Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 12:33

De (misschien enigszins verontrustende) berichten over een strenge winter worden steeds omvangrijker en concreter. Vanaf vanavond gaan bij ons de binnenpaarden 's nachts weer op stal. Met lede ogen moeten mijn paarden toezien hoe de andere paarden hun 'warme bedje' in gaan terwijl zij in weer en wind buiten moeten blijven staan :brr: . En dan slaat de twijfel toe... :o.

De situatie: ik heb twee paarden; een haf van 7 en een kruising Gelder x NRPS van 12. Beiden in topconditie, beiden buitenpaarden. Van de 12 paarden gaan er straks 7 naar binnen en blijven er 5 buiten met tzt 24h/7 toegang tot kuilvoer. Buiten een grote boom in de wei (waar ze overigens nooit onder staan want ze staan de godganse dag bij de ruif :D) hebben ze geen schuilmogelijkheid. De ruif is wel overdekt maar dat geeft slechts droogte tot iets achter de schouders. Dit wordt de 2e winter dat ze buiten blijven. Vorig jaar zijn ze super doorgekomen, geen snotje of pijntjes, slechts één verdwaald kuchje wat met een paar dagen echinae weer verholpen was ;).

De waterbak zou vriesproof moeten zijn. Ik ben er dagelijks en de controle onderling is groot. De training gaat, zo lang de bak het toe laat, gewoon door. Af en toe kunnen de paarden wel een uurtje binnen staan met hooi als dat zo uitkomt. Ze krijgen geen deken op. Er is een noodstal maar die moeten we delen met alle buitenpaarden (± 20 verdeeld over 3 kuddes).

Waar trek je de grens? Over de sneeuw zoals vorig jaar maak ik me niet zo'n zorgen. Maar what about ijzel, sneeuwstormen en temperaturen van < -20°C? Voor de mensen met buitenpaarden, wat zijn jullie omstandigheden. Klinkt het bovenstaande goed? En wat zou ik eventueel nog kunnen doen mocht het écht te bar worden om mijn paarden te ondersteunen?

En uiteraard realiseer ik me dat mijn paarden het heerlijk zullen vinden om lekker buiten te mogen blijven tijdens een vriendelijke winternacht maar met al die doemberichten over strenge winters zie ik al voor me hoe ik metershoge sneeuw moet doorploegen om mijn paarden uit te graven, om nog maar niet te spreken over de kleine shet die in de kudde staat... :+.

Tips and tricks please

Ik ben geen paardennitwit maar ieder jaar slaan de (onnodige) twijfels rond deze tijd weer toe :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:57

Sees schreef:
voor me hoe ik metershoge sneeuw moet doorploegen om mijn paarden uit te graven, om nog maar niet te spreken over de kleine shet die in de kudde staat... :+.

:D :')

Op zich kunnen ze er wel tegen als ze maar altijd de beschikking hebben over water (let dus op met -20) en een droog schuilhok waar ze kunnen liggen.
Ik ben zelf zo'n muts die dan nog een waterdichte deken op doet zodat ze nooit nat en door-koud kunnen worden maar dat hoeft in principe niet.
En ja shetje uitgraven...... :') Als ze een ruim schuilhok hebben, dan kan daar geen sneeuw inkomen toch?

ajesca123

Re: Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:08

zoals ik het lees hebben ze buiten een grote boom geen schuilgelegeheid en ik vind het persoonlijk toch echt een vereiste dat ze op zijn minst droog kunnen liggen/staan als ze dat zouden willen.
Als je dat niet kunt bieden kan ik me je twijfels goed voorstellen en vind ik ze ook helemaal terecht.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:10

Die van mij schuilen achter een strobalen muur, meer mag niet van de gemeente.Ben wel aan het rondkijken naar een noodplek.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:10

als je merkt dat je paarden het niet vervelend vinden..
ik merk met dit weer al dat ze na dag en nacht buiten toch steeds vaker savonds voor het hek stonden en de longen uit hun lijf hinniken.
mijne staat ook weer heerlijk binnen, ik persoonlijk vind het niks om ze met heel slecht weer continue buiten te hebben (en mijn paarden ook niet) maar het ligt geheel aan je paarden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:11

