Leaspaard met peesblessure: HELP!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Leaspaard met peesblessure: HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:28

Beste bokkers,

Sinds begin augustus heeft mijn leasepaard, Collin een peesblessure. Het paard is officieel van een manege en zij heeft hier uiteindelijk ook het zeggenschap over.
De eerste 2 maanden heb ik iedere avond met hem 10 minuten gestapt en daarna 10 minuten de pees gekoeld met de slang.
Anderhalve week geleden is de pees gescand, waarbij de pees er weer goed uitzag. Er is toen een schema meegegeven voor de revalidatie.
Het schema voor week 1 zag er als volgt uit:
4 minuten stappen, 1 minuut draven gedurende een uur op het harde.
Dit heb ik gedurende de week geleidelijk aan opgebouwd, aan de hand aangezien Collin heel fris was (niet zo gek na 2 maanden relatief niks gedaan te hebben) en ik het onverantwoord vond om in die situatie over het harde (lees: gladde) te draven. Echter, aan het einde van vorige week was het been niet zozeer meer dik maar wel helemaal warm na 30 minuten stappen en draven. Ik heb er toen voor gekozen om het uur niet af te maken met hem. Nu heb ik zelf weinig ervaring met peesblessures dus besloot ik om de stalmanager te bellen, maar zij zei me dat ik me daar niet druk om hoefde te maken zolang de pees maar niet dik werd.

Voor deze week (week 2) ziet het schema er zo uit:
3 minuten stappen, 2 minuten draven gedurende een uur op het harde.
Dinsdag (dag 1 van week 2) heb ik er weer voor het eerst opgezeten. Toen heb ik eerst 10 minuten warm- en losgestapt op het harde waarna ik heb gedraafd. Dit draven heb ik alleen op de rechte stukken gedaan, Dit ging in principe best goed, afgezien van de stijve spieren van Collin. Na 25 minuten ben ik weer gestopt.
Toen ik er gisteren op ging zitten, was Collin plankjestijf en kon hij in eerste instantie nauwelijks een stap vooruit doen. De pees was weer warm. Ik heb het toen gelaten bij een kwartier stappen en een rondje draven, waarna ik heb uitgestapt en er weer af ben gegaan. Ik werd er niet happy van! ;(

Nu had ik de stalmanager weer aan de telefoon, en die zei dat ik het schema niet zo strak hoefde aan te houden "omdat zij ook niet altijd makkelijk de tijd vinden om het te doen". (aangezien zij hem 's ochtends de beweging geven).

Voor de hiernavolgende weken ziet het schema er als volgt uit:
Week 3: 3 minuten stap, 2 minuten draf, 1 minuut galop gedurende een uur in de bak
Week 4: licht dressuurwerk (geen kleine voltes) gedurende 45 minuten
Week 5: normaal dressuurwerk gedurende 45 minuten

Hierboven gaf ik al aan dat ik weinig ervaring heb met peesblessures, ik weet dus niet goed wanneer iets verstandig is om wel of niet te doen. Kort door de bocht gezegd: ik doe dus maar wat mij gevraagd wordt door de manege.
Daarnaast is het officieel niet mijn paard en heb ik er uiteindelijk geen zeggenschap over.

De problemen waar ik nu mee zit, zijn als volgt:
-Ik heb zelf geen goed gevoel bij het feit dat het geblesseerde been telkens weer warm wordt. Maar wanneer ik dit aangeef bij de stalmanager wordt dit als "niet erg" beschouwd, tenzij de pees weer dik wordt.
-Daarnaast zou ik toch zeggen dat we dat schema niet voor niets hebben meegekregen van de kliniek, maar de stalmanager laat mij weten dat dit niet nauwlettend gevolgd hoeft te worden.
Ik ben nu heel bang dat het schema te snel wordt afgewerkt en het paard geen tijd wordt gegund om te herstellen. Zo stelde ze voor om Collin volgende week weer in de paddock te zetten, "omdat dat dan geen kwaad meer kan".
Ik kan natuurlijk niet zien wat er overdag wel en niet met hem wordt gedaan en mijn angst is dus ook dat hij weer te vroeg in de lessen wordt ingezet.
Ik heb dit ook al bij haar aangegeven maar dan wordt er in mijn ogen te makkelijk over gedaan.
Ik gun het paard alle tijd om te herstellen, maar als de manege hierin niet achter mij staat heb ik simpelweg niks te zeggen.

