Wij willen graag bakverlichting gaan aanschaffen nu het weer zo vroeg donker is alleen hebben we allemaal geen idee hoe en wat. Ik hoop dat ik via deze weg wat meer informatie kan krijgen.
Moet er bijvoorbeeld een vergunning worden aangevraagd bij de gemeente? Wat voor soort lampen worden aangeraden? Zit daar dan ook een aan/uit schakelijk bij? Waar kunnen we lampen en palen kopen? Ik schat dat onze bak 20 bij 40 is, of iets groter dus hoeveel lampen hebben we nodig?
Ik hoop zo wat wijzer te worden. Het liefst wordt ik doorverwezen naar een site van een bedrijf die dit soort dingen doet maar zou eventueel ook wel anders kunnen. Ik weet dat er al topics bestaan over verlichting maar ik heb een aantal specifieke vragen die daar niet helemaal beantwoord werden of duidelijk waren. Alvast bedankt!
Je zou bij een wegenbouwer kunnen vragen of ze nog palen hebben die niet meer langs de weg mogen staan. Die zijn vaak nog goed genoeg voor langs de bak. Vergunning moet je volgens mij wel aanvragen omdat de omwonenden er last van kunnen hebben. Als je gebruik makt van van die felle bouwlampen, zou je aan twee lampen (bij A en bij C) voldoende moten hebben, zijn het straatlantaarns dan zou ik er zeker 4 willen.
Bedankt voor je snelle reactie. Het liefst niet te felle lampen omdat de paarden dit niet gewend zijn en omdat onze bak is omgeven door een dijk en huizen. Misschien een stomme vraag maar hoe kom ik in contact met een wegenbouwer? Kan dat via de gemeente? Heb jij misschien ook een idee hoelang een aanvraag duurt? Ik ben helemaal niet ervaren op dit gebied dus heb echt geen idee.
Op aanvraag-gebied ben ik ook niet echt thuis hoor, ik weet alleen wel dat het lastig is de boel voor elkaar te krijgen als omwonenden lastig doen. Daarom rijden wij op stal ook met minimale verlichting. Misschien zou je voor verlichting even kunnen kijken bij bijvoorbeeld Dura Vermeer, of googelen op weg-infra of zo?
De paarden wennen in ieder geval redelijk snel aan felle verlichting. Mijn paard stuitert om niets alle kanten op, maar toen de boer een tijdelijke bouwlamp op ging hangen terwijl ik in het pikdonker aan het stappen was, deed ze niets.
verlochting mag niet zomaar, hoe of wat precies weet ik ook niet. Maar ken iemand die de boel weer naar beneden moest halen omdat buren geklaagd hadden. Waren palen met gewone tl balken, werkte prima, niet heel fel licht.
Daar heb ik verder niet naar gekeken hoor, alleen even een snelle google gedaan!
En ja, er kan wel geklaagd worden over de verlichting. Bel anders de gemeente en vraag naar een beleidsmedewerker of iemand van landschapsinrichting. Die kan je vast vertellen hoe e.e.a. mag en of moet!