Houten weide hooiruif zelf maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Houten weide hooiruif zelf maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 11:44

Ik wil graag zelf een houten hooiruif met afdak maken. Wie heeft tips of heeft voorbeelden of heeft er zelfs zelf 1 gemaakt? Ik ben benieuwd naar houtsoort, soort dak, hoe in elkaar gezet, afmetingen en kosten.

DubbelFun

Re: Houten weide hooiruif zelf maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:26

Wil je dat alleen het hooi droog blijft of ook de paarden ??
Hoe groot zijn de paarden (ivm de dakhoogte).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 10:13

De paarden hoeven niet speciaal droog te staan, maar een afdak zodat hun hoofd/hals er onder kan is wel mooi. De kleinste pony is 98 cm en de stokmaat van het grootste paard is 1.63. Er moet voor max 4 paarden hooi in kunnen, ongeveer 8 plakken hooi per keer. Zowel de groten als de kleine moeten er dus wel gewoon makkelijk bij kunnen zonder te veel met het hoofd omhoog te moeten staan of te juist ver naar beneden. Ik dacht zelf aan een ruif van totale hoogte 2m, breedte 1.80 en het laagste punt van de ruif zelf op 80 cm van de grond? Heb eigenlijk geen idee. De paarden zouden niet over de rand van de ruif heen moeten kunnen eten, zodat ze wel wat te plukken hebben en niet van bovenaf alles snel op eten.

Ik vind de ruiven die her en der te koop staan veel te duur, dus bedacht dat ik misschien zelf zo'n ding in elkaar zou kunnen zetten. Misschien de ruif zelf van staal (vierkantjes), zoals die her en der wel goedkoop te koop zijn, en de rest evt van hout. Het afdak uiteraard met van die look-alike dakpannen. :D Het moet wel een stevig bouwsel zijn, dat niet direct omknikkert als er 1 met zijn hals tegenaan schuurt. Misschien een ideetje om op die plekken een borstel te monteren? :)*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:05

Als je er een borstel tegen gaat monteren dan gaan ze juist schuren, dus moet ie idd wel heel stevig staan. :D
Waarom wil je het hooi niet te laag hebben ??

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:10

Mijn vader heeft er ook een gemaakt, met boomstammen.

Afbeelding

Als je nog meer moet weten, vraag 't maar.:)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 20:06

T_hijs: ziet er goed uit! Kun je me vertellen wat de afmetingen zijn, etc? En waar gooi je het hooi er in? Zie dat het een net is, maar zie geen opening?

@DD: niet te laag voor de grote paarden anders moeten ze zowat op de kop hangen en de hals verdraaien om hooi te eten. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:11

Ik ben niet zo van de hooghangende ruiven :) zeker die metalen niet :)

Hier dus een variant van een fijnmazig hooinet met lange palen en daar een dak op :D

Afbeelding

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:12

Ik zou 't niet weten, ik wil eventueel wel even opmeten morgen, maar het is precies goed voor een kleine pony, maar ik denk dat een paard er ook wel uit kan eten. We hebben eigenlijk zo maar wat gedaan. Het onderkant dak zal voor jou rond de 180 cm moeten zijn, en ik zou dan gewoon zorgen dat je paard er van de boven kant er niet uit kan eten en eventueel de zijkanten ook dicht maken. ( Hebben wij niet gedaan, want pony's kunnen er niet bij) Je kunt beter je grote paard laag te eten geven dan je kleintje te hoog.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 20:15

Da's weer een feit T_hijs. :j DD ik ben eigenlijk niet zo voor hooinetten. Maak me altijd zorgen dat als het ding leeg is er een keertje een paard in hangt met zijn been, denk dat de shet daar het meeste kans op maakt. Las trouwens hier op bokt dat een paard ook met zijn tanden in het net kan blijven hangen? >;) Waarom ben je niet zo voor metalen ruiven (alleen de ruif, niet de ombouw)?

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:19

De Hooinetten uit de winkel zijn bij ons veel sneller op dan in onze ruif, het net is van een vrachtwagen-container en ze doen over 2 plakken hooi denk een klein uurtje over. Perfect dus!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:25

@Bravura : als een paard met zijn tanden er in blijft hangen dan moet ie nodig naar de tandarts :D en ik gebruik ze nu al járen en er is nog nooit een hoef in gekomen. Toen ik een veulen had heb ik ze wel even weggehaald, want mijn grootste mazen van 6 cm zijn dan idd wel gevaarlijk. Maar die van 3 cm die hing na 2 maanden al weer.
De meeste hooiruiven zijn de tralies te ver uit elkaar en dan kan er een kaak tussen komen.
Verder is het een onnatuurlijker houding om uit te eten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 20:26

Daar heb je een punt mbt tralies. Wist trouwens niet dat die netten van 3 cm er ook waren. Dan zijn ze wel heel lang bezig met het hooi! :D Hoe heb je die netten bevestigd? Kunnen ze dan niet tussen de bevestiging en de palen komen? Staan die palen in de grond? Moet je dan aanvragen of je zoiets mag plaatsen, omdat er een dak op zit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:28

In principe moet je alles wat groter als 1 m2 grondoppervlak beslaat aanvragen. Maar wat niet weet....
Die van mij moet idd een flink stuk de grond in.
Maar je kunt ook met een grond balk werken.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:59

Je kunt ook een houten bak kopen, zoals een kuubskist en daar een dakje op timmeren? (dat wil ik nog doen, het dakje dan, de bak is er al)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:04

Heb de bakken bekeken. Is wel een idee met zo'n dakje er boven maar ik wil eigenlijk dat ze ook wat langer met het hooi doen en dan is een ruif wel een uitkomst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:03

Ook een bak kun je geschikt maken voor langzamer eten.
Je kunt er een hooikussen in vast maken of een stuk betonijzer met 5 cm mazen er in leggen en aan de bodem vastmaken met een ketting/haken. De zijkanten moet je dan wel even afwerken zodat je geen scherpe delen hebt.