Oud ponytje van zusje scheren..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BullyCotton

Oud ponytje van zusje scheren..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 15:49

Hallo, binnenkort laat ik mijn paard scheren, en nu zit ik een beetje met mijn handen in het haar.
Mijn kleine zusje van acht, heeft een D pony, van inmiddels al in de 20, waar ze af en toe lekker mee hobbelt, buitenritjes en af en toe een lesje. Zij rijdt dus niet net als mij actief wedstrijden.
Maar ze rijdt ook niet regelmatig, ze heeft dan weer een week dat ze veel rijdt, en dan weer dat ze heel wat minder rijdt.
De pony heeft geen dekens op in de wei, dus al lekker wat wintervacht, nu zit ze dus wel elke keer flink onder het zweet als ze word bereden. Is het een idee om de hals even te scheren van die pony? en kan die dan nog gerust op wei zonder deken?
Hij staat van half 8 in de ochtend, tot 5 uur smiddags buiten. Of denken jullie, als ze maar zo weinig rijdt is het de moeite niet waard, en moet ze maar even lang uitstappen met zweetdekentje, en dan uurtje op stal zetten..?
Groetjes!

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 16:55

Dit is de pony:

Afbeelding

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:57

Ik zou hem niet scheren en na het rijden gewoon lekker even met zweetdekentje op stal zetten totdat hij droog is :)
(wel een super leuke pony trouwens!)

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:01

Als de pony niet veel doet en overdag buiten loopt zou ik niet scheren.
Helemaal niet bij een ouwetje.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:25

ik zou niet scheren
als hij toch weinig word gereden
en als ie al word gereden en zweet gewoon goed uitstappen
als je gaat scheren moet je toch aan een deken beginnen want zonder jas kan ie dan niet

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:20

Ik zou ook niet scheren. Een beetje zweet is echt niet erg hoor! Zolang de pony goed wordt uitgestapt, goed op adem is en is afgekoeld, zal hij echt niet zomaar ziek worden. Eventueel kun je er ook even een zweetdeken opleggen.

BullyCotton

Re: Oud ponytje van zusje scheren..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 20:53

Oke, dus ook niet alleen een deel van zijn hals? Dan laten we het zo, @gaitmonster, dankjee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:54

Niet scheren :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:03

Ik zou hem ook niet scheren. Je zusje rijdt niet intensief dus ik zou hem lekker zijn vachtje laten houden. Heeft ze nog wat te poetsen ook.. :D

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 22:05

Aukelizzy schreef:
Ik zou hem ook niet scheren. Je zusje rijdt niet intensief dus ik zou hem lekker zijn vachtje laten houden. Heeft ze nog wat te poetsen ook.. :D

Haha nou en of! Ik ging vandaag even haar pony pakken om eveb de spiertjes los te maken, het poetsen duurde langer als het rijden, man wat een vacht!

Maar dan ben ik eruit, de meningen zijn het zelfde, pony behoud zijn vacht, rb maaike gaat uren poetswerk maken deze winter.. *gniffel* moet ik dr maar helpen, ik heb toch weinig te poetsen dus dit jaar hihi

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:52

Inderdaad, goed dat je hem niet gaat scheren :)

kianzzz1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:58

Ik zou inderdaad niet gaan scheren

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:40

Onder de hals scheren is geen probleem en kan net wat gemak geven bij het rijden. Het hoeft niet eens veel te zijn om al heel goed resultaat te geven. Ik doe het ook bij mijn dame op leeftijd en het scheelt een hoop in het zweten bij het rijden. Dus op zich zou ik gerust even 3 halen van dat scheerapparaat langs de hals van die pony halen. :j
Enne, ze kunnen er echt gewoon mee buiten blijven, mijn dame heeft haar ventilatiegat al een week of 2 en ze woont nog gewoon 24/7 buiten zonder deken (nou ja, gisteren en vandaag had ze een regendeken op, maar die is er nu weer af).

