Ervaringen gezocht: boogtent in de wei en woest weer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Ervaringen gezocht: boogtent in de wei en woest weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 08:23

Weidegnootjes van mij hebben een boogtent van Tackroom (http://www.tackroom.nl/schuilstallen/boogstal.html) op hun stuk land geplaatst. Het betreffende landje grenst aan dat van mijn paarden. Het is een open polderwei zonder beschutting, waar het flink kan waaien. Op de site van de leverancier staat dat de tent in de grond verankerd wordt met grondpennen, kan iemand mij vertellen hoe stevig dit is in woest weer en herfststormen? Ik wil niet het risico lopen dat de tent bij storm mijn weiland in wappert. De tent is opgezet als open boog, dus zonder voor- of achterpaneel.

DubbelFun

Re: Ervaringen gezocht: boogtent in de wei en woest weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:36

Niemand kan je de garantie geven dat de tent niet gaat vliegen :)
Dat is heel afhankelijk van de winrichting en de windkracht. Dat hij open is maakt hem iets minder gevoelig en ook het gebruik van goede lange grondankers kán het geheel iets grondvaster maken.
Maar dit zijn niet de meest stevige tenten en ik ken gevallen waarin zelfs een 3x6 tent van die amerikaanse hekken (+/- 500 kilo !!) niet bleef staan bij een flinke woei.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:41

Tja, iedereen kent natuurlijk de verhalen van de festivals waar hele tenten zijn weggewaait. Dat is wel van een iets ander kaliber als deze eenvoudige tent (als die al weg kunnen vliegen, dan deze zeker). Voor meer zekerheid zouden er nog extra weidepalen langst gezet kunnen worden. Dan graaf je een diep gat, maakt wat stevige spijkers aan de onderkant in de paal, en zet hem dan in het beton. De spijkers maken dat de paal vaster in het beton kom te staan. De tent maak je dan weer vast aan de palen. Dat maakt het al een stuk steviger.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 08:45

Niemand kan garanderen dat ie niet gaat vliegen, inderdaad. Maar moet ik me bij windkracht 5 al zorgen gaan maken, of kan ie 7 ook nog wel hebben? De opening staat noord-zuid, de lange dichte kant dus op oost en west. Aan de oostkant van de wei staan flinke bomen op zo'n 60 meter van de tent, die breken de wind wel een beetje, maar vanuit het noorden en westen heeft de wind vrij spel. Extra palen slaan is inderdaad een goed idee. Beton in het weiland gieten gaat niet gebeuren, dat vindt de staleigenaar niet goed, bovendien is dit weiland niet van hem maar pacht hij het. Ze hebben er 12 grondankers bij, maar ik heb geen idee hoe lang die zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:58

De meeste wind komt uit het Westen en Oosten en met de dichte kant heeft die dus het meeste vat op de tent.
Als extra palen mag dan zou ik eerder een schutting neer zetten als eerste windbreker, kan gewoon van palen en schaduw/windvangdoek zijn.
Neemt de meeste wind weg en valt ook niet zo op.

Zoiets bedoel ik.

Afbeelding

nykle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:07

Ik heb een boogtent gehad voor mijn paarden. Hij heeft aardig wat windvlagen doorstaan, maar op een dag kwam de wind er onder (was nog geen storm) en ineens was de tent weg. Augurk (hier op bokt) heeft hem een draai kunnen geven, anders was hij bij haar paard met veulen in het land geland. Dit was honderden meters verder. Hij is uiteindelijk geland in een singel. Helemaal kapot. Gelukkig waren alle paarden in de buurt nog heel, maar wel paniek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:10

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 09:10

Precies waar we bang voor zijn, nykle. :\ Gelukkig is het bij jullie meegevallen. Stond die tent ook met grondpennen vast?

