Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Aukelizzy schreef:Ik zou hem ook niet scheren. Je zusje rijdt niet intensief dus ik zou hem lekker zijn vachtje laten houden. Heeft ze nog wat te poetsen ook..
Waratje schreef:Onder de hals scheren is geen probleem en kan net wat gemak geven bij het rijden. Het hoeft niet eens veel te zijn om al heel goed resultaat te geven. Ik doe het ook bij mijn dame op leeftijd en het scheelt een hoop in het zweten bij het rijden. Dus op zich zou ik gerust even 3 halen van dat scheerapparaat langs de hals van die pony halen.![]()
Enne, ze kunnen er echt gewoon mee buiten blijven, mijn dame heeft haar ventilatiegat al een week of 2 en ze woont nog gewoon 24/7 buiten zonder deken (nou ja, gisteren en vandaag had ze een regendeken op, maar die is er nu weer af).
BullyCotton schreef:Waratje schreef:Onder de hals scheren is geen probleem en kan net wat gemak geven bij het rijden. Het hoeft niet eens veel te zijn om al heel goed resultaat te geven. Ik doe het ook bij mijn dame op leeftijd en het scheelt een hoop in het zweten bij het rijden. Dus op zich zou ik gerust even 3 halen van dat scheerapparaat langs de hals van die pony halen.![]()
Enne, ze kunnen er echt gewoon mee buiten blijven, mijn dame heeft haar ventilatiegat al een week of 2 en ze woont nog gewoon 24/7 buiten zonder deken (nou ja, gisteren en vandaag had ze een regendeken op, maar die is er nu weer af).
Hmm oke, maar goed, hoeveel rijd jiij hem nog?
Waratje schreef:Onder de hals scheren is geen probleem en kan net wat gemak geven bij het rijden. Het hoeft niet eens veel te zijn om al heel goed resultaat te geven. Ik doe het ook bij mijn dame op leeftijd en het scheelt een hoop in het zweten bij het rijden. Dus op zich zou ik gerust even 3 halen van dat scheerapparaat langs de hals van die pony halen.![]()
Waratje schreef:Ziet dit er uit als een paard dat zielig is?
Je kunt op deze foto redelijk zien waar ze is geschoren, die donkere plek onder de hals, meer dan dat is het niet, maar het maakt bij het rijden een wereld van verschil.
Oja, paard op de foto was ten tijde van de foto 23 jaar.
Waratje schreef:Ziet dit er uit als een paard dat zielig is?
Je kunt op deze foto redelijk zien waar ze is geschoren, die donkere plek onder de hals, meer dan dat is het niet, maar het maakt bij het rijden een wereld van verschil.
Oja, paard op de foto was ten tijde van de foto 23 jaar.
noukie175 schreef:Scheren bij deze pony is niet nodig na mijn idee. Ik rijd zelfs wedstrijden lessen etc en scheer ook niet. Als je gewoon recreatief rijdt vindt ik het niet nodig. Knappe pony trouwens voor 20 jaar!
maureen schreef:Hmmm...jij hebt dus als ik het goed zie alleen een streep van de luchtpijp geschoren? En dan de hele borst laten zitten? Scheelt dat al voldoende bij de jouwe? Ik zit zelf ook met een dame van bijna 20 die altijd een enorm dikke vacht aanmaakt en met rijden nu al haar warmte niet meer kwijt kan (ondanks dat ik al wéken geleden met regendek begonnen ben) Eerder schoor ik een hele streep door tot borst/buik en haal over de zijkant billen. Vorig jaar billen "eraan" gelaten maar ben niet zo heel blij met de kale buik in de enorme koude winter geweest ook al leek zij er niet mee te zitten. Ze staat van 10 tot 6 buiten. Nu dacht ik alleen onderkant hals en borst to vlak achter de voorbenen te doen maar als ik jou zo hoor scheelt die ene streep dus al heel veel?? Sorry voor het lange verhaal in andermans topic
Waratje schreef:maureen schreef:Hmmm...jij hebt dus als ik het goed zie alleen een streep van de luchtpijp geschoren? En dan de hele borst laten zitten? Scheelt dat al voldoende bij de jouwe? Ik zit zelf ook met een dame van bijna 20 die altijd een enorm dikke vacht aanmaakt en met rijden nu al haar warmte niet meer kwijt kan (ondanks dat ik al wéken geleden met regendek begonnen ben) Eerder schoor ik een hele streep door tot borst/buik en haal over de zijkant billen. Vorig jaar billen "eraan" gelaten maar ben niet zo heel blij met de kale buik in de enorme koude winter geweest ook al leek zij er niet mee te zitten. Ze staat van 10 tot 6 buiten. Nu dacht ik alleen onderkant hals en borst to vlak achter de voorbenen te doen maar als ik jou zo hoor scheelt die ene streep dus al heel veel?? Sorry voor het lange verhaal in andermans topic
Ik heb inderdaad de luchtpijp geschoren en wat doorlopend op de boeg. Dat levert behoorlijk wat winst, maar als ze op de hei haar benen mag strekken dan is ze nog steeds wel echt bezweet. Geeft voor een keertje niet, omdat ik dan ook een redelijk stuk kan uitstappen en ze is wel een stuk sneller op adem met deze streep.
Wat mijn volgende stap zou zijn als dit niet voldoende zou zijn is een streep van de borst langs de zijkant naar de flank/lies, zeg maar onder het breedste deel van de romp zodat het met regen niet nat wordt. De buik laat je dan gewoon zitten. Ik ken mensen die dat dus doen omdat bij hun paard alleen de luchtpijp niet volstaat. Kont zou ik bij voorkeur in het haar laten zitten om de bilspieren warm te houden.
Mijn merrie staat in de winter van 8 tot 17 buiten, op dit moment nog 24/7 en ze doet het er goed mee.