Hoe vertel je je paard dat scheerapparaat geen monster is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BullyCotton

Hoe vertel je je paard dat scheerapparaat geen monster is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:07

Hallo,
Ik heb van een bokker een scheerapparaat gekocht, en wou morgen mijn paardje gaan scheren.
Vorig jaar heb ik hem LATEN scheren, dus niet zelf, en toen was hij echt heel erg bang, sneu gewoon. Praampje om, en met moeite is het toch gelukt. Nu wil ik hem zelf maar gaan scheren elke keer, want toen ik hem liet scheren moest ik alsnog veel zelf doen, want bij die vreemde mevrouw zag het scheerapparaat er natuurlijk nog meer uit als een monster :(:)
Ik had gister het apparaat binnen gekregen, en heb hem vanochtend eventjes laten snuffelen aan het apparaat. Dat viel nog mee. Tot ik het apparaat aanzette, wat best veel lawaai maken. Mijn grote reus was echt ontzettend bang.. het arme ding! ik heb hem toen hij aan was even aan het geluid laten wennen, (let op, ik wou dus toen ook al morgen pas scheren maar wou hem even laten wennen) wat trouwens niet bepaald lukte want stel je voor, dat enorme kleine monster bijt jou? Daarna heb ik het apparaatje weer uit gezet, en hem er even mee geaaid, dat was iets minder moeilijk, maar hij was nog wel erg alert en bangig. Daarna weer aan, en kon al ietsje dichtbij komen, maar met moeite.
Nu is mijn vraag, hoe hebben jullie jullie paard leren wennen aan dat ding? Of was jullie paard wel zo slim om te zien dat het echt geen monster is? Ik ga hem sws maar met praam scheren, maar ik wil hem niet elke keer laten sederen door de dierenarts als ik wil scheren. Zo leert hij het zelf ook niet toch? Dus heeft iemand verder nog tips wat helpt om je bange paardje wat rustiger te krijgen met scheren? Morgen krijg ik dus de "scheerles" op mijn eigen paard, gelijk een moeilijke opgave :')
Dus, iemand tips? Dus niet zo van: laat de dierenarts komen om te sederen, tuurlijk, als het echt niet wil, dan wacht ik even en laat ik hem natuurlijk even komen. Maar hoe vertel je je paard nu echt, dat het geen bijtend monster is? :+

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:10

Misschien gewoon langzaam opbouwen met waarmee je al begonnen bent? Even laten ruiken, aanraken, aanzetten, enz. Dan maar iets later scheren, als dat goed gaat heb je straks helemaal geen praam meer nodig. Paard blij, jij blij :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:11

dikke pluk watten in de oren stoppen, werkt echt heel goed :j

ik zou niet gauw verdoven
ik had ook een scheitert van een paard, maar met watten lukte het wonderwel

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:12

Door vooral je tijd te nemen en niet gelijk te scheren.
Probeer zoals hier boven staat eerst je paard te laten wennen aan het apparaat zonder dat het aanstaat.
Zet hem dan eens aan, op afstand, en kijk hoe je paard reageert.
Pas uitzetten als je paard zich ontspant!

En verdiep je eens in Sacking Out, dat is een techniek waarmee je (even heel kort door de bocht) paarden aan enge dingen kunt laten wennen. Werkt perfect, als je de techniek goed toepast!

Aniek2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:12

Soms went een paard/pony gedurende de scheerbeurt aan het apparaat. Wij zijn vorige keer begonnen met praam, anders was het onmogelijk... maar na een kwartiertje kon haar kont al zonder praam. (hoofd etc. is natuurlijk ander verhaal)

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:13

spatter schreef:

Meen je dat nu serieus :') straks vind ik die watten niet weer terug in zijn joekel oren :')
Maar als het wel serieus is, zeker een optie!

