Paard Allergische voor biks

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

16Eli

Paard Allergische voor biks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 18:37

Heey Allemaal,

Na allerlei gedoe is de conclusie dat mijn paard allergische is voor het krachtvoer. Ze heeft op drie soorten allergische gereageerd, namelijk:
Basis Brok van Besterly
Pavo Basisbrok
Action Quality Basis
Deze heb ik vergeleken en daar kwamen de volgende ingrediënten overeen:
Gerst, Mais, Melasse, Soja en Tarwe.
Vandaag heb ik haar voor het eerst Subli Zonder gegeven. Tot nu toe reageert ze daar nog niet allergische op.
Als ze er allergische voor is krijgt ze huiduitslag en wordt ze sloom.

Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt?
En/of misschien een idee wat ik eventueel nog kan proberen?
Ik weet ook niet precies hoeveel ik van Subli Zonder moet voeren. Als het blijkt dat ze er tegen kan.
Want ik wil toch dat ze voldoende binnen krijgt.
Ik ken wel mensen die het naast de basisbrok voeren, maar zij zal het enkel daarop moeten doen.
Kan dat?

In ieder geval bedankt voor het lezen!

Jes

Re: Paard Allergische voor biks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:16

Bokker Amanda heeft een Haflinger die ook allergisch is als ik het goed heb.
Ik weet niet precies hoe het zit maar het hat geloof ik met een mijt te maken, en grote zakken voer waar die sneller in komen.
Zal haar even een PB sturen met de link naar dit topic.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:21

heeft de DA die conclusie getrokken, of jijzelf ?
kunnen nl. ook eiwit bultjes, of gewoon wat anders zijn. die ingredienten zitten in bijna al het krachtvoer. ook de muesli's/granen mengelingen..

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:23

mijn paard kan ook niet tegen biks, haar buikproblemen en allergie "verdwenen" na het voeren van equifirst musli (was het merk wat hier in de omgeving waar de minste spullen waren toegevoegd, beter nog dan pavo)
Hebben daarom ook niet meer verder gekeken waar ze nou precies allergisch voor was.
(maar paard had dan ook overal een allergie voor :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:31

Ik zou eerst maar eens een bloed monster laten nemen om te checken of er een allergische reaktie is tegen deze stoffen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:35

De boosdoeners bij brokken is meestal melasse.
Dat zit soms niet in muesli en daarom doen paarden die slecht tegen brok kunnen het vaak wel goed op (melasse vrije)muesli.
Melasse zit ook niet in subli zonder, dus grote kans dat melasse de boosdoener is bij jouw paard. Dan kun je gewoon alles voeren waar geen melasse in zit, dus ook losse granen en melassevrije mueslis.

Eiwitbultjes komen weer van energiebronnen van granen bv. Paarden die daar gevoelig op zijn reageren ook op muesli omdat daar ook granen in zitten. Zij reageren meestal ook op rijk hooi (en voordroogkuil).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:36

Eigenlijk vind ik muesli kippenvoer :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:37

Muesli is feitelijk gewoon ongeperste brokken zonder rare toevoegingen als sojaschroot etc.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:43

Je zou bietenpulp met zemelen aangelegd met water kunnen proberen; zitten weinig tot geen vreemde teogevoegde stoffen in. Ik voer het al jaren aan mijn fokmerrie (drachtig en zogend) ipv merriebrok, ook de ander paarden (Haflinger en Andalusiërs) krijgen het ipv brokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:49

Ik vind alle granen sowieso kippenvoer en geen paardenvoer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:03

En dat vind je omdat het zo op "natuurlijk" sites staat? Of heb je een eigen onderbouwing want "ik vind" is niet genoeg als steekhoudend argument.

Granen zijn zaden van grassen. Grassen zijn paardenvoer bij uitstek.
Hooi eet een paard ook niet in de natuur en toch is het paardenvoer bij uitstek.
We kunnen ze geen wilde grassen geven het hele jaar door, dus zul je alternatieven moeten bieden.

