Onbeperkt hooi/slowfeeder: wat is een normale hoeveelheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Onbeperkt hooi/slowfeeder: wat is een normale hoeveelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:20

Nu we terug op stal zijn probeer ik mijn paard zover het lukt onbeperkt hooi te voeren in vorm van fijnmazige hooinetten.

Mijn paard krijgt savonds/snachts/smorgens (hij gaat tussen 5 en 6 naar binnen en tussen 9 en 10 naar buiten)2 flinke (tussen de 3 en 4 normale) fijnmazige hooinetten.

In de paddock krijgt ie ook nog een hooinet, hier minder want hier eet ie het vaak toch niet echt op. Los of makkelijk toegankelijk wel.

Maar ik schrik er stiekem toch wel van wat ie allemaal naar binnen werkt. Ik heb vanmiddag om 5 uur 2 flinke hooinetten gegeven. Vanavond rond 9 uur ben ik weer terug gegaan om eventueel bij te vullen, in hoop dat ie er de nacht mee door kan. In 4 uur tijd is die echt een heel eind gekomen, ik weet zeker dat met waarmee ik bij gevuld heb, hij de nacht niet gaat redden.

Hij krijgt verders geen krachtvoer, Voergezond Weidebrok en broodjes met Echinecea Extra Forte druppels.

Hij ziet er goed uit, maar wel wat te dik door al het hooi. Het is ook vrij rijk hooi wat ie nu heeft.

Maar is het normaal dat ie zoveel eet, dat ik de indruk heb dat ie ondanks al dit hooi, eigenlijk nog steeds te weinig heeft? Ik ben gister helaas door mijn rug gegaan. Ik til de hooinetten nu een stuk wijzer op, door mijn knieeen en dan voel ik het al een stuk minder tot niet. Dus licht zijn die hooinetten toch echt niet...

Hoeveel hooi zijn jullie per maand kwijt? Hoeveel geven jullie per dag?

JSeine

Re: Onbeperkt hooi/slowfeeder: wat is een normale hoeveelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:26

gaat het om 1 paard en zijn het grote of kleine baaltjes??

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:30

als hij te dik wordt zou ik niet onbeperkt voeren, vooral als je zelf al denkt dat het rijk hooi is.

door die slowfeeder is hij als het goed is al een flinke tijd met zijn hooi bezig, dus dat is prima.

probeer gewoon op zicht te voeren. zie je dat hij aankomt dan minder je, valt hij af dan geef je meer. het is in het begin even zoeken, maar over een tijdje weet je wel hoeveel hij nodig heeft :j

ik doe in de winter krap twee weken met een grote baal hooi in plasic. nu iets langer omdat ze nog wat gras te knabbelen hebben.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:30

Hij krijgt op het moment kleine baaltjes, in de zomer nog ingekocht. Deze vliegen er ondertussen natuurlijk uit, je mag er vanuit gaan dat ie 1 kleine baal per dag minstens verslind........ Als dit op is komen er grote balen, normaal zou ik daar een ruime maand mee doen. Ik hoop dat ik er gewoon een maandje mee kan doen, in plaats van een halve maand waar ik voor vrees.

Overigens word zijn hooi trouwens nat gegeven ;) misschien dat het wat uitmaakt...

edit

Ik heb dit ook vooral gedaan omdat ie op vlas staat (mag niet op stro) en snachts dus niets te knabbelen heeft. gevolg is dus een lege maag voor een lange periode. Laatste keer dat er echt gevoerd word door stal zelf is 10 u, en smorgens om 8 u weer. Er zit dus een hele lange periode tussen. Ik doe niet aan deze tijden mee omdat ik het hooi nu dus helemaal zelf doe. Maar hij eet aan 1 stuk door, waardoor hij het dus alsnog vlot op heeft en een lange tijd zonder hooi staat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:33

Om wat voor pony gaat het?
Ik heb vandaag 2 fijnmazige hooinetten besteld voor mijn shetlanders die ik komende winter zoveel mogelijk buiten wil houden met schuilstal. ZIj worden gevoerd uit een bak maar het is heel grappig om met plukken hooi te slingeren en das niet zo goed voor het hooi..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:34

ik vind kleine baaltjes ook altijd erg hard gaan. het is imo een stuk duurder voeren dan grote balen. vooral met de prijzen van tegenwoordig.

hoe groot is je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:37

Als je paard zo vreet en dus te dik wordt, moet je je misschien afvragen waarom je zo graag onbeperkt wilt voeren.
In de natuur kunnen ze ook absoluut niet 24/7 onbeperkt (en dan ook nog eens rijk!) voedsel tot zich nemen.
Niet elk paard is geschikt voor onbeperkt voeren.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:39

Het is een behoorlijk grote haflinger.

