geen bak, hoe doen anderen dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jendemen25

geen bak, hoe doen anderen dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:05

hoi, het hele seizoen heb ik gewoon op de weide gereden met m`n paard en veel naar buiten gegaan over de weg en het bos in en zo.

ik sta op een simpel stalletje, dat is verder prima. ik heb alleen geen bak. nu het steeds natter wordt en gladder in het land ga ik daar ook niet meer rijden op regenachtige dagen. ik zie niets(straks in het donker) en het wordt te glad. hoe doen andere mensen dit in de herfst/wintertijd?
ook i.v.m. met het donker worden in de namiddag....

ik kan wel 3 dagen per week echt een flink stuk met haar gaan rijden maar ik denk dat het verder bij wandelen blijft door de weeks... ik ben zaterdag, zondag en dinsdag vrij.
hoe ziet jullie schema eruit tijdens de korte dagen?
ik heb mijn paardje sinds 30 juni 2011 vandaar deze vraag!

Luf_Midnight

Re: geen bak, hoe doen anderen dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:09

helaas hier het zelfde mijne staan ook echt stil de hele winter, in het voorjaar begin ik weer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:11

ik sta particulier bij iemand,en mag tegen kleine vergoeding in de bak van de buren rijden.
dit is paar minuten stappen.
verder rijd ik vooral veel buiten,ook op lange bospaden train ik wat dressuurmatig(tempowisselingen,pasje wijken,stelling,enz).
En ik heb geaccepteerd dat ik in de herfst en winter gewoon maar wat minder rijd...
Pony staat 24/7 buiten dus beweging krijgt hij wel.
Misschien kan je anders inderdaad wat wandelen....of is er ergens een bak in de omgeving?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:17

Ik gebruik ook een bak verderop (ongeveer 5 min bij mij vandaan).
Veel buiten, ook schouder binnen/buiten en overgangen enz.

Daarnaast doe ik veel lange teugelwerk, ook buiten op de paden.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:20

gaan jullie dan in het donker naar die bak toe over de weg? daar zie ik een beetje tegenop. ik kan het vragen bij de buren, maar het is daar `s avonds erg druk heb ik al gezien dus ik betwijfel of dat wel mag/kan... betaal je per keer een bedrag? of per maand of zo? en hoeveel is een redelijke prijs?

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:22

mijn paardje is een fjord en staat van 9 tot 16.30 uur buiten elke dag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:23

ik betaal per maand 10 euro....geen idee hoe die prijs is.
heb gewoon aangebeld en gevraagd...overviel ze er iets mee maar ze vonden het een goed idee en ze gebruiken de bak zelf niet veel.
ik werk onregelmatig dus vooralsnog kan ik ook regelmatig op ochtenden of middagen.
als het dadelijk echt vroeg donker is dan ga ik er wandelend heen met verlichting/reflectie..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:25

Ik rijd altijd buiten, want ik heb geen bak en op kleigrond is de wei snel glibberig met wat regen...
Gelukkig kan ik direct naar buiten, kan gewoon over een verhard pad rijden gelukkig! Dus de pezen worden ook mooi getraind.

In het donker rijd ik sowieso niet... want het pad dat ik moet volgen is pikkedonker en door het bosje. Dat voelt niet zo heel fijn :=

Als je buren hebt met een bak zou ik zeker vragen of het kan! Vast bedrag per maand afspreken (max. 25 eu per maand)? Per keer betalen lijkt mij lastig.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:26

Ik heb zelf ook geen bak helaas.. Vind dat zelf ook wel een probleem. We hebben zelf land zat maar dat is verhuurd aan een boer voor het gras. Dus daar kan ik dan eigenlijk niet op gaan rijden.. In de winter doe ik dat wel eens, dan halen ze er toch geen gras af en dan groeit er amper wat. Ik rijd ook wel eens buiten maar ik heb niet echt mooie uitrijmogelijkheden + dat mijn pony niet zo geweldig verkeersmak is en nog wel eens weg wil springen om de meest stomme dingen.
En mn mini shetter rijd ik ook niet meer langs de weg, die staat hoger in het voer voor het werk met de les in de binnenbak en word stuitergek langs de weg :D Dus dat is ook niet echt geweldig.
Ik wil nog proberen of ik een stukje van het land zelf mag gaan gebruiken dan maak ik daar een longeerbakje. Kan ik in ieder geval longeren.
Ga nu wel af en toe wat lange lijnen op de oprit die ongeveer 100 meter lang is. Ga ik halthouden en achterwaarts oefenen. Dan maakt dat niet zo heel veel uit waar je dat doet.
Verder staan ze wel gewoon elke dag buiten maar kan dan weer niet in de wei gaan longeren omdat ze dan de hele wei kapot lopen. Dan word het ene modderbende.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:28

Lastig is dat ja. Ik ging in de winter alleen 1x per week naar les (ja in het donker) en voor de rest reed ik alleen maar buiten. 's Winters is rijden in het land gewoon geen doen.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:29

