kale wei, hoeveel voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mv2

kale wei, hoeveel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 14:21

Wij hebben sinds september 2 ponies, een schet en haflinger van ca. 10 jaar. Nu hadden ze de wei in 1 week kaal gevreten en nu???
Ik ben wat onzeker hoeveel ruwvoer ik ze moet geven?
Zo snel de wortels van het land zijn heb ik die tot mijn beschikking ook een enkele suikerbiet maar hoeveel hooi (goede kwaliteit, maar duur...) moet ik bijvoeren? We rijden momenteel ca. 1x per week niet echt intensief dat gaan we pas in het voorjaar oppakken.

Ze hebben bovendien een liksteen en natuurlijk voldoende vers water, wie kan me helpen ben bang dat ik het niet goed doe?

friesiszwart

Re: kale wei, hoeveel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:57

Als je uitgaat van pakjes hooi (kleine met een touwtje zeg maar)
Dan zou ik de haflinger in de ochtend 2 plakken rond de middag een plak, einde van de middag een plak en later op de avond nog een plak.
De shet zou ik verdeeld over deze voerbeurten 3 plakken geven.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:24

Ruwvoer is wel belangrijk, daar houden ze zich ook warm mee. Mijne krijgen in princiepe onbeperkt hooi. Wortelen en suikerbieten zijn leuk, maar vervangen geen hooi. Verder moet je daar ook goed mee uitkijken bij die shet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:33

Ik zou zeggen 3/4 baaltje op een dag voor de 2 samen :)

(halfje voor de Haf , kwart voor de Shet)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:22

Nu met gras ochtend qh en shet samen 1.5 plak hooi, qh kwart brok, shet halve vitaminekoek.
Avond qh 1 dikke plak hooi en kwart brok, shet alleen plukje hooi.
Als gras op is: ochtend qh en shet samen 3 dikke plakken hooi, qh 1 kg brok, shet kwart brok.
Avond qh 2 dikke plakken hooi en 1 kg brok en shet 1 plak hooi en kwart brok.
Ik kijk hoe ze het er op doen en pas wel eens aan als ze te dik of dunner zijn, mn de brok pas ik aan.
Heb hier 35 kg balen bestaande uit ongeveer 10 plakken. Onbeperkt hooi werkt hier niet, dan worden ze moddervet en de andere paarden vertrappen alles wat over blijft. Die andere paarden lopen apart van de qh en shet.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 21-10-11 10:38, in het totaal 2 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:34

Hier gaat er in 1 tinker een pakje per dag hooi doorheen ongeveer. Rond de 15 tot 18 kilo hooi, hij heeft onbeperkt toegang tot hooi, is het bijna op vul ik bij. Hij krijgt geen krachtvoer. Ik denk dat je en pakje moet geven en dan kijken hoe lang ze erover doen.Ik denk dat je al gauw op 3/4 pak per dag uit komt.

Bieten en wortels zijn geen vervanging van hooi of gras.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:40

Hooi is duur ja, maar het mag daar niet aan liggen van wat ze nodig hebben...en de kwaliteit móet goed zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:59

Jouw vraag: hoeveel hooi moet ik geven?
Antwoord: genoeg.
Dat verschilt namelijk per paard. Geheel afhankelijk van het energie verbruik, door de training, het weer, ras, schofthoogte, de kwaliteit van het hooi etc.

Richtlijn is volgens de boeken ongeveer 1,5 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht ruwvoer per dag.
Een haflinger weegt ongeveer 470 kg dus zou minimaal 7 kg hooi moeten hebben.
Maar dan nog; dat is in theorie; je moet goed naar je paarden blijven kijken of het voldoende is. Worden ze te dik; geef je minder. Worden ze te mager; geef je meer.
En als ze bij elkaar staan, is het lastig; omdat sommige paarden minder energie nodig hebben dan andere paarden.

Misschien heb je iets aan deze site voor de uitleg
http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... aard-nodig