en dat zullen ze zeker doen!). Oudere paarden doen hier meestal niet aan mee, dus is het saai voor het dier, niet de juiste maatjes. En de schapen, tja, die kun je natuurlijk niet meetellen. Dat is geen gezelschap voor een pony. Ja, misschien om ze straks uit verveling op te gaan jagen en te bijten etc.

TS, ik zie ook uit naar een antwoord op beide vragen: hoe oud zijn de andere paarden op zijn wei en waarom denk je dat "ie aan het werk wil"?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:09

Misschien krijgt die teveel energie binnen?

Niet alle paarden spelen elke dag en ze staan soms ook gewoon regelmatig de gehele dag stil waardoor als gevolg ze een heel hoop energie opbouwen(naast een paar stappen nemen voor het zoeken naar een lekkere pluk gras).

Misschien wat minderen in het energie van het voer?

Is wel mooi teken dat je een lekkere voorwaartse hengstje heb:D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:12

Veulens spelen wél, als ze het juiste maatje hebben. En niet dat ze de hele tijd de wei doorgalloperen, maar dat spelen is ook op de plaats, knabbelen, uithalen etc. Een volwassen dier gaat daar niet in mee, die heeft andere bezigheden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:14

waar ik benieuwd naar ben is hoe je er achter komt dat een 1.5 jaar oude shet 'werkwillig' is.
Meer dan wandelen zo ik persoonlijk niet doen.