Oh ja ik vind een ruim schuilhok ook zeker een vereiste. Dan kunnen ze best de winter door. Maar alleen een boom vind ik niet acceptabel, ook in verband met onweer niet.
In het schuilhok kunnen ze droog staan en liggen en kan je hooi/kuil neerleggen. Water moet ook altijd ontdooid zijn, anders meerdere keren per dag geven.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:13

ajesca123 schreef:
zoals ik het lees hebben ze buiten een grote boom geen schuilgelegeheid en ik vind het persoonlijk toch echt een vereiste dat ze op zijn minst droog kunnen liggen/staan als ze dat zouden willen.
Als je dat niet kunt bieden kan ik me je twijfels goed voorstellen en vind ik ze ook helemaal terecht.

Ik sluit me hierbij aan. Mijn paarden staan ook dekenloos 24/7 buiten met wel met een schuiltent waar ze in kunnen allbei.. Ik vind dit toch wel een must. Ze moeten in mijn ogen ergens kunnen schuilen tegen wind en regen..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:18

vind dat je het je paarden verplicht bent om ze een schuilmogelijkheid te bieden. Of ze er gebruik van maken is aan hun. en dat ze niet onder de boom stonden afgelopen winter? logisch als het eten daar niet is en ze niet meer kunnen grazen.

DeandyBoy

ga zelf eens in de gure winterwind staan zou ik zeggen :)

een waterdichte deken en een schuilplekje vind ik wel t minste........

BigOne

Het enigste waar ze vaak niet tegen kunnen is zeer harde, koude wind icm regen. Dan moeten ze echt ergens uit de wind kunnen staan. Verder zijn ze niet van suiker en als ze altijd buiten staan dan zou ik me daar niet druk over maken. Min 20 is geen enkel probleem mits het niet verschrikkelijk hard waait, niet met dekens beginnen want dan haal je het hele effect van de wintervacht weg.
Zolang er voldoende voer is houden ze hun motortje wel aan de gang.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:19

Pashon schreef:
vind dat je het je paarden verplicht bent om ze een schuilmogelijkheid te bieden. Of ze er gebruik van maken is aan hun. en dat ze niet onder de boom stonden afgelopen winter? logisch als het eten daar niet is en ze niet meer kunnen grazen.

Dat is niet vreemd idd, ik zorg altijd dat het hooi in mijn tent ligt. Ik 'dwing' ze dan eigenlijk om erin te staan..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:21

ja dat doe je ook, maar door het open en bloot neer te leggen dwing je ze om ze in het weer en wind te staan. Vind ik niet echt netjes, doe het dan een beetje van beide. beetje open en bloot en beetje in een schuilstal zo kunnen ze nog kiezen waar ze willen staan en bied je ze in ieder geval de kans om te schuilen en weet zeker dat elk paard wel eens lekker wil schuilen tegen het gure weer

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:33

DeandyBoy schreef:
ga zelf eens in de gure winterwind staan zou ik zeggen :)

Die vergelijking gaat natuurlijk niet op ;)

Zou zorgen voor voldoende ruwvoer zodat ze zich goed warm kunnen houden en idd wel iets van een schuilmogelijkheid zodat ze uit de wind kunnen staan als ze daar behoefte aan hebben.
Ook iets van ruwvoer in/bij die schuilmogelijkheid leggen, dan zullen ze wellicht eerder gebruik maken van de schuilmogelijkheid.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:36

Mijn Haflingers staan aankomende winter ook weer 24/7 buiten. Alleen heb ik wel beschikking over een schuilstal waar ze in kunnen staan. Zeker met die gure wind van vorige winter, sneeuw en regen is het fijn als ze uit de wind kunnen schuilen. Ik kan me goed voorstellen dat je twijfel hebt, ik zou er ook niet voor gaan als je geen schuilgelegenheid hebt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 14:20

Man, wat gaat dit topic snel thanks daarvoor, alle tips zijn welkom :j .

Een schuilstal gaat er niet komen, ik vermoed met een behoorlijke zekerheid dat dit niet mag van de gemeente en de langdgoedbeheerder waar eea van gepacht wordt :o.