Ik heb het gevoel dat ik in de ogen van de manege te vaak met vragen en zorgen over Collin aan de bel trek, waardoor dit niet altijd meer serieus wordt genomen.
Wat denken jullie? Is het warm worden van het been inderdaad een teken dat er te snel wordt gewerkt met Collin? En op welke manier kan ik mijn angst nog duidelijker maken naar de stalmanager?

Alvast bedankt:)

sanne1221

Re: Leaspaard met peesblessure: HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:31

wat zegt de dierenarts ervan?

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:34

ik heb het gevoel dat er geen DA na het te constanderende blessure bij is geweest.
Als jij je niet goed erbij voelt moet je dat ook zeggen.

Jij betaald maandelijks voor het paard ook nu je er eigenlijk niet mee kan rijden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:36

bespreek met de eigenaars of stalmanager of je er langer mag over doen. Mijn gevoel zegt dat dit ook best een pittig schema is. Als jij het erg vind enkele weken langer niet "echt" te kunnen rijden met dat paard, dan kunnen ze er imo weinig op tegen hebben.
de pees gaat alleszins niet slechter worden van langzamer te worden opgebouwd, dan te snel...

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:38

In mijn ogen is een pees die warm wordt, een waarschuwing, voor het eventueel terugkeren van de blessure. Zoz hier toch de DA weer over raadplegen, of laten raadplegen. Imo dus een stap terug in de opbouw, want hier lijkt het risico te bestaan, dat er anders boxrust gehouden moet worden.

m65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:42

Een peesblessure geneest volgens mij niet binnen twee maanden. Een half jaar of zelfs een jaar alleen maar stappen heb ik ook meegemaakt. Toch maar weer een dierenarts/scan? Moeilijk denk ik, want het is niet je eigen paard.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:44

Mijn paard had tot vorige week ook een peesblessure. Welliswaar maar een hele lichte maar dan nog he.
Ze heeft 7 weken stil gestaan. En nu zijn we sinds vorige week waar aan het opbouwen.
En ik moet zeggen dat ik het opbouw schema van jou paard erg zwaar vindt.
Dat het been warm wordt is naar mijn mening (en die van mijn DA) geen goed teken. Zodra mijn paard zijn been warm of dik wordt moet ik weer een stap terug in het schema.
Voor ons ziet het schema er ook heel anders uit.
Nu in week 1 werken we 15 minuten waarvan we 2x 3 minuten mogen draven.
Vanaf zondag gaan we week 2 in en die zegt 20 minuten werk waarvan 2x 3 minuten draven.
Tot en met week 5 mag er niet gegalopeerd worden. En vanaf week 9 mogen we pas weer dressuurwerk in de zin van zijgangen gaan doen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:45

m65 schreef:
Een peesblessure geneest volgens mij niet binnen twee maanden. Een half jaar of zelfs een jaar alleen maar stappen heb ik ook meegemaakt. Toch maar weer een dierenarts/scan? Moeilijk denk ik, want het is niet je eigen paard.

Meestel peesblessures niet. Maar ook die van mij heeft maar 7 weken stil gestaan met een pees blessure!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:48

@ Sanne 1221 & Annemiek89: op het moment dat de blessure werd geconstateerd is er geen DA aan te pas gekomen (iets waarschijnlijk anders had aangepakt als het mijn eigen paard was geweest).
Pas vorige week dinsdag (nu anderhalve week geleden) is hij door de DA gezien en gescand in de kliniek in Wapenveld. Op de scan zag de pees er goed uit, afgezien van een klein vlekje. Daar kan je van buitenaf ook een klein, zacht bultje voelen. Dit is vermoedelijk bindweefsel. Maar het duidt er wel op dat er een gaatje in de pees heeft gezeten.

Onderaan het schema dat we hebben meegekregen staat wel dat er bij zwelling van de pees of kreupelheid contact opgenomen moet worden met de kliniek. Maar ik vind dat de manege dit moet doen en dat het niet gepast is als ik de kliniek zou bellen buiten de manege om.