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:14

Aniek2011 schreef:
Soms went een paard/pony gedurende de scheerbeurt aan het apparaat. Wij zijn vorige keer begonnen met praam, anders was het onmogelijk... maar na een kwartiertje kon haar kont al zonder praam. (hoofd etc. is natuurlijk ander verhaal)

Dat is bij mijn paard niet het geval, in ieder geval vorig jaar niet, man wat een gedoe toen, hij deed een compleet dansje op zijn benen.. *D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:14

Begin niet met een scheerapparaat, maar met een elektische tandenborstel. Zet deze aan (minder geluid, maar wel geluid) en hou hem in je hand. Met je andere hand rustig je paard aaien. Schenk totaal geen aandacht aan de tandenborstel. Zodra je paard ontspant, en dit even blijft, zet je de tandenborstel uit. Dit ga je opbouwen tot je op een gegeven moment de tandenborstel ook echt bij hem kan houden, en langs het lichaam kan bewegen.

Het gevoel op de huid kun je ook oefenen met een (oude) elektrische tandenborstel. Dat geeft ook een trillend gevoel, zonder dat je ook meteen aan het scheren bent. Als dat helemaal goed gaat, dan ga je hetzelfde doen met het scheerapparaat.

Een goede pluk hooi voor de neus maakt het vaak ook al relaxter voor tijdens het scheren.

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:15

@spatter, gewoon van die droge make up afhaal doekjes? dan ga ik vanavond eventjes naar stal, belaad ik zijn oortjes met watten en zet ik het apparaat nog maar eens aan.. kijken of het werkt :)

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:16

Angela schreef:
Begin niet met een scheerapparaat, maar met een elektische tandenborstel. Zet deze aan (minder geluid, maar wel geluid) en hou hem in je hand. Met je andere hand rustig je paard aaien. Schenk totaal geen aandacht aan de tandenborstel. Zodra je paard ontspant, en dit even blijft, zet je de tandenborstel uit. Dit ga je opbouwen tot je op een gegeven moment de tandenborstel ook echt bij hem kan houden, en langs het lichaam kan bewegen.

Het gevoel op de huid kun je ook oefenen met een (oude) elektrische tandenborstel. Dat geeft ook een trillend gevoel, zonder dat je ook meteen aan het scheren bent. Als dat helemaal goed gaat, dan ga je hetzelfde doen met het scheerapparaat.

Een goede pluk hooi voor de neus maakt het vaak ook al relaxter voor tijdens het scheren.

Hee dat is een goeie! Ik probeerde vandaag, toen ik het apparaat op zijn lichaam had, zelf al het geluid te immiteren, maar dat leek meer op een vlieg of iets dergelijks :') dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:17

Ik zet het apparaat er op als hij uitstaat.
Dan zet ik hem aan en ga hem met mijn hand aaien en steeds dichterbij.
Dan ga ik gewoon scheren en zet hem elke keer na een paar minuten uit en beloon het paard uitbundig.

Ik doe geen watten in de oren of iets ik zet hem vast met 1 touw en die touw doe ik door de tralies heen en houd hem zelf beet voor eventeul hangen.

En als dat allemaal niet werkt doe ik toch echt een praampje om.( Zal zoiezo niet verdoven behalve praampje )

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:17

Rumpleteaser schreef:
Door vooral je tijd te nemen en niet gelijk te scheren.
Probeer zoals hier boven staat eerst je paard te laten wennen aan het apparaat zonder dat het aanstaat.
Zet hem dan eens aan, op afstand, en kijk hoe je paard reageert.
Pas uitzetten als je paard zich ontspant!

En verdiep je eens in Sacking Out, dat is een techniek waarmee je (even heel kort door de bocht) paarden aan enge dingen kunt laten wennen. Werkt perfect, als je de techniek goed toepast!

Wat is sacking out precies? Dat zou mijn paard zeker kunnen gebruiken, hij ziet wel meer dingen als monsters..

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:19

Peanutbutter schreef:
Dan ga ik gewoon scheren en zet hem elke keer na een paar minuten uit en beloon het paard uitbundig.

