winteropfok, tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fiero6

winteropfok, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:24

Sorry als het verkeerd staat...

Mijn fjorden jaarling ( bijna 1,5 jaar) gaat over een paar weken waarschijnlijk naar een winteropfok.
Hij komt daar te staan met nog 3 andere ruinen op een mega grote koeienwei. ( deze zomer hebben leverbot-vrije koeien erin gelopen en is het daarna nog 1 keer gemaaid. Desondanks staat er wel goed gras op) ( mocht het gras opraken in de ene wei, zijn er nog 3 weilanden waar ze in kunnen)
Ik wil er om de week langs gaan.

Hij kan gras eten en krijgt onbeperkt hooi/kuil gevoerd. Geen schuilstal maar wel een hoop bomen/bos.
Liksteen is ook aanwezig.
Krachtvoer wordt niet gegeven.

hebben jullie nog tips?
Is dit een goede winteropfok voor een fjorden jaarling?
Is het verstandig als ik langs ga, hem even apart te nemen en hem wat vitaminebrok en luzerne ( of een vitaminespuit?) te geven?
Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden?

Dankjewel!

Annienke

Re: winteropfok, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:00

Voor een fjord voorzie ik weinig problemen, houdt alleen wel goed in de gaten dat hij qua vitaminen of mineralen geen tekorten gaat krijgen. De meeste koeienweides blinken namelijk niet echt uit in variatie net als het meeste moderne hooi.

Ik zou zelf voor een vitaminebrok gaan, misschien dat de mensen waar hij staat hem iedere dag een handje willen geven?

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 12:50

Dankjewel Annieke,

Ik ben bang dat het voeren van brok lastig wordt omdat de andere 3 niets krijgen qua brok.
Ik kan wel vragen of ze kruiden hooi of hooi met veel soorten gras erin kunnen krijgen.Ik weet dat hij dat soort hooi wel heeft liggen.

Vitaminebrok zat ik inderdaad ook aan te denken en af en toe een vitaminespuit.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:05

Kruidenhooi zou idd al een stuk helpen, zou ik zeker vragen

Was vandaag in de winkel voer halen en daar zag ik emmers met een soort vitaminen/mineralen liksteen idee erin. Zelfde idee als brok maar dan om op te likken. Zou misschien ook nog wat kunnen zijn voor in de wei? Ben alleen de naam even kwijt.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 22:09

Ik heb geregeld dat ze kruidenhooi en voordroog krijgen. 50/50.
Ik was het even aan het opzoeken maar kwam er niet uit welke je bedoelt qua liksteen.
In welke winkel heb je die gezien?

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:13

Bij de Welkoop

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:16

Voor een Fjord (wat een sober ras is) kan onbeperkt gras en hooi/kuil wel teveel van het goede zijn. Dus goed in de gaten houden, dat hij niet te dik wordt.

HiskeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:59

Ik voorzie geen probleem, laat het dier maar lekker uitgroeien en spelen. Zo'n jong dier hoort juist buiten, pas je wel op met bevangen in het voorjaar?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:01

Klinkt toch heel goed! :)

Als je serieus bang bent voor tekorten dan zou ik bloed laten prikken, je kunt beter een tekort gericht aanvullen dan een overschot laten oplopen. :)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:07

Mijn ervaring met paarden/ ponies in de naweide (achter de koeien aan) is dat ze in het voorjaar modder en moddervet zijn. Bijvoeren lijkt me niet nodig. Mijn ponies wilden niets van het hooi weten. Gaf ze geen ongelijk; gras of hooi? Die keus lijkt me als paard niet zo moeilijk :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:16

Ik weet niet of die vitaminenspuiten (eens in de zoveel tijd een boost) zoveel uitmaken.
Daarnaast is een strijd om die spuit nou net niet waarmee je geassocieerd wilt worden, toch? :)

Denk dat je met goed hooi al ver komt. Als je langsgaat zou ik hem sowieso even apart nemen (blijft hij gewend aan aanraken, poetsen ed) kun je gelijk controleren op wondjes en hoe dik of dun hij is. Én gras wat er nog staat én onbeperkt hooi/voordroog is vaak eerder teveel van het goede.

Zelf zou ik ook een vitaminensupplement (je hebt bijv. extra geconcentreerde poedertjes speciaal voor opgroeiende beestjes) geven, gewoon een lekker slobbertje voor 'm maken als je komt. Brokjes heb je ook in geconcentreerder vorm, dat zou ook een optie zijn. Gewone merriebrok bijvoorbeeld is echt bedoeld om dagelijks te geven (en flink veel, als je de aanwijzingen volgt) dus dat is niet zo handig om een pony snel even wat extra's te geven eens in de zoveel tijd.

Sowieso vind ik dat een groot nadeel van de meeste broksoorten, je moet daar vaak al snel kilo's van per dag voeren voordat je aan de aanbevolen hoeveelheid vitaminen/mineralen zit.

Ik raad je de Paardendrogist aan, zij hebben naast een uitgebreid assortiment ook veel info op hun site staan en geven graag (goed) advies. Maar maak je niet al teveel zorgen, het klinkt als een prima opfok en als ik een veulen had bracht ik dat er graag heen!

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 19:17

Hoi allemaal,

Dankjewel voor jullie tips!
Ik heb gesproken met de man waar hij komt te staan en we kijken per dag/week wat nodig is qua hooi en/of voordroog. ( of ze dikker worden of juist dun worden)
Ik zal in het voorjaar extra op hoefbevangenheid letten, (kleinere wei met minder gras of naar huis halen waar hij strookbegrazing heeft.)

Ik ga achter die vitamineliksteen aan en zal me eens gaan verdiepen in brokjes of slobbers enzo voor de vitamines en mineralen.

Ik ben een stuk gerust gesteld, moet alleen uitkijken dat ik geen dikke 2 jarige straks heb!