Met onweer staan paarden over het algemeen trouwens juist niet onder de bomen maar gewoon midden in het open land met de kop in het gras :D. Het is overigens wel een érg grote boom vóór een bomenrij. Droog staan ze dus niet, uit de wind in principe wel.

Ik zou overigens ook liever de ruif onder de bomen hebben staan dan open op het land hoor maar helaas hebben we als pensionklanten niet alles in de hand :\.

We hebben van die waterbakken die tot -25°C zouden moeten kunnen volgens mij (ingegraven en met een bal die ze in moeten drukken voor ze bij het water komen). Maar dit wordt sowieso meerdere malen per dag gecontroleerd.

Dekens komen er in principe ook echt niet hoor. Ik heb me lang genoeg verdiept in de paardenvacht om tot de conclusie te komen dat door mensen gefabriceerde dekens nooit zo goed zullen werken als het dekentje wat de natuur zelf aanmaakt :D.

Ik ben er elke dag en met heel guur weer zet ik ze vaak even binnen met ruwvoer, warm slobbertje en laat ik ze opdrogen. Daarna moeten ze wel weer naar buiten (ik heb geen stal). Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat de heren zich uitlsuitend in een stal gedragen zolang er continu eten is en ze honger genoeg hebben, anders breken ze de tent af en gaan ze de buren terroriseren :D.

Ik vind het vooral interessant te lezen hoe andere mensen hun paarden 24h/7 hebben. Ik heb op verschillende stallen hier in de omgeving gekeken en op geen van de stallen waar ik geweest ben was er een schuilmogelijkheid.

Vorig jaar heb ik er eigenlijk ook geen nacht slecht om geslapen, ook omdat ik zag dat de heren het goed deden maar nu ze zo'n koude winter voorspellen... :(:).

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:58

Voordat mijn volwassen merrie van mij werd verzorgde ik haar elke dag enheeft ze toen ook 2 jaar buiten gestaan zonder schuilmogeijkheid en met dekens :O. Ik moet zeggen dat ik nu een stuk geruster ben in de winter.. Ik heb er echt nachten van wakker gelegen toen dat ze met die harde wind nergens kon schuilen..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:07

Mijn paard staat gewoon 's nachts op stal en wat ik bij hem zie is dat hij toch wel vaak ligt. Hij ligt lekker droog in zijn schone stal. Hoe doen jouw paarden dat? Want als het bar en boos is, is er dus geen enkel droog plekje waar ze kunnen gaan liggen? Dat is wel iets waar ik mij druk om zou kunnen maken..

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:14

Ieder jaar maak ik me weer zorgen om mn beestjes op het land :brr:
Ze hebben er een grote paddock en twee schuilstalletjes.
Krijgen onbeperkt kuil en s' ochtends krachtvoer.

Mn oude merrie (20jaar) heeft het zonder warme deken echt koud.
Zij krijgt dan een lekkere deken op :j

Maar ik heb altijd een stal voor ze vrij, bij huis en als het echt te erg wordt dan halen we ze naar huis.
Geeft voor mij een rustig gevoel.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:18

Allereerst denk ik dat je je een beetje voorbarig druk maakt om die zogenaamd koude winter die voorspeld wordt. Volgens mij hadden we volgens de voorspellingen namelijk al drie jaar op rij een elfstedentocht, heb jij hem gezien? :D

Als ze een bomenrij hebben waarachter ze kunnen schuilen, en een grote boom die ze in principe droog zou kunnen houden, zou ik me niet al te druk maken. Wat denk je dat de wilde paarden in Ijsland of Mongolië doormaken in de winter? Daar staat ook niet overal een mooi schuilstalletje helaas :P. Als je echt bang bent voor ijzel of hagel, kun je een deken achter de hand houden om ze op die momenten een beetje droog en beschut tegen de wind te houden. Maar volgens mij komen ze de winter prima door, zeker als het vorig jaar ook geen probleem was.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:21

Zolang er wel mooie bomen op het land staan, is het prima; ze verlaten echt wel hun eten als ze het nodig vinden om te schuilen :j

Tja, water blijft lastig; wij controleren het dan 2 maal per dag waarvan 1 bak volledig uit de wind staat en daardoor stuk minder snel bevriest.