Ik reed vorig jaar ook in het bos of, als het weer/de ondergrond het toeliet, wel op een weitje (veldje naast de echte paardenwei, is wel mooi vlak). Soms alleen grondwerk aan de hand in stap of alleen wat dressuuroefeningen in stap (als het glad is bijv). Ik had ook bij een manege in de bak kunnen rijden op ca 15 min afstand, heb ik alleen nog nooit gedaan. Daar kan je inderdaad per keer betalen, ik weet het bedrag niet meer maar dacht 10 euro (vrij rijden met meerdere mensen tegelijk). Ik reed altijd op dagen dat ik overdag vrij was, meestal 3x per week, in de zomer rijd ik ook maar 3-4 keer per week dus dat maakt niet veel verschil.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:31

Ik heb ook geen bak en tot nu toe heb ik gewoon op de wei gereden...
Maar ik merkte gister al dat het al glibberig aan het worden was dus heel lang zal dat niet meer duren.
Bij ons is vlakbij een binnenbak en daar heb ik een keer heen gebeld of ik daar zou mogen rijden, dat mocht maar dat zou 10 euro per uur kosten!!! :n Dat vind ik toch wel absurd veel......
Dus waarschijnlijk staat ze dan maar al die tijd stil tot het weer beter weer is.....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:33

In de winter rijd ik alleen in het weekend, 1 keer per week. In het zomerseizoen rijd ik 2 of soms 3 keer per week. Ik heb gewoon niet de behoefte om meer te rijden. Het is de bedoeling dat we op onze wei op termijn een grondwerkbakje/klein rijbakje krijgen, maar ik denk niet dat ik dan vaker zou rijden. Wel zou ik dan misschien in de winter vaker longeren oid.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:34

Hier ook alleen weiland. In de winter kan ik daar net eens in rijden, veel te nat. Als ik doordeweeks wil rijden ga ik met de trailer naar de manege van de rijvereniging. Dat kost wel veel tijd, dus daar heb ik niet altijd zin in.
Ik heb geaccepteerd dat ik in de winter minder vaak kan rijden en dat het trainen dan dus ook niet altijd zo gaat als in de zomer, het is niet anders.
Een longeerring zou al zo fijn zijn idd! Dan kun je in elk geval iets doen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:37

Ik betaal niets voor het gebruik. Mijn stalgenoot betaalt 30,00 per maand.

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:43

Ik heb zelf een haflinger paardje die ik in de winter ook door wil rijden;)
Mijn opa heeft een bak(daar staat mijn lieve paardje) en vaak rijd ik ook over de weg.
Ik zat zelf ook te twijfelen, wel of niet door rijden.
maar ik ga kijken of ik in de buurt in een binnenbak kan rijden.
Heb je misschien een auto en trailer?
Dan kun je in de buurt rond kijken of je ergens in een binnenbak kan rijden;)
Succes!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 06:47

Vorig winter had ik ook geen bak op stal tot mijn beschikking. Wel kon ik bij de buren rijden, maar dan was je toch wel afhankelijk. Ik ging ook wel af en toe wandelen met der en in het weekend met m'n vriend samen op buitenrit.
Nu ben ik van dat probleem af, want ben verhuist naar een stal met binnenbak :D

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:25

Ik heb nu ook een wei, en rij ook zowieso heel de winter bijna niet.

Me shetter rij ik over de weg met de kar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:30

overigens hebben we wel een roundpen die heel erg goed te gebruiken is,ongeacht het weer.
dus longeren/lange lijnen en wat rechtricht werk doe ik daar ook vaak.

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:08

Longeercirkel is ook wel handig, maar dat is toch ook glad als je wei gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:09

hoe bedoel je?
wij hebben een echte roundpen,dus gewoon met zand...niet in de weide.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:15

Ik rij gewoon buiten. Fietslampjes (2,50 hema) Als er sneeuw licht zie je wel wat meer buiten maar je wend er ook aan. En als het glad is mn renegade hoofboots met stuts aan. Ze zijn niet goedkoop maar gaan lang mee en op mooie winterse dagen is het heerlijk buiten rijden. Als jij je paardje 3 dagen in de week goed hebt gereden en op de andere dagen wat losse beweging kunt geven of op de wei, ben je al goed bezig hoor.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:18

Ik heb ook enkel een stuk weide afgezet als piste, in de winter doe ik enkel buitenritten. Zelfs met sneeuw is een staprit goed te doen.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:01

15 minuten over straat ( langs spoor , trein komt op een paar meter voorbij, zit wel een hek tussen en over een industrieterrein ) naar binnenmanege.
Gebruik manege los per keer kost 5 euro . Per maand kost het 40 euro.

Tot nu toe lukt het overdag . Mocht ik toch in het donker moeten straks dan koop ik een paar lampjes voor aan mijn arm .
Ik loop van en naar manege naast het paard . Fijne manier van opwarmen en coolingdown om over de weg te stappen.

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:16

Anoniem schreef:
hoe bedoel je?
wij hebben een echte roundpen,dus gewoon met zand...niet in de weide.

Dit is in het algemeen