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:10

Waratje schreef:
Onder de hals scheren is geen probleem en kan net wat gemak geven bij het rijden. Het hoeft niet eens veel te zijn om al heel goed resultaat te geven. Ik doe het ook bij mijn dame op leeftijd en het scheelt een hoop in het zweten bij het rijden. Dus op zich zou ik gerust even 3 halen van dat scheerapparaat langs de hals van die pony halen. :j
Enne, ze kunnen er echt gewoon mee buiten blijven, mijn dame heeft haar ventilatiegat al een week of 2 en ze woont nog gewoon 24/7 buiten zonder deken (nou ja, gisteren en vandaag had ze een regendeken op, maar die is er nu weer af).

Hmm oke, maar goed, hoeveel rijd jiij hem nog?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:01

BullyCotton schreef:
Waratje schreef:

Hmm oke, maar goed, hoeveel rijd jiij hem nog?

Ik rij haar een paar keer per week, in de winter meestal 2 a 3 keer per week, afhankelijk van het weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:03

Waratje schreef:

Het is ook nog niet koud. Maar een ouwetje met een kale hals bij vriestemperaturen buiten zetten, zou niet mijn keuze zijn en al helemaal niet zonder deken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:15

Ziet dit er uit als een paard dat zielig is?
Afbeelding
Je kunt op deze foto redelijk zien waar ze is geschoren, die donkere plek onder de hals, meer dan dat is het niet, maar het maakt bij het rijden een wereld van verschil.
Oja, paard op de foto was ten tijde van de foto 23 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:17

Waratje schreef:
Afbeelding
Je kunt op deze foto redelijk zien waar ze is geschoren, die donkere plek onder de hals, meer dan dat is het niet, maar het maakt bij het rijden een wereld van verschil.

Oh, had ik ergens het woord zielig genoemd? Ik zeg alleen dat het mijn keuze niet zou zijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:44

ik zou ook niet scheren. wil je het toch doen, doe het dan heel minimaal zoals de foto hierboven.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:26

Waratje schreef:
Afbeelding

Hmmm...jij hebt dus als ik het goed zie alleen een streep van de luchtpijp geschoren? En dan de hele borst laten zitten? Scheelt dat al voldoende bij de jouwe? Ik zit zelf ook met een dame van bijna 20 die altijd een enorm dikke vacht aanmaakt en met rijden nu al haar warmte niet meer kwijt kan (ondanks dat ik al wéken geleden met regendek begonnen ben ;) ) Eerder schoor ik een hele streep door tot borst/buik en haal over de zijkant billen. Vorig jaar billen "eraan" gelaten maar ben niet zo heel blij met de kale buik in de enorme koude winter geweest ook al leek zij er niet mee te zitten. Ze staat van 10 tot 6 buiten. Nu dacht ik alleen onderkant hals en borst to vlak achter de voorbenen te doen maar als ik jou zo hoor scheelt die ene streep dus al heel veel?? Sorry voor het lange verhaal in andermans topic :o

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:30

Scheren bij deze pony is niet nodig na mijn idee. Ik rijd zelfs wedstrijden lessen etc en scheer ook niet. Als je gewoon recreatief rijdt vindt ik het niet nodig. Knappe pony trouwens voor 20 jaar!

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:08

noukie175 schreef:
Scheren bij deze pony is niet nodig na mijn idee. Ik rijd zelfs wedstrijden lessen etc en scheer ook niet. Als je gewoon recreatief rijdt vindt ik het niet nodig. Knappe pony trouwens voor 20 jaar!