In overleg met de manege is echter wel besloten dat ik de maanden dat hij uit de running is, niet hoef te betalen omdat mijn contract bij toeval na augustus afliep. Dat was dus weer een geluk bij een ongeluk. Maar in de praktijk ben ik nog steeds leaseklant en zo wordt ik ook beschouwd.

@ petitparis: Zoals ik in mijn openingspost al aangaf gun ik Collin alle tijd. Ik loop bij wijze van spreken liever 2 maanden te lang, dan dat ik er 1 week te vroeg weer mee begin.
Echter, het blijft wel een manege waar het paard van is. En nu moet ik zeggen dat er heel goed voor de paarden wordt gezorgd, maar het feit dat er vanuit de manege niet serieus wordt omgegaan met het schema zorgt bij mij voor een onprettig gevoel.
Grof gezegd verdient Collin nu geen geld voor de manege, omdat hij niet gebruikt kan worden voor de klanten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:50

Van wie heb je dit schema?

Ten eerste is 2 maanden rust heel erg kort voor een peesblessure, ten tweede is in 5 weken opbouwen naar normaal dressuurwerk echt heel, heel, heel erg snel.

Ik snap dat je in een lastig parket zit omdat het niet je eigen paard is, maar ik zou in ieder geval luisteren naar het paard...Als hij stijf word van zo weinig werk kan dat een teken zijn dat hij zich toch nog ergens probeert te ontlasten (en dus nog last heeft van zijn been). Misschien kan je vragen of je de DA mag bellen? Dan kan je overleggen in hoeverre het kwaad kan dat het been warm word en dat het paard zo stijf is...

Ik zou er trouwens dan weer niet meer zitten dat het paard gewoon in de paddock komt, mijn blessure-ramp heeft nog nooit boxrust gehad en is ook altijd beter geworden...liever de gehele dag gedoseerde beweging dan enkel dat uurtje of halfuurtje stappen.

Ooh, maar wacht eens even, dan is helemaal niet zeker dat het een peesblessure is! Voor hetzelfde geld zat dat andere onregelmatigheidje/vlekje er al veel langer, en heeft hij nu heel ergens anders last van!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:53

Ik vind het net als petitparis een pittig opbouw schema.
Vooral als het dier twee maanden niets gedaan heeft.

Maar dat kan ook mijn gevoel zijn. (Heb het in ieder geval nooit op die manier geleerd. Meestal begonnen we met 10 minuten stappen, dan 15, dan 20 en dat dan opbouwen met rondjes draf en zo. )

Ik denk dat het grootste probleem in dit geval is dat het een manege paard is.
Zou toch eens na gaan vragen of je het opbouwen niet in kleinere stapjes mag doen.
Want het lijkt mij inderdaad niet helemaal goed als de pees na het rijden echt flink warm word. Klinkt mij als overbelasting.
Doe je hem na het rijden nog wel koelen? Want dat is denk ik wel belangrijk.

over het paddock:
Staat hij in de paddock alleen of met meerdere paarden?
Want op zich is gewoon buiten staan niet verkeerd, maar dan moet hij niet de hele tijd gaan rennen en dergelijke. (vaak worden dieren met een blessure ook voor een bepaalde tijd op de wei gezet)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:54

ben jij de enige die eroo rijdt?

*sommige maneges verhuren leaspaard ondermeer aan jou maar op jou vriije dagen wordt die gebruikt voor de les/vrijrijden*?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:54

luve_rozes schreef:
In mijn ogen is een pees die warm wordt, een waarschuwing, voor het eventueel terugkeren van de blessure. Zoz hier toch de DA weer over raadplegen, of laten raadplegen. Imo dus een stap terug in de opbouw, want hier lijkt het risico te bestaan, dat er anders boxrust gehouden moet worden.

Dat idee van een stap terug doen heb ik dus ook. Daarom heb ik expres niet uitgewerkt naar een uur en heb ik gisteren slechts 1 stukje gedraafd en daarnaast voornamelijk gestapt.

@ ponyparadijs: ik stond er ook van te kijken dat hij over 1,5 week weer mag galopperen.

