Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ikke schreef:Je kunt gaan werken aan de lange teugel.
Buig- en strekoefeningen zijn, mits met mate, niet slecht voor het lijf. Bovendien kun je hem al leren om de achterhand onder te brenegen te dus beter te gebruiken, zonder dat z'n lijf wordt belast.
Wij lieten een Fjord-jaarling altijd voor spek en bonen naast de wagen meelopen. Dus bitje in, tuig erop en dan de strengen op z'n rug vastleggen. Hij vond zichzelf een hele pief![]()
Hij werd alleen zo fanatiek dat ie aan het bit de wagen trok!! Beetje mee oppassen dus![]()
Bedenk wel dat hoe mer je met hem doet, hoe beter z'n conditie wordt en waarschijnlijk hoe fanatieker hij ook wordt. Zorg dus dat je eigen conditie in de pas blijft!!!
Eliine schreef:ikke schreef:Je kunt gaan werken aan de lange teugel.
Buig- en strekoefeningen zijn, mits met mate, niet slecht voor het lijf. Bovendien kun je hem al leren om de achterhand onder te brenegen te dus beter te gebruiken, zonder dat z'n lijf wordt belast.
Wij lieten een Fjord-jaarling altijd voor spek en bonen naast de wagen meelopen. Dus bitje in, tuig erop en dan de strengen op z'n rug vastleggen. Hij vond zichzelf een hele pief![]()
Hij werd alleen zo fanatiek dat ie aan het bit de wagen trok!! Beetje mee oppassen dus![]()
Bedenk wel dat hoe mer je met hem doet, hoe beter z'n conditie wordt en waarschijnlijk hoe fanatieker hij ook wordt. Zorg dus dat je eigen conditie in de pas blijft!!!
ehh pony is 1,5 + Shetlander (zijn laatbloeiers) lijkt me zeer onverstandig om die al aan de lange teugel te gaan laten werken. Beestje moet nog een grote groeispurt gaan maken, dus leren de achterhand onder te gaan brengen is dan echt not done![]()
Eliine schreef:Toch blijf ik erbij, op 1,5 jarige leeftijd een bitje erin, tuig erop en een pony gaan leren zijn achterhand te gebruiken is gewoon niet verstandig in verband met groeispurten en het nog niet gesloten zijn van de groeischijven in rug en benen. Ik begrijp dat je niet bedoeld dat hij al een piaffe moet kunnen beheersen, en gewoon lekker wandelen is prima! Maar bij gewoon wandelen gaat hij echt niet zijn achterhand leren onder te brengen. En dat geeft ook niet want dat hoeft nog helemaal niet op die leeftijd. Begrijp dus ook niet zo goed hoe je een pony wilt leren zijn achterhand onder te brengen door enkel te wandelen. Daar komt namelijk een heel ander soort training bij kijken die op die leeftijd wel degelijk schadelijk en belastend kan zijn. De spieren, gewrichten en pezen zijn daar nog helemaal niet klaar voor in dat stadium.
Eliine schreef:Hoho, even rustig, ik zeg nergens dat ik er geen idee van heb en dat het dus schadelijk is. Ik zeg enkel dat ik niet begrijp hoe je een pony zijn achterhand er onder wilt laten komen als je alleen wandelt, en dat ik vind dat wandelen an sich genoeg is voor zo'n jonge pony. En ik blijf erbij dat ik het geen gepaste training vind voor een 1,5 jarige, met bit al in en tuigje op. Daar is later nog tijd genoeg voor, ga eerst lekker met ze grondwerken, spelen en wandelen. Leren ze ook genoeg van, vinden ze ook leuk en weet je zeker dat je geen spieren en gewrichten belast die daar nog niet klaar voor zijn. Maargoed, de meningen zullen hier wel over verdeeld blijven denk ik.
ikke schreef:Eliine schreef:Hoho, even rustig, ik zeg nergens dat ik er geen idee van heb en dat het dus schadelijk is. Ik zeg enkel dat ik niet begrijp hoe je een pony zijn achterhand er onder wilt laten komen als je alleen wandelt, en dat ik vind dat wandelen an sich genoeg is voor zo'n jonge pony. En ik blijf erbij dat ik het geen gepaste training vind voor een 1,5 jarige, met bit al in en tuigje op. Daar is later nog tijd genoeg voor, ga eerst lekker met ze grondwerken, spelen en wandelen. Leren ze ook genoeg van, vinden ze ook leuk en weet je zeker dat je geen spieren en gewrichten belast die daar nog niet klaar voor zijn. Maargoed, de meningen zullen hier wel over verdeeld blijven denk ik.
Daar heeft dit paardje blijkbaar niet genoeg aan, getuige de openingspost.......