Ik heb de mogelijkheid om van iemand een stuk grond te gaan huren met 5 stallen (4 grote, 1 shetlander stalletje). 1,5 hectare aan wei (verdeelt in ongeveer 4 weien), een buitenbak met verlichting, opberg ruimte voor hooi etc, ruimte om zadelkasten te plaatsen en een toilet erbij. Voor de rest is er gewoon water en zijn alle stallen verlicht. Het zijn wel buitenstallen, dus een rij stallen met afdak. De stallen zijn niet heel ruim of luxe, maar wel gewoon te doen. Voor dit alles bij elkaar word er een heel redelijk bedrag per jaar gevraagd, wel exclusief stroom en water.
Ik ben al een tijd bezig met dingen berekenen en bekijken, en ik ben er iig allang achter gekomen dat ik er weinig aan zal gaan verdienen. Het bedrag per maand wat ik over zal houden aan winst, zal waarschijnlijk weer in de stal worden gestoken mocht er iets kapot gaan of wanneer ik iets extra's aan wil schaffen. Ik ga dit ook doen apart van mijn eigen werk, dus het word meer een hobby als iets waar ik geld mee wil binnen halen. Ik heb een moeder die niet werkt en al vanaf jongs af aan in de paarden wereld zit (gewoon als hobby) die de ochtenden zal doen en waarschijnlijk ook veel op stal zal zijn om te hobbyen. Een start bedrag heb ik ook al, om een jaar huur voorruit te betalen en de eerste inkopen aan bodembedekking,hooi,brok te kunnen doen. Tot nu toe lijkt alles dus volgens plan te gaan, en heb ik nog geen grote obstakels. Langs de stalling zijn moes tuintjes, waar de vorige stal eigenaar altijd vrijwel al hun mest naar toe heeft mogen brengen, ook heel handig dus.
Wat ik nog graag zou willen weten, is hoeveel ik per maand zal moeten uitgeven aan brok,hooi, bodembedekking (ik denk gewoon stro), en hoeveel ik ongeveer zal moeten rekenen voor stroom en water. Het gaat dan om 4 paarden, en eventueel een shetlandertje, maar hier reken ik niet op. Paarden drinken natuurlijk veel, en de bak verlichting kost ook een hoop geld al is dit alleen in de winter. In de winter krijgen de paarden natuurlijk ook veel extra hooi.
Voor de rest ben ik benieuwd in hoeverre ik aansprakelijk ben voor andere mans paarden? Misschien even een stom voorbeeld, maar om een idee te geven, er valt een boom op 1 van de stallen tijdens een storm en het paard raakt gewond, hoe zit dat dan?
En dan mijn laatste vraag, de stalling is geen luxe, maar wel op een mooie plek in een bos, in het begin van dit topic kun je lezen wat de faciliteiten zijn, hoeveel kan ik er voor vragen? ik weet dat normaal gesproken pension stallen op basis van volpension tussen de €180 en de €300 kunnen kosten. Zelf dacht ik aan € 200 per maand, maar dan twijfel ik soms toch of dit niet teveel is omdat de stallen niet in een gebouw zijn, maar gewoon buiten, en de bak niet de beste bedekking heeft, de weides zijn ook niet echt je van het, deze wil ik ook misschien opnieuw laten inzaaien.
Voor de rest stel ik alle tips en reacties zeer op prijs, maar er hoeven geen discussies te komen over of ik het wel of niet moet doen

alvast bedankt voor de moeite!
groetjes