Het paard van mijn zus staat op zaagsel, maar ze moet nu op stro te komen staan. We begonnen met zaagsel en een klein beetje stro erbij, maar elke keer eet ze al het stro op en ligt er alleen nog een laagje zaagsel. Is dit erg? Als we nu heel de stal opstrooien, eet ze dan net zo lang door totdat ze ziek wordt?
Mijn paard at wel haar hele stal leeg, behalve hetgeen wat vies was. Wij zijn overgegaan op vlas en zaagsel, werkt voor ons veel beter!
Waarom moet ze op stro komen te staan dan?
Lanou
Geplaatst: 10-10-11 22:50
Mijn paard eet ook altijd haar stro op en ze heeft haar hele stal echt leeg gevreten. Dus nu staat ze gewoon op zaagsel wasnt ik heb gehoort dat ze er koliek van kunnen krijgen... Kan ie dan niet beter op zaagsel blijven staan.
Mijn paard eet alleen het eerste, verse heel eventjes maar ik kende ook wel paarden die hun hele stal leeg aten. Lijkt me niet gezond..
Lous
Geplaatst: 10-10-11 22:51
Als je paard voldoende beweegt zal het geen probleem moeten zijn en kan het verteerd worden. Anders zou ik het echt afraden en lekker op zaagsel laten staan om koliek te voorkomen. Mijn oude haf stond altijd op stro en at ook bijna alles op, maar omdat hij voldoende bewoog en verteerde was dit geen probleem. Tot hij een peesblessure kreeg, dus een heeel stuk minder bewoog en daardoor voor het eerst in zijn leven koliek kreeg.
joyce B
Geplaatst: 10-10-11 22:52
ik voer juist stro bij omdat ze niet op stro staan en ik ze niet onbeperkt voordroog of hooi kan voeren omdat ze er te dik van worden... Sommige paarden eten hun hele box leeg, andere paarden snoepen alleen wat van het stro als ze hun hooi op hebben en nog trek hebben of zich vervelen of behoefte hebben aan extra structuur in hun rantsoen. Met een klein beetje stro kun je moeilijk bepalen tot welke categorie dat paard behoort Zou het gewoon proberen. Paard raakt niet gelijk verstopt...
Tigra_
Geplaatst: 10-10-11 22:58
De mijne eet ook heel der stal leeg. Ik vindt het prima. Ze moet toch iets eten als het hooi op is. Verder doen alle paarden het zowat en er is er nog nooit een ziek van geworden dus zal wel loslopen. Liever dat ze het stro opeten en voldoende eten hebben en wat tegen verveling op stal dan op zaagsel en niets meer te eten.
Bij ons op stal stond ook zo'n vreetzak. Totdat de pensionhoudster azijn over het stro gooide, toen was het meteen klaar!
Wendel
Geplaatst: 11-10-11 08:54
Ik ga dat ook maar eens proberen. Die van mij zal het niet meer afleren, ze is al op leeftijd maar ze eet hem helemaal leeg. Nu ze langer binnen staat is het een puin bende en ben ik mijn onderlaag kwijt. Ze heeft er trouwens nooit koliek van gekregen hoor. Altijd een lekker buikvulling
ellepel
Geplaatst: 11-10-11 09:03
meer hooi voeren,dan blijven ze ook wle van het stro af. meeste paarden gaan toch stro eten omdat er te weinig hooi gevoed word.
stro eten is helemaal niet erg,het is gewoon ruwvoer,net als hooi,alleen is het wat groffer. als je paard voldoene uit zijn stal komt is het risico op koliek bijna niet aanwezig
mijne eet ook stro en krijgt voldoende te eten! en komt er 1 keer per dag zowie uit.(30min t/m anderhalf uur )ligt er aan wa ik ga doen. maar ligt er bij die van mij ook aan wat voor stro het is de ene eet ze wel de andere maar paar stukjes
tootje71
Geplaatst: 11-10-11 09:09
Mijn paard staat s'nachts op vlas en ik doe er elke dag een plakje stro bij zodat ze wat te knabbelen heeft, paard heeft er nooit problemen van gehad.