Ik doe geen watten in de oren of iets ik zet hem vast met 1 touw en die touw doe ik door de tralies heen en houd hem zelf beet voor eventeul hangen.

En als dat allemaal niet werkt doe ik toch echt een praampje om.( Zal zoiezo niet verdoven behalve praampje )

aan 1 touw is bij mijn paard geen succes als er enge dingen in het spel zijn, ik heb wel 1 speciaal (erg duur) touw voor op concour, dat het touw meegeeft als hij trekt. Dat zou dan nog kunnen, maar dan heeft hij heel veel draai ruimte...
Waarom zou jij niet verdoven? (zomaar een nieuwschierig vraagje) is daar een reden voor?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:19

TS, je negeert alle reacties die adviseren de tijd te nemen, je paard rustig (op verschillende manieren) er aan te laten wennen. Wat toch het meest vriendelijk is naar je paard toe. Je reageert alleen op oplossingen om mogen tóch te kunenn scheren. Ik mag van harte hopen dat het niet mis gaat, arm beest.

Mag ik vragen waarom je dat doet? Ik bedoel dus het niet de tijd willen nemen om je arme dier aan dat enge ding te laten wennen en iedereen die dat adviseerd te negeren?

Zet het scheerapparaat aan en leg het verderop. Laat het ding gewoon draaien terwijl jij andere dingen met je paard doet, een poetsbeurt geven bijvoorbeeld. Als hij zich ontspant, wat dichterbij leggen. Etc.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 21-10-11 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:20

Ik ben er gewoon eerst mee rond hem heen gaan lopen en ben er niet spastisch over gaan doen, lekker muziekje aan, meezingen, en ondertussen hem pesten met de scheermachine.
Watten in oren is ook een optie.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:20

BullyCotton schreef:
@spatter, gewoon van die droge make up afhaal doekjes? dan ga ik vanavond eventjes naar stal, belaad ik zijn oortjes met watten en zet ik het apparaat nog maar eens aan.. kijken of het werkt :)

nee, echt gewoon van die wolle watten die je als een harmonica in een zak koopt
dikke pluk er van af trekken en in de oren stoppen

het werkt echt zo goed
ik had een paard wat aan de benen geschoren moest worden
nou, hij stampte zowat mijn hersens in en het aparaat kapot , watten erin en het was goed, ook het getril wat hij volgens mij het ergste vond, was niet meer erg

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:24

Okay..krijg vast heel bokt over me heen nu....maar aangezien ik zo'n beetje ieder paard kan scheren,zal ik er toch wel verstand van hebben.
Zorg dat je paard goed en veilig vastzet,aan 2 kanten.Dan zet je het scheerapparaat aan en als je paard angstig wordt leg je je hand op zijn rug( je vrije hand dus)Na eventjes wachten leg je dan je andere hand erbij op zodat hij de trillingen van het apparaat voelt en dan ga je scheren.Ik begin altijd bij de romp.Voor de paarden het prettigst en voor mij de minste kans om geslagen te worden.Van hieruit ga je langzaam verder. Ik praat niet tegen het paard,kijk hem niet aan en concentreer me alleen maar op het scheren.Is hij onrustig,dan negeren en er geen punt van maken,is hij braaf,dan belonend tegen hem praten.

Van het laten wennen worden de meeste paarden angstig.Prima als je het op de juiste manier doet,maar als je zelf al denkt dat hij het eng gaat vinden,dan geef je dit onbewust door en wordt het probleem alleen maar erger.Ik vind ieder paard braaf en ben er van overtuigd dat hij het scheren fijn zal vinden.Hierdoor kan ik de meest lastige paarden scheren.Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd ,maar dat zijn de paarden die in de omgang ook al compleet gestoord zijn.Ik verdoof ze dan met Domosedan gel.Hetzelfde als wat de DA spuit,het voordeel alleen is dat het in pasta vorm is ( onder de tong,dus tong uit de mond halen en dan eronder spuiten) en het scheelt de voorrijkosten van de DA. Nadeel is dat je dan wel goed moet kunnen scheren ( net als bij verdoving van de DA) want na een uurtje is het uitgewerkt.
succes

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:29

GamblersCup schreef:
TS, je negeert alle reacties die adviseren de tijd te nemen, je paard rustig (op verschillende manieren) er aan te laten wennen. Wat toch het meest vriendelijk is naar je paard toe. Je reageert alleen op oplossingen om mogen tóch te kunenn scheren. Ik mag van harte hopen dat het niet mis gaat, arm beest.

