pony blijft ontsnappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frietzooi

pony blijft ontsnappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 11:23

Wie kan mij helpen, ik heb een haflinger hengst van bijna 7 maanden die ik niet in de wei kan houden. Maakt niet uit waar ik hem neer zet of het gras een halve meter hog is hij zal en moet iedere keer in een andere wei staan.
De wei is omheind met een ijzerdraad waar ik nu een extra stroomdraadje langs heb gespannen, we hebben stroom op het lichtnet waar je normaal gesproken een stier mee in de wei houd. De andere pony's waar van een ook een hengst van bijna 7 maanden en een 3 jarige wel in de wei blijven en ook ontzag hebben voor de draad.
Het is niet dat er niet genoeg gras is we hebben eerder te veel, maar bij de buren blijft het lekkerder. Ik moet hem nu in de bak zetten maar wil hem het liefst bij de andere in de wei hebben staan dan op het zand.
Wie o wie kan mij helpen ik ben ten einde raad.

Marengogirl

Re: pony blijft ontsnappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:36

Staan die paarden samen in 1 dezelfde wei?

Heeft hij zelf ook al gevoeld dat er stroom opsta? dus dan bedoel ik niet als hij uitbreek, maar als jij er bij ben bijv?

frietzooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 11:42

Ze staan met z'n 3 in de zelfde wei. Hij heeft zeker gevoeld dat er stroom op staat. Er staat zoveel stroom op dat ik hem zelf niet aan durf te raken.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:59

Ik heb een hafmerrie die ook altijd ontsnapt, al gaat ze dan alleen maar naar het gras. Ik heb haar een halster omgedaan met stroomdraadjes erom gewikkeld waarvan het uiteinde los hangt. Dit werkt prima, zodra ze de draad aanraakt krijgt ze een klap stoom op dr neus. Tis niet leuk om te zien, maar ze krijgt er wel ontzag voor de draad van. Wel is ze slim dat ze gelijk ontsnapt als ze dr halster dus niet om heeft. Misschien is dit ook een idee voor jou haf. En je weet dat ze pas uitbreken als jij er niet bij bent, de donders haha.

HiskeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:34

Toch nog een extra draad spannen, schijnbaar kan ze er nog onderdoor kruipen.

frietzooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:15

ik heb er al 4 draden zitten en daar stapt hij gewoon tussen door, de afstand van de draden zijn 20 cm, onze b pony blijft er ook achter en die kruipt wel onder draden door die te hoog zitten.
Hij steekt zijn neus tussen de draden en in 3 tellen stapt hij er gewoon door heen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:19

maak er een teletubbie van.
Halster om, draadje omhoog laten steken langs het halster naar beneden laten lopen tot de neus. Wanneer die bukt, het draadje wat omhoog staat, zal het stroomdraadje raken. Dan leer die het gauw af ( hoop ik voor jou) Lijkt een beetje op het idee van Siersma

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:14

Toch even je weiland nakijken. Mss zit er ergens contact waardoor de stroom minder sterk wordt. Of mss teveel begroeiing of is je draad niet meer goed? Mijn shet ontsnapt ook altijd als een houdini er onderdoor. Toen mijn draad vervangen en goed nagelopen op kortsluiting. Daarna heeft ie een goede schok gehad en was het ontsnappen over. Mijn andere pony sprong erover heen, draad was toen 1,10. Nu heb ik een draad op 1,40, 1,10 , 0,70 en 0,30m.

frietzooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:14

Ik ga het morgen vandaag gelijk uitproberen, bedankt voor je tip.

Groet Carolien (Frietzooi)

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:44

Er bestaan ook apparaatjes die je bij de stroomdraad kunt houden om te meten wat erdoor loopt. Zo kun je het testen zonder zelf een schok te krijgen. En idd goed kijken of er geen takken tegen je draad groeien, waardoor de stroom weglekt.

Of indien mogelijk; in de buurt blijven bij de aan/uit schakelaar en zodra je ziet dat hij de draad raakt de schakelaar op aan zetten.

Sharony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:48

Esmeralda schreef:
maak er een teletubbie van.
Halster om, draadje omhoog laten steken langs het halster naar beneden laten lopen tot de neus. Wanneer die bukt, het draadje wat omhoog staat, zal het stroomdraadje raken. Dan leer die het gauw af ( hoop ik voor jou) Lijkt een beetje op het idee van Siersma

Sommige paarden trekken zich nergens wat van aan. Wij hebben dat ook eens aan de hand gehad en het op deze manier proberen op te lossen. Niet dus.
Maar het is het proberen waard natuurlijk!

frietzooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 22:19

Er staat veel stroom op 12 volt is ook genoeg om stieren binnen te hoeden dus moet een pony ook in zijn wei blijven . Ik heb nu op de plek waar hij er steeds door ging nog maar wat meer stroomdraden gespannen en hij is er tot nu toe al 2 dagen en nachten in gebleven. Heb ook gekeken of er net op dat stuk de stroom minder op staat of zelfs geen stroom, maar dat is niet het geval hij is denk ik met rubbere hoefjes geboren want ik heb gisteren nog stroom gehad en dat doet echt zeer.