Ik heb vorige winter erg lopen klooien met voer, met het af en aankomen. Waardoor ik telkens wisselde met hoeveelheden. Dat wil ik nu dus eigenlijk vermijden, mijn idee was om juist meer te bewegen in plaats van minder te voeren. En op zich werkt het wel, hij is ook wel afgevallen maar er mag voor het goede nog wel wat af.

kleine balen zijn inderdaad erg duur. Deze waren 5.50, een grote baal koop ik voor 50,- hier in de buurt.

De reden dat ik onbeperkt wil voeren is dus zoals eerder gezegt, omdat mijn paard op vlas staat en ik de langere periode zonder eten niet goed vind. In het wilt hebben ze toch wel vaak wel iets te knabbelen, al zijn het maar blaadjes of schors of wat dan ook. Het hoeft niet voedselrijk te zijn, zolang er maar iets in de maag zit.

overigens moeten jullie niet denken dat ik nu een moddervet paard op stal heb staan hoor!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:40

Lastig dat er geen stro gevoerd kan/mag worden. Probleem met hooi is dat als het lekker smaakt ze er veel meer van eten dan ze nodig hebben. Zoek dus naar een lading die niet zo aantrekkelijk is (bv grof of graszaadhooi), geef daarvan onbeperkt en voer het rijke spul afhankelijk van gewicht paard.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:41

tja haflingers vallen wel onder het type paard wat snel dik wordt. ik vraag me af of je je pony echt onbeperkt moet gaan voeren.

wil je dit perse dan zul je op zoeken moeten naar ander, niet rijk, hooi. graszaadhooi is volgens mij geschikter om onbeperkt te voeren.

hoe lang staat je paard dagelijks op stal?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:44

Ik zou inderdaad proberen om minder rijk hooi te voeren. Of wellicht bijvoorbeeld van wilgenstammen neerleggen. Daar zijn ze toch flink mee lang bezig om en de schors van af te knabbelen. Heeft hij dus iets om te eten zonder dat hij veel binnenkrijgt.

Je zegt trouwens dat je pony te dik is, maar houd je er voordat je die conclusie trekt ook wel rekening mee dat paarden met een gevulde hooibuik niet altijd "te dik" zijn, maar er gewoon anders uitzien dan paarden met de standaard 'strakke' sportbrok-lijven?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:46

Nee inderdaad. Daarom ben ik ook voorzichtig met minder voeren, want volgens mij valt het voor de rest wel mee. Zijn drollen zien er ook echt super uit, iets wat vorige winter en in de zomertijd wel anders was. Hij ziet er voor de rest ook gewoon gezond uit, lijkt verder lekker in zijn vel te zitten, maakt ook een gezonde indruk qua energie.

Ik ga even rond kijken of ik hier in de buurt wat kan vinden qua minder rijk hooi, en eventueel mengen met het hooi wat ik nu heb staan :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 08:43

Heb er even een nachtje over na gedacht, denk dat ik op zoek ga naar een wat moeilijkere slowfeeder. Hij weet precies hoe die het makkelijk uit het net kan halen, waardoor die het alsnog heel snel op eet... Hij trekt er hele plukken uit.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:15

Ik heb een half jaar lang onbeperkt hooi gevoerd aan mijn 3 C/D pony's. Kruising Haflinger en IJslanders.
Eerst kwam er natuurlijk de hooibuik, dat geeft niet. Maar op de lange duur werden ze er echt vet van.
Ze vraten dan ook 2 x zo veel als ze eigenlijk nodig zouden hebben; 2 baaltjes hooi per dag ipv 1.
Dat werd me te gek, plus alle mest die ze ervan produceerden. Nu voer ik 3 maal per dag uit fijnmazige netten. Maar ze worden er vrij snel handig in om er vlot hele plukken uit te trekken, dus het echt slowfeeding-effect is er wel een beetje vanaf.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:37

