Sinds begin augustus heeft mijn leasepaard, Collin een peesblessure. Het paard is officieel van een manege en zij heeft hier uiteindelijk ook het zeggenschap over.
De eerste 2 maanden heb ik iedere avond met hem 10 minuten gestapt en daarna 10 minuten de pees gekoeld met de slang.
Anderhalve week geleden is de pees gescand, waarbij de pees er weer goed uitzag. Er is toen een schema meegegeven voor de revalidatie.
Het schema voor week 1 zag er als volgt uit:
4 minuten stappen, 1 minuut draven gedurende een uur op het harde.
Dit heb ik gedurende de week geleidelijk aan opgebouwd, aan de hand aangezien Collin heel fris was (niet zo gek na 2 maanden relatief niks gedaan te hebben) en ik het onverantwoord vond om in die situatie over het harde (lees: gladde) te draven. Echter, aan het einde van vorige week was het been niet zozeer meer dik maar wel helemaal warm na 30 minuten stappen en draven. Ik heb er toen voor gekozen om het uur niet af te maken met hem. Nu heb ik zelf weinig ervaring met peesblessures dus besloot ik om de stalmanager te bellen, maar zij zei me dat ik me daar niet druk om hoefde te maken zolang de pees maar niet dik werd.
Voor deze week (week 2) ziet het schema er zo uit:
3 minuten stappen, 2 minuten draven gedurende een uur op het harde.
Dinsdag (dag 1 van week 2) heb ik er weer voor het eerst opgezeten. Toen heb ik eerst 10 minuten warm- en losgestapt op het harde waarna ik heb gedraafd. Dit draven heb ik alleen op de rechte stukken gedaan, Dit ging in principe best goed, afgezien van de stijve spieren van Collin. Na 25 minuten ben ik weer gestopt.
Toen ik er gisteren op ging zitten, was Collin plankjestijf en kon hij in eerste instantie nauwelijks een stap vooruit doen. De pees was weer warm. Ik heb het toen gelaten bij een kwartier stappen en een rondje draven, waarna ik heb uitgestapt en er weer af ben gegaan. Ik werd er niet happy van!

Nu had ik de stalmanager weer aan de telefoon, en die zei dat ik het schema niet zo strak hoefde aan te houden "omdat zij ook niet altijd makkelijk de tijd vinden om het te doen". (aangezien zij hem 's ochtends de beweging geven).
Voor de hiernavolgende weken ziet het schema er als volgt uit:
Week 3: 3 minuten stap, 2 minuten draf, 1 minuut galop gedurende een uur in de bak
Week 4: licht dressuurwerk (geen kleine voltes) gedurende 45 minuten
Week 5: normaal dressuurwerk gedurende 45 minuten
Hierboven gaf ik al aan dat ik weinig ervaring heb met peesblessures, ik weet dus niet goed wanneer iets verstandig is om wel of niet te doen. Kort door de bocht gezegd: ik doe dus maar wat mij gevraagd wordt door de manege.
Daarnaast is het officieel niet mijn paard en heb ik er uiteindelijk geen zeggenschap over.
De problemen waar ik nu mee zit, zijn als volgt:
-Ik heb zelf geen goed gevoel bij het feit dat het geblesseerde been telkens weer warm wordt. Maar wanneer ik dit aangeef bij de stalmanager wordt dit als "niet erg" beschouwd, tenzij de pees weer dik wordt.
-Daarnaast zou ik toch zeggen dat we dat schema niet voor niets hebben meegekregen van de kliniek, maar de stalmanager laat mij weten dat dit niet nauwlettend gevolgd hoeft te worden.
Ik ben nu heel bang dat het schema te snel wordt afgewerkt en het paard geen tijd wordt gegund om te herstellen. Zo stelde ze voor om Collin volgende week weer in de paddock te zetten, "omdat dat dan geen kwaad meer kan".
Ik kan natuurlijk niet zien wat er overdag wel en niet met hem wordt gedaan en mijn angst is dus ook dat hij weer te vroeg in de lessen wordt ingezet.
Ik heb dit ook al bij haar aangegeven maar dan wordt er in mijn ogen te makkelijk over gedaan.
Ik gun het paard alle tijd om te herstellen, maar als de manege hierin niet achter mij staat heb ik simpelweg niks te zeggen.
Ik heb het gevoel dat ik in de ogen van de manege te vaak met vragen en zorgen over Collin aan de bel trek, waardoor dit niet altijd meer serieus wordt genomen.
Wat denken jullie? Is het warm worden van het been inderdaad een teken dat er te snel wordt gewerkt met Collin? En op welke manier kan ik mijn angst nog duidelijker maken naar de stalmanager?
Alvast bedankt:)