Hier eten ze ook de box leeg, maar idd, voer ik meer hooi, blijft er voldoende liggen. Nu heb ik alleen een ouder paard, die er normaal geen problemen mee had, en door HB niet meer hooi kon krijgen, wel met verstoppingskoliek gehad. Oudere paarden kunnen volgens mijn DA, wel sneller last krijgen van stro eten, omdat hun darmfunctie trager is. Dat wil niet zeggen, dat jongere paarden er geen last van kunnen krijgen.
Chloe234
Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-11 13:31
Dankjewel voor jullie reacties. Het zaagsel maakte ze heel snel vies, dus leek stro ons wat schoner + dat het goedkoper is dan de hele tijd pakken zaagsel.
Ze staat nu elke dag zo'n 5 uur in de wei en ze wordt 6 dagen best intensief gereden dus beweging krijgt ze wel... In de wei eet ze gras, en ze krijgt ook echt wel genoeg hooi. Ze is gewoon goed op gewicht, dus ik denk zelf niet dat ze echt honger heeft en daarom maar stro gaat eten. Ze wordt eerder een beetje traag als ze stro op heeft.
marleen_usar
Geplaatst: 11-10-11 13:33
Stro eten betekend dat ze te weinig ruwvoer krijgen.
idefix4
Geplaatst: 11-10-11 13:36
Mijn paard is 12 en als hij zijn stro gaat eten, halen we opgelucht adem. Dan hebben we blijkbaar heel goed stro te pakken. Het mest erg makkelijk. Het enige wat er nog ligt is poep. Hij doet dit al heel zijn leven en als hij geen stro kan eten, krijg ik hem niet dik. Een duidelijk gevalletje: Ik heb het nodig, dus ik eet het. Overigens krijgt mijn paard echt onbeperkt hooi. Hij is in staat om zijn hooi als stalbedekking te gebruiken en zijn stro tot op de laatste spriet op te eten als het dus goed stro is. Tot nu toe heeft hij daar nog nooit last van gehad. Meestal mengen we bij hem om die reden minder goed stro of vuil stro met het schone. Het oogt zo kaal hè, als zijn stal leeg is. Vuil stro laat hij altijd liggen.
Ook onze PRE eet zijn stro liefst op. Omdat hij aanleg heeft om dik te worden, hebben we hem om die reden altijd op zaagsel staan. Hij houdt zijn stal dan ook schoner.
Die van mij eet ook wel bijna haar hele stal leeg maar niet alles! Ze worden er niet ziek van hoor, anders stopt een paard wel met eten als hij geen zin meer heeft.
Ik heb ze ook op stro, ze vinden het heeeeeeeeeeerlijk..... Dat is wel een beetje onhandig, want iedere ochtend staat de helft van de paarden in een bijna lege box. terwijl ze echt genoeg hooi krijgen, meer hooi is echt geen optie, dan worden ze veel en veel te dik. (meest ijslanders) Ik ga de azijn tip eens uitproberen
ken ook een (dikke) pony die haar hele stal leeg eet en dan die van de buurvrouw doet kwestie van meer hooi voeren
HiskeM
Geplaatst: 22-10-11 23:39
Je zou meer moeten gaan voeren, meeste paarden eten hun stal strooisel op door gebrek aan onbeperkt hooi, maar het kan ook pure verveling zijn. Vul anders genoeg hooinetten dan hebben ze wat te doen en doen ze wat langer met hun hooi, met beetje geluk blijven ze dan van het stro af.
Ashkerlon
Geplaatst: 22-10-11 23:52
Ik zou niet meteen gaan roepen dat alle paarden die stro eten niet genoeg hooi of ander ruwvoer krijgen. Mijn paard laat haar hooi staan (van uitstekende kwaliteit trouwens) om doodleuk haar stal leeg te eten. Overdag loopt ze bovendien ook nog op de weide waar zelfs op dit ogenblik nog meer dan voldoende gras te vinden is. Maar toch... 's nachts loopt ze gewoon stro te peuzelen. Overschakelen op vlas is voor mij ook geen optie aangezien ze op haar vorige stalling ook haar vlas op at... toen kreeg ze wel minder hooi.