Strooisel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Strooisel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 20:04

Hallo!

Het wordt weer kouder, dus zouden we eigenlijk terug stro moeten leggen (nu staan ze gewoon in stal, waar de bodem zand is, dus maakt op zich niet uit)
Maar eigenlijk vind ik stro niet zo super. Het is ten eerste moeilijk uit te mesten, als je de mestbollen eruit wilt halen, heb ik toch altijd veel stro mee, als ik al de natte plekken eruit zou moeten doen (en mijn pony plast veel), dan zou ik elke dag een heel nieuw pak er moeten indoen.
De natte plekken laat ik er dus in (de vuilste gaan wel weg), en dan strooi ik wat bij.
Ook eet mijn pony veel van het stro, dus zowiezo moet er toch zeker een half pak bij, maar soms zit ik al aan 1 pak of soms wel anderhalf pak.

Ik wil dus overstappen op een ander strooisel, maar ik weet niet wat ik moet nemen, omdat mijn pony van alles eet (of toch proeft). In de winter, wanneer het heeft gesneeuwd of kei hard heeft gevrozen, komen ze een paar uurtjes buiten en dan gaan ze weer op stal. Uiteraard met hooi, maar dat is snel op, en dan verveelt hij zich en begint hij te eten wat er te eten valt.

Is er nog een ander strooisel dat niet erg schadelijk is voor het paard als hij ervan eet?

privace

Re: Strooisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:57

wij gebruiken vlas, maar pony eet hier ook van
maar het is makelijk proper te houden (ook vormt het een soort 'koek' op de bodem waardoor het toch wat warmte geeft)

je kunt ook gewoon houtkrullen gebruiken (dit is ook warm) je kunt ook makelijk de stronten uitscheppen; maar als de stal vuil is dan word het vuile gedeelte rood en begingt het wat te stinken :o maar men pony eet er wel niet van *\o/*

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:15

Strokorrels zijn niet schadelijk als ze die eten. Wel erop letten dat je tarwestrokorrels krijgt. Van gerstekorrels of maisschrootkorrels kunnen paarden koliek krijgen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:05

pas op met vlas als je paard veel eet van de bodembedekking
want mijn paard heeft er zware koliek van gekregen

houtwol heb ik ook ervaring mee
het is wel stoffig maar ze eten het niet.
maar wat je wel hebt met houtwol en vlas het ziet er zo snel vies uit!
en daar ben ik niet zo fan van

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 21:45

Vlas ga ik er niet in leggen, hij kan er koliek van krijgen, dus dat risico wil ik niet nemen.

Mijn lesgeefster gebruikt koolzaadstro (gehakseld), nu vond ik dat ook wel netjes, en als ze er van eten, krijgen ze geen koliek.
Iemand daar ervaring mee?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:54

Ik heb zelf alleen ervaring met stro en houtmot. Wel wil ik als tip meegeven dat als je op iets overstapt wat niet eetbaar is je pony zich sneller gaat vervelen op stal. Probeer als nog stro te blijven aanbieden, goed voor de maag, darmen en het is een anti verveling voer.

Als je niet te veel stro wil weggooien is een optie om de drollen te wippen met huishoudhandschoenen (goedkoop bij action en stevig dus lang te gebruiken) en een emmer. Emmer leeg je in de kruiwagen. Natte plekken kan je op normale wijze verwijderen. Ik doe het al een paar jaar zo (semi potstal) en het scheelt veel stro weggooien er ontstaat een warme dikke bodem.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:31

Ben zelf een grote fan van strokorrels, maar als je pony maar een paar uur buiten komt, als het erg slecht weer is, zou ik hem wel stro gaan voeren, tegen de verveling.

Mariella_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:38

Voor 2 paarden gebruik ik ook gehakseld koolzaadstro, het werkt precies hetzelfde als vlas. Het koolzaadstro is grover van structuur en ik heb het idee dat het wat minder vocht opneemt dan vlas. Mij bevalt het erg goed :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:25

Je zou ook kunnen gaan potten met stro. Ik vind dat echt ideaal. Iedere dag de drollen eruit en verder alleen opstrooien. De stal krijgt een mooie dikke isolerende vochtafvoerende laag. En dan 1 x per 2-3 maanden alles eruit.