Problemen in de 'kudde'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Problemen in de 'kudde'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 18:13

Ik sta nu bijna een maand op een andere stal. Ben met een vriendin gegaan, het zijn twee containerboxen op een stuk land.
Ik heb een 13-jarige merrie en zij heeft een ruin van geloof ik 7. Haar vriend heeft nu een shetje, hengstje van 6 maanden. Dit mede omdat er anders eentje alleen achterbleef als de ander het erf af wilde.
Op het erf kunnen we zelf niet echt rijden, en ik rijd ook veel liever buiten. Nu is het zo dat als er één het erf af gaat, het andere paard dus toch flipt, heen en weer rennen en blijven hinniken. We hebben nog niet echt veel geoefend, we zijn meer op het erf zelf bezig geweest. Aan het shetje hechten ze dus niet zoveel waarde.
Nu is er nog een probleem, de ruin is erg speels, op de vorige stal al. Mijn merrie dus niet. Maar hij valt nu dus ook aan, ik heb het idee dat de ruin eenzaam is, omdat de shet en mijn merrie alleen maar bij elkaar staan. Als ik met mijn paard wat wil doen, dringt hij zich ook behoorlijk op. Hij luisterd wel naar mij als ik hem weg stuur, maar vervelend is het wel.

Ik vraag me dus af, is deze kudde te klein? Is dit voor de paarden gewoon wennen, moet ik het langer de tijd geven? Ik maak me wel een beetje zorgen, de ruin is gewoon echt de baas, mijn paard laat zich ook gewoon wegjagen. Als het eten bijna op is, staat hij ervan te eten en mag er niemand meer bij.

Ik heb zelf zitten denken aan nog een paard erbij, misschien een ponytje dat met pensioen gaat zoiets. Maar er zijn dus maar twee stallen, dus ben dan weer bang voor ruzie als ze er allemaal in willen. Ze maken nu wel gebruik van de stallen als het regent of ze staan er gewoon in te suffen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:26

Je hoeft niet bang te zijn ik zelf een Engels volbloed ruin van6 mijn vriendin een haflinger merrie van 11 onze paarden doen ook zo idioot maar mijn volvloed die de baas is is gewoon rustig na een paar keer heen en weer rennen. De halfinger niet maar wij laten Ze gewoon lekker renen :d

friesiszwart

Re: Problemen in de 'kudde'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 06:59

een hengst, ruin en merrie bij elkaar is natuurlijk niet ideaal. Hoe geef je voer? Op een locatie?
Als onze paarden buiten staan bv groep van 4 dan heb ik minimaal 6 hoopjes hooi verspreid zodat ook de paarden laag in rang altijd bij het eten kunnen.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 11:46

We geven nu 2 hopen kuil op de grond, de shet en merrie eten samen. En er hangen 2 hooinetten, wel een eindje weg van elkaar. Er komt nog wel iets van een slowfeeder.. Een grote bak van 120 bij 90 bij 45.
We mogen van de staleigenaar nog wel een paard erbij zetten, dan is hij bereid om nog een stal neer te zetten. Misschien is dat een oplossing, maar welk geslacht zou dan het beste zijn?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:11

De samenstelling van je groep werkt gewoon niet. Zou sowieso dat hengstje van z'n ballen af laten helpen, want je krijgt er ongetwijfeld een keer een kadootje van en bovendien leveren de hormonen van het hengstje op dat hij zich druk maakt over de merrie en de ruin daar niet bij wil hebben. Dus ik zou maar eens beginnen met de ballen te laten verwijderen en dan kijken wat dat oplevert.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 00:09

Het hengstje is nog maar 6 maanden, als ie een jaar is wordt ie gecastreerd. Hij ziet mijn merrie nu meer als zn moeder volgens mij.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 09:45

_Kimberley schreef:
Het hengstje is nog maar 6 maanden, als ie een jaar is wordt ie gecastreerd. Hij ziet mijn merrie nu meer als zn moeder volgens mij.

Dat kan heel snel veranderen, een kennis van me heeft daar een keer een "ongelukje" mee gehad. Een hengstje van 6 maanden dat haar merrie dus wel drachtig heeft gekregen. Die dracht is "gelukkig" misgegaan, maar het is en blijft een naar risico voor je merrie.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:16

Hmm oke, ja de hengst is een shet he. En mijn merrie is 1 meter 72. Ik hoop inderdaad niet dat ie streken krijgt, maar hij is niet van mij. Dus we zullen het wel zien.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:21

ik zou er een ruin van ongeveer 6 a7 bijzetten zodat die ruin een speel kamaraatje heeft deed ik bij mijn pony ook en die is nu veeel rustiger !!

Momey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:47

Het wegjagen en het missen is niet erg, dat went wel. Misschien wat meer hoopjes in de wei maken voor eten en eventueel (als je het geld hebt) een tweede erbij.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 21:27

Een ruin erbij lijkt mij ook het best. Alleen is het veel gedoe omdat er dan een extra stal moet komen enz. En ik wil er zelf geen paard bij. Denk wel dat er vast iemand interesse zal hebben in onze stal.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties, ik ga wel kijken hoe het allemaal loopt.

Neok_Grijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:32

Ik zou wel opletten, maar zo gaat het ook in een wilde kudde