Paardje verhuizen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunNDLM

Paardje verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 10:03

Hallo bokt!

Ik zit een beetje met een probleem...

Een aantal weken terug ben ik naar Rotterdam verhuisd i.v.m. mijn studie. Mijn paard staat echter nog bij mijn ouders in Zeeland waardoor ik niet meer dan 2 keer per week kan rijden, elke dag 5,5 uur reizen is namelijk geen doen.
Maar nou wordt m'n paardje (volgens mijn moeder) een verschrikkelijke klier doordat ze niet meer gereden wordt;
- ze valt andere pony's aan in de kudde
- is brutaal richting m'n moeder
- loopt constant te stampen met d'r voorbenen
- loopt heel de tijd heen en weer langs het hek
Op de dagen dat ik thuis ben en lekker met haar rijd heeft ze hier geen last van.

Maar nu dus mijn dilemma:
Aangezien ik een student ben kan ik het niet veroorloven om op een stal te staan voor €350,- p.m., maar nu is mijn oog gevallen op een stal voor ong. €150,- p.m.. Dit komt al aardig in de buurt qua prijs en ik ben wezen kijken op die stal. Lijkt me een leuke stal, ook van vrienden goede verhalen gehoord maar nu het (imo) probleem:
- in de winter komen ze niet buiten (zomers wel, in groepsverband)
- de stallen zijn 3 x 3
nu weet ik dat ik het erg luxe heb met de paarden (zga) aan huis, onbeperkt weidegang/paddock en stallen van 4x7.

Ik merk aan mijn paardje dat ze nu ongelukkig is omdat ze niks doet, mijn moeder is zelfs maar gaan longeren terwijl ze zelf al twee paarden moet doen per dag + uitmesten ed. en mijn vader ook terwijl hij paarden verschrikkelijk vind.
Maar doe ik er wel slim aan het beestje naar R'dam te verhuizen? Uit ervaring weet ik dat ze een bommetje wordt als ze niet buiten komt dus ik had maar bedacht dat ik 3x pd naar stal moet (is maar 10 minuutjes fietsen), maar dat ik niet altijd haalbaar.

Wat zou bokt doen?
Optie 1: Paardje bij ouders laten met weinig beweging en een chagrijnig paard laten worden.
Optie 2: Paardje verhuizen en in de winter weinig beweging (zo'n 3 uur pd) maar zomers wel lekker in de wei + er wordt gewoon elke dag gereden.

Dank u ! :wave:

ps. verkopen is pas een optie als alle andere opties geen opties meer zijn, ik zou nog eerder terug verhuizen naar Zeeland..

Ivana22

Re: Paardje verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:08

Ik zou voor optie 2 gaan !! Als je paard in de winter 3 uur in de paddock kan staan en de zomer op het land voor dat bedrag !! Dan had ik het al gedaan , Ze kan dan zelf ook weer rijden je paardje krijgt de aandacht van de eigenaar die hij verdient ..

En het is denk ik toch tijdelijk alleen voor je studie toch ?

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 10:12

Ja het is alleen voor m'n studie maar die duurt wel 6 jaar.. Haha.
Mijn voorkeur gaat naar optie 2 maar ik vind het niet kunnen dat ze alleen op stal staat.
De dag zou er dan ongeveer zo uit zien:
's ochtends 20 min paddock
's middags 20 min paddock + 30 min longeren
's avonds 1-1.5 uur rijden + 20 min paddock
De staat dus nooit lange perioden op stal en ik had al bedacht dat ik hooi ga voeren dmv een slow-feeder zodat ze daar wat langer mee bezig is..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:18

Misschien kun je nog even verder zoeken voordat je een keuze gaat maken? Of misschien een bijrijder/verzorger voor een dag of 2/3 die haar door de weeks longeert?

Persoonlijk vind ik de stalling in Rottedam niet ideaal, omdat er best eens dagen tussen zullen zitten dat je niet 2 of 3x per dag erheen kunt. En als ik zie wat ze nu gewend is qua stalmaat en buitengang, dan moet je paard zich flink aanpassen. Misschien blijft ze juist wel vervelend, ondanks dat je haar dan wel kunt rijden. Ze vliegt de rest van de dag misschien wel tegen de muren op.

Het is niet makkelijk, maar er zijn ook best stallen waar ze wel buiten komen of tegen vergoeding buiten worden gezet. Het is alleen wel lang zoeken en je moet ook je budget in de gaten houden.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:19

Waarom niet optie 3: betrouwbaar meisje zoeken dat verzorgpaard wil? Jouw paard kan dan lekker de wei in, en echt: in de buurt van Rotterdam, voor 150 euro een goede stal? Als je zelf uitmest heel, heel, misschien .... maar met de stroprijzen van nu?