Bij het plaatsen van een schutting wordt de tent overbodig, de meiden die de tent hebben gekocht voelen er vast niets voor om nog meer geld uit te geven nu ze de tent al hebben gekocht. Ik baal een beetje dat dit zonder overleg met de andere mensen die dit weiland gebruiken is geplaatst. Andere mensen bij ons op stal hebben ook zo'n tent, maar die staat in een boswei die omringd wordt door bomen en dicht langs een bomenrij, dus daar waait het veel minder. Mijn paarden staan ten zuiden van de tent, de meest harde wind is bij ons noord-west.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:15

Een tent heeft natuurlijk ook een dak, waardoor de paarden echt droog kunnen staan en liggen, terwijl een schutting alleen voor windvermindering zorgt.
Maar ik snap heel goed dat je er niet blij mee bent.
Ik denk dat dat ook (een deel van) de reden is dat je niet zonder vergunning zomaar iets mag plaatsen.
Nu hebben ze nog geïnvesteerd in een redelijke kwaliteit, maar de volgende wil misschien een partytent neerzetten...

nykle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:16

ja, onze tent stond met alle grondpennen vast. De pennen zijn niet lang genoeg. Als de grond droogt, zitten ze gewoon los.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:18

Idd zijn de meegeleverde pennen vaak niet geschikt; te kort, te dun etc.
Overigens heb je voor elke grondsoort een ander soort pennen, mensen die veel kamperen weten dat :D
Net als een geultje graven zodat de boel niet onderloopt ;) (daar zal een weilandeigenaar ook niet blij van worden).

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 09:21

Ai, nykle. :\ Ik ga vanavond eens in de wei kijken en een beetje aan de tent schudden, kijken hoe stevig het is. Hij staat sinds gistermiddag, toen was ik al naar huis.

Hier een raskampeerder. :j Met inderdaad verschillende soorten haringen in huis. Ik mag toch hopen dat niemand zo dom is om een echte partytent in de wei te zetten, als er iets snel wegwaait is dat het wel! :=

Ik zag in mijn profiel een foto die nog wat duidelijkheid geeft over de situatie. Dit zijn mijn paarden. Rechts van hun land zie je een strook die wat groener is, dat is het tussenpad. Daar weer rechts van is het land waar de tent nu staat, met de opening naar mijn land toe. Op de achtergrond zie je en schutting staan, die is inmiddels weer afgebroken (paarden staan niet meer op deze wei) en rechts ervan nog een kar met een golfplaten dakje. Die platen zijn ook weleens losgeraakt bij een storm, maar zitten nu beter vast.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:57

Ik heb hem hier al ruim 2 jaar staan , ook flink in de wind , en hij blijft hier prima staan. Zeil is wel op een paar oogjes kapot gegaan. Ik schat dat de lange grondbouten een cm of 40 lang zijn. De onderkant heeft ook nog wat metalen dwarslatjes , wij hebben daar flink zand op gegooid en de tent staat gewoon muurvast.

Bij erge wind staat hij wel flink te schudden en lawaai te maken , dat wel , maar hij komt niet omhoog ofzo :P

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 18:40

We hebben samen met de staleigenaar naar de tent gekeken en hij is het met ons eens dat hij veel steviger vastgezet moet worden. Dat gaat dit weekend nog gebeuren als het aan hem ligt. Er zitten trouwens grondpennen bij van 50cm, maar we trokken ze makkelijk los.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:35

Die grondpennen zijn inderdaad niet veel soeps. Wij hebben de tent ook en hebben er direct 1m lange grondpennen bij gemaakt met een soort oogje aan de bovenkant. Je schuift de onderkant van de tent er als het ware onder. Zo kan hij geen kant op. We hebben de tent nu een jaar en er is geregeld veel wind, maar er gebeurd niks.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:16

Ik heb hem ook een jaartje staan en bij mij staat goed! Maar hij staat dan ook aardig uit de wind inderdaad...

Bij mij heeft een kennis toen stevig met een hamer op die grondpennen zitten rammen ik krijg ze iig niet zelf los..

Heb je al zand gestort bij de frames onderin? Ik heb hem trouwens ook betegeld dus er ligt ook wat meer gewicht in wat mischien helpt?

Succes!