Mag ik vragen waarom je dat doet? Ik bedoel dus het niet de tijd willen nemen om je arme dier aan dat enge ding te laten wennen en iedereen die dat adviseerd te negeren?

Zet het scheerapparaat aan en leg het verderop. Laat het ding gewoon draaien terwijl jij andere dingen met je paard doet, een poetsbeurt geven bijvoorbeeld. Als hij zich ontspant, wat dichterbij leggen. Etc.

Eehm dat was absoluut niet de bedoeling? ik had volgensmij in mijn OP (weet ik zo niet zeker) gezegd, als het niet goed gaat, wacht ik nog even, ik ben echt niet zo van het moet en zal morgen. Tijd nemen leek mij als vanzelfsprekend als het echt niet wil. Ik zou hem echt niet dwingen om morgen gelijk tegen zo'n ding te kunnen? anders had ik deze post ook niet geplaatst. Sorry als het zo overkwam, maar die conclusie die je trekt klopt in ieder geval niet

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:30

catalyst, met je uitspraak "van het laten wennen worden de meeste paarden angstig" ben ik het niet eens. Dat heeft hier tot nu toe altijd geholpen, paarden zijn stuk voor stuk gewoon te scheren daarna. Maar inderdaad, je moet wel zelfverzekerd zijn, en niet er al vanuit gaan dat het fout gaat.

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:34

spatter schreef:

Dit is voor mij ook een gouden tip :9

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:34

GamblersCup schreef:
catalyst, met je uitspraak "van het laten wennen worden de meeste paarden angstig" ben ik het niet eens. Dat heeft hier tot nu toe altijd geholpen, paarden zijn stuk voor stuk gewoon te scheren daarna. Maar inderdaad, je moet wel zelfverzekerd zijn, en niet er al vanuit gaan dat het fout gaat.

Tja ik denk dat dat ook een punt is van mij, ik verwacht al dat hij zo gaat doen, dus reageert hij zo, misschien moet ik inderdaad op dat moment nonchalant aan iets anders denken.. een poging tot in ieder geval

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:35

catalyst1 schreef:
Okay..krijg vast heel bokt over me heen nu....maar aangezien ik zo'n beetje ieder paard kan scheren,zal ik er toch wel verstand van hebben.
Zorg dat je paard goed en veilig vastzet,aan 2 kanten.Dan zet je het scheerapparaat aan en als je paard angstig wordt leg je je hand op zijn rug( je vrije hand dus)Na eventjes wachten leg je dan je andere hand erbij op zodat hij de trillingen van het apparaat voelt en dan ga je scheren.Ik begin altijd bij de romp.Voor de paarden het prettigst en voor mij de minste kans om geslagen te worden.Van hieruit ga je langzaam verder. Ik praat niet tegen het paard,kijk hem niet aan en concentreer me alleen maar op het scheren.Is hij onrustig,dan negeren en er geen punt van maken,is hij braaf,dan belonend tegen hem praten.

