Hoelang op stal??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Franneke7

Hoelang op stal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 19:05

Hallo
Ik verzorg een haflinger van 4 jaar en ik rij er op sinds dit jaar. Tot nu toe stond hij steeds op wei en ik reed er twee à drie keer per week anderhalf uur of iets meer op. Nu wil ik omdat het winter word hem in de stal zetten, zeker na het rijden. Hoelang moet ik hem erin zetten? Hoelang moet hij op wei en moet hij dan een deken op ( ik scheer hem niet)? Moet hij extra eten? En welk dan? Hoe vaak moet ik de stal uitmesten? Moet hij tijdens het rijden ook een deken op als ik in het bos of zo rij?
Ik heb hier zoals jullie zien helemaal geen ervaring mee dus alle tips en info zijn meer dan welkom!!!
Groetjes van Franne en Astor xxxx :#
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.123860464387183.18835.100002896911709&type=3

Mastrootje

Re: Hoelang op stal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:10

Zou de eigenaresse dit soort dingen niet moeten beslissen en jou moeten uitleggen? Iedereen heeft zijn eigen manier van werken hierin...

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:16

helemaal mee eens wat hier boven staat
dit soort dingen moet je met de eigenaar overleggen

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:18

Met de eigenaar overleggen hoe die het wil..

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:32

Wat hierboven al gezegd wordt: alles met de eigenaar overleggen.

Waarom wil je je Haf op stal zetten? Voor het paard hoeft het niet hoor.
Als het je om het zweten gaat: Als je genoeg uitstapt, zodat het paard op adem is en afgekoeld, kun je 'm weer in de wei zetten. Als ie nog erg nat is EN hij kan niet rollen of uit de wind staan, dan is op stal misschien aardig tot ie wat droger is, een uurtje ofzo. De buitenste laag van de vacht hoeft niet helemaal droog te zijn, als de huid maar goed droog is! Een ongeschoren paard hoeft geen deken. Ook geen zweetdeken, zijn vacht droogt sneller gewoon aan de lucht. Als je niet intensief traint (zoals je beschrijft) zou ik niet scheren en met dekens gaan rommelen. Ze kunnen met een wintervacht perfekt hun temperatuur regelen, op de graad nauwkeurig, dat kun je met dekens niet zo goed.
Als het je om voeren gaat en hij dan apart moet van andere paarden: een Haf heeft voor wat hij met jou doet niet veel krachtvoer nodig, ik denk max 1kg, misschien wel helemaal niks. Als je het voer (of een appeltje ofzo) geeft na het afzadelen kun je gewoon even wachten tot ie het op heeft en 'm dan weer bij de andere paarden zetten.

Franneke7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:20

het is net het probleem dat de eigenaar een man van 82 jaar is die paarden houdt als hobby. Hij heeft geen verstand van al die extra dingen zoals dekens, extra voer enz. Ik ga samen met een ander meisje rijden en zij zei dat ik hem best in de stal zet tot hij droog is met een deken op. ook tijdens het rijden moet ik volgens haar een deken op.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:28

Een gezonde haflinger hoeft geen deken op.
Je zult echt bij moeten gaan voeren met hooi/kuil ofzo.
De stal moet je minimaal 1x in de 2 dagen uitmesten, het liefst elke dag.
Als je hem op stal ga zetten, het liefst zo kort mogelijk. En denk je er dan ook aan dat je wat op de grond licht, bijv. stro/zaagsel/vlas?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:19

Als je een paard goed droog stapt(alleen de huid, vacht hoeft niet droog te zijn), is er geen enkele reden om hem op stal te zetten en dat zou ik ook niet doen. Deken is ook niet nodig. Ik zou niets veranderen.
Verder zou ik voor de 2 á 3 keer in de week niet speciaal bij gaan voeren. Neem aan dat het paard gewoon hooi krijgt. Mocht hij wat afvallen zul je wel meer hooi bij moeten geven.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:23

Zeker niet gaan rijden met een deken!! Als je paard overdag zonder deken buiten staat en je legt hem met rijden wel een deken op kan hij zijn warmte onvoldoende kwijt en dit is echt heel, heel ongezond voor een paard.

Na het rijden zou je een fleecedekentje op kunnen doen zodat hij niet te snel afkoelt, maar eigenlijk is dat alleen nodig als je echt fanatiek traint en dus de spieren hard hebt laten werken (recreatief rijden, wat jullie waarschijnlijk doen, valt daar echt niet onder) Als je gewoon goed uitstapt, dus zodat hij op adem is en niet meer warm aanvoelt, kan hij gewoon weer naar buiten, zonder deken. Vinden jullie het prettiger hem op stal te laten drogen kan dat ook best, dan is een halfuurtje tot een uur een mooie tijd, en daarna weer naar buiten.

Franneke7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 07:52

Oké bedankt voor de reacties
!!