modder :(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnies

modder :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:23

Omdat mijn minipaardje zware arthrose heeft mag ze niet meer de grote weide op.
Ze mag enkel op kleine stukjes waar ze wel kan rondstappen maar niet in volle snelheid kan rondlopen want dan beschadigd ze haar gewricht alleen nog maar meer. Omdat het de laatste tijd erg veel regent staat ze op een klein stukje aan haar stal zodat ze in haar stal kan schuilen.
In no time is dit natuurlijk omgetoverd tot een gigantische modderpoel... niet normaal en de winter is nog niet eens begonnen :(
Als het mooi weer is zet ik haar een hele dag op een klein stukje weide en gaat ze pas 's avonds weer op het andere stukje maar het Belgische weer kennende zullen er helaas veel regendagen tussen zitten :(

Heeft iemand een tip wat ik hieraan kan doen ? Ik zie het echt niet zitten om haar de hele winter op zo'n modderig vies stuk te zetten.
Ik wordt hier door de heel de buurt nu al aangekeken als dierenmishandelaar terwijl ik enkel doe wat goed is voor mijn dier maar die modder vind ik zelf ook maar niks :(

lisantjuuh

Re: modder :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:24

rubbere stenen leggen voor inloop van stal, heeft mijn pony ook, is echt geweldig!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:24

ik zou het stukje gaan bestraten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:26

Als het om een klein stukje gaat zeg ik ook: bestraten.

Eerst een laag (30 cm) (fijn) puin, met daar boven 15 cm zand werkt ook erg goed. Hier is de modderpoel al 2 jaar verleden tijd door die aanpak!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:28

idd stukje bestraten of met rubberen tegels dat is ook wat schokdempent

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:41

Is dit stuk van jouw, of van een boer? Mocht het van jouw zijn, zou ik ook niet twijfelen, lekker bestraten. Je weet met artrose (helaas) dat dat niet meer geneest, dus je kan de straat voor lange tijd voor haar gebruiken.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 18:44

Bestraten zal er niet inzitten helaas, is al vrij kostelijk en het is niet mijn stuk en als ik er volgend jaar weg moet dan moet ik ook alles weer verwijderen, om die reden kan ik dus ook geen puin storten daar om te verharden :(
Die rubberen tegels, gaan die ook niet inzakken, wegglijden als je die op de grond legt dan ?

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 18:45

Mir_horses schreef:
Je weet met artrose (helaas) dat dat niet meer geneest, dus je kan de straat voor lange tijd voor haar gebruiken.

Daar heb je gelijk in .... tot ze een operatie kan krijgen mag ze niet meer de weide op en na een eventuele operatie moet ze zowiezo een 6-tal maanden op stal.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:09

Bonnies schreef:
Bestraten zal er niet inzitten helaas, is al vrij kostelijk en het is niet mijn stuk en als ik er volgend jaar weg moet dan moet ik ook alles weer verwijderen, om die reden kan ik dus ook geen puin storten daar om te verharden :(
Die rubberen tegels, gaan die ook niet inzakken, wegglijden als je die op de grond legt dan ?

Bij ons liggen er wel drainage buizen onder, (schrijf je dat zo?) dan een laag zand. en daarop de rubbere tegels. de rubbere tegels is zeg maar bovenlaang rubber en onderlaag beton ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:05

een paar kuub wit straatzand is de grootste kostenpost niet en voor een mini voldoen stoeptegels prima. Die zijn vaak gratis te krijgen als je even zoekt op internet en om je heen vraagt... Die haal je vervolgens ook zo weer weg als je verhuist.
Kleine moeite, weinig kosten, veel plezier...

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:01

maar met stoeptegels, slijten de hoeven toch? daarom hadden wij ook rubbere tegels, zover ik weet ook niet heel duur als je zoekt op internet.

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 00:29

Modder is vreselijk voor ons maar niet voor een paard/pony ,, tegen modder kan je een dikke laag stro erop neergooien , dat doen ze ook op de zwarte cross , ik heb het vorig jaar ook gedaan maar ieder jaar komt het weer terug . NU heb ik de modder laten afgraven door een loonbedrijf en betonplaten erop ,, dit doe je alleen als je echt weet dat je kan blijven staan waar je staat .

PaulineLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:58

Inderdaad zou ik ook gewoon een klein stukje bestraten!

Rhorseoutlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:48

Zand kost de wereld niet, stenen kun je gratis afhalen, paar vrienden er bij halen, dagje straten en klaar!. als je daar weg moet dan hoef je alleen de stenen te rooien en meer niet. (en als je het slim speelt zet je op internet gratis aftehalen en zorgen dat zei ze der voor hen zelf uithalen gnagna }:) )

of de hoeven snel slijten? ligt eraan wat voor hardheid de hoeven hebben, ik heb er 1 die op ijzers moet staan en een andere die nooit ergens last van heeft, hoefsmit kijkt vijlt iets bij en klaar! top! en het kost me ook nog niet eens de wereld :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:50

Gewoon een hoop drainagezand erop gooien. Dan heeft het beestje een fijn zandpaddockje , geen last van modder , water loopt snel weg , diertje kan wat rondbanjeren op het zand en er nog lekker in rollen en slapen ook. Als de eigenaar van het land er later vanaf wil kan die het zo over het land uit slepen en binnen no-time groeit er dan weer gras overheen :)

Rhorseoutlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:42

Heb je al een (voor jou situatie) ideale oplossing gevonden??

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:41

Wij hebben het stuk uitgegraven en volgegooit met houtsnippers. Geen last meer van modder voor waar de paarden het meeste staan. In de schuilstal ligt gelukkig nooit modder.