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 10:30

@ nicolance, het klopt dat je zelf uit moet mesten maar daar zie ik het probleem niet van in. Toen ik nog thuis woonde moest ik voor school 6 paarden voeren, staldeken wisselen met regendeken, naar de wei brengen. 's middags vanuit school paarden binnen zetten + 3 stallen en de paddock uitmesten + weer alle dekens wisselen. Dan valt een stalletje van 3x3 daarbij in het niets haha.

een verzorgster zou eventueel kunnen maar ik heb nog niemand gevonden, wil namelijk wel dat ze op M niveau minstens rijd en dan wordt er al snel een vergoeding gevraagd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:36

Ik zou voor optie 1 gaan en een goede bijrijder zoeken.
Optie 2 zou voor mij geen optie zijn omdat ze niet buiten komen in de winter en de stallen erg klein zijn.
Daarbij ben ik benieuwd of op de stal van 150 euro wel veel hooi gevoerd wordt omdat de stalling wel heel laag is in die omgeving.
Ik denk dat jouw paard nu niet te genieten is door het niks doen, maar als die de hele winter binnen moet staan zal die ook niet te genieten zijn als die nu dagelijks weide gewent is.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:37

Ik zou je paard sowieso niet verhuizen naar een stal waar hij niet met een kudde buiten kan komen in de winter. Heb je de hoeveelheid krachtvoer die je paard thuis krijgt al afgebouwd naar bijna 0? :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:42

SunNDLM schreef:
@ nicolance, het klopt dat je zelf uit moet mesten maar daar zie ik het probleem niet van in. Toen ik nog thuis woonde moest ik voor school 6 paarden voeren, staldeken wisselen met regendeken, naar de wei brengen. 's middags vanuit school paarden binnen zetten + 3 stallen en de paddock uitmesten + weer alle dekens wisselen. Dan valt een stalletje van 3x3 daarbij in het niets haha.

een verzorgster zou eventueel kunnen maar ik heb nog niemand gevonden, wil namelijk wel dat ze op M niveau minstens rijd en dan wordt er al snel een vergoeding gevraagd.

genoegen nemen met L niveau?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:44

Ik zou voor optie 2 gaan.
Je kan vaker komen en rijden dan je nu doet.
Misschien zijn er ook afspraken te maken met andere personen op stal, die je paard
ook los kunnen zetten. En jij dus voor hun.
Vanwege je studie zal je dagen hebben waarop je vaker of langer kan komen.
Je hooi via een slowfeeder systeem geven, is ook al afleiding.
En mocht dit alles niet lukken, kan je paard ook vast weer terug naar je ouders toe.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:47

Blijkbaar wordt het paard nu lastig omdat ze niet gereden wordt ondanks dat ze buiten staat dus dan kun je je ook afvragen wat voor dit paard belangrijker is: werken of buiten staan. Blijkbaar is het in haar geval werken.
Alle paarden zijn anders toch?
Je kunt ook je paard in Rotterdam zetten en daar een bijrijder zoeken.
Kun je anders niet een proefperiode doen? Om te kijken hoe het gaat als ze in Rotterdam staat? Je kunt altijd weer terug.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 11:30

Het is inderdaad altijd nog een optie op terug te verhuizen naar m'n ouders mocht het niks worden.
Aangezien ik in de winter zou verhuizen is ze nog niet met de kudde losgegooid en weet ik dus ook niet wie haar maatje word. Ze kunnen namelijk ook met meerdere tegelijk in de paddock.
Over een proefperiode heb ik het niet gehad maar het lijkt mij wel dat dat mogelijk is. Woensdag ga ik voor een twee keer kijken op die stal met andere mensen mee voor een second opinion en zal het er dan eens over hebben ;)

Haar voer is nog niet terug gebracht naar 0, ze krijgt nu een zo'n halve pavo summerfit koek omdat ze andere paarden wel biks krijgen en ik het dan gemeen vind alle paarden eten te geven behalve haar :P

Even wat extra info over de stal:
De stal is €100,- p.m. excl. hooi en stro e.d. De hoeveelheid daarvan regel je helemaal zelf en zet je klaar voor degene die voert. Het is geen luxe stal maar dat ben ik nu ook niet gewend. En in tegenstelling tot veel andere stallen kan ze in de zomer weg 24/7 naar buiten in grote groepen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:36

Luxe hoeft ook niet, als je paard het er maar goed heeft.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:57

denk dat het in Rotterdam makkelijker is een goede bijrijder te vinden dan in Zeeland. Alleen is het dan de kunst iemand te vinden die overdag kan zodat ze 2x per dag echt beweging krijgt en er uit komt.