De meeste paarden hebben geen moeite met het eten van een samengesteld product dat smakelijk is. Waarom zou je het dan niet geven?
Het wordt pas een probleem als een paard zoals dat van TS allergisch is voor iets in de samenstelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:04

Granen zijn zaden van grassen??? Nou dat dacht ik toch niet. En hooi eet een paard in de natuur wel, als het gras uitgegroeid is en droog wordt, is het hooi, genoeg vergeelde uitgegroeide stukken graslanden als ze in de natuur zouden rondlopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:06

Equifyt kun je ook nog proberen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:21

Russel, ik heb wellicht beter opgelet in de biologie lessen en me meer verdiept in paardenvoer en paarden in de natuur.

Paarden laten uitgedroogd gras meestal staan omdat er altijd wel een plekje is waar nog wat groens is, al zit het aan struiken en bomen. Ze zijn geen "hooigrazers" , ze vinden het niet het meest aantrekkelijke in de natuur. In gevangenschap smullen ze er echter van.

Citaat:
Soorten
De grassenfamilie is onder te verdelen in onderfamilies en geslachtengroepen. Zie bijvoorbeeld de uitgebreide tabel op de pagina onderverdeling van de familie Poaceae, waar alle Nederlandse geslachten te vinden zijn.

De volgende (onder)soorten worden behandeld in een eigen artikel:

Moerasstruisgras of kruipend struisgras (Agrostis canina)
Gewoon struisgras (Agrostis capillaris)
Hoog struisgras (Agrostis gigantea)
Fioringras of wit struisgras (Agrostis stolonifera)
Zilverhaver (Aira caryophyllea)
Vroege haver (Aira praecox)
Rosse vossenstaart (Alopecurus aequalis)
Geknikte vossenstaart (Alopecurus geniculatus)
Duist (Alopecurus myosuroides)
Grote vossenstaart (Alopecurus pratensis)
Helm (Ammophila arenaria)
Slofhak (Anthoxanthum aristatum)
Gewoon reukgras (Anthoxanthum odoratum)
Glanshaver (Arrhenatherum elatius)
Pijlriet (Arundo donax)
Wilde haver (Avena fatua)
Haver (Avena sativa)
Boskortsteel (Brachypodium sylvaticum)
Bevertjes (Briza media)
Kweekdravik (Bromopsis inermis subsp. inermis)
Zachte dravik (Bromus hordeaceus)
Trosdravik (Bromus racemosus)
Dreps (Bromus secalinus)
Bosstruisriet (Calamagrostis arundinacea)
Duinriet (Calamagrostis epigejos)
Buntgras (Corynephorus canescens)
Handjesgras (Cynodon dactylon)
Kamgras (Cynosurus cristatus)
Kropaar (Dactylis glomerata)
Tandjesgras (Danthonia decumbens)
Ruwe smele (Deschampsia cespitosa)
Bochtige smele (Deschampsia flexuosa)
Glad vingergras (Digitaria ischaemum)
Harig vingergras (Digitaria sanguinalis)
Europese hanenpoot (Echinochloa crus-galli)
Kweek (Elytrigia repens)
Biestarwegras (Elytrigia juncea)
Klein liefdegras (Eragrostis minor)
Festuca ovina
Ruig schapengras (Festuca ovina subsp. hirtula)
Beemdlangbloem (Festuca pratensis)
Roodzwenkgras (Festuca rubra)
Gewoon roodzwenkgras (Festuca rubra var. commutata, synoniem: Festuca rubra var. fallax
Roodzwenkgras met forse uitlopers (Festuca rubra var. rubra)
Roodzwenkgras met fijne uitlopers (Festuca rubra var. trichophylla)
Mannagras (Glyceria fluitans)
Liesgras (Glyceria maxima)
Beemdhaver (Helictotrichon pratense)
Zachte haver (Helictotrichon pubescens)
Veenreukgras (Hierochloe odorata)
Gestreepte witbol (Holcus lanatus)
Gladde witbol (Holcus mollis)
Zeegerst (Hordeum marinum)
Kruipertje (Hordeum murinum)
Veldgerst (Hordeum secalinum)
Gerst (Hordeum vulgare)
Breed fakkelgras (Koeleria pyramidata)
Zandhaver (Leymus arenarius)
Westerwolds raaigras (Lolium multiflorum)
Engels raaigras (Lolium perenne)
Vlasdolik (Lolium remotum)
Eenbloemig parelgras (Melica uniflora)
Bosgierstgras (Milium effusum)
Pijpenstrootje (Molinia caerulea)
Borstelgras (Nardus stricta)
Rijst (Oryza sativa)
Rietgras (Phalaris arundinacea)
Timoteegras (Phleum pratense subsp. pratense)
Klein timoteegras of kleine timothee (Phleum pratense subsp. serotinum)
Riet (Phragmites australis, synoniem: Phragmites communis)
Straatgras (Poa annua)
Bergbeemdgras (Poa chaixii)
Plat beemdgras (Poa compressa)
Schaduwgras of bosbeemdgras (Poa nemoralis)
Veldbeemdgras (Poa pratensis)
Ruw beemdgras (Poa trivialis)
Gewoon kweldergras (Puccinellia maritima)
Rogge (Secale cereale)
Blauwgras (Sesleria albicans)
Groene naaldaar (Setaria viridis)
Engels slijkgras (Spartina anglica)
Gewone tarwe (Triticum aestivum)
Dwergtarwe (Triticum compactum)
Wilde emmer (Triticum dicoccoides)
Emmertarwe (Triticum dicoccum)
Eenkoorn (Triticum monococcum)
Spelt (Triticum spelta)
Durum (Triticum turgidum subsp. durum)
[b]Suikermaïs (Zea mays convar. saccharata) [b]
Alsook:

Bambusa ventricosa
Citroengras (Cymbopogon citratus)
Kamelengras (Cymbopogon schoenanthus)
Reuzenbamboe (Dendrocalamus giganteus)
Teff (Eragrostis tef)
Japans bloedgras (Imperata cylindrica)
Rijst (Oryza sativa)
Suikerriet (Saccharum officinarum)
Sorghum (Sorghum bicolor)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:27

melasse zit wel degelijk in de meeste muesli's. daarom is het zo plakkerig.
ik zou er eerst een DA bij halen, als je het niet zeker weet.
spelt en tarwe zijn gekweekte gewassen, en komen niet in het wild voor. waar verwilderde paarden lopen, is geen wilde rijst.
eigenlijk is het enige natuurlijke voer gras, en dan niet dat korte eiwitrijke, fructose -rijke wat we hier hebben.
een paard eet liever geen bloeiend gras.dus ook de zaden ervan niet.gewoon graan verteren ze in verhouding slecht. gepoft /ontsloten, e.d. gaat al beter

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:48

Het enige wat ik bedoel met het dikgedrukte is dat granen wel degelijk grassen zijn.

We kunnen paarden geen natuurlijke grassen aanbieden het hele jaar door en daarom zijn we met alternatieven gekomen voor vervanging of erbij. (Hooi plus eventueel krachtvoer). Daar is niks mis mee als dat goed gaat. De meeste granen in paardenvoedsel zijn bewerkt (gepoft, ontsloten, geplet) en niet puur. Ook niet in mueslis.

Paarden eten in de natuur echt niet alleen grassen. Maar ook wilde druiven, tamme kastanjes, bramen, wilde dille, en gevallen fruit als ze dat kunnen vinden.
Als je denkt dat een paard alleen gras eet, moet je meer tijd door gaan brengen tussen paarden in andere landen waar ze echt in de natuur leven. Moet je zien hoe bloeiend gras er in gaat als ze honger hebben en wat ze nog meer allemaal eten.

Uiteraard heb je gelijk wat hollandse grassen betreft, dat die niet gezond zijn voor paarden.
Toch zie ik mensen niet paarden uit de wei houden omdat het zo slecht voor ze is, om dezelfde reden, het is een alternatief. Er moeten maatregelen genomen om daar zo goed mogelijk gebruik van te maken zodat het paard niet in de probelemen komt en dat geldt ook voor krachtvoer.

Als paard van TS geen verschijnselen heeft als het op melasse vrij voer staat, waarom zou ze er dan een DA bij moeten halen?
Je gaat toch geen DA halen bij een paard dat geen klachten heeft?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 09:14

Ik zou de brokjes van www.voergezond.nl eens proberen , die samenstelling is toch ook weer heel wat anders dan van de standaard brokken allemaal :)

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 09:54

De dierenarts is erbij geweest en die hebben haar toen doorverwezen naar de kliniek in Utrecht. Daar is ze onderzocht, jammer genoeg hebben ze alleen de conclusie getrokken dat ze allergische is voor het biks. Ze vermoeden dat het met een bepaald eiwit te maken heeft. Ze hebben een granenmix geadviseerd, maar ik vroeg me af of dat voldoende voedingsstoffen bezit. Het is voor mij meer een toppic om wat ideeën op te doen. Overleg doe ik zeker met de DA. Alleen zij wisten het op den duur ook niet meer. Vandaar dat ideeën erg welkom zijn en ik deze weer aan de DA kan voorleggen en kijken wat zij ervan vinden. Er is bekend dat ze allergische is voor foenegriek, dus dat mag er niet in zitten.