Ik vind het vrij fors wat je voert voor een haflinger.
Maar weet niet hoe zwaar je hem/ haar in het werk hebt stanan.
Vergeet niet dat de natuur het is om in het voorjaar en de zomer te zorgen voor hun wintervoorraad. En de herfst en de winter moeten paarden het met veel minder doen.
Wij zetten onze paarden in de winter toch vaak binnen met, als ze mazzel hebben, een paar uurtjes in een paddock, maar blijven ze fors door voeren.
Hierdoor wordtval hun voer niet verbruikt en worden ze dik.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 07:55

Het is geen reguliere haflinger die van lucht dik word (gelukkig)

Ik heb gister 2 fijnmazige hooinetten over elkaar geprobeerd. Hij vond het niet zo grappig, hij kon er natuurlijk nog wel van eten maar een stuk minder vlot waardoor er nu echt tussenpozes ontstonden en hij veel langer deed met het eten.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:22

Ik ben ook wel benieuwd naar de oplossing. Ik wil mijn friezen ook onbeperkt geven maar ze (vr)eten alles gelijk in 1 keer op en stoppen niet tussendoor.
Nu heb ik een fijnere hooiruif en hooizak ophangen omdat ze hooinetten opeten :=
Zijn er nog meer optie's?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:22

Hier eten onze D-ponies als ze verder geen gras krijgen op een dag met onbeperkt hooi voeren elk een half baaltje hooi op. Dit is dan met hooinetten van anderhalve meter lang , met 3 cm mazen zodat ze wel wat getemperd worden :)

Als ze teveel eten maar je wilt toch onbeperkt blijven voeren dan zul je de gaten van het hooinet kleiner moeten maken , helpt dat niet dan kun je altijd nog wat armer hooi gaan voeren of het zelfs mengen met stro :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 20:40

Gaten zijn nu 3,5, maar met 2 netten over elkaar merk ik dat ie toch wel wat langer erover doet. Mengen met stro vind ik een beetje eng vanwege zijn stof allergie. Al zijn hooi word nu nat gemaakt. Heb er inderdaad wel over gelezen.

Maar wel bedankt voor de tips! :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:23

Ik ben wel teruggekomen van onbeperkt voeren, daar zijn mijn pony's bevangen van geraakt. Dat is nu opgelost door het grootste deel weidehooi te vervangen door graszaadhooi. Ik doe 1 a 1,5 maand met een 500 kg baal en dan gaan er nog 2 balen weidehooi doorheen van 20 kg. Dit is voor 2 shetten en een welsh die verder geen gras krijgen. Overigens is het soms wel onbeperkt, want er zijn dagen dat ze het niet opkrijgen. Ene dag eten ze meer dan de andere.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:46

Bij mijn pony werkt zo'n slowfeeder iig niet. Ik heb een hooitas van Little Bit, en daaruit eet ze bijna net zo snel als wanneer ik het hooi op de grond gooi.
Dus voor mijn pony niet onbeperkt ruwvoer....

Ik gebruik de tas wel, met name in de wintermaanden als ze minder buiten kunnen. Doe er graszaadhooi in, dat is niet zo voedingsrijk als gewoon hooi.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:09

Een baal hooi per dag vind ik veel.
Ik heb ook eens onbeperkt gevoerd maar ook hier was het to much voor onze pony's ze bleven maar eten en poepen ;) .
Ik denk dat je het al wel een beetje voor jezelf opgelost hebt door het hem /haar wat moeilijker te maken met 2 netten over elkaar.
Dat heb ik hier nu ook zo gedaan zodat de mazen nog kleiner worden dat 3cm.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 13:11

Gister op stal gezet, 2 flinke netten. Daarna ben ik er om 10 uur savonds nog even heen gefietst hoe ver die was, en hij is aanzienlijk langzamer dan eerst. Hij had nu beide netjes op ongeveer de helft, waar die eerste 1 en drie kwart net op zou hebben :) heb er nog wat bij gedaan, denk dat ie daar wel wat uurtjes zoet mee is.