De paarden hoeven niet speciaal droog te staan, maar een afdak zodat hun hoofd/hals er onder kan is wel mooi. De kleinste pony is 98 cm en de stokmaat van het grootste paard is 1.63. Er moet voor max 4 paarden hooi in kunnen, ongeveer 8 plakken hooi per keer. Zowel de groten als de kleine moeten er dus wel gewoon makkelijk bij kunnen zonder te veel met het hoofd omhoog te moeten staan of te juist ver naar beneden. Ik dacht zelf aan een ruif van totale hoogte 2m, breedte 1.80 en het laagste punt van de ruif zelf op 80 cm van de grond? Heb eigenlijk geen idee. De paarden zouden niet over de rand van de ruif heen moeten kunnen eten, zodat ze wel wat te plukken hebben en niet van bovenaf alles snel op eten.
Ik vind de ruiven die her en der te koop staan veel te duur, dus bedacht dat ik misschien zelf zo'n ding in elkaar zou kunnen zetten. Misschien de ruif zelf van staal (vierkantjes), zoals die her en der wel goedkoop te koop zijn, en de rest evt van hout. Het afdak uiteraard met van die look-alike dakpannen.
Het moet wel een stevig bouwsel zijn, dat niet direct omknikkert als er 1 met zijn hals tegenaan schuurt. Misschien een ideetje om op die plekken een borstel te monteren?