vraagje over ontwormen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lastig

vraagje over ontwormen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 10:35

Ik weet dat er meerdere topics over ontwormen te vinden zijn, maar die gaan niet over de situatie zoals ik nu heb.

Hier staan 3 paarden. Een 1 jarige, 2 jarige en een 3 jarige.
De 1 jarige heeft in augustus een zware worminfectie gekregen. De 2 en 3 jarige leken nergens last van te hebben.
Ik heb er toen voor gekozen de 1 jarige te ontwormen en na 2 weken nog een keer en toen de 2 en 3 jarige ook.
Ze zijn dus allemaal in de eerste week van september ontwormd.

Er zaten eerst alleen wormen bij de mest van die 1jarige merrie. Tot twee weken geleden zag ik nergens meer wormen
en ik ging er vanuit dat het zo wel goed was. De paarden zien er allemaal weer goed uit en het wormenbuikje van de jongste is weg.

Maar nu vind ik de afgelopen 2 weken wel weer af en toe wormen in de mest van die 1 jarige en van de 2 jarige...
Is dit nog van de ontworming? Is dit goed? Moet ik nog een keer ontwormen? Ik weet het even niet zo goed.
Want dan gaat er 3 x een wormenspuit in.. Of is het lichaam nu juist de laatste wormen naar buiten aan het werken.

Ik zal uiteraard ook contact opnemen met de veearts, maar ik hoor graag van mensen hier wat ze zouden doen in deze situatie.

Alvast bedankt.

Jes

Re: vraagje over ontwormen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:02

Wormen komen vaak sneller "los" na het ontwormen, persoonlijk zou ik voor nog een kuur kiezen, maar kijk even goed van welke wormen ze last hebben, neem dan een passende kuur en let op dat je niet te weinig geeft.

missliessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:45

ik zou gewoon voor de zekerheid nog een keer ontwormen, en dan wel goed in de gaten blijven houden.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:48

Mensen je ontwormt...... en dan gaan de dode wormen eruit. Dus geen wonder dat je ze ziet liggen. Effe in de gaten houden en anders nog een wormekuur. (Zo ging dat toch?)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:31

De dode wormen komen er eerder uit dan na 6 weken... Na 6 weken ga ik uit van een nieuwe wormbesmetting.

TS heb je met je DA al eens overlegd om ze een zware behandeling te geven? dwz een week lang elke dag (of om de dag) een kuur?

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 19:50

We hebben besloten ze nog een keer allemaal een kuur te geven. Ze hebben vorige keer goede middel en juiste hoeveelheid gehad. Maar ik vind het raar dat we nu anderhalve maand verder zijn en er wormen zijn. Want dat lijkt mij dus erg lang voor na een wormenkuur.

Ik heb altijd een goed ontwormbeleid en ruim mest altijd op. Maar het is wel ene jonge groep en die zijn natuurlijk altijd wat vatbaarder..

iig bedankt voor het meedenken!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:55

Wat voor wormen zag je in de mest en waarmee heb je ontwormd?
Ik heb het idee dat je iets gemist hebt en daardoor, ondanks je wormenkuren toch wormen blijft zien.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 20:08

In de mest zie je af en toe een spoelworm. Ook niet elke keer en het zit er ook absoluut niet vol mee.
Ik heb ontwormd met middel met ivermectine en praziquantel, omdat ik dacht zo een groot deel van mogelijke wormen aan te pakken.

Maar dit was dus niet goed? Het is zo stom. Het gaat al zo lang goed, nergens last van en nu ineens dit..

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:31

overleg inderdaad even met je dierenarts. Ik zou voor de zekerheid nog een x ontwormen

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:10

Spoelworm pak je niet met ivermectine (praziquantel moet wel helpen). Probeer een keer pyrantel, dat pakt spoelwormen in ieder geval aan.
Succes!

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 21:19

Dankjewel voor je advies!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:38

Graag gedaan. :D

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 01:41

Iemand hier ook al ervaringen met verm-x ?

Heb 2 veulens en de 1 heb een wormenbuikje en ruige vacht onlangs de 4e kuur gehad en het buikje blijft |o alles is in overleg gegaan met da, maar de da is er niet bij geweest, wel had ik even een foto mee genomen O:)

Ik heb nu dus verm-x besteld en ben wel even benieuwd of jullie daar al ervaring mee hebben. ( heb dit zonder overleg met da gedaan)

Het andere veulen heeft nergens last van, gelukkig, maar je wordt dan zo troosteloos als ik naar de ander kijk.....

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:21

dan zou ik gewoon de dierenarts langs laten komen, die kan dan een mestmonster nemen en kijken welke wormen er zich in de darmen bevinden en dan krijg je als het goed is van de dierenarts de wormen kuur waarmee je die wormen bestrijd.

Ik ben niet van zo vaak achter elkaar wormenkuren geven want dan kan het zijn dat de wormen imuum voor de werksamen stoffen worden en dan ben je nog verder van huis.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:10

Dierenarts is inmiddels geweest ook om te enten, en vond hem er goed uitzien, inderdaad een dikke lange vacht, maar wel glanzend, en dat buikje komt gewoon omdat hij veel voordroog eet.

Mest hebben we ook na gekeken en zag er goed uit, geen zand ofzo.

nine1987Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:12

mestmonsters zeggen ook echt 10x niks.. Nutteloos onderzoek als je t mij vraagt..

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:59

nine1987 schreef:
mestmonsters zeggen ook echt 10x niks.. Nutteloos onderzoek als je t mij vraagt..

het idee is juist alleen ontwormen als het nodig is op basis van mestmonsters, zo resistentie ontwikkelingen bij wormen tegengaan.
Je ziet dus idd geen directe resultaten van de mestmonsternames, is vooral goed voor de lange termijn.
(net als dat onnodig antibioticagebruik aan banden gelegd wordt en dat je de bacterien kunt testen op gevoeligheid in plaats van blind met antibiotica te smijten)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:03

@lastig: de meeste ontwormspuiten doden alleen de volwassen dieren. De eitjes blijven ongemoeid.
Die komen na een volledige cyclus van 3 weken uit en dan heb je dus een nieuwe wormbesmetting.
Áls je dus na een ontwormspuit binnen 48 uur wormen in de mest vind móet je áltijd precies na 3 weken opnieuw ontwormen.
Dan heb je de cyclus doorbroken en kun je weer gewoon op de normale manier/tijd ontwormen ter preventie.