Ik heb van een bokker een scheerapparaat gekocht, en wou morgen mijn paardje gaan scheren.
Vorig jaar heb ik hem LATEN scheren, dus niet zelf, en toen was hij echt heel erg bang, sneu gewoon. Praampje om, en met moeite is het toch gelukt. Nu wil ik hem zelf maar gaan scheren elke keer, want toen ik hem liet scheren moest ik alsnog veel zelf doen, want bij die vreemde mevrouw zag het scheerapparaat er natuurlijk nog meer uit als een monster

Ik had gister het apparaat binnen gekregen, en heb hem vanochtend eventjes laten snuffelen aan het apparaat. Dat viel nog mee. Tot ik het apparaat aanzette, wat best veel lawaai maken. Mijn grote reus was echt ontzettend bang.. het arme ding! ik heb hem toen hij aan was even aan het geluid laten wennen, (let op, ik wou dus toen ook al morgen pas scheren maar wou hem even laten wennen) wat trouwens niet bepaald lukte want stel je voor, dat enorme kleine monster bijt jou? Daarna heb ik het apparaatje weer uit gezet, en hem er even mee geaaid, dat was iets minder moeilijk, maar hij was nog wel erg alert en bangig. Daarna weer aan, en kon al ietsje dichtbij komen, maar met moeite.
Nu is mijn vraag, hoe hebben jullie jullie paard leren wennen aan dat ding? Of was jullie paard wel zo slim om te zien dat het echt geen monster is? Ik ga hem sws maar met praam scheren, maar ik wil hem niet elke keer laten sederen door de dierenarts als ik wil scheren. Zo leert hij het zelf ook niet toch? Dus heeft iemand verder nog tips wat helpt om je bange paardje wat rustiger te krijgen met scheren? Morgen krijg ik dus de "scheerles" op mijn eigen paard, gelijk een moeilijke opgave

Dus, iemand tips? Dus niet zo van: laat de dierenarts komen om te sederen, tuurlijk, als het echt niet wil, dan wacht ik even en laat ik hem natuurlijk even komen. Maar hoe vertel je je paard nu echt, dat het geen bijtend monster is?