Onbeperkt voer doe ik nooit aan; dan rollen ze om :D
Zelfs met de ijzigste koud, staan de paarden liever in de wei zonder bescherming dan bij de stal waar ze kunnen schuilen. Elk jaar valt mij dat weer op :D

Waar ik wel mee zit is van die vastgeklonte sneeuw/ijs sokjes bij mijn pony.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:25

@Sofy: om nou de paarden in ijsland of mongolie te vergelijken met de paarden waar we hier over praten lijkt me niet echt reeel.
Volgens mij hoeven die ook niet onder het zadel te lopen en dat is toch al een wezenlijk verschil.
Daarbij zijn die paarden zo opgegroeit en gehard daar kun je onze paarden echt niet mee vergelijken.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:33

Dat is inderdaad wel een beetje waar. Aan de andere kant: het gaat hier om een haf en een kruising groninger. Dat zijn nou niet de allerrankste sportpaardjes natuurlijk. Plus dat het in Ijsland of Mongolië echt een stuk kouder wordt dan hier :P.
Deze paardjes staan het hele jaar door buiten begrijp ik, dus zijn zeker ook wel wat gewend en dus gehard. Ik pleit er absoluut niet voor dat iemand zijn arabiertje van 2 zonder deken geschoren het land op gooit en denkt dat dat in de winter wel goed komt hoor! Maar voor deze twee lijkt mij het geen issue.
Ik snap niet helemaal waarom onder het zadel lopen iets te maken zou hebben met kou kunnen weerstaan? Tenzij je gaat scheren, ze bezweet weer buiten zet of ze te weinig voert natuurlijk. Maar als je die dingen goed in de gaten houdt?

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:40

Ik denk dat het mensen-eigen is om ons zorgen te maken over onze dieren die met zulk weer buiten staan, omdat we zelf graag droog en warm zitten. Maar denk dat ze het wel prima redden zolang ze voldoende ruwvoer hebben om zich warm te houden :j

Mijn merrie staat niet 24/7 buiten, maar ik zou het voor haar juist wel fijn vinden. Ze gaat nu 's avonds op stal. Ik merk wel dat ze altijd ligt in haar stal, dus zelf heeft ze er waarschijnlijk niet veel problemen mee, maar ik zou het wel fijn vinden als ze 24/7 in de buitenlucht zou zijn. Ik heb haar nu 2 jaar, daarvoor heeft ze altijd 24/7 buiten gewoond. Voordat ze 4 jaar geleden naar NL kwam heeft ze in het Schwarzwald gestaan, daar zijn de winters ook heel koud en dat ging prima.

@Ajesca123: Waarom zou het een wezenlijk verschil zijn of een paard OHZ loopt om de winter wel of niet goed door te komen buiten?

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:42

Ik heb mijn ponys al 11 jaar dag en nacht buiten staan.......heb nog nooit een shet hoeven uitgraven en we hebben een jaar gehad dat er heeeeeeeeeeeeel veel sneeuw lag, wat toen wel een probleem was dat de staarten een klomp ijs werden die achter hun aan sleepten >;) .
Verder heb ik ze in de winter nog nooit ziek gehad, en ook wij hadden een weiland waar niks was toegestaan.
Nu hebben we een stuk land erbij met een schuilstal (deze weide hebben we nu een paar jaar) maar geloof me.......ik heb ze er nog nooit in zien staan, niet met regen, wind of sneeuw..
Waterbakken proberen we ijsvrij te houden en als ze eerder dicht gevroren zijn dan wij er zijn dan slaan ze het zelf kapot +:)+ !
Probeer je maar niet te druk te maken, en ze kunnen nu wel roepen dat het zo een strenge winter word, ze kunnen bij wijze van spreken het weer van morgen nog niet fatsoenlijk voorspellen :')

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:46

Het is helemaal niet zeker dat het een strenge winter wordt. De meeste weermensen kunnen het weer amper een week vooruit voorspellen dus daar zou ik maar niet wakker van liggen.
Als je paarden gezond zijn en ze krijgen voldoende te eten en ze hebben een droge plek om te liggen dan komen die de winter buiten best door.