Lange manen> manen uitval

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArroNnieJarig

Lange manen> manen uitval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:52

Hallo allemaal! :D

Ik weet niet goed waar ik dit topic moet plaatsen, dus zet het maar hier neer.. :o
Ik heb namelijk het volgende 'probleem'. Mijn verzorgpony's. (nouja, 2 van de 5) zijn twee welsh a ponytjes met behoorlijk lange manen. Ik heb de manen eigenlijk constant in vlechtjes, omdat ze anders met gras eten ook op hun manen kauwen.
Maar nu het volgende.. ze hebben echt ongelofelijk last van manen-uitval. Komt dit door de vlechtjes?
Deze maak ik ongeveer om de 3 à 4 weken opnieuw in.. kan het daar door komen?
Maar als ik de manen los doe, gaan ze erop staan.. kauwen.. etc.etc.

Afbeelding
( hier hebben ze beiden de manen los, maar dit is omdat we hier dressuur rijden en het wel mooi lijkt. :j )

Afbeelding <3

Groetjes!

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Lange manen> manen uitval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:53

Dat kan heel goed.
Bij de shet hier gingen de manen afbreken toen die in de vlechten stond, hele plukken haar kwamen er van af.
Bij mijn paarden daar in tegen groeien ze dan juist enorm snel en nooit last van gehad... :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:55

Omdat je ze gevlochten hebt kunnen de losse haren er niet uit. Als jij dus na een paar weken de vlechtjes eruit haalt lijkt het alsof ze heel veel haar verliezen, maar dat is alles wat ze in een paar weken gespaard hebben!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:58

_Lot schreef:
Omdat je ze gevlochten hebt kunnen de losse haren er niet uit. Als jij dus na een paar weken de vlechtjes eruit haalt lijkt het alsof ze heel veel haar verliezen, maar dat is alles wat ze in een paar weken gespaard hebben!

:j

En de manen bij mijn paarden hangen gewoon los, dus de natuur regelt dat verder, Met rollen, krabben, bijten, schuren gaan de dode haren er uit. Als je ze vast maakt kan dat niet :) Dus het lijkt ineens heel veel, maar schijn bedriegt..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:03

idd, mijn merrie heeft de manen al dik 12 jaar in de vlechten (anders hangen ze op de grond) en er komt idd wel een boel uit, daar schrikken de mensen van, maar ze heeft nog steeds manen hoor :P

haffiekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:00

Klopt allemaal, als ik een vlecht in de manen doe en het er na 3 dagen eruithaal komen er ook al veel haren uit, dat is in het begin ff schikken.

ArroNnieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 16:51

Ooh zo, jaa okee. Want sinds ik ze in vlechtjes heb zijn de manen wel verschrikkelijk hard gegroeid ja!
Iedereen hartelijk dank voor de info, snel weer vlechtjes in maken dus vanavond! :j