shetlander 'hangt' zich op aan spit > help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

shetlander 'hangt' zich op aan spit > help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:46

Na aanleiding van mijn vorige topic: shetlander houden of niet?

ben ik toch van plan om hem te houden! maar dan komt hij gewoon wat vaker aan zijn spit te staan.
nu heb ik een vraagje over het spit

ik heb een halsband, eerst hadden we er een ketting aan en daarna een touw, maar in beide gevallen 'hangt' hij zich op.
hij schraapt vrij veel met zijn hoeven en rent altijd veel rondjes en daardoor komt hij steeds met zijn voetjes en nek in het touw vast te zitten(vraag me niet HOE hij dit voor elkaar krijgt) maar ik vind het iig gevaarlijk, want hij is al bijna 2x gestikt! toen lag hij op de grond te snakken naar adem. (toevallig was ik er beide keren bij, anders wil ik niet weten hoe het afgelopen was!)

om te voorkomen dat hij weer uitbreekt op de weg, moet hij aan het spit want anders willen mijn ouders alsnog dat hij verkocht wordt, omdat we het risico niet kunnen lopen dat hij onder een auto stapt.

maar hoe kan ik er voor zorgen dat hij zich niet aan zijn spit 'ophangt' ik zat te denken om ipv een ketting/touw er een elastisch touw er aan te doen?
hebben jullie nog ideeën? > als ik hem nou met halster of band aan het spit heb beide keren hangt hij zich op

DeandyBoy

Re: shetlander 'hangt' zich op aan spit > help

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:49

Ik vind het persoonlijk erg paard onwaardig om ze aan een ketting te zetten dagelijks

een paard moet kunnen rennen, bokken , spelen op de wei met soortgenoten,

het is geen hond die je aan een ketting legt ( wat ik dan ook weer zielig vind )

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:51

er staat ook hij komt WAT VAKER aan zijn spit te staan! als ik niet thuis ben komt hij vast te staan. en de rest van de tijd 20 uur per dag? mag hij leuk spelen met mijn andere paardje

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:51

Ik las een tijdje geleden een tip hier op bokt, geen idee of het werkt, maar misschien wel het proberen waard...
Je moet je shetlander een dekensingel of longeersingel aandoen, en dan het halstertouw/longeerlijn, vanaf het halster, eerst vastmaken aan de singel en dan pas aan het spit. doordat het touw eerst naar zijn rug loopt kan hij er in ieder geval al moeilijk bij met zijn voorbenen als hij een sprintje trekt.

Maar misschien is het nog beter als je een klein stukje weide shetproof kan afsluiten en hem daar in houden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:55

waarom overweeg je een spit? Om zijn voedselinname te beperken of uitbreken voorkomen?
1e geval, grasmaaien (met opvangbak) en weide afzetten
2e, je wei afrasteren met van dat grote schapengaas

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:58

Wat je zou kunnen doen, is het touw te bekleden met tuinslang. Dan kan het niet zo goed strak draaien.

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:59

Bluebontje: dat zou ik nog wel eens kunnen proberen! dankje

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:39

En heb je een, tja, wij noemen het een wartel, een ijzeren 8 die in het middelpunt draait er tussen?
Tussen het spit en het touw, en tussen het touw en het halster/band? Eventueel nog in het midden van het touw als dat in 2 delen bestaat. Dit voorkomt ook nog draaien van het touw.