Gehakseld koolzaadstro v.s. vlas of

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veloz

Gehakseld koolzaadstro v.s. vlas of

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 22:49

Ik wil mijn paard op gehakseld koolzaadstro zetten.Ben namelijk opzoek naar een bodembedekker die makkelijk te mesten is, niet gaat stinken, stofvrij, eventueel eetbaar.

Toen kwam ik dus op gehakseld koolzaadstro uit. Wie heeft hier ervaringen mee? En hoe mesten jullie uit? Oppotten is voor mij geen optie, dit wil ik niet. Hoeveel zakken gaan er de 1e keer in (box van 3,5 x 3,5) en hoeveel en hoe vaak moet je erbij gooien? En wanneer helemaal leeg? Graag jullie reacties! ;)

Welke bodembedekkers zijn eventueel vergelijkbaar en hebben nog meer voordelen? :D

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:52

toevallig zag ik gister dat ze het bij politie haaglanden gebruiken , kende het ook nog niet volgens mij heb je er in het begin wel even veel van nodig denk een beetje hetzelfde als vlas.

aslo

Re: Gehakseld koolzaadstro v.s. vlas of

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:15

Heb het al eens gebruikt ( 2 varianten, eerste maal gehakseld koolzaadstro, de tweede maal gemalen strovezel), maar ben toen de balen op waren, meteen weer op vlas over gegaan. In eerste instantie had ik zoiets van wow, o.a. veel meer strooi volume. Na 2 dagen had ik al zoiets van ojee. Stallen waren gewoon vies omdat het erg weinig vocht op neemt. Paarden stonden gewoon te soppen. In een baal vlas zit wat minder in en die kleine 'strootjes' kunnen soms vervelend prikken, maar de vochtopname is gewoon vele malen beter.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:50

Het neemt minder vocht op dan hennepstrooisel, vergelijking met vlas kan ik niet zo goed maken omdat ik dat niet in eigen stallen heb gebruikt, alleen bij andermans paarden.
Nadeel van vlas vind ik dat het gevaarlijk is als ze het eten en dat het erg glad is als het schoon is.

Koolzaadstro heeft een groot strooivolume. Voor een stal van ruim 3 bij 3,5 heb je 3 a 4 balen nodig om te beginnen, dan heb je een mooie laag. Je kunt op verschillende manieren uitmesten, maar het beste kun je in het begin alleen de drollen er uit halen en pas na een week (of 2) de natte plek als die zich vormt. Dan kijken hoeveel je over houdt en of je een baal bij moet strooien.
Bij een vies paard kun je beter de helft van de stal opstrooien en de andere helpt rubber matten doen en dan 2 zakken er in voor een lekkere ligplek en dan na 2 weken gewoon alles wat viezig is er uit en 2 nieuwe balen er in. Dit omdat koolzaadstro sneller vies wordt als ze het flink door elkaar lopen en bijstrooien dan slecht koste tijd verbetering geeft omdat ze het dan gelijk weer door het vies heen lopen. As alles schoon, dan blijft het langer schoon.
Bij een schoon paard kun je heel goed bijstrooien wanneer nodig. Het beste kun je dan gelijk een halve of hele baal doen zodat je voldoende laagdikte houd en wanneer de onderlaag wat viezer wordt je vanaf de randen elke keer weer een beetje schoon eroverheen kan harken. Dat is dan het meest economisch.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:00

Heb juist bij vlas nog nooit meegemaakt dat ze er van eten, van (gehakseld/gemalen) strovezel wel. De paarden staan hier al jaren op vlas, met dus een keer een zijsprong naar wat anders. Kom steeds weer op vlas terug, bevalt gewoon het beste.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:44

hier eten ze het wel. Heb een keer een baal gehad van een vriendin. Koolzaadstro ook, maar dat kan niet zoveel kwaad.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:48

Ik gebruik het al jaren als vervanger van stro. Mest dagelijks de drollen en natte plekken eruit en denk dat ik 2 a 3 pakken (5 euro per pak) gebruik. Ben dan ook wel een luxe gebruiker, want mijn paard van 1.80 verbruikt ook best veel.

Ik ben geen oppotter en om die reden dus op gehakseld stro uitgekomen. De leverancier zit hier vlakbij dus we gaan met de trekker en oplegger om het te halen. Verder heb ik de keuze of ik fijn of grof gemalen wil en bij speciaal paardenstro is het fijnstof eruit gefilterd. Vind het persoonlijk erg fijn spul!!