Dank je wel voor het compliment :D maar helaas is scheren voor haar wel echt nodig. Ze wordt echt een soort mega shetlander in de winter, dikke pluisvacht en heeft gewoon moeite met warmte afvoer.
afgelopen winter vóór de scheerbeurt en ondanks vroeg beginnen met dekens ;)
Afbeelding
Daarbij kan ze zich soms ook lekker druk maken dus ook al ga je een rustig rondje doen is ze alleen daardoor al nat. Merk nu al dat ze bijvoorbeeld ook na het rijden ondanks lang uitstappen lang nat blijft en helemaal onder haar zadel terwijl ze dat niet heeft als je een streepje scheert dus echt een kwestie van warmte afvoer. Het zit haar gewoon in de weg en twee jaar geleden had ik haar ook nog eens zonder deken geprobeerd en kreeg ze zo'n dikke vacht die verstikte en gek werd van de jeuk dat we haar toch maar weer geschoren (deels) hebben en deken op. Dat dus sowieso nooit meer..
Afbeelding
voorbeeldfoto van haar huid ónder het dikke dekenpakket toen ;) die korsten zijn van het wondvocht ontstaan door de jeuk..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:05

maureen schreef:
Hmmm...jij hebt dus als ik het goed zie alleen een streep van de luchtpijp geschoren? En dan de hele borst laten zitten? Scheelt dat al voldoende bij de jouwe? Ik zit zelf ook met een dame van bijna 20 die altijd een enorm dikke vacht aanmaakt en met rijden nu al haar warmte niet meer kwijt kan (ondanks dat ik al wéken geleden met regendek begonnen ben ;) ) Eerder schoor ik een hele streep door tot borst/buik en haal over de zijkant billen. Vorig jaar billen "eraan" gelaten maar ben niet zo heel blij met de kale buik in de enorme koude winter geweest ook al leek zij er niet mee te zitten. Ze staat van 10 tot 6 buiten. Nu dacht ik alleen onderkant hals en borst to vlak achter de voorbenen te doen maar als ik jou zo hoor scheelt die ene streep dus al heel veel?? Sorry voor het lange verhaal in andermans topic :o

Ik heb inderdaad de luchtpijp geschoren en wat doorlopend op de boeg. Dat levert behoorlijk wat winst, maar als ze op de hei haar benen mag strekken dan is ze nog steeds wel echt bezweet. Geeft voor een keertje niet, omdat ik dan ook een redelijk stuk kan uitstappen en ze is wel een stuk sneller op adem met deze streep.
Wat mijn volgende stap zou zijn als dit niet voldoende zou zijn is een streep van de borst langs de zijkant naar de flank/lies, zeg maar onder het breedste deel van de romp zodat het met regen niet nat wordt. De buik laat je dan gewoon zitten. Ik ken mensen die dat dus doen omdat bij hun paard alleen de luchtpijp niet volstaat. Kont zou ik bij voorkeur in het haar laten zitten om de bilspieren warm te houden.
Mijn merrie staat in de winter van 8 tot 17 buiten, op dit moment nog 24/7 en ze doet het er goed mee.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:48

Waratje schreef:
maureen schreef:

Ik heb inderdaad de luchtpijp geschoren en wat doorlopend op de boeg. Dat levert behoorlijk wat winst, maar als ze op de hei haar benen mag strekken dan is ze nog steeds wel echt bezweet. Geeft voor een keertje niet, omdat ik dan ook een redelijk stuk kan uitstappen en ze is wel een stuk sneller op adem met deze streep.
Wat mijn volgende stap zou zijn als dit niet voldoende zou zijn is een streep van de borst langs de zijkant naar de flank/lies, zeg maar onder het breedste deel van de romp zodat het met regen niet nat wordt. De buik laat je dan gewoon zitten. Ik ken mensen die dat dus doen omdat bij hun paard alleen de luchtpijp niet volstaat. Kont zou ik bij voorkeur in het haar laten zitten om de bilspieren warm te houden.
Mijn merrie staat in de winter van 8 tot 17 buiten, op dit moment nog 24/7 en ze doet het er goed mee.

Oké thanks! Ga het vd week eens proberen met een streepje luchtpijp borst ;)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:38

ik zou niet scheren, en anders een patroon scheren.