Van het laten wennen worden de meeste paarden angstig.Prima als je het op de juiste manier doet,maar als je zelf al denkt dat hij het eng gaat vinden,dan geef je dit onbewust door en wordt het probleem alleen maar erger.Ik vind ieder paard braaf en ben er van overtuigd dat hij het scheren fijn zal vinden.Hierdoor kan ik de meest lastige paarden scheren.Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd ,maar dat zijn de paarden die in de omgang ook al compleet gestoord zijn.Ik verdoof ze dan met Domosedan gel.Hetzelfde als wat de DA spuit,het voordeel alleen is dat het in pasta vorm is ( onder de tong,dus tong uit de mond halen en dan eronder spuiten) en het scheelt de voorrijkosten van de DA. Nadeel is dat je dan wel goed moet kunnen scheren ( net als bij verdoving van de DA) want na een uurtje is het uitgewerkt.
succes

Ik ben helemaal niet zo tegen deze opmerking hoor, mij krijg je niet over je heen :) ik heb verder niet echt ervaring met scheren, dus kan ook niet zeggen hoe het zou gaan als je hem laat wennen. Maar als het echt niet lukt na een tijdje ga ik dit zeker weten wel toepassen..

catalyst1

Re: Hoe vertel je je paard dateen scheerapparaat geen moster is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:43

Ik schrijf dat het prima is om ze te laten wennen,mits je het goed doet!De meeste mensen twijfelen al,en dat is voldoende om angstig te reageren.Mensen gaan er vanuit dat het paard wel heel bang zal zijn voor de scheermachine.Ik ga er vanuit dat hij het scheren fijn zal vinden.Net zoals je paard in galop aanspringt als je er al aan denkt ( tenminste die van mij) terwijl ik zeker weet dat ik hetzelfde ben blijven zitten.Die kleine non verbale communictie is voldoende voor je paard.

petitparis

Re: Hoe vertel je je paard dateen scheerapparaat geen moster is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:58

paard van m'n vriendin hebben we eerst een keer laten sederen, maar daar brak ze door. Pas toen ze door de stress uitgeput was liet ze zich gewillig scheren en was er geen probleem meer. Laatste keer hebben we dan maar zonder verdoving gedaan. eerste moment is moeilijk zodra je de scheermachine aanzet loopt ze alle kanten op, maar eenmaal je je 1 hand en de scheermachine op haar rug of romp gelegd hebt, laat ze alles prima toe.
Dus ik snap Catalysts redenering ook wel. want het ding opzetten en ze langzaamaan dichterbij brengen was absoluut geen optie

Mijn eigen paard heb ik de eerste keer licht gesedeerd, omdat ik weet dat ze soms kan overreageren en dan is het om zeep voor langere periodes al dan niet voor altijd. Dus ik wou echt een rustige eerste ervaring. Het jaar erop heb ik nog een kleine hoeveelheid sedatie gegeven (1/2 van het jaar ervoor), gewoon om het scherpe/super alerte eraf te hebben. En ik denk dit jaar met een prop wat in de oren dat we zonder sedatie aan de slag kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:56

BullyCotton schreef:
Peanutbutter schreef:

aan 1 touw is bij mijn paard geen succes als er enge dingen in het spel zijn, ik heb wel 1 speciaal (erg duur) touw voor op concour, dat het touw meegeeft als hij trekt. Dat zou dan nog kunnen, maar dan heeft hij heel veel draai ruimte...
Waarom zou jij niet verdoven? (zomaar een nieuwschierig vraagje) is daar een reden voor?

Ik vind het gewoon niet nodig !! Heb in me leven nu al zo veel paarden geschoren dat ik weet dat het geen effect heeft.
Als ze willen knallen ze erdoorheen en heb gewoon liever dat ze het bewust meemaken.

Dan hebben ze naar mijn idee eerder door dat het idd lekker is.
Mocht het paard gevaarlijk worden kan het altijd nog maar dat heb ik gelukkig niet niet mee hoeven maken.

Ik voer ze ook nooit gewoon vast zetten en als het de eerste keer is zoals ik hier boven aangaf .. toutje door tralies heen en zelf vasthouden.
Mijn ervaring is dat ze vervelend worden van voeren en watten stop ik ook niet in de oren omdat ze er maar aan moeten wennen.
En vaak vinden ze de trilling irritant/kriebelig en reageren ze alleen op het geluid als het apparaat aangaat.