@ _Esther_87_: dit schema is meegekomen vanuit de kliniek in Wapenveld. Het stijf lopen gisteravond was voor mij ook een teken dat er iets niet goed zat.
Echter, dat bultje heeft er nooit eerder gezeten en is pas komen opzetten tijdens de blessure. Daarvoor heeft hij nooit ergens last van gehad en heeft hij geen dag kreupel gelopen.

Even voor de duidelijkheid: Collin is 12 jaar oud.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:59

Als ik het zo lees is het opbouw schema veel te zwaar!! Je hebt eerst maar 10 minuten gestapten nu zou je er al weer een uur op kunnen, dat redt je paard echt niet, zelfs niet als je alleen maar zou stappen, dus laat staan met draven erbij. Het schema wat hierboven staat in de post van ponyparadijs heb ik 2,5 jaar geleden ook gevolgd met mijn verzorgpaard. Een peesblessure duurt gewoon heeeeeel lang.
Als de manege waar je het paard van least de tijd niet wilt geven voor het hersel kunnen ze het paard beter in laten slapen denk ik, klinkt cru, maar paardje zal erg snel geen geld meer opleveren aangezien de pees niet volledig kan herstellen en dus echt kapot gaat en paard pijn heeft en dus kreupel zal worden.

Vind het echt een rotsituatie voor je maar ik zou proberen om een ander schema voor te stellen en echt een rustigere opbouw te doen. Dat de pees wat warm wordt is niet zo gek, er is een genezingsproces bezig. Maar het mag niet overbelast worden en te warm worden, dus lekker blijven koelen voorlopig (komende maanden) na het stappen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:01

Sabbientje schreef:
Doe je hem na het rijden nog wel koelen? Want dat is denk ik wel belangrijk.

over het paddock:
Staat hij in de paddock alleen of met meerdere paarden?

Er is mij specifiek gezegd dat hij niet meer gekoeld hoefde te worden naar het lopen. Maar in mijn ogen "zegt" een warm wordend been (al helemaal een been dat geblesseerd is geweest) dat het gekoeld moet worden. Dus dat doe ik nu ook wel gewoon. Het kan sowieso geen kwaad om een keer extra te koelen in mijn ogen.

Hij staat alleen in de (ruime) paddock. Normaal gesproken is hij alleen met het erin zetten wat stuiterig maar uiteindelijk staat hij gewoon lekker rustig volgens mij. Maar ik zou niet weten hoe dat nu is, nou hij niet veel loopt.

@ Annemiek89: normaal gesproken huur ik Collin voor 3 dagen, maar ik heb er bewust voor gekozen om hem nu iedere dag te verzorgen. Ik ben stapelgek met dat beest (hij gelukkig ook met mij :') ) en ik wil graag een aandeel leveren in zijn herstelproces. Dit heb ik ook afgesproken met de bedrijfsleider (dit is weer iemand anders dan de stalmanager) en ik ben nu ook de enige die hem verzorgt en rijdt tot hij uiteindelijk weer goed is en in de lessen mee kan lopen.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:02

dan zou ik toch even overleggen of je het schema met een maand (of 2) mag uitbreiden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:05

@ Angelkisssss: die angst heb ik nu ook heel erg. Dat -op het moment dat het de manege te lang gaat duren- hij alsnog weggaat. Ik denk er wel serieus over na om hem dan alsnog te kopen zodat hij niet wordt afgemaakt, alleen maar om de reden dat er "geen tijd" is.
Mocht nu echt blijken dat hij hier levenslang last van houdt en nooit meer fatsoenlijk 'paard' kan wezen, dan sta ik volledig achter het besluit om hem af te maken, hoe moeilijk dat besluit dan ook mag zijn.
Maar zodra hij alleen wordt weggedaan omdat het te lang gaat duren en teveel geld gaat kosten voor het bedrijf, dan zal ik er alles aan proberen te doen om hem van zijn "ondergang te redden".

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:10

Een goed manegepaard is goud waard...Die gaat echt niet weg omdat hij een paar maanden niet kan werken, want een nieuw paard vinden is waarschijnlijk veel lastiger! Ik zou me daar pas druk om maken als er echt signalen in die richting zijn hoor...

Wat ik je nog wel als tip mee kan geven, zorg voordat je gaat draven in ieder geval dat je 10-15 minuten gestapt hebt. Na 3/4 minuten al gaan draven is nooit goed, laat staan met een geblesseerd paard!