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 09:58

Iedereen die een idee heeft gegeven ieder geval bedankt!
Ik ben het verder nog aan het uitzoeken, om toch uit te sluiten waarvoor ze precies allergische is. Zelf vind ik dat toch fijn om te weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:01

Lusitana, zou je je belerende manier van aanspreken bij je kennissen en vrienden willen houden???

Dan nu terug naar het topic.

De brokken van voergezond zijn erg puur en daar reageren idd veel paarden goed op. Als je je zorgen maakt of je paard voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, kan je bloed laten trekken en dat kunnen ze dan analyseren, bij te weinig krijg je advies en zullen ze je een goed preparaat aanbevelen. Maar doorgaans valt dat wel mee.

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 10:06

Lusitana schreef:
De boosdoeners bij brokken is meestal melasse.
Dat zit soms niet in muesli en daarom doen paarden die slecht tegen brok kunnen het vaak wel goed op (melasse vrije)muesli.
Melasse zit ook niet in subli zonder, dus grote kans dat melasse de boosdoener is bij jouw paard. Dan kun je gewoon alles voeren waar geen melasse in zit, dus ook losse granen en melassevrije mueslis.

Eiwitbultjes komen weer van energiebronnen van granen bv. Paarden die daar gevoelig op zijn reageren ook op muesli omdat daar ook granen in zitten. Zij reageren meestal ook op rijk hooi (en voordroogkuil).

Ik had inderdaad op een site gelezen dat melasse en haver vaak, vandaar dat ik ook subli zonder heb geprobeerd. Vandaag zal ik zien hoe ze erop gereageerd heeft.

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 10:11

russel schreef:
Lusitana, zou je je belerende manier van aanspreken bij je kennissen en vrienden willen houden???

Dan nu terug naar het topic.

De brokken van voergezond zijn erg puur en daar reageren idd veel paarden goed op. Als je je zorgen maakt of je paard voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, kan je bloed laten trekken en dat kunnen ze dan analyseren, bij te weinig krijg je advies en zullen ze je een goed preparaat aanbevelen. Maar doorgaans valt dat wel mee.

Bedankt! Ze staat nu al een poos op alleen hooi en als er krachtvoer gevoerd wordt krijgt ze een wortel. Ze staat nu sinds gister op Subli zonder, maar ik geef haar nog niet veel om te kijken hoe het gaat. Ik denk dat ik maandag sowieso even overleg met de DA. Dan weet ik ook hoe ze op de sulbi zonder heeft gereageerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:12

Ik heb ook subli zonder gevoerd, ik vond het mat voer en na een aantal paar weken een heel mat en levenslustigloos paard. Misschien bij jouw paard juist niet..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:24

Eli, ik overweeg om op Marstall over te stappen. Ik hoor daar goede dingen over. Daar zou je voor jouw paard ook naar kunnen kijken.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:50

16Eli schreef:
Er is bekend dat ze allergische is voor foenegriek, dus dat mag er niet in zitten.

Als dat bekend is, wat zijn het dan voor prutsers in Utrecht als ze je nog steeds granen adviseren?
En als zij weten dat het paard allergisch is voor foenegriek, waarom vertellen ze je dan niet om welke stof het gaat in foenegriek? (bv vitexine, tricine, naringinine, quercetine, tricine-7-O-bèta-D-glucopyranoside, N,N-dicarbazyl, glycerol monopalmitaat, stearinezuur, beta-sitosteryl glucopyranoside, ethylalpha-D-glucopyranoside, D-3-O-methyl-chiroinositol, sucrose, gallinezuur, o-coumarinezuur, p-coumarinezuur, rutine, caffeïnezuur, diosgenine, trigonelline, ascorbinezuur, catechol, tanninezuur). Een aantal van genoemde stoffen zitten nl ook in granen.