Aan de andere kant. Als je nu geen stallingskosten hebt, en straks 150 euro per maand, zou je ook kunnen overwegen iemand te vragen jouw paard voor je te rijden in zeeland en daar dan voor de betalen.
Ze hoeven niet allemaal grote bedragen, er zijn ook mensen die voor €10 per keer best willen komen rijden. Misschien eens informeren via rijverenigingen of goede rijinstructeurs (die weten vaak wel of klanten nog iets willen en hoe ze rijden). Vaak zijn er wel ruiters die zelf maar 1 paard hebben, die best nog een paard er bij willen rijden, zeker als het een goed paard is waar ze verder mee kunnen komen. En als het dan ook nog wat oplevert in plaats van iets kost. Altijd het proberen waard toch!

Als je zelf 2x per week kunt rijden, zou het gaan om 2 of 3x per week. Evt. zou je moeder dan nog 1x kunnen longeren als het dan nog nodig is...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:01

Laat het paard lekker bij je ouders, en "huur" desnoods iemand in je 2 of 3 keer in de week je paard bij komt rijden. Om nou 150 euro uit te geven aan iets waar je paard waarschijnlijk gillend gek gaat worden... (het is nogal een overgang van vertrouwde kudde, grote stal en veel buiten naar onbekende paarden, geen kudde in de winter, weinig beweging en een te kleine stal).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:04

Zowiezo niet naar rotterdam, och arme dat paard!
Huur dan liever iemand in om je paard te rijden, als je er toch al 150 euro voor over had.
Jou paard happy, en als je terugkomt kun je lekker gaan rijden, als je een goed iemand vind leert je paard zelfs bij, super leuk toch?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:06

Ik vraag me trouwens ook af: je hebt het erover dat je voorheen thuis voor 6 paarden moest zorgen. Wie doet er dan wat met de andere 5 paarden? Zit daar geen geschikte ruiter of desnoods iemand die goed kan longeren tussen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:38

Zijzelf en moeder deden dat als ik het goed begrijp... Nu komt alles op moeder aan en die moet al 2 paarden trainen.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 16:24

@angela wat @joyce zegt klopt. Wij huren een stuk grond + stallen + bak van een goede vriend van ons praktisch bij huis. Hier staat nog een ander gezin, wij met 4 pony's en zij met 2 paarden. 'S ochtends zetten we ze allemaal buiten en geven we ze tegelijk eten. Nu komt inderdaad alles op mijn moeder aan, die veel werkt en ook haar eigen paardjes heeft. Ze doet graag wat met de mijne maar is er een keer heel erg mee gevallen en durf er nu niet meer op te rijden. 3 paarden per dag doen heeft ze geen tijd voor.
Dat ik er €150,- voor over heb klopt maar dat kost ze nu ook bijna (ong. €100,-), veel scheelt het niet.

voor nu lijkt het beste me een bijrijder. nu nog iemand vinden...

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:32

Is het sowieso niet beter om pas volgend jaar te verhuizen? Zou het niet lukken om het tot dan uit te stellen? Als je nu gaat moet je paardje een plek vinden in een groep terwijl ze in - relatief kleine? - paddocks staan. Als het dan vechten wordt kan ze geen kant uit.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:40

Ik zou is een leuke bijrijdster zoeken ervoor :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:42

hopelijk vind je een leuk iemand.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:44

Ik zou ene bijrijder zoeken en je paard niet verhuizen. Ondertussen kun je verder zoeken naar een stalling waar ze wel buitenkomen in de winter.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:48

Ik zou opzoek gaan naar een stalling waar ze heel het jaar door minimaal een paar uur naar buiten kunnen .
En anders zou ik een bijrijder zoeken

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:50

Waarom per se iemand die op M niveau rijdt? Ik heb ook een bijrijdster, heeft nooit wedstrijden gereden, maar is wel eerlijk en vriendelijk naar mijn paard toe, doortastend als ze een dwarse bui heeft e kan mijn paard goed in beweging brengen. Start zelf M1 nu met haar en heb nog nooit hinder ondervonden van haar bijrijden. Dus daarom zou ik ook kiezen voor laten staan en een bijrijdster zoeken!