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:13

Als je het geld er voor hebt zou ik Collin ook zeker 'redden' mocht dat moment er zijn. Ik zou echt even goed overleggen wat de plannen zijn de komende tijd met Collin en als de manege hem niet meer wilt hoop ik dat je in overleg met een dierenarts een goed schema kan krijgen voor je opbouw en dat jullie samen nog heeeel veel plezier hebben.

Ik zou zeker door gaan met koelen hoor, hebben wij ook heeeeeel lang gedaan!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:16

TS ik kan je alleen adviseren met de nodige mensen te praten en te overleggen.

Persoonlijk zou ik trager opbouwen en pezen koelen na arbeid kan nooit kwaad. Zeker als je merkt dat het "geblesseerde" been warmer wordt dan het gezonde been.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 17:22

_Esther_87_ schreef:
Wat ik je nog wel als tip mee kan geven, zorg voordat je gaat draven in ieder geval dat je 10-15 minuten gestapt hebt. Na 3/4 minuten al gaan draven is nooit goed, laat staan met een geblesseerd paard!

Bedankt:) Dat deed ik nu zelf ook iedere keer, ook voornamelijk omdat zo stijf loopt. Maar daar blijf ik dan ook gewoon mee doorgaan.
Immers, normaal gesproken als ik ga trainen dan stap ik ook eerst 10 minuten los. Dan heeft Collin echt nodig om z'n lijf warm te krijgen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:33

staat het paard op ijzers?
Als hij op blote voeten staat, kan hij ook erg stijf en pijnlijk gaan lopen omdat hij zoveel op het harde moet lopen en daar zere voeten van krijgt. Gelijk een uur vind ik ook best lang

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 23:21

Daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken. Voorheen liep hij wel voor op ijzers maar nu hij geblesseerd was zijn de ijzers eraf gegaan. Wellicht ligt daar ook een stukje van de oorzaak.

De stand is nu in ieder geval zo dat hij vanavond echt weer kreupel liep. Samen met een stalmedewerkef ben ik naar de bedrijfsleider en tot mijn verbazing reageerde hij met "ja maar op de scan zag het er toch goed uit" en "dinsdag nemen we het mee in de werkvergadering". Tja en wat moet ik dan tot die tijd doen? Volgens de kliniek zouden we ze nu moeten bellen omdat hij kreupel loopt maar het leek er niet op dat ook maar iemand op stal daar bij stilstaat.
Ik heb besloten dat ik gewoon weer terug naar af ga en weer 10 minuten stappen en 10 minuten koelen ga. Want één ding lijkt me duidelijk en dat is dat het meegegeven schema echt te kort is. Hij is zeker 2 maanden geblesseerd geweest dus dan kunnen ze niet toch verwachten dat hij nu ineens binnen een paar weken weer tiptop in orde is.
Argh ik ben nu echt zo boos op de manege.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:42

Even nog voor de duidelijkheid, als het paard in het stappen ook kreupel is en blijft, kan je hem beter laten staan...een paard wat kreupel loopt zal zich altijd ergens ontlasten, en ergens anders overbelasten. Veel kreupel lopen werkt zo dus andere blessures in de hand. Daarnaast geeft paard dus duidelijk aan dat het hem nog pijn doet, het dan toch al willen belasten heeft geen zin.
Dan kan je hem nog beter een uurtje in zijn eentje in de paddock zetten, kan die rondwandelen als ie daar zin in heeft en anders staat ie gewoon even in de frisse lucht...

Balen dat je zo weinig reactie krijgt zeg...Je mag zelf de kliniek niet bellen zeker?

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:56

Ik weet de ene peesblessure is de andere niet, maar ik ben pas na 6 maanden gaan draven (begonnen met 1 minuut en iedere week een minuutje erbij).
En mijn paard heeft nog nooit een stap kreupel gelopen, terwijl er gewoon een gat in de pees zat.
Een peesblessure kost gewoon tijd, veel tijd. Trek er rustig een jaar voor uit.
Jammer dat de manege niet meewerkt. Heeft het paard al eens eerder een peesblessure aan hetzelfde been gehad?